Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DVD's onleesbaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DVD's onleesbaar

Zijn er "trucjes" om CD's en/of DVD's die niet meer leesbaar zijn (dus de writable versie) toch nog aan de praat te proberen krijgen ?

Ik weet dat bij HD's het soms hielp om ze in de diepvries te leggen, maar dat is uiteraard geen optie bij DVD's want dan gaan ze beslaan met vocht, eens uit de diepvries.

Mijn schoonbroer heeft een verzameling van enkele tientallen schijfjes met zelf gemaakte en bewerkte reisvideo's en familiegebeurtenissen. Ik heb hem gezegd dat hij die dringend moest gaan overzetten op een HD wegens risico op onleesbaarheid.
    Daar ben ik nu mee bezig. Bij een zestal schijfjes lukt het niet meer om ze uit te lezen.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Sommige schijven zijn als ze niet zijn afgesloten enkel leesbaar met het toestel waarmee ze aangemaakt werden.
    Soms lukt het met een andere DVD-lezer of met andere software.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Ik heb hier bij een zestal CD's - DVD's het probleem, geprobeerd aan de praat te krijgen op vier verschillende computers, zonder resultaat. De schijfjes zijn wel allemaal 10 jaar of nog ouder. Ik denk gewoon dat het organisch materiaal gedegenereerd is in de lezer en die dan de "inhoudstabel" niet meer kan uitelezen.
      Zijn andere 50 schijven lukken wel nog om ze uit te lezen en op een HD veilig te stellen.

@verseg: wat bedoel je met "andere software" ?, ik gebruik altijd Total Commander omdat je daar twee panelen hebt om gemakkelijk te kopiëren tussen bron- en doel locatie.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        @verseg: wat bedoel je met "andere software" ?, ik gebruik altijd Total Commander omdat je daar twee panelen hebt om gemakkelijk te kopiëren tussen bron- en doel locatie.
        Als een schrijfbare DVD niet afgesloten werd, dan kon het zijn dat die niet leesbaar was vanuit bestandsbeheer of dergelijke maar enkel met de software die gebruikt werd zoals bijvoorbeeld Nero om de DVD aan te maken of op de writer zelf.
        Met afsluiten bedoel ik finaliseren.
        Lang geleden dat ik dat nog eens gedaan heb, maar was indertijd een veel voorkomend probleem.
        Soms kan het dus ook helpen de DVD met een DVD-writer uit te lezen.
        Last edited by VerSeg; 27 januari 2024, 03:09.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Ik zou met ddrescue onder linux die inhoud pogen te dumpen en de bad sectors nadien te herlezen en dan gewoon de image mounten en de data er af halen (er gaan dan een paar segmenten misschien stuk zijn, maar dan heb je alvast dat). Er zijn rescueprogramma's voor onder windows - die iets soortgelijks kunnen.

Comment

Working...
          X