Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Deuren die vastzitten bij vinyl laminaat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Deuren die vastzitten bij vinyl laminaat

In mijn gang heb ik al de ondervloer gelegd en binnenkort vinyl laminaat. Alles is dun, maar ik zie dat de voordeur, wc deur en badkamerdeur nu al stropt.

Mijn vriendin zegt aan een schrijnwerker vragen, maar is teveel een rompslomp.

De deurlijsten heb ik mooi wat kunnen inkorten met een multitool. De deuren zelf met een multitool inkorten zou scheef zijn zeker, en dan 2 tochtstrips over om dit te verbergen

Een andere optie zou zijn de scharnieren aanpassen.
    Probleem is dat het van die hele oude deuren zijn. Ik las iets van met een inbussleutel, maar denk dat dit zelfs niet kan (70s deuren nog). Misschien rondellen ofzo tussensteken dat ze hoger komen
    Gaan dan wel tegen de bovenste deurlijsten zitten.

Mijn schoonbroer had vroeger ooit een gat in een bovenste deurlijst van een andere deur gemaakt dat die hoger kan, maar is wel een raar zicht

Je zal die deuren er toch moeten afhalen. Het mooiste werk is met een handschaafmachine, wel opletten dat je aan de uiteinden er geen stukken uit het hout slaat, dus naar binnen toe werken. Als je handcirkelzaagmachine hebt, is dat ook een optie met een goede wat fijnere zaag (minder tanden) en een goede geleider om mooi recht te blijven. Enige handigheid en ervaring is wel noodzakelijk, tenzij het allemaal niet zo'n rol speelt.
    Tip: doe het buitenhuis en bedank me later
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Hombre,
      Ik dacht meer tanden op een zaag = fijner zaagwerk, minder tanden = sneller in tijd.
      Ronny
      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Je zal die deuren er toch moeten afhalen. Het mooiste werk is met een handschaafmachine, wel opletten dat je aan de uiteinden er geen stukken uit het hout slaat, dus naar binnen toe werken. Als je handcirkelzaagmachine hebt, is dat ook een optie met een goede wat fijnere zaag (minder tanden) en een goede geleider om mooi recht te blijven. Enige handigheid en ervaring is wel noodzakelijk, tenzij het allemaal niet zo'n rol speelt.
      Tip: doe het buitenhuis en bedank me later

Comment

Deuren eraf halen en met een fijne zaag de onderkant afzagen. Om afspringende spaanders te voorkomen kan je aan de onderkant van de deur (voor- en achterzijde) een kleefband plakken. Is ook goed om er dan de uitlijning van het af te zagen stuk te tekenen.
        Bij aftekenen niet vergeten deze te doen (meten) wanneer de deur volledig open staat en wanneer volledig dicht. Normaliter moeten beide gemeten waarden gelijk zijn, maar veelal scheelt dat toch en je moet het dan maar meemaken dat afzagen je merkt dat de deur in één van de staden sleept.
        Een handig middel om de afstand te meten is het gebruik van een schrijnwekkermeter. die latjes (20cm per vouw) zijn precies 2mm dik.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

Deuren afhalen en onderaan een stukje afschaven, dat is de logische oplossing.

edoch snap ik niet waarom een schrijnwerker vragen een grote rompslomp zou zijn.
          Iemand die z'n werk kent kan dit mooi afwerken, ieder z'n stiel wat mij betreft.
          Het gegeven dat je hier deze vraag stelt wil al zeggen dat je er geen ervaring in hebt, dus zou het ook zomaar kunnen misgaan en zit je met lelijk ingekorte deuren

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Vind eens een schrijnwerker die wil komen om 1 deur af te schaven....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Zo te lezen gaat het om zijn voordeur, wc deur en badkamerdeur, dat zijn er dus minstens 3
              Er zijn altijd wel mensen die je willen helpen, zo doen dit dan even tussendoor.

Als je de kennis en het materiaal hebt is dit op een klein uurtje opgelost al die deuren afschaven en terughangen

grts
              Sieg

Comment

Het hangt er vanaf hoeveel er van de onderkant van de deur afgehaald moet worden, als dat een paar millimeters zijn, dan gebruik je een schaafmachine, als er wat meer af moet, dan zal een cirkelzaag doorgaans een wat mooier (rechter) resultaat geven dan een decoupeerzaag.
                De deuren moeten er in ieder geval afgehaald worden, een beetje handige doe-het-zelver zou dat moeten kunnen oplossen.
                Je moet er niet de duurste zaagmachine of schaafmachine voor kopen, toch niet als je die alleen maar daarvoor gaat gebruiken.
                Let er bij gebruik van een schaafmachine wel op dat er geen spijkers zitten in het stuk dat je er af wil schaven, het mes van een schaafmachine kan daar niet goed tegen...
                Bij een zaagmachine is het afhankelijk van het soort zaagblad of het er tegen kan om een paar spijkertjes mee door te zagen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ronny64 Bekijk bericht
                  Hombre,
                  Ik dacht meer tanden op een zaag = fijner zaagwerk, minder tanden = sneller in tijd.
                  Ronny

Ja, dat klopt. Minder tanden is goedkoper en sneller door het hout, meer tanden is duurder maar mooiere zaagsnede met minder rafels. Met meer tanden moet je wel opletten dat je de zaagtanden niet verbrand door de toegenomen wrijving en verminderde afvoer van houtzaagsel.
                  Uitleg van de eigenschappen cirkelzaagblad: diameter, asgat, stamblad, sleuven, snijbreedte en het verschil tussen weinig en veel zaagtanden.
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Heb al een offerte van €75 voor 3 deuren, das nog veel zeker €25 per deur ?
                    Kzag daar een site "Ring Twice" met klusjesmannen EN reviews, dus niet zomaar lukraak iedereen, en een biografie welke studies en ervaring ze hebben, zal daar es kijken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                      Een andere optie zou zijn de scharnieren aanpassen.
                      Probleem is dat het van die hele oude deuren zijn. Ik las iets van met een inbussleutel, maar denk dat dit zelfs niet kan (70s deuren nog). Misschien rondellen ofzo tussensteken dat ze hoger komen
                      Gaan dan wel tegen de bovenste deurlijsten zitten.
                      Niet alleen dit, je moet ook zien of uw slot dan nog past.
                      Zoals anderen aanbevelen is onderaan inkorten de beste en enige optie.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Wel de wc en badkamerdeur hebben geen slot, misschien dat daar iets kan aangepast worden met de scharnieren, zal eens kijken als in die scharnieren iets zit die je met een inbussleutel zou kunnen aanpassen.
                        Dit zijn wel allemaal tijdelijke lapmiddeltjes.

Eigenlijk zou ik een 6-tal nieuwe deuren (+1 dubbele voor in living) nodig hebben met bijhorende deurlijsten.
                        Want dit zijn oude deuren van de jaren 70 met al stukken af overschilderd, een kennis heeft nog met een slijpschijf de zijkanten afgeschaafd.

Maar nieuwe propere deuren die nergens stroppen, zou eens aangenaam zijn.
                        Probleem is dat overal de afmetingen wat schelen, ik kan moeilijk de kortste nemen zeker, zodat ze zeker overal open/dichtkunnen met evt tochtstrips :-)

Zou er ook zo weinig mogelijk geld willen aan uitgeven, omdat ik al veel renovatiekosten heb gehad.
                        Welke deuren zouden de goedkoopste zijn, schildersdeuren van de Brico/Gamma op de dagen van -21% ?

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Niet alleen dit, je moet ook zien of uw slot dan nog past.
                        Zoals anderen aanbevelen is onderaan inkorten de beste en enige optie.
                        Last edited by CanonYouCan; 30 juli 2023, 23:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                          Heb al een offerte van €75 voor 3 deuren, das nog veel zeker €25 per deur ?
                          Kzag daar een site "Ring Twice" met klusjesmannen EN reviews, dus niet zomaar lukraak iedereen, en een biografie welke studies en ervaring ze hebben, zal daar es kijken...
                          Tjah als je dat al te duur vind, dat vind ik persoonlijk spotgoedkoop
                          Zou jij het zelf willen gaan doen bij iemand voor 75€ ....

grts
                          Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Tjah als je dat al te duur vind, dat vind ik persoonlijk spotgoedkoop
                            Zou jij het zelf willen gaan doen bij iemand voor 75€ ....

grts
                            Sieg
                            Als dat voor mij was, en ik zag er tegenop om het zelf te doen, dan is dat zeker niet te duur.
                            Het resultaat zal er dan ook heel wat beter uitzien dan met een multitool...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Suggestie: neem die deur er zelf af, en breng ze zelf tot bij de schrijnwerker; dan heb je ook geen last van het stof bij jou thuis.

Comment

Working...
                              X