Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Suggestie: neem die deur er zelf af, en breng ze zelf tot bij de schrijnwerker; dan heb je ook geen last van het stof bij jou thuis.
Dat kan ook, dan moet je wel zelf correct meten hoeveel er af moet, maar een deur past niet in de meeste auto's (en dan moeten er liefst nog drie tegelijk in passen).
En dan kan je ze ook nog beschadigen tijdens het transport.
Je wil perfecte deuren voor geen geld. Ik zou zeggen, word eens wakker...
Je huidige jaren '70 deuren zullen zeer waarschijnlijk kwalitatief véél beter zijn dan de verfdeuren die je in Brico of Gamma koopt, die zijn letterlijk gemaakt van karton over een houten kader, met een mdf plaat van enkele mm voor en achter.
Als je zelf handig genoeg bent, wat ik betwijfel als ik je feedback hier lees: huur een cirkelzaag met een goede geleider en fijne tanden, meet alles goed uit zoals hierboven al beschreven, en zaag er enkele mm af.
Indien niet, schrijnwerker. Een schrijnwerker die voor 25€ een deur komt inkorten zou ik persoonlijk niet betrouwen - 25€ voorrijkosten en dan per uur betalen lijkt me realistischer. Reken toch op minimaal 200€; geen enkele schrijnwerker die naam waardig zal accepteren dat hijzelf de opmeting niet doet.
Scharnieren bijstellen zal waarschijnlijk resulteren in een klink en een sleuten die niet meer werken omdat de openingen in de omlijsting niet meer in lijn staan.
Maar nieuwe propere deuren die nergens stroppen, zou eens aangenaam zijn.
Probleem is dat overal de afmetingen wat schelen, ik kan moeilijk de kortste nemen zeker, zodat ze zeker overal open/dichtkunnen met evt tochtstrips :-)
Ik zou er wel snel werk van maken, al die deuren slepen zal je nieuwe laminaat ook snel naar de vaantjes zijn. Neem de speling tussen vloer en onderkant deur zeker ruim genoeg ivm ventilatienormen. Die normen schrijven voor dat je 70cm² luchtspleet moet hebben onder de binnendeuren. Voor een standaard deur van 80cm breedte is dat zo'n 9mm spleet. En dat lijkt veel, kost je ook wat energie maar komt je gezondheid en die van de huisgenoten ten goede. Er is geen "ventilatiepolitie" die dit komt controleren, enkel als je een EPB verslag laat opmaken zal dit bekeken worden. Die luchtspleet mag ook vervangen worden door een rooster in de deur met dezelfde doorstroomopening.
Ter info want blijkbaar moet iedere uitspraak in chit-chat ondersteunt worden door links.
25€ per deur? naar je toe rijden, deuren afhalen, op schragen leggen, afmeten, afzagen (schuren) (met zijn eigen materiaal), deur terug hangen. een dikke 20 minuten per deur? aan een totaal loon van minstens 45€ per uur? valt nog mee! Ja, het is pakken duurder dan zelf doen, voor die 75€ kan je zelfs al een OK toestelletje halen (voor sporadisch gebruik) Maar dan moet je ze nog zelf afhalen en de kennis en kunde hebben om ze recht af te korten zonder te versplinsteren of andere stukken te veroorzaken. Als het niet kritisch is (lees: het kan me niks schelen dat die deuren de komende 20 jaar scheef zijn onderaan) doe het zelf! anders, even doorbijten en laten doen!
De gustibus et coloribus non est disputandum
Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes
Ik heb vorige week tegels gelegd. Vloer kwam een goeie cm hoger te liggen. De deuren eruit gehaald en met schaaf en schuurmachine wat bijgewerkt. Stelt niets voor dat kan je rustig zelf doen. Wel best buiten doen ja, anders ga je niet gelukkig worden.
Koop een 'doe-het-zelf-schaafmachientje", dat heb je reeds voor een 50 euro en schaaf ze zelf af tot de gewenste hoogte.
Je spaart er wat centen mee, en na het werk te hebben uitgevoerd heb je nog een schaafmachientje, dat je misschien later nog eens kan gebruiken.
Comment