Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Start-Stop systeem auto met turbo definitief laten uitzetten.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Start-Stop systeem auto met turbo definitief laten uitzetten.

    Vandaag een tip gekregen van een specialist bij turbo’s Hoet hier in Hooglede inzake turbo’s.
    Niet dat het voor mij van belang is, want mijn auto heeft geen turbo.
    Start-stop systemen zouden volgens hem een zeer nadelig effect hebben op turbo’s,
    zeker voor mensen die graag een sprintje doen van verkeerslicht naar verkeerslicht.
    ”Laat die start-stop functie definitief uitzetten” was zijn advies en zeker voor MAN en
    VW diesel bestelwagens is dat een zwak punt.
    Probleem is dat wanneer de turbo nog op toeren is, en het start-stop systeem
    de motor stil legt, de druksmering wegvalt wat leidt tot een sterk verminderde
    smering van de nog draaiende turbo, met gevallen waarbij de turbolagers en as
    veel te snel slijten.
    T’is maar dat je het weet.

  • #2
    Drie van onze vorige auto's hadden een start-stop systeem en ik heb het altijd bijzonder irritant gevonden, en in onze regio waar je zowat iedere 100 meter moet stoppen naar mijn mening ook totaal nutteloos voor wat het bedoeld was: energiebesparing en CO2 vermindering. Het eerste wat ik deed bij het instappen was dan ook het ding uitschakelen, maar na iedere herstart wordt dat weer gereset. In twee VW garages gevraagd om het permanent uit te schakelen en daar weigerden ze absoluut. Nu zal er altijd wel ergens een sjoemelaar met een VW diagnosekastje zijn. Ik vraag me wel af hoe die mannen van de turbo's de connectie leggen met start-stop systemen. Je zou toch mogen veronderstellen dat ze bij VW smering voorzien voor de turbo(s) die rekening houdt met het start-stop systeem. (Vroeger moest je bij vrachtwagens na een zware rit de motor nog enkele minuten laten draaien alvorens stil te leggen om de turbo niet te beschadigen. Dat hoeft nu niet meer.)
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
      Vandaag een tip gekregen van een specialist bij turbo’s Hoet hier in Hooglede inzake turbo’s.
      Niet dat het voor mij van belang is, want mijn auto heeft geen turbo.
      Start-stop systemen zouden volgens hem een zeer nadelig effect hebben op turbo’s,
      zeker voor mensen die graag een sprintje doen van verkeerslicht naar verkeerslicht.
      ”Laat die start-stop functie definitief uitzetten” was zijn advies en zeker voor MAN en
      VW diesel bestelwagens is dat een zwak punt.
      Probleem is dat wanneer de turbo nog op toeren is, en het start-stop systeem
      de motor stil legt, de druksmering wegvalt wat leidt tot een sterk verminderde
      smering van de nog draaiende turbo, met gevallen waarbij de turbolagers en as
      veel te snel slijten.
      T’is maar dat je het weet.
      Dat definitief uitschakelen kan bij vele wagens softwarematig wel gebeuren, maar is wettelijk niet toegelaten.
      Officiële garages zullen het dan ook niet zo snel nog op simpel verzoek doen.
      Het is zelfs zo dat het bij meerdere recente wagens al niet meer mogelijk is dit zelf uit te zetten omdat ze de knop weggelaten hebben.
      Of dat echt nog een probleem is voor recente wagens, al dan niet met turbo, weet ik niet meteen want dat start-stop systeem werkt ook niet permanent bij elke stop, zo zijn er verschillende voorwaarden aan gekoppeld.
      Zo valt die niet uit als de batterijspanning onder een bepaalde limiet komt, als de motor te koud is, als bepaalde verbruikers aan staan en bij de meeste wagens ook niet in sport-modus en bij de meeste ook niet tijdens een moment van sportief rijden.
      Zou men de start-stop dan ook logischerwijs niet beletten zolang de turbo dat nog echt niet zou kunnen verdragen?
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Je zou toch mogen veronderstellen dat ze bij VW smering voorzien voor de turbo(s) die rekening houdt met het start-stop systeem. (Vroeger moest je bij vrachtwagens na een zware rit de motor nog enkele minuten laten draaien alvorens stil te leggen om de turbo niet te beschadigen. Dat hoeft nu niet meer.)
        Ik ben gisteren een revisie turbo gaan ophalen voor de MAN (VW motor dus) bestelwagen met 33.000 Km op de teller van een vriend van mij.
        Ik ken het bedrijf reeds meer dan 45 jaar, de stichter Alfred Hoet is trouwens een van mijn buren,
        en is zowat de grootste van Europa wat turbo’s betreft.
        Het is ook niet sinds vandaag dat de VW groep problemen heeft met turbo en egr kleppen.
        Uiteraard weet u beter Hombre, dat had ik ook verwacht…..
        VerSeg bij deze bestelwagen is permanent uitzetten in het menu ook niet mogelijk,
        maar gewoon in de software de minimale batterijspanning aanpassen naar 14 volt is voldoende
        om het systeem uit te zetten.




        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
          Vandaag een tip gekregen van een specialist bij turbo’s Hoet hier in Hooglede inzake turbo’s.
          Niet dat het voor mij van belang is, want mijn auto heeft geen turbo.
          Start-stop systemen zouden volgens hem een zeer nadelig effect hebben op turbo’s,
          zeker voor mensen die graag een sprintje doen van verkeerslicht naar verkeerslicht.
          ”Laat die start-stop functie definitief uitzetten” was zijn advies en zeker voor MAN en
          VW diesel bestelwagens is dat een zwak punt.
          Probleem is dat wanneer de turbo nog op toeren is, en het start-stop systeem
          de motor stil legt, de druksmering wegvalt wat leidt tot een sterk verminderde
          smering van de nog draaiende turbo, met gevallen waarbij de turbolagers en as
          veel te snel slijten.
          T’is maar dat je het weet.
          "mensen die graag een sprintje doen van verkeerslicht naar verkeerslicht" trekken zich uiteraard niets aan van de anderen die in de uitlaatwalmen zitten .

          Hier al 280.000 km met de start-stop en ook de turbo doet het nog, bovendien rij ik zelden korte afstanden en mocht dat gebeuren kan ik de start-stop nog altijd voor die rit afzetten.
          Inderdaad ook een goede diagnose van de batterijtoestand.

          Comment


          • #6
            Als je auto een sportstand heeft, gebruik die dan. Start-stop wordt in elk geval automatisch uitgeschakeld in onze auto zodra we hem in sportstand zetten (met bijkomend voordeel dat de gasrespons veel beter is, en stuurbekrachtiging iets zwaarder).

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
              Als je auto een sportstand heeft, gebruik die dan. Start-stop wordt in elk geval automatisch uitgeschakeld in onze auto zodra we hem in sportstand zetten (met bijkomend voordeel dat de gasrespons veel beter is, en stuurbekrachtiging iets zwaarder).
              Klopt, is ook het geval in onze Ford Puma.

              Jaja

              Verstuurd vanaf mijn SM-A725F met Tapatalk

              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht


                Het is ook niet sinds vandaag dat de VW groep problemen heeft met turbo en egr kleppen.
                Uiteraard weet u beter Hombre, dat had ik ook verwacht…..
                Ik vroeg me gewoon af of er een causaal verband is, mag het? Al had ik van u natuurlijk wel zo'n sh*t opmerking mogen verwachten. Zoals je zelf aangeeft, VW heeft ook problemen met turbo's in wagens zonder start-stop systeem. Maar, Alfred Hoet is uw buur dus mag die vraag niet gesteld worden. Hoe durf ik!

                Last edited by Hombre; 15 maart 2024, 09:34. Reden: Dubbel
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                  VerSeg bij deze bestelwagen is permanent uitzetten in het menu ook niet mogelijk, maar gewoon in de software de minimale batterijspanning aanpassen naar 14 volt is voldoende om het systeem uit te zetten.
                  Dus met een ommetje toch kunnen uit zetten, ik hoop voor wie dit toepast dat die nooit betrapt wordt.
                  Vloeken mag anders ook niet. ;-)
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                    "mensen die graag een sprintje doen van verkeerslicht naar verkeerslicht" trekken zich uiteraard niets aan van de anderen die in de uitlaatwalmen zitten .

                    Hier al 280.000 km met de start-stop en ook de turbo doet het nog, bovendien rij ik zelden korte afstanden en mocht dat gebeuren kan ik de start-stop nog altijd voor die rit afzetten.
                    Inderdaad ook een goede diagnose van de batterijtoestand.
                    Als je al 280.000 km met een oudere wagen rijdt, dan zijn de uitlaatwalmen bij uw wagen zelfs bij een rustiger rijgedrag veel groter dan deze van iemand dat met een recente modernere wagen een sprintje doet.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                      Als je auto een sportstand heeft, gebruik die dan. Start-stop wordt in elk geval automatisch uitgeschakeld in onze auto zodra we hem in sportstand zetten (met bijkomend voordeel dat de gasrespons veel beter is, en stuurbekrachtiging iets zwaarder).
                      Ja, dat was hier ook zo, met de nadruk op was.
                      Bij het laatste onderhoud een verplichte software update gekregen, een terugroepactie zogezegd wegens volgens de garage door Europa opgelegde verplichting voor milieunormen.
                      Daarna ook in Dynamic-stand (elders Sport genoemd) verplicht om eens op dat knopje te drukken.
                      En een tweede kl*terij is dat men de gekozen stand kon vastleggen als standaard bij elke start, maar ook dat is verdwenen uit het menu, bij elke start nu standaard op Comfort.
                      Enkel in Dynamic en dan nog eens op S, dan wordt de start-stop nog automatisch uitgeschakeld.
                      Softwarematig zou men dat nog moeten kunnen aanpassen volgens wat ik gelezen heb, maar ga er gewoon afblijven want stel dat ze dit ooit beginnen testen tijdens een technische controle.
                      Dus nu telkens twee knopjes drukken bij elke start, op zich geen ramp.
                      Maar zoals je zegt, dan is de respons nog een pak beter, werkt het stuur wat anders en wordt de vering aangepast waardoor ook de baanhouding beter wordt.
                      Last edited by VerSeg; 15 maart 2024, 10:00.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Daarom doe ik geen onderhoud bij de merkgarage meer - ook financieel véél interessanter. Auto is wel uit garantie, dat moet ik erbij zeggen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Softwarematig zou men dat nog moeten kunnen aanpassen volgens wat ik gelezen heb, maar ga er gewoon afblijven want stel dat ze dit ooit beginnen testen tijdens een technische controle.
                          Wees gerust Freddy, bij de technische controle zullen ze het nooit riskeren om een
                          diagnose stekker in je auto in te pluggen, ze krijgen zo al schadeclaims genoeg, en het
                          blijft een privé bedrijf zonder verzekering tegen eventuele schade.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                            Daarom doe ik geen onderhoud bij de merkgarage meer - ook financieel véél interessanter. Auto is wel uit garantie, dat moet ik erbij zeggen.
                            Garantie is ook iets dat met een korreltje zout moet genomen worden.
                            Bij het ene merk zijn ze daar al soepeler in dan bij het andere.
                            Hier toch al enkele keren iets gekregen onder waarborg ook al was de waarborg al een tijd voorbij.
                            Bij een ander merk zelfs tijdens de garantie veel gemekker om iets gedaan te krijgen, al hangt veel ook af van de garage.
                            Natuurlijk moet men zijn wagen ook in deftige staat aanbieden bij de garage, als men daar toekomt met een half patattenveld er aan, dan moet men op niet te veel medewerking tellen. ;-)
                            Maar we wijken af van het topic vrees ik.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                              Wees gerust Freddy, bij de technische controle zullen ze het nooit riskeren om een
                              diagnose stekker in je auto in te pluggen, ze krijgen zo al schadeclaims genoeg, en het
                              blijft een privé bedrijf zonder verzekering tegen eventuele schade.
                              Hier toch al gehad in het verleden dat ze dit wel effectief deden, met welk doel weet ik niet.
                              De laatste keren wel niet gezien dat ze dat nog deden, mogelijks weer afgeschaft?
                              Maar of dat start-stop systeem standaard uitgeschakeld is door softwarematig te foefelen met de settings, daar hebben ze volgens mij niet eens een diagnosestekker voor nodig.
                              Gewoon eens starten en als die start-stop functie standaard uit staat, dan weten ze het meteen.
                              Dat wordt altijd wel weergegeven door een ledje of ander symbool op het instrumentenpaneel.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X