Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Wil je nu een auto met zeven volwaardige zitplaatsen vergelijken met uw Dacia? Niet echt een eerlijke vergelijking. Neem dan een BMW X7, ook zeven zitplaatsen met een gewicht van 2.4 tot 2.6 ton, afhankelijk van uitvoering. Oh ja, dat is een benzinewagen.
Een Dacia Jogger met 7 zitplaatsen weegt maar 1252 kg:
Appelen en peren worden hier rustig met elkaar vergeleken en dan haalt men er ook nog eens wortelen en citroenen bij. Laat maar zijn zo.
Wat bedoel je met een vergelijking tussen appelen en peren of wortelen en citroenen, het zijn toch allemaal auto's?
Of telt een meer betaalbare auto waarmee je net hetzelfde kan als met een auto die een veelvoud kost en ruim dubbel zoveel weegt niet mee in de vergelijking?
Die lichtere auto's hebben al een veel lagere CO2 uitstoot tijdens de productie, om iets te produceren dat dubbel zoveel weegt zal er ook ongeveer het dubbel van de CO2 uitstoot zijn tijdens de productie.
Daardoor hebben die lichtere auto's al een voordeel in de totale CO2 uitstoot over de hele levensduur, vanaf de productie tot ze uiteindelijk terug gerecycleerd worden.
Een lichtere wagen heeft minder vermogen nodig om de massa in beweging te krijgen, daardoor verbruikt die ook minder en zullen de remmen en banden langer meegaan (minder fijnstof dan bij een veel zwaardere wagen).
Als je een auto met een gewicht van 2,5 ton of meer thuis in een garage wil zetten waar er onder de garage een kelder of kruipkelder zit, vraag je dan eerst even af of de architect er vroeger rekening mee heeft gehouden dat auto's in de toekomst zo zwaar zouden worden.
De oprit naar je garage zou na verloop van tijd ook wel last kunnen krijgen van spoorvorming...
Last edited by Black B@ndit; 14 februari 2024, 10:48.
Het zijn veel 60 + die zo'n bak aanschaffen vooral vanwege de makkelijke instap en dat ze hem makkelijker kunnen betalen. Ze hebben wel meer ruimte nodig om te parkeren, maar parkeervakken breder maken is ook niet altijd op te lossen, daar in oude wijken bij de bouw vroeger geen rekening werd gehouden dat iedereen een auto bezat.
Vraag is nog enkel hoe ze dat in de praktijk zullen bepalen.
1: wanneer krijgt een bepaald model/formaat de stempel SUV.
2: vanaf welk gewicht/lengte/breedte enz.
mijn auto bv weegt 1.612 Kg is ongeveer 4,5 meter lang en 1,80 breed met ingeklapte
spiegels, staat vermeld als SUV maar kan evengoed gezien worden als een simpele 5 deurs.
Vraag is enkel hoe zullen ze dat eigenlijk bepalen?
Ja, wat precies de criteria zijn om een stempel SUV te krijgen? In ieder geval staat het op het inschrijvingsbewijs. Of we kunnen het eens vragen aan die idioten die banden van SUV's leeg laten lopen omdat ze niet in de stad thuishoren wegens te groot en slecht voor het leefmilieu van de stadsmens. In een interview gaven ze dan aan bij twijfel kijken ze naar de banden, als er grote wielen onder de auto staan mogen ze plat. Ook geen onderscheid tussen BEV en ICE als het aspect milieu aangesneden wordt. Ja maar, we doen geen schade aan de auto's. Veel BEV hebben autobanden met een extra foamlaag van enkele cm aan de binnenzijde als extra rolgeluiddemping. Als die auto een nacht plat staat dan vrees ik dat die foamlaag ook naar de knoppen is.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Wat bedoel je met een vergelijking tussen appelen en peren of wortelen en citroenen, het zijn toch allemaal auto's?
Of telt een meer betaalbare auto waarmee je net hetzelfde kan als met een auto die een veelvoud kost en ruim dubbel zoveel weegt niet mee in de vergelijking?
Ja jong, als je dan zelf de grootste en zwaarste EV's gebruikt om uw punt te maken dan kan ik alleen maar een zekere vooringenomenheid en frustratie opmerken. Maar ik weet nu waarom, je moet telkens je een EV kruist in de goot rijden, dat is vervelend. En dat BEV's breder zijn door hun grotere batterijen durf ik te betwijfelen. Meestal zijn long range EV ook een hogere prijsklasse en met een hogere prijsklasse worden de auto's blijkbaar ook breder. Vergelijk maar eens een benzine aangedreven BMW X1 met een BMW X7. Hetzelfde merk, hetzelfde type maar een andere klasse en breder. Voor een EV niet anders.
Zo kom ik er hier geregeld eentje tegen, de weg is er hier eigenlijk zelfs niet breed genoeg voor, als ik met de auto ben, dan moet ik door de goot rijden (die met zijn Porsche voelt zich daar te goed voor, de anderen moeten maar opzij gaan).
De meeste EV's met een groot rijbereik zijn vrij breed (er zijn er dus nog meer waarvoor ik hier in de straat door de goot moet rijden), in een bredere bodem kan je nu eenmaal gemakkelijker een grotere accu wegsteken.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
De hele SUV discussie is onzin. Onze Ateca is marginaal breder, marginaal zwaarder, en een 30cm korter. Enige reden overigens dat we deze genomen hebben en niet de Leon is de grondspeling. Op de Leon was die veel te klein, problemen op slechte wegen, verkeersdrempels en ondergrondse parking inritten. Zitpositie in de Leon was overigens beter vind ik.
Als je een SUV vergelijkt met een gewone auto, doe dan wel een gelijkaardig model. BMW X7 vergelijken met een Dacia is redelijk scheefgetrokken. Vergelijk die eens met een 7-serie?
De gewichtsgrens waarvan in Parijs sprake is treft overigens zo goed als elke auto: zelfs een VW Golf flirt met de 1600kg - ongeladen en zonder brandstof!!. Hoe meer veiligheidseisen gesteld worden, hoe zwaarder auto's worden. Daar zal ook Dacia niet aan ontkomen
De hele SUV discussie is onzin. De gewichtsgrens waarvan in Parijs sprake is treft overigens zo goed als elke auto: zelfs een VW Golf flirt met de 1600kg - ongeladen en zonder brandstof!!. Hoe meer veiligheidseisen gesteld worden, hoe zwaarder auto's worden.
Waar staat deze info gewicht/afmetingen?
Tenminste, ik bedoel, wie gaat dat meten/wegen of bepalen?
Of wordt dat natte vinger werk?
Gans die heisa daar in Parijs is dikke onzin en de rest van de dommeriken zullen wel volgen.
In eerste instantie werd het probleem aangehaald bij SUV's tot betrekking van de veiligheid tegenover voetgangers
Dikke zever natuurlijk ?? Of is een impact bij een voetganger minder met een 1900kg zware EV tegenover een 1600kg SUV
Dat houdt helemaal geen steek.
Daarna begon men over de grootte van de SUV's die niet binnen de lijntjes konden parkeren, het bewijs is hier al merendeels aangehaald dat een SUV niet expliciet breder of langer is dan een andere wagen.
Neen, het is gewoon weer een manier om extra geld binnen te halen, niks meer of minder
Gans die heisa daar in Parijs is dikke onzin en de rest van de dommeriken zullen wel volgen.
In eerste instantie werd het probleem aangehaald bij SUV's tot betrekking van de veiligheid tegenover voetgangers
Dikke zever natuurlijk ?? Of is een impact bij een voetganger minder met een 1900kg zware EV tegenover een 1600kg SUV
Dat houdt helemaal geen steek.
Neen, op zich houdt het geen steek omdat de aanrijding van veel zaken afhankelijk is. Een SUV heeft vaak een groter frontaal oppervlak en het gewicht is op zich ook geen factor. Dat een wagen 1600 of 1900 kg weegt zal op zich minder uitmaken dan de structuur van de wagen, kan die de klap goed absorberen of staat er een bullbar op? De overlevingskans is veel groter als je de baan op stapt of fiets voor een moderne auto van 1900 kg (EV of niet) dan een 1200 kg auto van 20 jaar oud. Moderne wagens hebben veel meer veiligheidstechnieken -passief en actief- dan zo'n oudere wagen. Misschien is het gewoon veiliger om wagens zonder die veiligheidssystemen uit de stad te weren? Dan heeft het invoeren van meer uitgebreide 30 km/h zones veel meer invloed dan domweg een regel te verzinnen omdat die in bepaalde kringen populair is. Nu gaat het weer uitdraaien op een nieuw kassa-kassa verhaal.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
De autofabrikanten maken waar vraag naar is, de overgrote meerderheid wil blijkbaar zo'n stoere bak, die naar mijn mening vaak een slechte cx hebben (niet alle), Afijn, niet voor mij, wel hou ik van monovolumes omdat die ook een hogere zitpositie hebben.
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
De autofabrikanten maken waar vraag naar is, de overgrote meerderheid wil blijkbaar zo'n stoere bak, die naar mijn mening vaak een slechte cx hebben (niet alle), Afijn, niet voor mij, wel hou ik van monovolumes omdat die ook een hogere zitpositie hebben.
Monovolume of SUV, wat is beter voor de CX waarde denk je?
De ene wagen is de andere niet.
In een SUV zit men meestal ook hoger hoor.
Maar groot verschil tussen een SUV en een SUV want ze noemen veel wagens nu SUV.
Verder zijn er lompe en zware monovolumes en kleinere SUV's.
En SUV is maar een term, officieel is een SUV ingeschreven als stationwagen.
Als ge sports utility vehicle vertaalt, dan krijg je gewoon sportwagen.
Mijne Meriva kan je gerust een kleine monovolume noemen, met een nogal puntige voorkant, de opvolger, de mokka of de grandland zijn minder puntig...
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Comment