Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Er moet een verbod komen op accu auto's

    Zolang accu-auto's bij brand niet te blussen zijn moeten deze niet verkocht mogen worden. Nu staat in de Waddenzee een boot vol met accu-auto's in de fik en de brandweer probeert al tientallen uren zonder resultaat deze te blussen. Een grote milieuramp dient zich aan. Zelfs wanneer ze ondergedompeld worden in het water blijven ze branden. Dat schijnt te komen dat brandende accu's ook in het water zuurstof produceren. Nu gebeurt het op een boot vol met deze auto's maar het is ook al vaak gebeurd bij een enkele auto die spontaan in de fik vliegt en als laatste middel door de brandweer in een container met water gezet wordt en dan duurt het nog minstens twee dagen voordat de brand stopt.

    Last edited by Binnenuit; 27 juli 2023, 00:29.

  • #2
    Er staan maar enkele elektrische auto's op het schip tussen de rest allemaal benzine en diesel wagens
    Tevens weet men nog niet eens waar de brand juist is ontstaan, men vermoed net zoals de vorige keer bij een EV doch dat is nu nog niet bewezen.

    Het is in ieder geval een feit dat er weer redelijk wat vragen zich opdringen over het blussen van een EV

    Tevens begint nu ook weer de discussie op te laaien van EV's in ondergrondse parkings
    Eigenlijk net hetzelfde als indertijd met auto's op gas

    Doch zouden de nieuwere batterijen deze problemen grotendeels oplossen

    Dus voor er een oorzaak van de brand aangewezen wordt zal er eerst nog serieuze onderzoeken moeten komen
    Uiteraard springen sommige media meteen op de boot (hmm, sorry niet sarcastisch bedoelt)

    Wel een feit is de milieuramp die zich opdringt, hopelijk zal dat nog meevallen maar schade zal er sowieso zijn

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 27 juli 2023, 00:53. Reden: Typo
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      "Nu staat in de Waddenzee een boot "

      Even uit verband rukken:
      als het "in de waddenzee" is, dan is het schip gezonken in mijn beleving
      maar dat kan niet het geval zijn want het schip bevindt / bevond zich op de noordzee

      Als ik dan door beredeneer op wat je schrijft in de openingspost, zal al het vervoer van goederen verboden moeten worden om milieurampen te voorkomen. Ik ben voor terug naar de oertijd ;-)

      Comment


      • #4
        Wat is dat nu voor een ronduit anti-standpunt vermomd als technische discussie ?

        Er is inderdaad een ernstig probleem en de reders - en de verzekeringsmaatschappijen - zijn er zich wel degelijk van bewust. Die EV's moeten en zullen toch bij de klant terechtkomen.
        Wanneer u tot het einde had gelezen zijn er zeker doenbare pistes zoals het verschepen met lege accu en opladen op het schip (genoeg om tot op de kade te rijden).

        PS: het wordt m.i. hoog tijd dat dergelijke zogezegd onschuldige posts wat ernstiger tegen het licht worden gehouden
        Dit is geen chit-chat of cafépraat meer, zelfs geen clickbait, maar onmiskenbare beïnvloeding !
        Voor wie rijdt TS ?
        Last edited by palombian; 27 juli 2023, 09:46. Reden: zinswending, verzekeringsmaatschappijen

        Comment


        • #5
          De info van TS is uiteraard niet echt correct, er staan blijkbaar 2857 voertuigen op dat schip waaronder 25 elektrische wagens (info voor zover deze correct is)
          Dat een elektrische wagen de oorzaak is, dat is op dit moment nog maar een mogelijkheid maar niet bevestigd of zeker.
          Verder zijn in het verleden ook andere schepen uitgebrand zonder elektrische wagens aan boord.
          Er branden in evenredigheid evenveel benzine of diesel voertuigen volledig uit, ook in/op parkings.
          Alles zal voor- en nadelen hebben, brand is bij elektrische voertuigen wel moeilijker te blussen al hebben ze daar ook al andere oplossingen voor.

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          PS: het wordt m.i. hoog tijd dat dergelijke zogezegd onschuldige posts wat ernstiger tegen het licht worden gehouden
          Dit is geen chit-chat of cafépraat meer, zelfs geen clickbait, maar onmiskenbare beïnvloeding !
          Voor wie rijdt TS ?
          Volgens u mag dus niemand een andere mening hebben en moet een forum een monoloog worden?
          Dat probeer je wel vaker, anderen het zwijgen willen opleggen.
          Vele van uw posts zijn anders ook beïnvloeding, iedereen dat niet hetzelfde doet als u bestempel je zelfs als dom.
          Ik vraag me zelfs af welke beïnvloeding zijn post kan hebben, niet iedereen springt van een brug omdat ene het doet.
          En om miljoenen mensen te overtuigen en een verschil te maken, zal hij zijn eventuele invloed nog wat moeten bijschaven vrees ik.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Het enige wat ik wil onthouden is dat het blussen van een EV-wagen heel moeilijk is. Dat is een probleem en er dient uitgekeken hoe dit probleem kan beperkt worden.
            Ook EV-fietsen kunnen ontbranden (en ja, een gewone fiets niet) en daar stelt zich hetzelfde probleem.
            Of er om deze redenen een verbod moet komen ?
            Een vliegtuig dat in volle vlucht zijn motoren verliest is moeilijk handelbaar en er stelt zich een levengroot probleem bij eventueel landen. Moet om deze reden een verbod komen op vliegtuigen ?
            Een stuwdam die door een aardbeving scheurt en een gehele vlakte onder water zet, moet er dan een verbod komen op stuwdammen bouwen ?
            Wanneer ik bijsluiters lees van medicatie staan daar vaak beangstigende bijwerkingen in. Maw, die medicatie verbieden ?
            Er zijn nu eenmaal overal risico's die men moet nemen. We zullen daar moeten mee leven en in veel gevallen is het beter een oplossing te zoeken dan gewoon het te verbieden.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Save thousands on any new car (Australia-only): https://autoexpert.com.au/contactOLIGHT DISCOUNT! (These are awesome.)https://bit.ly/3zF5hCQ12% off: Use code...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Ja, akkoord, maar Palombian heeft wel een punt. "Herhaal een leugen vaak genoeg en ze wordt waarheid" zei Joseph Goebbels, Hitlers minister van Propaganda. Niet dat ik BD-er Binnenuit hiermee wil vergelijken natuurlijk. Kijk, terwijl nog geen enkele officiële instantie het heeft over de oorzaak van de brand, heeft HLN wel al een helderziende in dienst: de titel van het artikel spreekt duidelijke taal.


                Neen, HLN heeft het niet met de EV's.
                Net dat aanhoudende toontje maakt dat heel veel mensen een verkeerd beeld hebben van elektrische wagens. Natuurlijk kunnen die EV's in brand vliegen, wel procentueel minder dan een diesel of benzinewagen maar het kan. Op zich is een autobrand in een parkeergarage steeds een probleem gewoon omdat de auto's er zo dicht op elkaar staan en elkaar snel in de fik zetten. Voor de brandweer is er vaak maar toegang langs één zijde en dat maakt het moeilijk. Auto's op gas mogen geen parkeergarages in omdat bij eventuele lekkage de gassen in de parkeergarage blijven hangen en een ontploffing kunnen veroorzaken. Wat dan weer vele malen erger is dan een autobrand.
                Opvallend is het verschil in opgeslagen energie in brandstof en batterijen. Voor een benzinewagen is dit 34.6 MJ/liter wat voor een gemiddelde van pakweg 35 liter in de tank 1.211 MJ geeft. Als je weet dat 1 staafje dynamiet ongeveer 1MJ energie draagt... Voor een EV met een batterij van 500 kg is dit 0.3MJ/kg of slechts 150MJ. Meteen de reden waarom brandweerlui terughoudend zijn om in een brandende parkeergarage stappen, niet voor die brandende EV maar voor het risico van exploderende brandstoftanks.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  HLN is een tabloid (roddelblad) blijf daar weg. En ja, het houdt de mensen dom .
                  Bovendien speel je door deze verhalen hier te posten in hun kaart.
                  Er zijn genoeg kwaliteitsvolle - en allicht iets objectievere - informatiebronnen gratis te lezen om je zelf een oordeel te vormen (wat de meesten hier toch nog doen).

                  Comment


                  • #10
                    De batterij blussen blijft moeilijk vooral omdat die in een stevige doos zit om ze te beschermen. Maar er komen stilaan systemen die hier mee omkunnen: https://www.coldcutsystems.com/news/...hicle-ev-fire/
                    Die snijdt eerst door de batterijbox met hoge druk en abrasieve korrels om dan over te schakelen op water om te koelen. Het blust sneller dan de boel in een container water te dompelen omdat het tot in de kern gaat. En kan dus ook in kleinere ruimtes ingezet worden. Maar het is héél destructief en over wat te doen met het wegvloeiende bluswater wordt gezwegen.

                    Comment


                    • #11
                      Dit alles gezegd zijnde, een elektrische wagen vind ik véél minder risicovol qua brandgevaar dan bijvoorbeeld een aliexpress powerbank of nagemaakte oplader
                      Bij dit schip zal het probleem met blussen niet zitten in die paar elektrische wagens denk ik, maar in de bijna 3000 andere wagens die op elkaar gepakt staan. Ook niet vergeten dat er niet oneindig water in een schip gespoten kan worden zonder dat het slagzij maakt of zinkt, tenzij het koel genoeg is om zware pompen te installeren zodat het bluswater weg kan.

                      Laten we hopen dat het niet zinkt en dat de milieuschade beperkt blijft, in zo'n prachtig gebied...

                      Comment


                      • #12
                        Hier gaat eigenlijk niets over leugens maar over realiteit.
                        Het is al genoeg bewezen dat deze wagens moeilijk te blussen vallen en in geval van brand veel nevenschade kunnen veroorzaken.
                        Men zal ze uiteraard niet meteen verbieden.

                        Enkele jaren geleden zijn er 2 Samsung Notes ontploft door de batterij.
                        Toen werd beslist om miljoenen nieuwe toestellen te vernietigen, de reeds verkochte verplicht terug te nemen en deze versie nooit meer te commercialiseren.
                        Wie het toestel niet binnen bracht, die kon er niets mee doen want het werd remote uitgeschakeld.

                        Het is dan ook niet ondenkbaar dat er op batterijen die duizenden keren groter zijn en veel meer schade kunnen aanbrengen strengere regels gaan komen.

                        Het is ook niet voor niets dat meerdere verzekeringsmaatschappijen de brandverzekering (fors) optrekken als men een elektrische wagen binnen parkeert, zelfs een binnen geplaatste laadpaal moet men bij meerdere maatschappijen al verplicht aangegeven ook al blijft de wagen buiten.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          En ondertussen brengt Radio1 een meer genuanceerd verslag, het getroffen schip was op weg met voornamelijk tweedehands wagens. Daarvan moet de 12V batterij correct worden ontkoppeld, als dat niet gebeurt kan er brand ontstaan door contact met het zoute water (zoute nevel of "spray"). Of dit effectief de oorzaak van deze brand is, zal later moeten blijken. In 2020 is er in de US een autocarrier om die reden in de brand gegaan, het eindrapport van de NTSB spreekt van het falen om de 12V autobatterijen te ontkoppelen als oorzaak.
                          Wat zo'n kortsluiting kan betekenen zie je in deze korte videoclip. (ander schip, btw)
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Het zijn natuurlijk niet alleen accu auto's waar een brandrisico aan kleeft. Veelvuldiger en kwetsbaarder zijn die veel minder beveiligden accu stepjes waar vooral veel kinderen mee over de straat hobbelen en die al bij menig gezin
                            brand in huis hebben veroorzaakt. Ook fiets accu's kan je beter even na laten kijken wanneer die een val hebben gemaakt waardoor kortsluiting kan ontstaan.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              HLN is een tabloid (roddelblad) blijf daar weg. En ja, het houdt de mensen dom .
                              Bovendien speel je door deze verhalen hier te posten in hun kaart.
                              Er zijn genoeg kwaliteitsvolle - en allicht iets objectievere - informatiebronnen gratis te lezen om je zelf een oordeel te vormen (wat de meesten hier toch nog doen).
                              Het probleem ontkennen helpt ook niemand vooruit.
                              En dezelfde info staat ook op meerdere andere nieuwssites waaronder AD Nieuws dat bepaalde rederijen al weigeren om elektrische wagens te vervoeren.
                              Geef anders misschien eens een objectievere bron aan waar ze dit anders zien of ontkennen.
                              Uit verschillende kranten en niet specifiek na deze brand:

                              - Nederlandse rederijen willen strengere regels voor het verschepen van elektrische auto's.
                              - EV's niet meer welkom aan boord bij Noorse rederij.
                              - Noorse veerdienst weigert elektrische auto's om brandgevaar.
                              - Japanse maritieme groep schort vervoer gebruikte elektrische wagens op.

                              En zo zijn er vele artikelen te vinden.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X