Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dry mode airco vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dry mode airco vraagje

We hebben hier een airco van samsung. Naast koelen verwarmen ventileren heeft hij ook een functie DRY. Ik wil met deze functie op de slaapkamer de vochtigheidsgraad naar beneden halen. Ik weet niet op welke temperatuur ik hem moet instellen. Ik lees verschillende zaken op internet. Sommige spreken van 23 a 24 graden anderen spreken dan weer 1 graad minder dan de kamertemperatuur. Wat ik merk, als ik hem op 24 graden zet doet hij niks qua ontvochtigen. Stel ik hem in op 1 graad minder dan de kamertemperatuur dan blaast hij koudere lucht en zal de vochtigheidsgraad wel dalen. Maar is hij dan eigenlijk niet gewoon aan het koelen?

Dus de vraag op hoeveel graden moet de airco staan als je hem enkel wil laten ontvochtigen?

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Dry mode heeft toch geen temperatuur instelling
    Toch niet op onze elementen en het lijkt me ook niet logisch dat je een temperatuur zou moeten instellen in die stand
    Bij ons meet hij de luchtvochtigheid van die kamer en droogt naargelang, en meestal is dat met koudere lucht

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Dry mode heeft toch geen temperatuur instelling
      Toch niet op onze elementen en het lijkt me ook niet logisch dat je een temperatuur zou moeten instellen in die stand
      Bij ons meet hij de luchtvochtigheid van die kamer en droogt naargelang, en meestal is dat met koudere lucht

grts
      Sieg
      Hier op de samsung kan je wel de temperatuur instellen als hij op dry staat. Stel dat de temperatuur 23 graden is in de kamer en ik stel de airco in dry mode in op 22 graden, dan gaat hij de kamer ontvochtigen maar de lucht die er uit komt is ook koud. Hij zal dan blijven lucht blazen tot de temperatuur in de kamer 1 graad gezakt is en dan stop hij met blazen en dus ontvochtigen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van de dry functie ?

volgens de handleiding : Hoe lager de ingestelde temperatuur, hoe groter de ontvochtigingscapaciteit. Wanneer de huidige luchtvochtigheid hoog lijkt, stelt u de ingestelde temperatuur in op een lage temperatuur

Daar zijn we ook niet veel mee he. Want dan werkt hij toch gewoon als cool functie ?

mir
      Last edited by mir; 19 september 2023, 22:17.

Comment

De ruiten in de auto zijn aangeladen en zelfs met de verwarming aan trekt die niet op, wel integendeel.
        Leg nu uw airco aan ik uw auto en je ziet de ruiten zo droog worden, of je nu de thermostaat op warm of koel hebt staan.

Ik heb dus ook Samsung en inderdaad als ie op "dry" staat kunt ge de temperatuur regelen.
        Dat "dry" moet iets te maken hebben met een condens filter, denk ik.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Een airco haalt altijd vocht uit de lucht terwijl die koelt. Als je een airco op ontvochtigen zet dan zal waarschijnlijk de ventilator trager draaien waardoor de verdampingstemperatuur lager wordt, hoe lager de verdampingstemperatuur, hoe beter het vocht condenseert op die koude oppervlakte.
          Maar omdat de lucht uit de kamer toch door de verdamper wordt geblazen zal de uitgaande lucht ook altijd kouder zijn dan de ingaande lucht, de kamer wordt op die manier dus kouder.

Een apparaat dat alleen gemaakt is om de lucht in een ruimte te ontvochtigen zal de ruimte wel wat opwarmen omdat de uitgaande lucht langs de condensor wordt uitgeblazen, die condensor hangt dan niet buiten tegen de muur, die zit in hetzelfde apparaat.
          In zo'n ontvochtiger gaat de lucht eerst over de verdamper, de lucht koelt af en het vocht condenseert, die afgekoelde lucht gaat dan weer over de condensor vooraleer die weer uitgeblazen wordt.
          Die uitgeblazen lucht wordt opgewarmd met het elektrische vermogen dat de koelcompressor (en de ventilator) verbruikt (toch bij een systeem met compressor, er bestaat ook nog een ander systeem om lucht te drogen).
          Als je op koudere dagen de lucht in huis moet ontvochtigen, dan is een specifieke ontvochtiger efficiënter omdat de warmte niet naar buiten afgevoerd wordt, al het verbruikte elektrische vermogen gaat dan niet verloren want de kamer zal lichtjes opwarmen (in plaats van afkoelen als je een airco gebruikt die de warmte buiten weg blaast).

Ik gebruik een ontvochtiger in de badkamer (die heb ik ooit bij den Aldi gekocht, maakt redelijk veel lawaai, maar is tegelijk ook heel effectief), na het douchen laat ik die een uurtje draaien (er zit een handige timerfunctie in) en dan is de badkamer opgedroogd zonder dat die helemaal koud wordt (dat is wat er gebeurt als je tijdens de koude maanden een raam open zet om het vocht buiten te krijgen, ook als je een ventilator gebruikt om vochtige lucht naar buiten te blazen zal je warme vochtige lucht naar buiten blazen en zal er langs ergens ondertussen toch koude lucht in de woning gezogen worden, die weer opgewarmd moet worden, en dat kost weer extra energie.
          Op de slaapkamers laat ik tijdens de winter overdag een kleine ontvochtiger (kleinste model met compressor van Delonghi) draaien in plaats van de ramen open te zetten (1 ontvochtiger voor 2 slaapkamers, de deuren van de slaapkamers staan overdag altijd open, zo wordt de lucht in de gang en de hal ook mee ontvochtigd).
          Heel wat mensen zetten de ramen overdag open waardoor alles volledig afkoelt zodat het vocht dat je tijdens de nacht uitademt condenseert op de koude muren, daardoor krijg je nog steeds kans op schimmelplekken.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            De ruiten in de auto zijn aangeladen en zelfs met de verwarming aan trekt die niet op, wel integendeel.
            Leg nu uw airco aan ik uw auto en je ziet de ruiten zo droog worden, of je nu de thermostaat op warm of koel hebt staan.

Ik heb dus ook Samsung en inderdaad als ie op "dry" staat kunt ge de temperatuur regelen.
            Dat "dry" moet iets te maken hebben met een condens filter, denk ik.
            In een auto heb je een andere situatie, toch bij een auto met een verbrandingsmotor.
            Daar gaat de lucht eerst over de verdamper van de airco waardoor die afkoelt, en waardoor het vocht dat in de lucht zit ook grotendeels wordt afgevoerd.
            Net na die verdamper zit een radiator die opgewarmd wordt met de warmte van de verbrandingsmotor, in de winter zal de lucht dus eerst gekoeld worden, en daarna wordt die afgekoelde droge(re) lucht weer opgewarmd waardoor de relatieve luchtvochtigheid nog lager wordt, daardoor zullen de ruiten nog sneller condensvrij worden aan de binnenkant dan bij een auto zonder airco.
            Bij een elektrische wagen heb je bijna geen restwarmte van de motor (toch te weinig om het interieur van een auto mee te verwarmen) daar zullen ze een andere oplossing gebruiken om de auto vanbinnen koel, warm en droog te houden.
            Verwarmen zal dan altijd extra stroom verbruiken, ook als ze de airco gebruiken met een omkeerfunctie (warmtepomp), terwijl de warmte bij een verbrandingsmotor toch al op een of andere manier afgevoerd moet worden.
            BD0338BE

Comment

@ Black B@ndit dat is eens een uitleg waar we iets aan hebben bedankt! Ik had hier zo een ontvochtiger gekocht. Deze : https://www.bol.com/be/nl/p/auronic-...42187016/?s2a=

Bij de start gaf het toestel een luchtvochtigheid van 64% aan.

Het toestel stond nu 4u te draaien op max snelheid met de slaapkamerdeur gesloten. De slaapkamer is ongeveer 3 op 3 meter groot.

Tot mijn verbazing stel ik vast dat de luchtvochtigheid gestegen was naar 68%. In het reservoir was nog geen druppel water aanwezig.
              Contact opgenomen met de leverancier en ze vermoeden dat er een defect aan het toestel is. Toestel is dus vandaag terug gestuurd.

Zou ik me alsnog zo een ontvochtiger aanschaffen of het toch maar met de airco doen. De ontvochtiger s'nachts laten draaien is geen optie , maakt in de laagste stand nog teveel lawaai ( de airco ook trouwens ).

mir
              ​​

Comment

Het is inderdaad niet de bedoeling dat de luchtvochtigheid hoger wordt als je een ontvochtiger gebruikt.
                (De ontvochtiger stond toch niet per ongeluk op 70% ingesteld?)

In een slaapkamer moet je de ontvochtiger niet laten draaien terwijl je er slaapt, je kan die beter met een timer overdag laten werken (een klokje in het stopcontact).
                De ontvochtiger zal dan in en uitschakelen naargelang de ingestelde luchtvochtigheidsgraad, de compressor blijft dus niet de hele dag draaien.
                Bij de Delonghi die ik heb blijft de ventilator dan wel draaien (maar die maakt niet veel geluid), bij die van de Aldi schakelen de compressor en de ventilator samen uit als de ingestelde waarde is bereikt.

Deze gebruik ik op de slaapkamers: https://www.krefel.be/nl/p/13000449-...l&at_campaign=[KE]_NL_PMAX_Groot_elektro_Climatisation&at_platform=g oogle&gclid=CjwKCAjwsKqoBhBPEiwALrrqiMl4YRrLhYdzgO 31OpwKH5Ju_PuQtNjsWpxYOR9eTXaAGnIEd5ZTuhoCaXwQAvD_ BwE

Ik zie dat ze die niet meer verkopen via Bol, en dat die ook bijna dubbel zo duur is dan de ontvochtiger die jij hebt gekocht.
                Maar die werkt hier in ieder geval prima, en die maakt niet veel lawaai (maar je moet die s' nachts ook niet naast je bed zetten terwijl die draait).
                Een nadeel is misschien dat er geen display op zit, en dat je maar een paar verschillende standen kan kiezen.
                De luchtvochtigheid en temperatuur in de woonkamer, slaapkamers, badkamer en buiten kan ik hier in de woonkamer aflezen op een weerstation met 3 externe temperatuur/vochtsensors, voor mij hoeft er dus geen display in de ontvochtiger te zitten.
                (In dat weerstation zelf zit een sensor, daardoor kan ik op 4 plaatsen tegelijk de temperatuur en luchtvochtigheid in het oog houden.)
                BD0338BE

Comment

Ontvochtigen in de slaapkamer ? Nog nooit gedaan
                  Wij stellen onze airco's in om te ontvochtigen als we bvb in bad/douche zijn geweest (badkamer) of als het niet goed wil drogen als je gekuist hebt in huis (je hebt zo van die dagen)
                  Dus dat is amper een klein half uurtje dat die dan draaien om te ontvochtigen
                  Maar voor de rest ontvochtigen wij absoluut nooit, is ook niet gezond om te droge lucht te hebben in huis

grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Ontvochtigen in de slaapkamer ? Nog nooit gedaan
                    Wij stellen onze airco's in om te ontvochtigen als we bvb in bad/douche zijn geweest (badkamer) of als het niet goed wil drogen als je gekuist hebt in huis (je hebt zo van die dagen)
                    Dus dat is amper een klein half uurtje dat die dan draaien om te ontvochtigen
                    Maar voor de rest ontvochtigen wij absoluut nooit, is ook niet gezond om te droge lucht te hebben in huis

grts
                    Sieg
                    Klopt maar in een te vochtige kamer slapen is ook niet gezond he, in de winter loopt deze in onze kleine slaapkamer soms op tot meer dan 80%.

mir

Comment

Het is niet de bedoeling om al het vocht uit de lucht te halen met een ontvochtiger, als je die instelt op 60% dan is de luchtvochtigheid in die ruimte niet te laag, en wordt de kans op schimmelvorming ook heel laag.
                      Tijdens de winter kan de luchtvochtigheid in sommige verwarmde ruimtes te laag worden, onder de 40% is ook niet ideaal (meestal is dat in de woonkamer).
                      Als de slaapkamers verwarmd worden in de winter, dan zal daar de luchtvochtigheid ook lager zijn, de ramen s' morgens een paar minuten open zetten zou dan voldoende moeten zijn (dan heb je helemaal geen ontvochtiger nodig, tenzij er koudebruggen zijn waar het vocht toch nog op condenseert).

In een badkamer is een ontvochtiger waarschijnlijk de energievriendelijkste manier om het vocht uit de lucht te krijgen na het douchen.
                      Met een ventilator blaas je de warme lucht naar buiten, als je lucht naar buiten blaast dan komt er altijd langs ergens koude lucht naar binnen, en die moet dan terug opgewarmd worden.
                      Met een ontvochtiger haal je het vocht uit de lucht zonder warmteverliezen, die ontvochtiger verbruikt wel stroom, maar al dat verbruikte vermogen blijft dan ook in de woning (de verwarming zal daardoor iets minder moeten werken, dat elektrisch verbruik is dus geen 100% verlies).
                      BD0338BE

Comment

Working...
                      X