Oorspronkelijk geplaatst door Sieg
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Er moet een verbod komen op accu auto's
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtHoe zouden ze die vroeger geblust hebben?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Dit staat er letterlijk in uw waardevolle informatie:
"Contrary to speculations in the media, it is unknown whether an electric car caused the initial fire."
Wie zijn die "insiders" waarvan je spreekt dan en hebben zij een glazen bol? Het officiële onderzoek is afgerond en het verslag is ingediend in de IMO, laat ons wachten op dat verslag.
Een overzicht van de meest recente branden op auto-transportschepen:
- Grande Costa D’Avorio; 5 juli 2023 New Jersey USA, helaas 2 brandweermannen die het leven lieten. Geen EV noch gevaarlijke stoffen aan boord.
- Felicity Ace; 16 februari 2023 Azoren 4000 voertuigen waaronder een aantal EV's. Nog geen officieel eindverslag over de oorzaak.
- Höegh Xiamen; 4 juni 2022, Jacksonville. Negen brandweermensen gewond. Oorzaak volgens de NTSB: niet correct afsluiten van de (12V) voertuigbatterijen met kortsluitingen tot gevolg.
- Grande Europa; 15 mei 2019, Palma de Mallorca. 1687 voertuigen, oorzaak 12V batterijen in kortsluiting
- Grande America; 12 maart 2019, Baai van Biscaje. 2100 nieuwe en gebruikte voertuigen. Volgens NTSB oorzaak onbekend maar brandbestrijders zagen vonken onder een vrachtwagen.
- Honor; 24 februari 2017; onderweg naar Baltimore. 5000 voertuigen, volgens NTSB een defecte startermotor solenoïde als oorzaak.
- Courage; 2 juni 2015; Noordzee, oorzaak volgens NTSB was een kortsluiting in een ABS module van een voertuig.
- Arc Independence; 30 augustus 2020, Jacksonville, door het snelle optreden van de eigen brandbestrijding slechts 1 voertuig uitgebrand.
- Höegh Transporter; 17 november 2020, Jacksonville, voertuigbrand tijdens het laden, geen verder schade.
Wat me opvalt, geen van de scheepsbranden haalden hier het nieuws, tenzij er ergens het woord "elektrisch voertuig" te vermelden viel. Dat zet me dan weer wel aan het denken.
Bron met verwijzing naar de NTSB rapporten:
The fire on the car carrier Fremantle Highway in the North Sea is just the latest in a long and ever-growing list of fires involving vehicles on roll-on/roll-off (RoRo) vessels....
The Azorean harbourmaster told Reuters that lithium-ion batteries in electric cars ignited and the fire could only be extinguished with special equipment. Contrary to speculations in the media, it is unknown whether an electric car caused the initial fire.
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk berichtDie moesten ze niet blussen Freddy het waren lood-zuur batterijen :-)
Helemaal zonder gevaar was het laden toen ook niet, want zowel van nikkel-ijzer als van lood-zuur batterijen komt er waterstof en zuurstof vrij tijdens het laden.
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk berichtHelemaal zonder gevaar was het laden toen ook niet, want zowel van nikkel-ijzer als van lood-zuur batterijen komt er waterstof en zuurstof vrij tijdens het laden.
Comment
-
Die nikkel-ijzer batterijen werken nu nog altijd. Dat ze waterstof geven is enkel tijdens overladen. Maar ze hebben geen probleem met te diep ontladen of overladen. Moesten ze echt gevaarlijk zijn men zou nu niet meer gebruiken in mijnbouw. En dat is waar ze nog altijd gebruikt worden.Last edited by Spanik; 2 augustus 2023, 18:34.
Comment
-
-
De NOS laat weten dat er 498 elektrische auto's aan boord zijn , i.p.v. 25, op een totaal van 3783 auto's. Die allemaal gloednieuw waren.
De Tijd : Volgens een rapport van de verzekeraar Allianz zijn zulke branden geen uitzondering.
Hoewel de verliezen in de scheepvaart de afgelopen tien jaar met 65 procent zijn gedaald, geldt dat niet voor brandincidenten. Sterker nog, brand was vorig jaar de op een na belangrijkste oorzaak van verlies van zeeschepen.
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk berichtDe NOS laat weten dat er 498 elektrische auto's aan boord zijn , i.p.v. 25, op een totaal van 3783 auto's. Die allemaal gloednieuw waren.
De Tijd : Volgens een rapport van de verzekeraar Allianz zijn zulke branden geen uitzondering.
Hoewel de verliezen in de scheepvaart de afgelopen tien jaar met 65 procent zijn gedaald, geldt dat niet voor brandincidenten. Sterker nog, brand was vorig jaar de op een na belangrijkste oorzaak van verlies van zeeschepen.Minder glas dan vroeger, maar beter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
Het milieubehoud, waar deze wagens zouden moeten voor staan, lijkt in deze dan het gelag dubbel te betalen...
Comment
-
Interessante informatie ivm scheepsbranden op auto-transportschepen door een brandweerman en scheepvaartdeskundige. Blijkbaar zijn de ontwerpen van dergelijke schepen sinds 1990 ingrijpend gewijzigd. Vroeger hadden dergelijke schepen meerdere tussenschotten in ieder dek. Daardoor kon een brand snel en efficiënt beperkt worden qua oppervlakte. door de tussenschotten te sluiten. Men gebruikte toen ook vaak het zeer doeltreffend blusgas halon. Helaas werd dat halon later verboden wegens zeer destructief voor onze ozonlaag. Maar sinds de jaren '90 worden auto-transportschepen niet meer gemaakt met tussenschotten maar zijn ze één groot open dek waar de auto letterlijk tegen elkaar gepakt staan. Gewoonlijk 15cm tussen de spiegels en 30cm bumper tot bumper. Alles om zo snel mogelijk én zoveel mogelijk te kunnen laden en lossen. Alles voor het geldgewin. Als er nu een brand uitbreekt, en er niet onmiddellijk wordt gereageerd, gaat de ene auto de andere onvermijdelijk aansteken en is er geen houden meer aan. Brandweerlui klagen ook over het feit dat de brandhaard nauwelijks nog te bereiken is omdat alles zo op elkaar gepakt staat. Dat het dan nog een EV is of niet, maakt niet veel meer uit getuige de vele branden op andere auto-transportschepen (zie lijst hoger in deze topic). Herinner je de brand in Den Haan vorig jaar waarbij 5 geparkeerde auto's compleet uitbranden en 6 beschadigd werden?
Er brak een zware brand uit op een middenberm in De Haan. De brandweer probeert de brand nog onder controle te krijgen.
Ondertussen is het getroffen schip veilig aangemeerd in NL.
Bron:
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Kijk, dan stel ik me toch vragen bij de objectiviteit van bepaalde media, meer bepaald Het Laatste Nieuws. In het oorspronkelijke HLN artikel was er sprake van brand van een elektrische Lamborghini. Vreemd want in het oorspronkelijke verslag van de Russische nieuwssite, noch in de Telegram videoclip was er sprake van een elektrische Lamborghini. Die bestaat trouwens (nog) niet. Waarom maakt HLN er dan een elektrische van? Omdat dat meer trendy is en meer clicks oplevert? Het vuur (no pun intended) in de lezersreacties opnieuw wat opwakkeren? Na verschillende opmerkingen via HLN, Twitter en Facebook heeft HLN dan toch maar die titel aangepast.
Maar het zet je wel aan tot denken.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtKijk, dan stel ik me toch vragen bij de objectiviteit van bepaalde media, meer bepaald Het Laatste Nieuws. In het oorspronkelijke HLN artikel was er sprake van brand van een elektrische Lamborghini. Vreemd want in het oorspronkelijke verslag van de Russische nieuwssite, noch in de Telegram videoclip was er sprake van een elektrische Lamborghini. Die bestaat trouwens (nog) niet. Waarom maakt HLN er dan een elektrische van? Omdat dat meer trendy is en meer clicks oplevert? Het vuur (no pun intended) in de lezersreacties opnieuw wat opwakkeren? Na verschillende opmerkingen via HLN, Twitter en Facebook heeft HLN dan toch maar die titel aangepast.
Maar het zet je wel aan tot denken.
Misschien is er wel een drone vanuit hun buurland op terecht gekomen ...
Er zijn al meer "supercars" in brand gevlogen, in verhouding is de kans dat die in brand vliegen een stuk groter dan bij de gewone auto's, en dat zijn lang niet allemaal elektrische of hybride auto's.
Bepaalde modellen van Italiaanse sportwagens hebben onder andere problemen gehad met dichtingen aan brandstofpompen, en door de plaatsing van de tank en de pompen (vlakbij de hete motor) was de kans dat dat model in brand vloog een heel stuk hoger dan bij andere auto's.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
Het zal misschien een hybride zijn waarvan de accu in brand gevlogen is?
Misschien is er wel een drone vanuit hun buurland op terecht gekomen ...
Er zijn al meer "supercars" in brand gevlogen, in verhouding is de kans dat die in brand vliegen een stuk groter dan bij de gewone auto's, en dat zijn lang niet allemaal elektrische of hybride auto's.
Bepaalde modellen van Italiaanse sportwagens hebben onder andere problemen gehad met dichtingen aan brandstofpompen, en door de plaatsing van de tank en de pompen (vlakbij de hete motor) was de kans dat dat model in brand vloog een heel stuk hoger dan bij andere auto's.
Maar op de gezonken Felicity Ace stonden wel een aantal Lamborghini's
Videoclip:
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtKijk, dan stel ik me toch vragen bij de objectiviteit van bepaalde media, meer bepaald Het Laatste Nieuws. In het oorspronkelijke HLN artikel was er sprake van brand van een elektrische Lamborghini. Vreemd want in het oorspronkelijke verslag van de Russische nieuwssite, noch in de Telegram videoclip was er sprake van een elektrische Lamborghini. Die bestaat trouwens (nog) niet. Waarom maakt HLN er dan een elektrische van? Omdat dat meer trendy is en meer clicks oplevert? Het vuur (no pun intended) in de lezersreacties opnieuw wat opwakkeren? Na verschillende opmerkingen via HLN, Twitter en Facebook heeft HLN dan toch maar die titel aangepast.
Maar het zet je wel aan tot denken.
Maar het is al veel langer bezig, een collega van mij was een studiegenoot van de voormalige hoofdredacteur van De Standaard (Peter Vandermeersch). Ze zagen elkaar nog op reunies. Hij zei me nog dat Vandermeersch zich steeds zorgen maakte over de algemene kennis van de sollicitanten. Toen al. Een van de klachten was dat maar de minderheid op een blinde kaart de Golan hoogte kon situeren, idem voor de Gaza-strook.
Zelf maak ik me dikwijls zenuwachtig in het slordig gebruik van cijfers en eenheden, in bepaalde kranten zijn foutfactoren 1000 geen uitzondering.
Comment
-
HLN is gewoon onze versie van bepaalde pulpbladen van over het Kanaal : luister maar naar deze man.
En idd, mss ligt het wel aan het feit dat Tesla geen geld uitgeeft aan advertentieruimte …
Comment
Comment