Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dampkap vervangen of herstellen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dampkap vervangen of herstellen?

    Onze dampkap Novy (type D7070 schouwdampkap) (dit soort) is net geen 20 jaar oud. Door het dagelijks koken heeft dat ding natuurlijk wel wat vet te slikken gekregen. Onlangs kregen we ze niet aan de praat. Na een tijdje weer wel, maar nu is er geen leven meer in te krijgen. Enkel de verlichting doet het nog.
    Ik schrok me rot van de prijs voor een nieuwe en was toen nog meer getriggerd om uit te vissen wat er fout is en of dit relatief makkelijk te herstellen is. Immers, uiterlijk ziet ze er nog nieuw uit.

    Mijn kennis van elektriciteit is very basic maar ik neem aan dat het doenbaar is om te vervangen wat defect is. Ik ben in bezit van een spanningstester schroevendraaiertje en een eenvoudige multimeter (2 “erfenis stukjes”). Zie: (TestonCorp DM1350) https://m1.secondhandapp.at/2.0/5ca9...4f153c4f616c43 en https://m1.secondhandapp.at/2.0/5ca9...0ed940a2aa943a
    Klantendienst van Novy gecontacteerd met de vraag “bediening doet het niet meer” en of dit vervangbaar is. Ik kreeg een web link naar directrepair (deze) doch bij nader toezien staat het type D7070 er niet bij. Zelf verder gezocht en deze gevonden.

    Vooraleer te bestellen wil ik eerst checken of het wel degelijk aan de druktoetsen en/of regelunit ligt en of het niet de motor zelf is die de geest heeft gegeven.

    Hoe moet ik tewerk gaan om dit uit te vissen?
    Dit filmpje geeft het elektrisch schema weer. Rechts op het schema is de transformator (?) naar 12V lampjes. Dit werkt dus nog met de druktoets.


  • #2
    Je zou moeten meten of de motor spanning krijgt.
    Als de motor geen spanning krijgt, dan is er iets mis met de druktoetsen of de regelunit.
    Als de motor wel spanning krijgt, en niet draait, dan is het mogelijk dat de wikkelingen onderbroken zijn, of dat de lagertjes vast zitten, of dat de startcondensator defect is (als er een condensator in zit).

    Als je toch een nieuwe dampkap nodig hebt, kijk dan ook eens bij Bol of Coolblue, ik vermoed dat je dezelfde dampkap (of een vergelijkbare) daar een stuk goedkoper kan vinden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Dus als het de regelunit is, is het eenvoudig. Als het de motor is dan kan ik er best afblijven en is een vervanging aan de orde. (en checken of de "schouw" van de nieuwe schouw niet smaller is dan de huidige ivm de mogelijke bestaande uitsparing in het keuken muurpaneel).
      Wat die condensator betreft, op het schema staat er iets met aanduiding micro Farad... dat lijkt een condensator te zijn volgens google en is dat iets dat werkt als een soort batterij (snel opgeladen, snel leeg). Welke functie kan dat daar hebben? ..U spreekt van een "startcondensator" ?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
        Wat die condensator betreft, op het schema staat er iets met aanduiding micro Farad... dat lijkt een condensator te zijn volgens google en is dat iets dat werkt als een soort batterij (snel opgeladen, snel leeg). Welke functie kan dat daar hebben? ..U spreekt van een "startcondensator" ?
        Faseverschuiving maken tussen stroom en spanning. Kan in principe niet kapot gaan maar durft wel eens te ontploffen (voorgehad met mijn draaibank en met mijn boormachine). Als dat niet het geval is geweest (en dat zie je al dan niet aan de massa papiersnippers) durf ik er vanuit te gaan dat die niet kapot is. Als dat wel het geval zou zijn loopt de motor niet aan en brandt hij binnen de kortste keren door, een beetje hetzelfde als een motor die omwille van een of andere reden vast staat, je hoort een zoemend geluid en dan begint het te stinken (voorgehad met een elektrische kettingzaag).
        Ik zou de raad van Bart volgen, zo complex is het nu ook niet.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
          Onze dampkap Novy (type D7070 schouwdampkap) (dit soort) is net geen 20 jaar oud. Door het dagelijks koken heeft dat ding natuurlijk wel wat vet te slikken gekregen. Onlangs kregen we ze niet aan de praat. Na een tijdje weer wel, maar nu is er geen leven meer in te krijgen. Enkel de verlichting doet het nog.
          Ik schrok me rot van de prijs voor een nieuwe en was toen nog meer getriggerd om uit te vissen wat er fout is en of dit relatief makkelijk te herstellen is. Immers, uiterlijk ziet ze er nog nieuw uit.

          Mijn kennis van elektriciteit is very basic maar ik neem aan dat het doenbaar is om te vervangen wat defect is. Ik ben in bezit van een spanningstester schroevendraaiertje en een eenvoudige multimeter (2 “erfenis stukjes”). Zie: (TestonCorp DM1350) https://m1.secondhandapp.at/2.0/5ca9...4f153c4f616c43 en https://m1.secondhandapp.at/2.0/5ca9...0ed940a2aa943a
          Klantendienst van Novy gecontacteerd met de vraag “bediening doet het niet meer” en of dit vervangbaar is. Ik kreeg een web link naar directrepair (deze) doch bij nader toezien staat het type D7070 er niet bij. Zelf verder gezocht en deze gevonden.

          Vooraleer te bestellen wil ik eerst checken of het wel degelijk aan de druktoetsen en/of regelunit ligt en of het niet de motor zelf is die de geest heeft gegeven.

          Hoe moet ik tewerk gaan om dit uit te vissen?
          Dit filmpje geeft het elektrisch schema weer. Rechts op het schema is de transformator (?) naar 12V lampjes. Dit werkt dus nog met de druktoets.

          Wij hebben ook een keuken met enkele apparaten ( frigo / dampkap ) van Novy & uit eigen ervaring weten wij nu dat die Novy-spullen extreem duur zijn. als je wat gaat vervangen & je bent wat handig koop dan maar bij Bol.com / Amazon e.v.a. Je zal er geen spijt van krijgen ; er zijn degelijke merken genoeg !

          Comment


          • #6
            Condensators kunnen na verloop van tijd ook een deel van hun capaciteit verliezen, daardoor is het mogelijk dat het startkoppel van het motortje te laag wordt om dat ventilatormotortje in gang te krijgen.
            Als een startcondensator ontploft, dan is dat gewoonlijk omdat de motor geblokkeerd zit, of omdat er iets mis is met de startinrichting van de motor (dat heb ik een paar keer gezien bij koelcompressors, één keer stond ik er niet ver af toen die condensator uit elkaar knalde).
            Maar ook met een geblokkeerde motor of defecte startinrichting is het niet altijd 100% zeker dat de condensator explodeert, dat hangt af van het soort condensator, die van een startinrichting van een koelcompressor kan maar een bepaalde tijd de startstroom verwerken (een paar minuten) vooraleer die explodeert.
            Een bedrijfscondensator (die ook soms gebruikt wordt als startcondensator, dat is vooral zo bij enkelfasige ventilators) zal normaalgezien niet exploderen als het motortje geblokkeerd zit (bijvoorbeeld door slechte lagers).
            Om de capaciteit van een condensator te meten heb je een multimeter nodig waar die functie in zit, dat zal dus niet lukken met het metertje dat je hebt.

            Probeer al eerst of het motortje vlot draait, als dat niet het geval is, dan ligt het bijna zeker daar aan dat het niet vanzelf begint te draaien als het spanning krijgt.
            Soms kan het dan helpen om het motortje op de hoogste snelheid te starten omdat het dan meer stroom krijgt om zichzelf op gang te trekken.
            Op het schema zie ik een EBM motortje staan, op het werk gebruikten we voor bepaalde installaties EBM ventilators, en doorgaans zit er daar een goede beveiliging in, als zo'n motor geblokkeerd zit, dan zou normaalgezien de beveiliging ervoor moeten zorgen dat de wikkelingen niet verbranden, en dat de startcondensator niet explodeert.
            Last edited by Black B@ndit; 1 augustus 2023, 11:29.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Lager vastgelopen (waardoor de veiligheid in werking trad) ?
              Als je de motor er uithaalt kan je dat checken, misschien al (tijdelijk) in orde met drupje olie en daarna nieuw vet.
              Anders lager vervangen en in het slechtste geval zal een nieuwe motor toch nog veel minder kosten dan een nieuwe dampkap.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                Onze dampkap Novy (type D7070 schouwdampkap) (dit soort) is net geen 20 jaar oud. Door het dagelijks koken heeft dat ding natuurlijk wel wat vet te slikken gekregen. Onlangs kregen we ze niet aan de praat. Na een tijdje weer wel, maar nu is er geen leven meer in te krijgen. Enkel de verlichting doet het nog.
                Ik schrok me rot van de prijs voor een nieuwe en was toen nog meer getriggerd om uit te vissen wat er fout is en of dit relatief makkelijk te herstellen is. Immers, uiterlijk ziet ze er nog nieuw uit.

                Mijn kennis van elektriciteit is very basic maar ik neem aan dat het doenbaar is om te vervangen wat defect is. Ik ben in bezit van een spanningstester schroevendraaiertje en een eenvoudige multimeter (2 “erfenis stukjes”). Zie: (TestonCorp DM1350) https://m1.secondhandapp.at/2.0/5ca9...4f153c4f616c43 en https://m1.secondhandapp.at/2.0/5ca9...0ed940a2aa943a
                Klantendienst van Novy gecontacteerd met de vraag “bediening doet het niet meer” en of dit vervangbaar is. Ik kreeg een web link naar directrepair (deze) doch bij nader toezien staat het type D7070 er niet bij. Zelf verder gezocht en deze gevonden.

                Vooraleer te bestellen wil ik eerst checken of het wel degelijk aan de druktoetsen en/of regelunit ligt en of het niet de motor zelf is die de geest heeft gegeven.

                Hoe moet ik tewerk gaan om dit uit te vissen?
                Dit filmpje geeft het elektrisch schema weer. Rechts op het schema is de transformator (?) naar 12V lampjes. Dit werkt dus nog met de druktoets.

                Uiteraard herstellen Wasbeer,
                zoals hier reeds gezegd is het zeer waarschijnlijk de condensator, 2,5 microfarad zie ik daar op het schema,
                en met een gepaste multimeter heet eenvoudig te meten wat de restwaarde nog is,
                condensatoren gebruikt voor faseverschuiving worden continu belast en bevatten een elektrolyt dat
                na jaren gebruik uitdroogt of de folie laat degraderen.
                (Let wel dat je er eentje van 400 volt gebruikt en niet een van 230 volt als het voor een motor is)
                Is je dampkap er eentje met echte drukschakelaars, dan zit er hoogstwaarschijnlijk geen elektronische
                module in, maar gewoon een print met een paar relais.
                Als het een tiptoets bediening is, dan is de kans groot dat er wel elektronica in de stuurmodule zit,
                en deze zijn behoorlijk prijzig.
                Zoals ook reeds gezegd hier kan de motor ook vastgelopen zijn, allemaal relatief eenvoudig te herstellen.
                Indien het om een Inox Novy model gaat, altijd het herstellen waard, beter vind je niet.


                Comment


                • #9
                  Dank voor de reacties. (sommige edoch boven mijn technische kennis van elektronica).
                  Heb geprobeerd die Novy dampkap open te krijgen maar dat lijkt nog niet zo eenvoudig. Voorlopig krijg ik er geen beweging in. Dat maakt me ook een beetje terughoudend om zelf nieuwe te plaatsen. Intussen bol, coolblue, krefel, vdborre etc. websites afgezocht. Plaatsingsdiensten van Krefel en VDB krijgen nogal wat slechte kritieken. Dus allicht toch proberen demonteren en zelf nieuwe plaatsen.
                  Op youtube vond ik niet direct filmpjes over demonteren respectievelijk installeren van dampkappen.
                  Iemand hier die wat weblinks kan opgeven? (Bart is daar nogal nen straffe in )

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                    Iemand hier die wat weblinks kan opgeven? (Bart is daar nogal nen straffe in )
                    Bij een nieuwe dampkap krijg je altijd een handleiding met voldoende uitleg om ze zelf te kunnen plaatsen.
                    Bij de Etna dampkap die ik hier heb geplaatst zitten de bevestigingsschroeven achter de RVS "schouw" die je er zonder gereedschappen kan afnemen (die staat er gewoon los op, je moet ze een klein beetje naar boven heffen om ze weg te nemen).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Ondanks de hulp van een explosietekening die toch enige verheldering gaf, lukte het mij niet de oude dampkap van de muur te halen. Eén en ander leek "muurvast" te zitten. Intussen een nieuwe besteld bij een bekende keukeninstallateur. Die vakman (zeker meer dan 10 jaar ervaring) heeft zelf meer dan normaal moeite (en tijd nodig) gehad om de oude te verwijderen.... (Ik kan mezelf dus niets verwijten ). Iedereen bedankt om mee te denken en suggesties.

                      Comment


                      • #12
                        Bedankt voor de feedback, Wasbeer. Daar ontbreekt het hier helaas vaak aan, en toch een kleine moeite om te weten welke oplossing werkt.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Spijtig dat het niet gelukt is, er zijn blijkbaar klussers en niet-klussers:



                          Niet opgeven

                          Comment

                          Working...
                          X