Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E-bike automatische snelheidsbeperking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • E-bike automatische snelheidsbeperking

    Nu nog een test in enkele steden waaronder Amsterdam, straks verplicht op iedere e-bike? En wat op een e-bike kan, kan op in een auto. Mogen we binnen 10 jaar ons verwachten aan een opgelegde maximum snelheid die we niet meer kunnen overschrijden?

    De gemeente Amsterdam test een nieuwe techniek voor e-bikes die ervoor zorgt dat je minder hard kunt fietsen op drukke plekken in de stad. Dit omdat de gemeente vindt dat er, sinds de komst van e-bikes, meer onveilige situaties zijn.



    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

  • #2
    Met de nieuwe veiligheidssystemen in wagens die verkeersborden lezen en automatisch afremmen is het maar een kwestie van een software update en dynamisch verkeersbord plaatsen. En vermits je die software updates niet kan weigeren want "security"....

    Comment


    • #3
      Een maat voor niks.
      Voor fietsen: op een gewone fiets ga je nog altijd zo snel als je wil En ik wil nog wel eens zien hoe ze iedereen gaan verplichten om zo'n systeem op de elektrische fiets te installeren.
      Voor auto's: in een bestaande auto zonder al die elektronische hulpmiddelen ga je ook zo snel als je wil. Pakkans is wel veel hoger dan bij fietsen, want die hebben geen nummerplaat.

      Als ik mijn eigen situatie als voorbeeld neem: mijn bestelwagentje heeft geen enkel elektronisch hulpmiddel waarmee snelheid beperkt kan worden. Mijn Cupra heeft al iets meer snufjes, maar ook daar zie ik niks waarmee op afstand snelheid kan vastgelegd worden.
      En ik ga sowieso geen geld uitgeven om iets te laten inbouwen. Wettelijk verplichten is volgens mij ook niet mogelijk, want dan moet dat bij elke auto en fiets gebeuren.

      Technisch is alles mogelijk, zelfs nu al. Maar je glijdt wel heel snel af naar Chinese systemen waarbij de overheid van iedereen op elk moment weet waar ze zijn, waar ze vandaan komen en waar ze heen gaan...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
        Mijn Cupra heeft al iets meer snufjes, maar ook daar zie ik niks waarmee op afstand snelheid kan vastgelegd worden.
        En ik ga sowieso geen geld uitgeven om iets te laten inbouwen. Wettelijk verplichten is volgens mij ook niet mogelijk, want dan moet dat bij elke auto en fiets gebeuren.
        Vanaf juli dit jaar moeten alle nieuw verkochte wagens enkele extra veiligheidssystemen hebben, waaronder afremmen indien sneller gereden wordt dan toegestaan.
        Nu nog te overbruggen door gas te geven, maar binnen enkele jaren effectief blokkerend.
        Leuk als uw wagen als laatste bord Zone 30 zag en je de snelweg op gaat.
        Ook moet er vanaf dan een zwarte doos zijn die alles registreert.
        Het is geen grote aanpassing meer denk ik om dat ook allemaal remote te kunnen aansturen of uitlezen.
        In Nederland wil men gewoon de snelheid van alle e-bikes op fietspaden beperken op 20 i.p.v. 30 km/u.
        Nu is remote bediening maar een voorstel in afwachting van een wetsvoorstel voor algemene landelijke verlaging van de snelheid.
        Er zal vermoedelijk een overgangsregeling zijn waardoor niet elke reeds verkochte e-bike meteen zo'n systeem zal moeten hebben.
        Dat voorstel is ook niet nieuw, ligt al langer op tafel.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Nu nog een test in enkele steden waaronder Amsterdam, straks verplicht op iedere e-bike? En wat op een e-bike kan, kan op in een auto. Mogen we binnen 10 jaar ons verwachten aan een opgelegde maximum snelheid die we niet meer kunnen overschrijden?

          De gemeente Amsterdam test een nieuwe techniek voor e-bikes die ervoor zorgt dat je minder hard kunt fietsen op drukke plekken in de stad. Dit omdat de gemeente vindt dat er, sinds de komst van e-bikes, meer onveilige situaties zijn.


          Met een dictator aan de macht kan deze met de huidige techniek bepalen waar we heen rijden. Mooie techniek maar we moeten deze wel uit kunnen zetten.

          Comment


          • #6
            Voor alle nieuwe auto's verplicht vanaf 1 juli 2024 blijkbaar. Maar - gelukkig! - wel uit te schakelen. Gebaseerd op verkeersborden en GPS. Veel succes met de wegenwerken hier in België.
            Ik voorzie een hoop ongevallen als het gaspedaal ineens een stuk verder moet ingeduwd worden om ergens te versnellen waar de auto denkt dat je te snel rijdt. Parallelweg bij een autosnelweg bijvoorbeeld, tunnel onder een stad,...

            Wat een hoop onzin, blij dat we onze Cupra zonder al die gekkigheid gekocht hebben.

            Comment


            • #7
              Ze gaan weer te ver, maar aan de andere kant zijn er toch heel wat fietsers die hun snelheid niet willen aanpassen aan de omstandigheden, maar dat geldt ook net zo goed voor alle andere weggebruikers.
              Als ze dat systeem er toch door krijgen, dan gaan de elektrische fietsen nog maar eens een pak duurder worden, net zoals dat bij auto's het geval is door alle elektronische "veiligheidsmaatregelen" die Europa tegenwoordig oplegt voor nieuwe auto's.
              Daardoor zijn er nu al heel wat automobilisten die geen nieuwe auto meer kunnen betalen, willen ze dat die dan ook geen elektrische fiets meer kunnen betalen omdat die veel te duur is geworden?
              En wat gaan ze doen met de wielertoeristen, worden de remmen dan automatisch geactiveerd als die in zo'n zone te snel rijden?

              Een ander probleem is wanneer niet alle weggebruikers tegelijk met zo'n systeem rondrijden, dat dan de fietser die plots afremt dan wel eens overhoop kan worden gereden door iemand die er achter rijdt.
              Dat systeem zal dus geen levens redden, er zullen nog meer slachtoffers vallen als fietsers verplicht "mobiele snelheidsremmers" worden (dan durf ik niet meer door een dorp of stad te rijden op de fiets).
              Dat is nu al het geval in dorpen en steden waar er op hoofdwegen "fietssuggestiestroken" geschilderd zijn, die zones probeer ik op drukke momenten zoveel mogelijk te vermijden, want daar komen auto's en vrachtwagens dikwijls veel te kort achter de fietser rijden, in de hoop dat die zoveel schrik krijgt dat hij uiteindelijk op het voetpad gaat rijden waar hij dan weer een gevaar vormt voor voetgangers.
              Hier in Rijkevorsel dorp zijn er ook van die fietssuggestiestroken, als het druk is, dan neem ik meestal een andere (langere) route om die wegen zoveel mogelijk te vermijden.

              Er heeft weer iemand iets uitgevonden, en die is nu aan het lobbyen om zijn systeem verplicht te krijgen zodat hij daar veel geld mee kan verdienen...

              Mijn elektrische fiets heeft gelukkig nog geen app nodig om ermee te kunnen rijden, tegenwoordig moet alles ingewikkelder worden gemaakt dan dat het nodig is.
              Een elektrische fiets die alleen werkt als je die koppelt aan een smartphone, die krijgen ze voorlopig niet aan mij verkocht, want ik heb nog altijd geen smartphone.
              Last edited by Black B@ndit; 13 maart 2024, 14:09.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Een auto die alcohol lucht "ruikt" zou wel een goede verbetering zijn (alsook voor andere dope)
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                  Een auto die alcohol lucht "ruikt" zou wel een goede verbetering zijn (alsook voor andere dope)
                  Hoe vertel je deze dan dat het je passagier is die ruikt naar alcohol?

                  Comment


                  • #10
                    Een passagier die poepeloere zat is, is ook gevaarlijk, zeker vooraan.
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                      Voor alle nieuwe auto's verplicht vanaf 1 juli 2024 blijkbaar. Maar - gelukkig! - wel uit te schakelen. Gebaseerd op verkeersborden en GPS. Veel succes met de wegenwerken hier in België.
                      Ik voorzie een hoop ongevallen als het gaspedaal ineens een stuk verder moet ingeduwd worden om ergens te versnellen waar de auto denkt dat je te snel rijdt. Parallelweg bij een autosnelweg bijvoorbeeld, tunnel onder een stad,...

                      Wat een hoop onzin, blij dat we onze Cupra zonder al die gekkigheid gekocht hebben.
                      Te overbruggen door gas te geven, maar niet permanent uit te schakelen.
                      Straffe is dat men tegelijk ook opgenomen heeft dat indien het plots afremmen een ongeval veroorzaakt, men wel aansprakelijk is.
                      Als ik hier de snelweg op rij, dan blijven de wagens een hele tijd 30 aangegeven door zo'n parallelweg niettegenstaande er zelfs geen echte 30 is.
                      Enige bord in het gedeelte bebouwde kom hier is enkel een bord met de tekst “Aanbevolen snelheid en daarop 30”, maar de effectieve maximum is gewoon 50.
                      Ook zijn de wagens gelukkig nog niet uitgerust met deze weldra verplichte functie.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Voor alle nieuwe auto's verplicht vanaf 1 juli 2024 blijkbaar. Maar - gelukkig! - wel uit te schakelen. Gebaseerd op verkeersborden en GPS. Veel succes met de wegenwerken hier in België.
                        Ik voorzie een hoop ongevallen als het gaspedaal ineens een stuk verder moet ingeduwd worden om ergens te versnellen waar de auto denkt dat je te snel rijdt. Parallelweg bij een autosnelweg bijvoorbeeld, tunnel onder een stad,...

                        Wat een hoop onzin, blij dat we onze Cupra zonder al die gekkigheid gekocht hebben.
                        Ja, die automatische maximum snelheidsindicatie heb ik al op mijn wagen en dat werkt vrij goed zolang er niet ondubbelzinnig verkeersborden staan. Dat is niet alleen verkeersborden herkennen maar ook informatie via (of verbonden met) GPS en daar loopt het nogal eens mis, als wegenwerken of andere tijdelijke situaties niet afgemeld worden blijft soms een snelheidsbeperking onbedoeld van kracht. Ik gebruik het systeem niet met de automatische aanpassing van de snelheid maar gewoon als weergave van de plaatselijke maximum snelheid want dat is in BE ook wel even een puinhoop zodat je soms op 5 km 10 verschillende snelheden moet respecteren. Je zou voor minder verward raken en dan is het handig om even te dubbelchecken in de auto (en hopen dat de informatie correct is).
                        Ach, het zal weer wel zijn tijd nodig hebben en over twintig jaar misschien doodnormaal, als we ons dan al niet volautomatisch moeten laten rijden. Met de eerste airbags destijds was er ook redelijk wat weerstand, ik ken mensen die de garage vroegen om het ding uit te schakelen want ze gingen zichzelf wel tegenhouden bij een botsing. Daar staan we vandaag zelfs niet meer bij stil.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                          Een passagier die poepeloere zat is, is ook gevaarlijk, zeker vooraan.
                          Maar iemand dat maar een beetje gedronken heeft en niet poepeloere zat is, die mag ook niet rijden.
                          Wie echter nooit drinkt, die kan na een half glas al goed in de wind zijn maar toch negatief blazen.
                          Spijtig dat er voor velen allerlei zware straffen en dure systemen nodig zijn om ze van de baan te kunnen houden als ze drinken.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Daardoor zijn er nu al heel wat automobilisten die geen nieuwe auto meer kunnen betalen, willen ze dat die dan ook geen elektrische fiets meer kunnen betalen omdat die veel te duur is geworden?
                            En wat gaan ze doen met de wielertoeristen, worden de remmen dan automatisch geactiveerd als die in zo'n zone te snel rijden?

                            Een ander probleem is wanneer niet alle weggebruikers tegelijk met zo'n systeem rondrijden, dat dan de fietser die plots afremt dan wel eens overhoop kan worden gereden door iemand die er achter rijdt.
                            Dat systeem zal dus geen levens redden, er zullen nog meer slachtoffers vallen als fietsers verplicht "mobiele snelheidsremmers" worden (dan durf ik niet meer door een dorp of stad te rijden op de fiets).
                            Voor een fiets durf ik niet te zeggen, maar onze auto remt niet af als die een andere (tragere) snelheidszone binnenrijdt (als het systeem op volautomatisch staat). De wagen gaat gewoon van het gas af en bolt dan uit tot de maximum toegelaten snelheid. Dan is het te hopen dat er geen snelheidscontrole is vlak achter zo'n verkeersbord want het uitbollen neemt wel een zekere afstand in beslag. Ik denk nu wel dat er effectief gaat bijgeremd worden als de vertraging te laag is, door bijvoorbeeld een helling bergaf maar ik gebruik de volautomatische instelling niet, ik kan er weinig concreet over schrijven.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              En wat gaan ze doen met de wielertoeristen, worden de remmen dan automatisch geactiveerd als die in zo'n zone te snel rijden?
                              Die stoppen toch aan het eerstvolgende terrasje. :-)

                              Een ander probleem is wanneer niet alle weggebruikers tegelijk met zo'n systeem rondrijden, dat dan de fietser die plots afremt dan wel eens overhoop kan worden gereden door iemand die er achter rijdt.
                              Ze willen de snelheid beperken, vermoedelijk gewoon geen hulp van de motor meer eens 20 km/u.
                              Dat afremmen zal wel niet zo bruusk gebeuren zeker?

                              Mijn elektrische fiets heeft gelukkig nog geen app nodig om ermee te kunnen rijden, tegenwoordig moet alles ingewikkelder worden gemaakt dan dat het nodig is.
                              Zonder app of automatisch systeem zal je anders ook de snelheid moeten beperken tot 20 km/u als ze dit als maximum snelheid willen invoeren.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X