Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het nieuwe auto-schandaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het nieuwe auto-schandaal?

    We kennen allemaal het diesel-schandaal van VW met de sjoemelsoftware.
    Nu blijkt dat Daihatsu heeft geknoeid met veiligheidstests om hun auto's goedgekeurd te krijgen. Daihatsu is een onderdeel van Toyota, er zijn dan ook auto's van Toyota, Mazda en Subaru betrokken in het schandaal. Je zal maar weer met een van die merken rondrijden. Een klein artikel in de krant met mogelijk grote gevolgen.

    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

  • #2
    Mja, gesjoemel bij structurele tests, of bij al de elektronische hulpmiddelen die nu hier verplicht zijn maar die geen mens gebruikt? En zijn wagens voor Europese markt betrokken, of is het enkel de Aziatische markt? Zoals gewoonlijk, een incompleet artikel.

    Comment


    • #3
      Update: het zou enkel gaan over modellen gefabriceerd voor Japanse markt. En over gesjoemel met structurele tests. Wel al oud nieuws, van mei dit jaar

      Comment


      • #4
        Het staat vandaag ook op Reuters - het gaat inderdaad over de kleine Japanse modellen van Daihatsu - en eigenlijk een onderwerp waar we ons hier op dit forum beter niet te druk over maken .

        Comment


        • #5
          Ik vermoed dat het niet zo simpel zal zijn om zo'n Kei Car goed te laten scoren in crashtests, toch niet als je ze rechtstreeks moet vergelijken met grotere auto's.

          Als die "in conflict" komen met een grote SUV, dan zijn de overlevingskansen in die dwergauto waarschijnlijk heel erg klein.
          Wat ze hier een "stadsauto" noemen is nog heel groot in vergelijking met een Kei Car.

          In de persberichten zouden ze dat er wel bij mogen vermelden, dat het niet gaat over auto's die hier verkocht worden (in het bericht van het Nieuwsblad zijn ze dat blijkbaar vergeten ).
          Last edited by Black B@ndit; 20 december 2023, 14:03.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Als autofabrikanten gaan sjoemelen op de Aziatische markt, waarom zouden ze het dan ook niet doen voor de Europese markt? Het VW dieselschandaal was ook eerst een Amerikaans probleem, of ten minste eerst daar opgemerkt.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Het staat vandaag ook op Reuters - het gaat inderdaad over de kleine Japanse modellen van Daihatsu - en eigenlijk een onderwerp waar we ons hier op dit forum beter niet te druk over maken .

              https://www.reuters.com/business/aut...ei-2023-12-20/
              Als men alles leest, dan gaat het over 64 modellen van Daihatsu, Toyota, Mazda en Subaru.
              Dat er dan geen enkel model hier in omloop zou zijn is nog maar af te wachten tot hier ook alles onder de loep genomen wordt.
              Net als ooit het zogenaamde diesel schandaal dat eerst VW trof, daarna bleek het niet enkel om diesels te gaan maar ook om benzines en andere merken.
              En het is niet omdat men er minder van hoort, dat het nu allemaal plots bij alle merken in orde is.
              Ook een groot verschil tussen wie al betrapt werd en nog betrapt zal worden.
              Beetje zoals met het verbruik dat ze opgeven, komt ook zelden overeen met de realiteit maar ze proberen altijd de best mogelijke resultaten op te geven om de verkoop te stimuleren.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Als autofabrikanten gaan sjoemelen op de Aziatische markt, waarom zouden ze het dan ook niet doen voor de Europese markt? Het VW dieselschandaal was ook eerst een Amerikaans probleem, of ten minste eerst daar opgemerkt.
                Er beweegt inderdaad wel iets in de markt. Of ze proberen toch. Wie weet sjoemelen ze wel een beetje..... :-) )
                Waarschijnlijk gaat die hele heisa over de Kei Cars, vermoed ik.
                Een Kei-Car mag niet langer zijn dan 3,4 meter en niet breder dan 1,48 meter. De motor maximaal 660 cc (0,6 liter) inhoud hebben en maximaal 47 kW (64 pk ).
                Omdat ze zo klein zijn is er eigenlijk geen ruimte om kreukelzone's te voorzien, of voetgangers bescherming, etc. Want de Europese eisen liggen hiervoor veel te hoog.
                En toch beweegt er wat! Wat? Lees HIER.
                Ik denk dat de Japanse industrie een poging doet om ook hier hun Kei-Cars te verkopen. De eerste poging schijnt dus mislukt te zijn.
                Mazda verkoopt in Japan ook Kei-Cars. Maar dat zijn gerebadgde Suzuki's, en Suzuki werkt innig samen met Toyota op technisch gebied.

                Alhoewel het niet helemaal de allereerste poging is om Kei-Cars te verkopen in Europa, want de Daihatsu Copen is hier een tijdje verkocht geweest ( of in Nederland - 272 stuks in 2004) . Zei het niet altijd via de officiële weg.
                Er bestaat ook een Toyota Copen GR Sport.

                Last edited by Skitch; 21 december 2023, 14:28.
                " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                Comment


                • #9

                  Comment


                  • #10


                    Comment


                    • #11
                      Da's al van twee jaar geleden, maar op zich maakt dat niet veel uit.
                      Ik vrees dat er wel meer wagens zijn die actueel niet meer dezelfde kwaliteit hebben als enkele jaren geleden.
                      Men bespaart op alles, veel wordt minder stevig gemaakt en dat heeft zo zijn impact.
                      En het is zeker niet omdat een wagen duurder is, dat er daarvoor minder problemen zijn.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        of bij al de elektronische hulpmiddelen die nu hier verplicht zijn maar die geen mens gebruikt?.
                        ??? geen mens die gebruikt? ik gebruik die 100% van de tijd, travel assist, lane assist, adaptive cruise, verkeersbordherkenning, ... en als ik mijn collega's en vrienden hoor gebruiken die dat allemaal hoor.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht

                          ??? geen mens die gebruikt? ik gebruik die 100% van de tijd, travel assist, lane assist, adaptive cruise, verkeersbordherkenning, ... en als ik mijn collega's en vrienden hoor gebruiken die dat allemaal hoor.
                          Inderdaad, ik gebruik dat ook ten volle, zelfs op korte stukken, een extra paar ogen is mooi meegenomen.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht

                            ??? geen mens die gebruikt? ik gebruik die 100% van de tijd, travel assist, lane assist, adaptive cruise, verkeersbordherkenning, ... en als ik mijn collega's en vrienden hoor gebruiken die dat allemaal hoor.
                            Alleen is er een groot probleem door de overdreven en verkeerde maatregelen.
                            Ik weet dat er mogelijks een verschil bestaat tussen verschillende wagens, maar toch.
                            Wij nemen altijd al de veiligheidssystemen die bestaan, ook deze die niet verplicht zijn en mogelijks een betalende optie zijn.
                            Zo al ettelijke jaren, maar die worden beperkt in gebruik.
                            Veel wagens hebben een automatische remsysteem in stad om aanrijdingen te voorkomen of te beperken, die systemen werken meestal pas vanaf 30 km/u maar op de gevaarlijkste plaatsen mag men niet meer dan 30 en dus werkt dat niet.
                            Verkeersbordherkenning hebben we jaren geleden als optie genomen, wagen kan snelheid beperken volgens wat borden aangeven, echter hebben ze net nadien beslist om bijna overal alle borden weg te nemen en ziet de wagen dus geen borden meer.
                            Sommige wagens werken volgens snelheidsbeperkingen die opgenomen zijn in de kaart van de GPS, maar die kaarten lopen vaak veel te veel achter of tenminste veranderen ze overal maar al te vaak de snelheid waardoor de kaart niet meer correct is.
                            Active lane assist werkt bij de meeste wagens vanaf 70 km/u maar op bijna geen enkele secundaire weg mag men nog meer dan 70 rijden en op snelwegen haalt men die snelheid vaak niet tijdens de spitsmomenten of is er onvoldoende vrije ruimte om de lijnen te zien.
                            In pikkedonker en zeker bij regen zijn de lijnen vaak niet zichtbaar voor de camera, besluiten ze natuurlijk om op meer en meer plaatsen de lichten te doven, soms ook permanent.
                            Daarnaast zijn regio-gebonden de lijnen niet overal goed onderhouden waardoor ze bijna onzichtbaar zijn voor de camera.
                            Idem met systeem voor hulp bij uitwijken voor hindernissen en bochtassistentie, werkt met dezelfde camera maar dan ook alleen als alles correct onderhouden is.

                            Gelukkig is het nog niet zo dat wagens effectief echt beperkt worden in snelheid volgens het gedetecteerd verkeersbord, hier in de wijk ziet de wagen een verkeersbord “aanbevolen snelheid 30” maar door ontbreken van andere verkeersborden kan men de snelweg op en blijft er nog steeds 30 staan als laatste verkeersbord.
                            Bij wagens waar ook de snelheid volgens de GPS kaart weergegeven wordt, daar krijgt men geregeld de lagere snelheid van een parallelweg waardoor er plots al eens 20 of 30 staat te pinken op uw dashboard.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb me in alle mogelijke bochten moeten wringen om bij de bestelling van onze Cupra NIET al die "veiligheids" systemen te moeten hebben. Wegens zeer slechte ervaring met bv lane assist, parkeerhulp, automatische rem.
                              Enige dat er nu op zit is de automatische rem en het parkeerhulp system. Vooral de parkeerhulp, die in de file continu hindernissen detecteert en dan het volledige infotainment scherm overneemt - waardoor ik mijn ogen van de weg moet houden om de prul af te zetten. Helaas kan het niet volledig uitgeschakeld worden.

                              Ik rijd graag zelf, als ik me wil laten rijden neem ik wel een taxi.

                              Om Verseg bij te treden: onze wegen zijn véél te chaotisch qua gedrag en infrastructuur om een computer te laten bepalen wat de auto exact doet.

                              Comment

                              Working...
                              X