Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe grasmaaier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    In de Bosch Pro core zijn de 21700 cellen blijkbaar verbonden met koperen strips in plaats van nikkel, dat zag ik net in dit filmpje:
    Disassembling the Bosch 18V 4Ah battery reveals something I've never seen before!Here's the link to the previous Kobalt 4Ah XTR battery: https://youtu.be/3TZ...


    Hopelijk zit er in die accu's wel een schakeling om de cellen te balanceren, want dat is niet het geval bij de Bosch "Power For All" accu's van mijn stofzuiger (dat zijn dezelfde accu's als voor de groene Bosch apparaten).
    Eén van de twee bijgeleverde accu's had daardoor na zo'n 2 jaar een sterk verminderde capaciteit, ik heb die open gedaan en er tijdelijk een stekkertje aan gesoldeerd om de cellen te kunnen balanceren met een speciale lader (ISDT Q8).
    Voorlopig blijft die accu daardoor nog perfect werken, en heb ik daardoor tijdelijk zo'n 80 euro uitgespaard (ze gaat zo waarschijnlijk een paar jaar langer mee).
    Hopelijk zit er in de 36V 4Ah accu van mijn Bosch grasmachine wel een balansschakeling, want die accu is nog een heel stuk duurder (en mijn ISDT lader werkt maar tot 8 cellen in serie, een 36V accu heeft 10 cellen in serie).
    Het eigenaardige is dat er in de Parkside 12V en 20V accu's wel een schakeling zit om de cellen te balanceren, en dat Bosch daar op bespaart terwijl die accu's een flink stuk duurder zijn.

    Het is dus belangrijk dat de fabrikant van de accu's zelf wil of die accu's zo lang mogelijk mee gaan, zonder een balansschakeling is dat zeker niet het geval, de accu zal dan eerder aan vervanging toe zijn.
    En dan kan de fabrikant er weer aan verdienen, terwijl die al een paar eurocenten heeft uitgespaard tijdens de productie van de accu door een paar onderdelen op de print weg te laten.
    Het brengt dus op twee manieren op om de balansschakeling weg te laten uit de accu's.
    Ik weet niet of alle fabrikanten zo redeneren, maar van Bosch had ik dit eigenlijk niet verwacht.
    Ik wist niet dat Bosch groen dat niet heeft Bart, nu, in feite heeft Bosch blauw dat ook niet volledig in de batterij denk ik, maar zit dat deels in de originele lader, vandaar de meerdere aansluitpennen in lader en batterij, een truc om je bij hun eigen systeem te houden zeker….. en de verschillen tussen blauw en groen bij Bosch zullen wel ergens zitten.
    Wat betreft hun Pro core verbindingen, die verbindingsplaten tussen de cellen zijn één millimeter dik,
    weerstand is dus zo goed als nul, want bij sommige batterij machines worden bij momenten zware
    stromen gevraagd bij Bosch hebben ze ondervonden dat die dunne gepuntlaste nikkel plaatjes
    verantwoordelijk zijn voor bijna 50% van de opwarming van het pack.
    Die dikke koperen verbindingsplaten konden ze natuurlijk niet puntlassen, daarom hebben ze
    een nieuw lasmethode ontworpen met laser lassen.
    Last edited by Geerten; 23 oktober 2023, 13:21.

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

      Als ik weer al die moeite heb om het benzinespul op gang te krijgen de volgende keer dat ik het gazon maai, dan koop ik :
      De betreffende Ego maaier, en meteen ook de grastrimmer. Dan is het geklooi met kabels meteen verleden tijd wanneer ik het gazon maai.

      PS Overal waar ik gazon heb, is het afgeboord met een betonnen borduurtje dat op +/- dezelfde hoogte zit als het gazon. Dan rij ik met één wiel over dat borduurtje, maar toch heb ik geen mooi afgelijnde boorden.
      Als het met mijn huidige machine niet lukt, dan zal het wel idem zijn met de Ego. Dus een grastrimmer heb ik absoluut nodig.
      Waarschijnlijk kan oldie dat toch niet lezen, ben bijna zeker dat ik op zijn negeer lijst sta, tenzij iemand deze opmerking in copie neemt…
      Maar moest ik in zijn plaats zijn, dan zou ik nu vlak voor de winter zeker geen nieuwe grasmaaier kopen,
      kost je bijna 6 maand garantie terwijl die machine nu toch praktisch toch niet gebruikt wordt.

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Je buren zullen ook tevreden zijn als je een grasmaaier met accu koopt, hier vlakbij zijn er nog een paar die een lawaaierige benzinemaaier gebruiken, als die ooit een accumaaier kopen, dan zal het hier een stuk stiller zijn op zaterdagen tijdens de zomermaanden.

        .........

        Ik zal de eerste zijn met een maaier op batterij, alle buren hebben nog een benzinemaaier. Alleen één van de buren die naast ons woont heeft sedert een paar maanden een robotmaaier ... die horen we natuurlijk niet.
        Maar die moet wel nog steeds het gras tussen de straat en zijn haag afrijden met de benzinemaaier, dus ...
        Maar ik klaag niet, want tot op vandaag de dag ben ik ook nog altijd één van die lawaaimakers als ik het gazon kortwiek .

        Comment


        • #19
          De stilste zijn vaak die met een kabel, als ze over hun kabel gereden zijn tenminste. LOL
          De buur heeft eentje met kabel, die maakt (als de kabel nog heel is) toch ook veel kabaal hoor, zowel de machine als de buur.
          Buiten een robotmaaier is die EGO op batterij de stilste van heel de buurt want de meesten hebben hier nog eentje op benzine.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            Waarschijnlijk kan oldie dat toch niet lezen, ben bijna zeker dat ik op zijn negeer lijst sta, tenzij iemand deze opmerking in copie neemt…
            Maar moest ik in zijn plaats zijn, dan zou ik nu vlak voor de winter zeker geen nieuwe grasmaaier kopen,
            kost je bijna 6 maand garantie terwijl die machine nu toch praktisch toch niet gebruikt wordt.
            Klopt inderdaad, zou niet slim zijn om 6 maanden garantie weg te gooien.
            Wie EGO koopt, let er wel op dat de 5 jaar garantie enkel geldig is na registratie en dat dit kort na de aankoop moet gebeuren.
            Idem voor de 3 jaar op de batterij.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Wij hebben hier in Leuven geen gazon, in de Condroz houden wij het gras in toom door 5-6 keer per jaar te maaien (met elektrische maaiers met een draad, we hebben er twee, dat gaat sneller vooruit en dan hebben we een backup (naar onze ervaring gaan bouwmarktmerken niet lang mee, maar de groene Bosch hebben een efficiënte overbelastingsbeveiliging (en kosten een fractie van de hier gehanteerde prijzen).
              Maar de meeste buren hebben nu een robot, prachtige pelouzen en geen kleine.
              Tenzij gras maaien je liefste bezigheid is zou ik er toch eens over denken (voor de kanten kan je dan nog een klein model bijkopen).

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Wij hebben hier in Leuven geen gazon, in de Condroz houden wij het gras in toom door 5-6 keer per jaar te maaien (met elektrische maaiers met een draad, we hebben er twee, dat gaat sneller vooruit en dan hebben we een backup (naar onze ervaring gaan bouwmarktmerken niet lang mee, maar de groene Bosch hebben een efficiënte overbelastingsbeveiliging (en kosten een fractie van de hier gehanteerde prijzen).
                Maar de meeste buren hebben nu een robot, prachtige pelouzen en geen kleine.
                Tenzij gras maaien je liefste bezigheid is zou ik er toch eens over denken (voor de kanten kan je dan nog een klein model bijkopen).
                Met een draad ... dat is nu net hetgeen ik zeker niet wil . Ik heb nog een kantenmaaier en een hegschaar met draad en je wil niet weten hoeveel keer ik de draad reeds doorgeknipt heb tijdens het scheren van de beukenheg. Nu laten wij die één keer per jaar scheren door een buurman/tuinder als ze op haar langste staat.

                Nu zal ik in de eerstkomende weken nog eens de topjes afscheren met mijn hegschaar. De kantenmaaier (met draad nu nog) wordt gebruikt bij elke maaibeurt om de kanten netjes te krijgen, en die zal ook vervangen worden door ééntje met batterij.

                En wat ons gazon betreft, daar komt zeker geen machine met draad, want ons gazon heeft zoveel hoeken en kanten, een walnotenboom in het midden, dan nog een strook van 33 meter op 2 meter aan de straatkant over de heg ... dus met draad ... liever niet . En gras maaien vind ik persoonlijk geen bezigheid waar ik tegenop zie. Zo kom ik de dag dat ik het gazon maai, makkelijk aan 10.000 stappen .

                Comment


                • #23
                  Ik wou de pret hier niet bederven maar vandaag denk ik toch wel anders over de kwaliteit van EGO.
                  Ondanks de hier en vroeger gemelde positieve commentaren over EGO moet ik tot mijn spijt zeggen dat ik absoluut niet tevreden ben.

                  Grasmaaier gekocht in april 2021. De wielen en/of aandrijving maakten een verdacht tikgeluid bij het rijden (zonder maaien of gebruik van de aandrijving). Na enige discussie kreeg ik een nieuwe maaier eind 2021.

                  In oktober 2022 problemen met batterijen en lader: zie nr 82 en 84 hier https://forum.belgiumdigital.com/for...r-makita/page6
                  Ook deze werden vervangen onder garantie, zowel batterij als lader.

                  En ja…. Vandaag opnieuw hetzelfde probleem met batterij en/of lader. Dat is toch niet meer normaal !
                  Ik mag ze weer terugbrengen en de verkoper gaat ze "testen", maar ‘k ben het wel zo ongeveer beu. De uitleg was vroeger al dat dit fenomeen eerder voorkomt met snelladen....

                  Comment


                  • #24
                    Hier na ongeveer vijf jaar en half nog geen enkel probleem met de EGO grasmaaier en ook niet met de bijhorende batterij of lader.
                    Hopelijk mag het ook zo blijven.
                    Maar mocht er toch iets mee gebeuren, ik zou meteen dezelfde kopen.

                    Langs de andere kant toch een goede service als men ze gewoon snel geruild krijgt en drie jaar waarborg heeft op de batterijen en vijf jaar op de toestellen.

                    Nu zal TS wel niet meer reageren want die heeft ons hier verlaten.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Ik begrijp je tevredenheid Verseg. Geen probleem daarmee. En je hebt ook liever dat een ander tevreden is met een aanbeveling dan dat die ander problemen te beurt vallen.

                      De garantie werd in mijn geval uiteindelijk wel gerespecteerd, maar je passeert wel (noodzakelijk) de verkoper en dat kan een "hindernis" zijn. In mijn geval was er nogal hevige discussie over de machine over het al dan niet "normaal" verschijnsel van het abnormale geluid.

                      Wat de batterijen betreft, als ik mijn "history" opnieuw bekijk:
                      - stel ik vast dat de dealer telkens eerst vraagt om ze in te leveren (vergt 2 ritten - inleveren en afhalen- en "dervingstijd"). Dat is al een paar keer gebeurd: met de maaier, met een batterij (haagschaar), met andere batterij (maaier), met batterij+lader !!!
                      - de remedie lijkt "testen" en opladen met een "niet-snellader" ?

                      Op de website van EGO vind ik geen "standaard"-laders. (anders was een lader ruil misschien een optie).

                      Ik wou hier graag eigenlijk eens vernemen of er nog mensen zijn die dergelijk probleem ondervinden:
                      - na minder dan 10 laadbeurten op een jaar tijd oplaadprobleem
                      - betekent dit dat de batterij kwaliteit er (ernstig) op achteruit gegaan is? (ook al lijkt alles OK na een oplaadbeurt met een niet snellader)

                      Comment


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                        Ik begrijp je tevredenheid Verseg. Geen probleem daarmee. En je hebt ook liever dat een ander tevreden is met een aanbeveling dan dat die ander problemen te beurt vallen.

                        De garantie werd in mijn geval uiteindelijk wel gerespecteerd, maar je passeert wel (noodzakelijk) de verkoper en dat kan een "hindernis" zijn. In mijn geval was er nogal hevige discussie over de machine over het al dan niet "normaal" verschijnsel van het abnormale geluid.

                        Wat de batterijen betreft, als ik mijn "history" opnieuw bekijk:
                        - stel ik vast dat de dealer telkens eerst vraagt om ze in te leveren (vergt 2 ritten - inleveren en afhalen- en "dervingstijd"). Dat is al een paar keer gebeurd: met de maaier, met een batterij (haagschaar), met andere batterij (maaier), met batterij+lader !!!
                        - de remedie lijkt "testen" en opladen met een "niet-snellader" ?

                        Op de website van EGO vind ik geen "standaard"-laders. (anders was een lader ruil misschien een optie).

                        Ik wou hier graag eigenlijk eens vernemen of er nog mensen zijn die dergelijk probleem ondervinden:
                        - na minder dan 10 laadbeurten op een jaar tijd oplaadprobleem
                        - betekent dit dat de batterij kwaliteit er (ernstig) op achteruit gegaan is? (ook al lijkt alles OK na een oplaadbeurt met een niet snellader)
                        Alle begrip voor uw ondervonden problemen, maar dit is toch eerder uitzonderlijk als ik dat vergelijk met andere ervaringen.
                        Uiteraard kan ook het beste product defect geraken, dat is met alles zo.
                        Hier hebben we ook een heggenschaar en bladblazer van EGO en daarvoor gebruiken we een aparte lichtere batterij van 2.0Ah en 2.5Ah, de heggenschaar wordt hier gemiddeld drie keer per jaar gebruikt tijdens de zomermaanden.
                        Na gebruik wordt elke batterij terug volledig opgeladen, telkens zijn die dus gebruiksklaar voor volgend gebruik.
                        Het verwondert me telkens dat na meerdere maanden niet gebruik (winter sowieso) die batterijen nog zo goed geladen zijn.
                        De standaard lader kan men gewoon vinden op de website van EGO en kost 69€ aanbevolen prijs.
                        Met onze standaardlader kunt u al na 50 minuten opladen weer op pad. De LED-laad/diagnose-indicator geeft u voortdurend feedback over uw batterijstatus en oplaadniveaus.

                        Je kan die ook gewoon bestellen via hun webshop, daar is die 1 cent goedkoper.

                        Ik heb gewoon in Google gezocht op EGO standaard lader en het is het eerste en tweede resultaat.
                        Ik begrijp dus niet dat je die niet kan vinden.

                        En als je nog wat meer websites bekijkt, dan kan het nog wat goedkoper.
                        Last edited by VerSeg; 4 november 2023, 13:18.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Na gebruik wordt elke batterij terug volledig opgeladen, telkens zijn die dus gebruiksklaar voor volgend gebruik.
                          Het verwondert me telkens dat na meerdere maanden niet gebruik (winter sowieso) die batterijen nog zo goed geladen zijn.
                          Ik weet dat dit in heel wat handleidingen wordt aangeraden, om de accu tot 100% te laden als je ze voor een langere periode wil bewaren, maar dat is eigenlijk niet de beste manier om een lithium-ion accu zo lang mogelijk in goede staat te houden.
                          Fabrikanten van lithium-ion cellen raden aan om de cellen te bewaren met een laadpercentage dat tussen 30 en 70% zit, dan is de kans dat de cellen vroegtijdig verouderen een heel stuk lager.
                          In de handleiding van mijn elektrische fiets staat ook dat de accu volledig geladen moet worden als ze voor een langere periode niet gebruikt wordt, maar dan vraag ik mij af waarom die accu niet 100% geladen was toen de fiets geleverd is (die stond op 30%).
                          De 30% minimum is om te voorkomen dat de accu door zelfontlading (die heel klein is bij lithium-ion cellen) na een langere periode te ver ontladen worden (als een lithium-ion cel te diep ontladen wordt dan kan het gevaarlijk zijn om ze terug te laden, daarom weigert een BMS om de accu te laden als er één cel onder de minimale limiet zit).
                          De 70% maximum is om de veroudering van de cellen te beperken, boven de 80% veroudert een lithium-ion cel sneller.

                          De meeste lithium-ion accu's zijn bij aankoop ergens tussen de 50% en 70% geladen, dat percentage is zo om te voorkomen dat de accu's tijdens stockage al een deel van hun bruikbare capaciteit verliezen.
                          Als een lithium-ion accu door zelfontlading na een paar maanden een groot deel van de capaciteit verloren heeft (normaalgezien is de zelfontlading een paar procent per jaar), dan wil dat zeggen dat er een probleem is, de kans is dan heel groot dat ze niet lang meer blijft werken.
                          In een accupack kan die zelfontlading iets groter zijn dan in een losse cel om dat het BMS ook een klein beetje stroom blijft verbruiken, maar als het goed is, dan is dat verbruik héél laag.

                          Een van de redenen waarom heel wat accupacks vroegtijdig hun capaciteit verliezen is omdat niet alle fabrikanten in het "battery management system" (BMS) een circuit voorzien om de cellen te balanceren.
                          Als dan één van de cellen een heel klein beetje afwijkt van de anderen, dan zal de bruikbare capaciteit van de accu na een aantal laadbeurten zo klein worden dat de accu onbruikbaar wordt.
                          Ik heb dat probleem hier al gezien bij Bosch (groen) accu's, en ik heb onlangs nog een filmpje gezien van iemand die een Bosch 36V accu (zoals die van mijn grasmaaier) uit elkaar heeft gehaald, en daar zit ook helemaal geen balanceer schakeling in.
                          Wat er dan gebeurt is dat het laden stopt als de cel met de hoogste spanning de 4,2V heeft bereikt, en dat de accu uitgeschakeld wordt als de cel met de laagste spanning onder de 2,7V komt (de minimale spanning voor een lithium-ion cel zit rond de 2,5V).
                          Bij het laden zal die cel met de laagste spanning nooit meer volledig geladen worden waardoor het probleem bij elke laad/ontlaad cyclus groter wordt.
                          Bij een accu met een BMS waar een balanceer schakeling in zit worden de cellen bij elke laadbeurt terug tot 4,2V geladen, en dan gaat de accu veel langer mee.
                          Het probleem is dat zo'n accu een paar euro duurder wordt voor de fabrikant, en er komt dan nog bij dat die accu veel langer meegaat waardoor ze er veel minder kunnen verkopen.
                          Meestal gaan die accu's dan wel mee tot na de garantieperiode van 2 jaar, als er dan toch eentje het eerder opgeeft, dan geven ze zonder problemen een nieuwe, want voor die ene accu die tijdens de garantieperiode stuk gaat zijn er in verhouding een heel pak meer die het net na de garantieperiode opgeven, en daar verdienen ze dan veel meer aan.
                          Ik ben er bijna zeker van dat dat de reden is waarom ze geen balanceer schakeling in de meeste boormachine accu's steken.
                          Ik vermoed dat dat ook zo is bij fietsaccu's en dergelijke, het brengt veel meer op als ze net na de garantieperiode weer een nieuwe accu kunnen verkopen, terwijl een accu die wel een balanceer schakeling heeft gemakkelijk een paar jaar langer meegaat.
                          Bij elektrische auto's geven ze een veel langere garantie op het accupack, ik vermoed dat ze daar dan ook niet besparen op de componenten die nodig zijn om de cellen te balanceren (dan zullen ze heel snel failliet zijn als die accupacks het allemaal veel sneller opgeven).

                          De Parkside 12V en 20V accu' hebben trouwens wel de elektronica ingebouwd om de cellen te balanceren, en die accu's zijn doorgaans een stuk goedkoper dan die van de "bekende merken" (onder andere Bosch dus) die op die onderdelen besparen.
                          Er is zelfs een snellader van Parkside waarbij je ook de keuze hebt om accu's trager te laden zodat ze langer meegaan, en die lader heeft ook een stand om de accu automatisch tot 60% te laden als je ze voor een langere periode wil stockeren.


                          Ik weet niet of er in een EGO accu's alle nodige componenten zitten om de levensduur zo hoog mogelijk te houden, hopelijk is dat het geval, want die accu's kosten zeker genoeg.
                          Bij Bosch beveiligen ze de accu alleen op het overladen en te diep ontladen van de cellen, die BMS stopt dan met laden als één cel op 4,2V zit, en schakelt de accu uit als de spanning van één cel in het pack onder de minimale spanning komt.
                          Een kortsluitbeveiliging zit er ook wel in, en op die manier is zo'n accu op zich wel veilig in gebruik, maar ze zal het sneller opgeven dan wanneer er ook nog een systeem inzit om de cellen tijdens het laden allemaal weer gelijk te zetten op 4,2V.
                          Last edited by Black B@ndit; 4 november 2023, 23:19.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Ik weet dat dit in heel wat handleidingen wordt aangeraden, om de accu tot 100% te laden als je ze voor een langere periode wil bewaren, maar dat is eigenlijk niet de beste manier om een lithium-ion accu zo lang mogelijk in goede staat te houden.
                            De handleiding geeft helemaal niet aan dat men 100% moet laden om de batterij weg te zetten, ik geef enkel aan dat ik deze na gebruik telkens opnieuw aan de lader hang zodat ze gebruiksklaar zijn.
                            Maar doordat het weer niet altijd voorspelbaar is, kan het volgende gebruik zowel de week nadien zijn als enkele maanden later.
                            Na een winter zijn ze uiteraard ook niet meer 100% geladen maar eigenlijk maximum 30%.
                            Er zit een beveiliging in voor lange opslag, indien meer dan 30 dagen niet gebruikt, dan gaan ze zichzelf ontladen tot 30%.
                            Men hoeft er dus zelf helemaal geen rekening mee te houden, de batterij regelt alles zelf.
                            De batterijen van EGO worden op meerdere manieren gekoeld, zo worden die ook niet warm tijdens het laden of gebruik.

                            Misschien was ik niet 100% duidelijk in mijn vorige reactie, ik sta steeds versteld dat de batterijen na maanden nog zo goed hun lading houden.
                            Na een winter is dat uiteraard minder door de automatische ontlading, maar zelfs na maanden kan men die dan gewoon nog gebruiken (uiteraard minder lang).
                            Echter als ik dat vergelijk met andere batterijen van o.a. Bosch of Makita, die zijn na enkele maanden gewoon volledig plat en die van EGO niet.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Echter als ik dat vergelijk met andere batterijen van o.a. Bosch of Makita, die zijn na enkele maanden gewoon volledig plat en die van EGO niet.
                              Niet dat ik uw ervaringen in twijfel trek, maar om ze in perspectief te plaatsen toch even meegeven dat ik nog nooit een lege Makita batterij na langere periode van niet-gebruik heb ervaren. Ik heb een zestal 18V Li-Ion packs van verschillende stroomsterkte op verschillende machines waardoor er wel eens een batterij een half jaar en langer ongebruikt blijft liggen (geen professioneel gebruik). De oudste batterijen moeten nu toch tegen de 10 jaar oud zijn en worden opgeladen als ze leeg zijn door gebruik, meer niet.
                              YMMV dus.

                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • #30
                                In de tijd van nikkel-cadmium en later de nikkel-metaalhydride accu's was het normaal dat de accu's last hadden van zelfontlading.
                                Vooral bij nikkel-metaalhydride was dat een ramp als er geen low selfdischarge cellen werden gebruikt, het kwam dan wel meer voor dat een accu een paar weken na het laden leeg was zonder dat ze gebruikt was.

                                De heel lage zelfontlading is een van de voordelen van lithium-ion cellen, de zelfontlading is maar een paar procent per jaar.
                                Als de zelfontlading van een lithium-ion accu groter wordt, dan wijst dat op een defecte cel (of meerdere cellen) en dan is het veiliger om die accu te vervangen vooraleer ze uiteindelijk in brand vliegt.
                                Bij de zelfontlading van de cellen komt ook nog het verbruik van het BMS als die cellen in een accu zitten, maar ook dat verbruik zou niet meer mogen zijn dan een paar procenten van de capaciteit van de accu.
                                Als je die accu in een apparaat laat zitten dat niet gebruikt wordt, dan is het mogelijk dat dat apparaat ook nog wat stroom blijft verbruiken, daarom is het best om accu's uit de apparaten te halen als je die voor een langere tijd niet gebruikt.

                                De accu van mijn 1Dx is ondertussen ook al meer dan 10 jaar oud, die wordt bijgeladen voor ik de camera nodig heb, en die werkt ook nog altijd prima.
                                Gisteren heb ik er zo'n 1500 foto's mee gemaakt en de accu staat nu nog op 68%, ze zal wel geen 100% van de oorspronkelijke capaciteit meer hebben, maar als ze na 1500 foto's nog bijna 70% van de lading over heeft, dan is dat voor mij nog meer dan voldoende.
                                Gelukkig dat die zo lang meegaat, want voor een accu met maar drie 18650 cellen is die wel heel erg duur.
                                Als ze voor een fietsaccu per cel zoveel zouden vragen, dan zou een 500Wh fietsaccu met 20 cellen zo'n 1200 euro kosten, en dat is al 200 euro meer dan wat ik mijn volledige elektrische fiets met een 480Wh accu heb betaald.
                                Die fiets kostte 999 euro, thuisgeleverd, voor een fiets met middenmotor, schijfremmen (mechanische, maar die werken wel veel beter dan velgremmen) en 7 versnellingen (derailleur) stevige bagagedrager, verlichting die op de fietsaccu werkt...
                                Last edited by Black B@ndit; 5 november 2023, 08:49.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X