Oorspronkelijk geplaatst door Geerten
Bekijk bericht
Men gaat uit van een rendement van 40% om elektriciteit op te wekken met aardgas (inclusief transportverliezen).
Zolang de aardgasprijs voor de consument op dezelfde manier wordt berekend als voor de centrale is de winst die de consument kan behalen door van die elektriciteit opnieuw warmte te maken met een warmtepomp gering.
Zeker omdat dit een hogere investering vergt dan een aardgasketel (wat een argument achter een warmtenet zou zijn).
Niet dat ik zelf sta te springen om op een warmtenet te worden aangesloten, maar opnieuw, de omslag is bezig, in nieuwe verkavelingen is er geen gas meer.
Omdat de meeste warmtenetten een prijs vooropzetten die niet hoger mag zijn dan andere energiebronnen (NMDA - niet meer dan anders) zijn er door de vertraging aan de koppeling aan de aardgasprijs inderdaad verrassingen geweest bij een aantal netten. Maar dat was evenzeer het geval bij sommige gascontracten.
Of warmtenetten het hier gaan halen is verre van uitgemaakt:
Wij moeten spijtig genoeg aanvaarden dat CO2-neutraal opgewekte energie duurder kan uitkomen dan met fossiel, althans voor een hele tijd omdat het zware investeringen vergt.
De weg langs elektriciteit heeft het grote voordeel dat die op zeer veel manieren kan opgewekt worden, waarvan gaandeweg meer hernieuwbaar. Er is dus weinig keuze.
PS: aan iemand die in mijn negeerlijst staat en ik hier toevallig lees: het valt te vrezen dat onze kleinkinderen wel eens heel ongelukkig kunnen worden wanneer we verder met olie stoken
Comment