Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Start-Stop systeem auto met turbo definitief laten uitzetten.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Gewoon eens starten en als die start-stop functie standaard uit staat, dan weten ze het meteen.
    Dat wordt altijd wel weergegeven door een ledje of ander symbool op het instrumentenpaneel.
    Net daarom de reden van dit topic Freddy, als je een van de Start-stop voorwaarden omzeilt
    (in dat geval de minimum batterijspanning) zal dat lichtje ook niet branden.
    ps. Net als bv. “De Lijn” betaalt ook de technische controle eventuele schade uit eigen
    vermogen, geen verzekering is misschien wat verkeerd uitgedrukt door mij,
    laat ons zeggen dat ze zichzelf verzekeren uit eigen kapitaal.
    Geen cadeau als je wat voorhebt met een bus van De Lijn, mijn dochter kan er over meespreken.


    Last edited by Geerten; 15 maart 2024, 11:33.

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

      Garantie is ook iets dat met een korreltje zout moet genomen worden.
      Bij het ene merk zijn ze daar al soepeler in dan bij het andere.
      Hier toch al enkele keren iets gekregen onder waarborg ook al was de waarborg al een tijd voorbij.
      Bij een ander merk zelfs tijdens de garantie veel gemekker om iets gedaan te krijgen, al hangt veel ook af van de garage.
      Inderdaad Freddy en vooral bij deze die lange garantie voorwaarden geven.
      De zoon van een collega van mij draaide zijn motor kapot als die auto nog
      geen jaar oud was, normaal was dat 7 jaar garantie, garantie werd afgewezen
      omwille van wijzigingen aan de carrosserie, en hij had geen poot om op
      te staan.

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

        Hier toch al gehad in het verleden dat ze dit wel effectief deden, met welk doel weet ik niet.
        De laatste keren wel niet gezien dat ze dat nog deden, mogelijks weer afgeschaft?
        Maar of dat start-stop systeem standaard uitgeschakeld is door softwarematig te foefelen met de settings, daar hebben ze volgens mij niet eens een diagnosestekker voor nodig.
        Gewoon eens starten en als die start-stop functie standaard uit staat, dan weten ze het meteen.
        Dat wordt altijd wel weergegeven door een ledje of ander symbool op het instrumentenpaneel.
        Dat wordt (werd?) op de autokeuring gedaan bij de verkoop van tweedehandswagens om verborgen defecten op te sporen. Zo zouden malafide verkopers een bijvoorbeeld auto zonder airbag het waarschuwingslampje kunnen verwijderen en trachten te verkopen zonder airbag. Daarom dat nu ook de waarschuwingslampjes gecontroleerd worden.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

          Net daarom de reden van dit topic Freddy, als je een van de Start-stop voorwaarden omzeilt
          (in dat geval de minimum batterijspanning) zal dat lichtje ook niet branden.
          Maar dan genereer je bij de meeste wagens wel andere problemen waaronder een eventuele foutmelding op de batterij of alternator en dan kan je, afhankelijk van welke wagen, weer gaan afdokken in de garage om die foutmelding er uit te krijgen, niet iedereen kan dat zelf.
          Langs de andere kant, op de vele honderdduizenden kilometers dat ik al gereden heb met turbo's toch nog nooit enig probleem gehad.
          En met start-stop actief (vergeten afzetten) ook nog nooit gehad dat die meteen stil viel als men net ervoor wat vlot gereden heeft, daar zit enige vertraging op.
          Dat er bepaalde wagens een fabricagefout hebben of om andere redenen met problemen te kampen hebben staat daar uiteraard nog buiten.
          Er zijn er ook die een tijd met te weinig olie rijden en als er iets stuk gaat dan ligt het natuurlijk aan de auto. LOL
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

            Dat wordt (werd?) op de autokeuring gedaan bij de verkoop van tweedehandswagens om verborgen defecten op te sporen. Zo zouden malafide verkopers een bijvoorbeeld auto zonder airbag het waarschuwingslampje kunnen verwijderen en trachten te verkopen zonder airbag. Daarom dat nu ook de waarschuwingslampjes gecontroleerd worden.
            Nu dat je dat schrijft even verder gedacht wanneer ze dat bij ons deden en inderdaad, bij een verkoop doen ze dat.
            En ik denk niet dat ze daarmee iets kapot kunnen maken door enkel iets uit te lezen, hun apparatuur zal daar wel voor gepast zijn.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

              Gewoon eens starten en als die start-stop functie standaard uit staat, dan weten ze het meteen.
              Dat wordt altijd wel weergegeven door een ledje of ander symbool op het instrumentenpaneel.
              Bij mijn Mercedes moet er toch aan een aantal voorwaarden voldaan zijn voor de start-stop ingeschakeld wordt. De auto moet op temperatuur zijn, het mag niet te koud zijn...en als je drie keer kort achter elkaar gestart hebt, wordt het ook uitgeschakeld. Dus als je in de rij voor je mag binnenrijden al een paar keer gestart hebt, werkt het zowiezo al niet.

              Mvg
              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht

                Bij mijn Mercedes moet er toch aan een aantal voorwaarden voldaan zijn voor de start-stop ingeschakeld wordt. De auto moet op temperatuur zijn, het mag niet te koud zijn...en als je drie keer kort achter elkaar gestart hebt, wordt het ook uitgeschakeld. Dus als je in de rij voor je mag binnenrijden al een paar keer gestart hebt, werkt het zowiezo al niet.

                Mvg
                Zo is dat inderdaad, had het eerder ook al aangegeven.
                Maar men ziet toch ergens aan een ledje of symbool dat men de functie al dan niet uitgeschakeld heeft.
                Motor zal misschien niet stoppen, maar de aanduiding blijft.
                Bijvoorbeeld deze:

                Last edited by VerSeg; 15 maart 2024, 18:57.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                  Hier toch al gehad in het verleden dat ze dit wel effectief deden, met welk doel weet ik niet.
                  De laatste keren wel niet gezien dat ze dat nog deden, mogelijks weer afgeschaft?
                  Maar of dat start-stop systeem standaard uitgeschakeld is door softwarematig te foefelen met de settings, daar hebben ze volgens mij niet eens een diagnosestekker voor nodig.
                  Gewoon eens starten en als die start-stop functie standaard uit staat, dan weten ze het meteen.
                  Dat wordt altijd wel weergegeven door een ledje of ander symbool op het instrumentenpaneel.
                  Bij mijn wagen moeten er toch wel wat voorwaarden voldaan zijn voor de start/stop ingeschakeld wordt.
                  de temperatuur in de wagen en buiten moet goed zijn.... Drie keer kort achter elkaar starten en het wordt terug uitgeschakeld.
                  Dus als je in de wachtende rij een paar keer de auto hebt stil gelegd’ dan komt het niet in dienst.

                  Mvg
                  nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht

                    Bij mijn wagen moeten er toch wel wat voorwaarden voldaan zijn voor de start/stop ingeschakeld wordt.
                    de temperatuur in de wagen en buiten moet goed zijn.... Drie keer kort achter elkaar starten en het wordt terug uitgeschakeld.
                    Dus als je in de wachtende rij een paar keer de auto hebt stil gelegd’ dan komt het niet in dienst.

                    Mvg
                    Ik veronderstel dat deze reactie dubbel is?
                    Zoals in een reactie eerder van mij reeds geschreven, ook al wordt aan de voorwaarden niet voldaan en stopt de motor niet, alsnog wordt door een symbool en/of led aangegeven dat het start/stop systeem al dan niet uitgeschakeld is door op de knop te drukken, zelfs als men 120 op de snelweg rijdt en dan blijft de motor ook draaien. ;-)
                    Bij MB is dat blijkbaar gekoppeld aan de knop ECO en die LED gaat toch niet uit en aan tijdens het rijden?
                    Het geeft enkel aan of ECO met start/stop aan staat.

                    En dit kan men in de TC toch eenvoudig nakijken of die modus al dan niet bij elke start actief is?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Je zou toch mogen veronderstellen dat ze bij VW smering voorzien voor de turbo(s) die rekening houdt met het start-stop systeem.
                      Men zou dit uiteraard mogen veronderstellen en zo zou het start/stop systeem ook ontwikkeld moeten zijn. :-)
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Men zou dit uiteraard mogen veronderstellen en zo zou het start/stop systeem ook ontwikkeld moeten zijn. :-)
                        Top! Ter aanvulling, er zouden ook VW modellen zijn met een elektrisch aangedreven oliepomp die nog 45 seconden blijft nadraaien ook als de motor stilligt. Een beetje zoals de ventilator van de autoradiator dus. Ik ben geen VW-ologist dus vraag me nu niet welke modellen. Maar het is wel een techniek die in veel sport- en race wagens wordt toegepast.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #27
                          Ik vermoed dat je het op de keuring to h moet uitschakelen,
                          hoe kunnen ze anders de uitlaatgassen meten terwijl de auto stil staat?

                          Sorry voor mijn dubbele reactie, maar ik zie enkel onderaan de pagina niet dat er een tweede pagina is.
                          dit is enkel bovenaan te zien.
                          .

                          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            ...Gewoon eens starten en als die start-stop functie standaard uit staat, dan weten ze het meteen.
                            Dat wordt altijd wel weergegeven door een ledje of ander symbool op het instrumentenpaneel.
                            In onze auto (Cupra Ateca): in comfortstand staat start/stop standaard actief, symbool op instrumentenpaneel wordt zichtbaar als je het manueel uitschakelt. In alle "sport" standen staat het automatisch uit zonder symbool.


                            Comment


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht

                              In onze auto (Cupra Ateca): in comfortstand staat start/stop standaard actief, symbool op instrumentenpaneel wordt zichtbaar als je het manueel uitschakelt. In alle "sport" standen staat het automatisch uit zonder symbool.

                              Dus komt men toch tot hetzelfde resultaat dat men op de technische controle snel kan zien of er gefoefeld werd met de knop of software.
                              De auto start in comfort en dus moet het symbool na een start uit zijn en de functie start/stop actief.
                              Ook zal de keuzeschakelaar dat het manueel kan uitschakelen (fysieke knop of touchscreen) aangeven dat het actief staat of niet.
                              Als die bij de start meteen aangeeft dat het systeem uitgeschakeld is, dan weten ze al dat het niet logisch is.
                              Geen idee of het er op uw wagen zo uitziet als op de afbeelding hieronder, maar als ze de wagen starten en het staat standaard op uit, dan werd er gefoefeld. ;-)
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X