Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe voorschriften elektrische installaties

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

    Raar dat 4X10mm2 bij u voldoende was, toen ik mijn nieuwe kast heb bekabeld
    was 4X16mm2 een eis van de keurder.
    Heeft dacht ik te maken met de maximum toegelaten spanningsval, volgens stroom, spanning en afstand (er bestaat een tabel van).
    Blijkbaar was hier voor 230V 40A over 6m 10mm3 voldoende (en de installateur ingehuurd door Fluvius heeft zelfs nog een stukje van 4mm3 laten zitten - als het ooit te warm wordt zal ik hun bellen).

    PS: 30mA op alle stopkontakten is gevoelig, maar terwijl vroeger alles op één diff zat en dan alles uit lag (ook de diepvriezer) is dat risico nu gespreid.
    De tuin staat hier al een tijdje op een aparte 30mA (wat niet verplicht is maar de enige manier om hem te isoleren van de 300mA hoofddiff, want twee 300mA in serie werkt niet - nochtans heb ik een elektricien eens horen beweren dat altijd de laatste zou afspringen. 100mA had gekund maar die zijn veel duurder).

    Bovendien heeft ongeveer iedereen wel toestellen in huis die je op afstand kan volgen, als de stroom dan toch zou afslaan als je niet thuis bent kan je op tijd het thuisfront inschakelen.
    Last edited by palombian; 13 december 2023, 11:06.

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

      Er zijn wel wat verschillen tussen merken en zelfs tussen verschillende modellen van hetzelfde automerk als het op laadefficiëntie aankomt, maar algemeen wordt aangenomen dat voor een 11kW thuislaadpaal (AC) de laadverliezen tussen 5 en 10% liggen en voor de granny laders dubbel zo hoog tussen 10 en 20%. Dat is ook een verschil van zowat 10% en -afhankelijk van de gereden kilometers per jaar- ook snel wat euro's bij elkaar.
      Het kan misschien vreemd lijken, maar als je 3500kWh op jaarbasis verbruik in jouw huis hebt met een piekverbruik van 3.5kW, en je gaat dan naar een meerverbruik van 1500kWh (door een EV of warmtepomp) met een piekverbruik dat ook stijgt naar 6.5kWh dan is dit een nuloperatie. Natuurlijk betaal je wel voor het extra verbruik, maar 5000kWh is per kWh goedkoper dan 3500kWh en dat verschil maakt de extra kost aan capaciteitstarief weer goed.
      Ga je die extra 1500kWh in de auto druppelen aan 3.5kWpiek dan heb je inderdaad een 150 euro "gespaard" die je dan aan extra laadverlies waarschijnlijk weer kwijt bent, nog niet te spreken over het verlies aan comfort.
      Een en ander hangt vanzelfsprekend af van het aantal kilometers per jaar je rijdt.
      Dat is juist, het capaciteitstarief bevoordeelt grote gebruikers (wat ook de bedoeling is).
      Eens die extra €150-200/jaar betaald maakt het niet meer uit.

      Momenteel gebruiken wij elektriciteit enkel voor het strikte minimum (wat gepenaliseerd wordt), al de rest is traditioneel gas en benzine/diesel.
      Reken dat ik 750m3 gas door 2500 kWh stroom kan vervangen (COP 3) en van de 15.000 km die ik nu nog rij misschien 5000 thuis kan laden voor nog eens 1000 kWh en nog een inductieplaat komen we op 6000 kWh (tov 2250 nu).

      Maar het is duidelijk dat ik mij niet moet toespitsen op thuisladen.
      Strikt genomen is dat een voordeel, want als je toch publiek moet laden heeft een "extended range" niet zoveel zin en wordt de EV goedkoper.
      We wijken weer af, ik zal in het begin zeker vloeken op die laders, maar er zijn niet veel dagen per jaar dat ik meer dan 250-300 km rij. En op reis zal het wat langer duren, dat is dan maar zo.

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

        Raar dat 4X10mm2 bij u voldoende was, toen ik mijn nieuwe kast heb bekabeld
        was 4X16mm2 een eis van de keurder.
        Net een jaar geleden laten keuren en het moest ook minstens 10 mm2 zijn.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

          Net een jaar geleden laten keuren en het moest ook minstens 10 mm2 zijn.
          Schiet mij nu terug te binnen Freddy, zal te maken hebben met het feit dat
          mijn differentieel schakelaars er allemaal zijn van 63Amp schakelvermogen.
          Ik had die kast eigenlijk voorzien zodat ze eventueel 63 Amp zou aankunnen.
          Bij mijn keurder BTV heb ik dan gevraagd met wat ik moest bekabelen,
          zij hebben dan 16mm kamgeleiders en kabels aangeraden.

          Comment

          Working...
          X