Na de heisa in Parijs waarbij een meerderheid van 54% (van 5% ! van de stemgerechtigden) kiest om de zware voertuigen extra te belasten wegens te gevaarlijk en te veel plaats innemen, doet dit een bepaalde schepen in Gent ook wakkerschieten. Zijn voorstel is om te brede SUV's die in de parkeervakken de witte lijnen nog maar raken, te beboeten in een poging om deze "gevaarlijke en milieuonvriendelijke" wagens uit Gent te bannen. Het verkeersreglement zou dat zelfs toelaten. En ja, op 45 jaar tijd zijn auto's 20 cm breder geworden. Wat is het probleem? Wil men terug naar de tijd van Simca's en Renault R4 met deuren van 2cm dik en waarbij je met je neus tegen het raam zat bij het naar links kijken? Waarbij je een whiplash riskeerde als er nog maar een fietser tegen de zijkant reed? Veel van die extra breedte is gewoon nodig voor de zij-airbags en eventueel midden airbags en ruimte om bij een zij-impact de krachten te kunnen opvangen.
Bovendien heeft het geen zin de SUV te viseren. Ik de krant staat een foto van een Mercedes SUV (EQB?) die duidelijk te breed is en met zijn wielen volledig op en over de witte lijn staat. Wel, verrassing, de Mercedes EQB is zelfs 3 centimeters smaller dan een eenvoudige, doodgewone Dacia Sandero! Zelfs een RangeRover is maar 1,5cm breder dan zo'n Dacia. Natuurlijk zijn er nog de echte off-road monsters, maar de doorsnee SUV is heus niet breder dan een gemiddelde auto. Ze zouden ook gevaarlijker zijn... ik vraag me af op basis van welke gegevens. Misschien is een SUV zelfs veiliger omdat die meer overzicht heeft en daardoor mogelijk minder snel bij ongevallen betrokken is? Natuurlijk bestaan er geen statistieken over "net-geen ongevallen". En zeggen dat een zwaardere auto meer dodelijke slachtoffers eist bij een aanrijding dan een gewone auto... ik denk als je als voetganger voor een auto oversteekt dat het gewicht niet de doorslaggevende factor is dan wel de bouw van de wagen. Zo'n bullbar voor op de auto kan nooit een goed idee zijn.
Ondertussen op Twitter worden er tientallen foto's gepost van gewone auto's in Gent die quasi allemaal over de witte lijn staan, daar heb je geen SUV voor nodig. In Parijs heeft dit het absurde effect dat milieuvriendelijke auto's zonder uitlaat, de BEV's, nu extra belast worden tijdens het parkeren wegens... te zwaar. En de zware SUV's, waar het toch om draaide, die zijn heel vaak van de rijke Fransman en die zal met plezier zijn extra taks in Parijs betalen. De Parijzenaar zelf kan het niet schelen, die wordt vrijgesteld van deze parkeertaks en blijft rustig met zijn wagen in de stad rondrijden. Ik vrees dat we in Gent dezelfde weg uitgaan. Neen, ik woon niet in Gent en heb geen SUV. Maar wat morgen in Gent mag, kan overmorgen misschien wel in jouw stad of gemeente.
Bovendien heeft het geen zin de SUV te viseren. Ik de krant staat een foto van een Mercedes SUV (EQB?) die duidelijk te breed is en met zijn wielen volledig op en over de witte lijn staat. Wel, verrassing, de Mercedes EQB is zelfs 3 centimeters smaller dan een eenvoudige, doodgewone Dacia Sandero! Zelfs een RangeRover is maar 1,5cm breder dan zo'n Dacia. Natuurlijk zijn er nog de echte off-road monsters, maar de doorsnee SUV is heus niet breder dan een gemiddelde auto. Ze zouden ook gevaarlijker zijn... ik vraag me af op basis van welke gegevens. Misschien is een SUV zelfs veiliger omdat die meer overzicht heeft en daardoor mogelijk minder snel bij ongevallen betrokken is? Natuurlijk bestaan er geen statistieken over "net-geen ongevallen". En zeggen dat een zwaardere auto meer dodelijke slachtoffers eist bij een aanrijding dan een gewone auto... ik denk als je als voetganger voor een auto oversteekt dat het gewicht niet de doorslaggevende factor is dan wel de bouw van de wagen. Zo'n bullbar voor op de auto kan nooit een goed idee zijn.
Ondertussen op Twitter worden er tientallen foto's gepost van gewone auto's in Gent die quasi allemaal over de witte lijn staan, daar heb je geen SUV voor nodig. In Parijs heeft dit het absurde effect dat milieuvriendelijke auto's zonder uitlaat, de BEV's, nu extra belast worden tijdens het parkeren wegens... te zwaar. En de zware SUV's, waar het toch om draaide, die zijn heel vaak van de rijke Fransman en die zal met plezier zijn extra taks in Parijs betalen. De Parijzenaar zelf kan het niet schelen, die wordt vrijgesteld van deze parkeertaks en blijft rustig met zijn wagen in de stad rondrijden. Ik vrees dat we in Gent dezelfde weg uitgaan. Neen, ik woon niet in Gent en heb geen SUV. Maar wat morgen in Gent mag, kan overmorgen misschien wel in jouw stad of gemeente.
Comment