Hoe later op de avond, hoe vreemder de reacties van Verseg. Beter geen antwoord op geven van je bent damned if you do and damned if you don't.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Even tussen de scheldpartijen door, een toevoeging aan wat JuLi schreef: https://www.asiafinancial.com/china-...-exports-surge. JuLi, ik denk dat je gelijk hebt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk berichtEven een misschien nuttige bijdrage in deze grotendeels nutteloze welles-nietes discussie.
China heeft ongeveer een kleine 40 zeeschepen om wagens te exporteren. Japan ter vergelijking heeft er tegen de 200. Lees ik.
Ik denk dat Tesla bv. vanuit China aanvoert met "enkele" schepen. Misschien kan iemand dit bevestigen, maar ik kan totaal verkeerd zijn, maar denk dat er meestal misschien 2 tot 5 schepen "onderweg zijn" vanuit China. Dus peanuts in het totaal. De Chinese autobouwers hebben samen - denk ik eind vorig jaar gelezen te hebben, ik heb de link niet meer, maar ik dacht dat het in de NYTimes was - meer dan 170 schepen (!!) in bestelling om de wagens die uit hun fabrieken rollen wereldwijd te kunnen verschepen. 170 schepen maar liefst. Dit jaar. Want deze schepen moeten naar Chinese traditie tegen eind dit jaar klaar zijn.
Met andere woorden. Er komt een honderdvoud aan Chinese auto's op ons af, in vergelijking tot de Tesla's die we nu zien rijden. Het kan ook een vijftigvoud zijn. Of een tweehonderdvoud. Hoe dan ook... een tsunami aan nieuwe Chinese electrische auto's. Goedkoop. En als je de reviewers mag geloven, de meeste ook nog oerdegelijk. Want er is geen Chinese rommel meer naar't schijnt. Tja... Volkswagen, GM, Mercedes... het zijn goede leermeesters geweest.
Heel het scenario dat zich hier in Europa afspeelt waarbij het de laatste tijd bon ton is onder CEO's van automakers om te zeggen dat er geen vraag is naar EV's en dat de mensen iets anders willen, en dat ze toch weer beginnen met plugins te maken is simpelweg ingegeven om twee redenen:
- hun EV's krijgen ze aan de straatstenen niet kwijt, want de mensen willen inderdaad geen EV's want ze zijn te duur en voor velen nog te onpraktisch (ze vergeten er even bij te zeggen dat ze daar zelf grotendeels schuldig aan zijn)
- de tsunami aan goedkope en degelijke Chinese EV's die straks (en nu al) binnenrollen in onze havens
Mijn persoonlijke mening is dat het eerste een drogreden is. En dat de tweede reden de hoofdreden is. Die mannen zien de bui hangen. Het is compleet over and out voor hen als ze de poorten niet dichttimmeren. En alle redenen zullen goed zijn om hun vel te redden in het huidige klimaat waarin de Chinezen nu ook nog eens de Russen een duw in de rug geven. De vriend van m'n vijand is ook m'n vijand.
En hoewel de Europese autolobby wellicht de meest verfoeilijke rol speelde in de afgelopen 3 decennia, kan ik in dit geval alleen maar hopen dat ze de deuren tot toch een beetje op slot kunnen houden. Een Renault Vilvoorde x 60 is misschien ook niet waarop we zitten te wachten.
En natuurlijk. Hoe meer de automakers moord en brand schreeuwen dat de EV's onpraktisch zijn. Hoe meer de media die boodschap herhaalt (want veel reclame gaan ze ook niet meer verkopen dankzij Tesla en de chinezen), hoe meer angstzaaierij over hoe mottig een BEV wel is, en hoe minder BEV's er verkocht worden, en... de cirkel is rond.
My 5ct.
Ook interessant is een overzicht van het lobbywerk door de autofabrikanten om EV's zoveel mogelijk tegen te houden (en klimaatproblemen te negeren). En Toyota staat hier aan de top. Meer in de link, klik eventueel door naar de PDF voor het originele, volledige verslag.
InfluenceMap is out with an update of its automaker lobbying report, and Toyota and Japanese automakers are bringing up the rear again.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtEn Toyota staat hier aan de top. Meer in de link, klik eventueel door naar de PDF voor het originele, volledige verslag.
En naast de autolobby, de big-oil companies, is er ook de enorme rol van de media. Wat Tesla nu bereikt heeft, namelijk het realiseren van de meeste verkochte wagen ter wereld, dat is toch wel een ding. Maar dat is gebeurd zonder 1 euro aan reclame uit te geven. Dat zijn reclame budgetten die compleet verloren gaan voor media-concerns. Dat voelen ze rechtstreeks in hun portemonnee. Dus zijn er hele media-concerns die compleet anti-Tesla zijn. En gezien de standpunten van Musk zelf (compleet geschift), en gezien zijn openlijke ambitie om door X alle media concerns overbodig te maken (ook compleet geschift), kan ik dat begrijpen. Maar puur technisch/economisch kan ik dat niet. Business Insider (dat is Axel Springer die erachter zit) en consoorten zullen nooit een positieve noot over Tesla schrijven. Reuters, weet niet wie erachter zit, maar de Tesla berichtgeving is op het belachelijke af gewoon verkeerd. Een blaam voor heel Reuters. Kijk ook naar onze lokale kranten. Schiet er een Volvo in brand op een cargo-ship: "EV vat vuur". Schiet er een Tesla in brand: "Tesla veroorzaak weeral een brand". Ah ja, want die Volvo mannen, die betalen nog braafkes hun wekelijkse reclame, dus tegen die hun schenen kunnen we maar beter niet schoppen. Ik herinner me bv. dit tenenkrullend paretlje: "https://www.hln.be/binnenland/als-elektrisch-rijden-een-nachtmerrie-wordt-met-mijn-tesla-rijden-kost-geld-maar-niet-rijden-ook~ae061c6b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F". Dan laten ze Mr. "Check out the big brain on Brad" ook eens z'n zeg zeggen in de gazet over z'n in occassie gekochten Tesla die met spuug en plak bij mekaar wordt gehouden. Maar, de zuur zuurtegraad van de commentaarsectie in HLN moet ook laag gehouden worden natuurlijk.
Ik haat complotdenken. Maar hier is het niet zo moeilijk om de puntjes te connecteren denk ik.Last edited by JuLi; 31 mei 2024, 08:52.There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
| Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |
- Likes 1
Comment
-
Precies dat. En goh, ja, dat HLN artikel. De man beweerd een Mini aan te schaffen omdat het onderweg laden 2 jaar terug (met de energieprijzen extreem hoog) op zijn trips van Gent naar Côte 'd Azur met zijn Tesla 130 euro moest betalen ipv 54 euro. Ja, dat haal je er echt wel uit. Dan betaal je meer aan benzine alleen al. Rekenen lijkt niet zijn sterkste kant te zijn. Onwaarschijnlijk absurd artikel. Zijn Instagram profiel licht al een tip van de sluier; #politicus #petrolhead.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtPrecies dat. En goh, ja, dat HLN artikel. De man beweerd een Mini aan te schaffen omdat het onderweg laden 2 jaar terug (met de energieprijzen extreem hoog) op zijn trips van Gent naar Côte 'd Azur met zijn Tesla 130 euro moest betalen ipv 54 euro. Ja, dat haal je er echt wel uit. Dan betaal je meer aan benzine alleen al. Rekenen lijkt niet zijn sterkste kant te zijn. Onwaarschijnlijk absurd artikel. Zijn Instagram profiel licht al een tip van de sluier; #politicus #petrolhead.
Eigenlijk kan ik daarmee tot aan de Middellandse zee geraken, doch om safe te zijn tank ik ergens rond Clermont-Ferrand nog eens een halve tank bij, in Frankrijk naast de route du soleil een heel pak goedkoper dan in België (ook de elektriciteit trouwens)
Dus kost mij dat nog eens een kleine 40€ aldaar en dus heb ik weer een volle tank, daarmee doen we onze verdere reis en volledige vakantie bijna, alle dagen uitstappen maken met de wagen inbegrepen.
Voordat we terug naar huis komen tank ik de tank nog eens volledig vol, kost aldaar rond een kleine 80€ en met die tank geraak ik volledig tot thuis.
Zelfs al tank ik op de route du soleil dan ben ik met mijn diesel nog goedkoper af dan met een EV, tevens heb ik meerdere stopplaatsen gedaan en kan ik van de rustmomenten genieten omdat ik toch niet moet tanken, als ik moet tanken dan kost mij dat 5 minuutjes en kan ik weer genieten van het rustmoment.
Met een EV moet je aanschuiven en netjes in je wagen blijven zitten voor een ganse tijd totdat het jouw beurt is om te laden en dan pas kan je even naar het restaurant of wat dan ook, maar ook niet te lang want er staan nog wachtenden achter jouw (al zijn er weinig EV rijders die dat blijkbaar interesseert dat er nog wachtende zijn)
Als er voor mij drie wachtenden zijn dat is het binnen een kwartiertje aan mij om te tanken, als er voor uw EV drie wachtenden zijn dan zit je daar wat langer met je vingers te draaien, ok je kan uitstappen maar zeker niet je wagen achterlaten.
Bovenstaande is een voorbeeld in de periode wanneer normale werkende mensen op vakantie kunnen gaan uiteraard, dus dan ook de drukste momenten
Dus ja er zijn nadelen bij een EV, degenen die dat niet willen inzien ...
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtWeer heel die bla bla om dan compleet naast de kwestie te reageren. Knap.
De topic starter stelde de vraag wie er nog een diesel zou kopen.
En dan komt er hier steeds terug een trol opscheppen met zijn EV…
Zet hem in een kapelletje en zet er een kaarsje bij…….
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Op exact één maand tijd heb jij 80 reacties naast de kwestie gegeven over je eigen EV.
De topic starter stelde de vraag wie er nog een diesel zou kopen.
En dan komt er hier steeds terug een trol opscheppen met zijn EV…
Zet hem in een kapelletje en zet er een kaarsje bij…….
Oorspronkelijk geplaatst door GeertenDat ze maar eens stoppen met die EV rommel de hemel in te prijzen Freddy,
legt gans de automarkt op zijn ga.
Bij Mercedes beginnen ze het ook te begrijpen, als zij en ook andere merken volledig naar EV moeten zullen er véél producenten failliet gaan.
Klasse voor een gast die ik dacht toch wat intellect te bezitten. Hoe fout kan men iemand inschatten?Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtKlasse voor een gast die ik dacht toch wat intellect te bezitten. Hoe fout kan men iemand inschatten?
Al heel lang trouwens en ik denk heel veel gebruikers hier...
- Likes 2
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
Spreek voor jezelf...Jij misschien niet maar ik hecht enorm veel waarde aan de mening/uitleg van Geerten...
Al heel lang trouwens en ik denk heel veel gebruikers hier...
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk berichtDe anti ICE brigade hebben elkaar gevonden, om het in de woorden van Dhr. Hombre te zeggen
Ze halen er zelfs politiek bij, tjah ...
grts
Sieg
Denk wat verder na en leer nuanceren, niets is zwart-wit.
Om over respect voor een afwijkende mening te zwijgen.
Reden waarom ik jullie gedag zeg, ik zou Hombre aanraden hetzelfde te doen, spaart veel ergernis.
Dat een fotografieforum toelaat dat dergelijke geladen onderwerpen ter sprake komen gaat mijn petje te boven.
Het ga jullie goed.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtKlasse voor een gast die ik dacht toch wat intellect te bezitten. Hoe fout kan men iemand inschatten?
Mijn nuchtere kijk op technische feiten heeft mij zelden bedrogen Hombre.
Blij dat U tevreden bent over je EV, maar laat anderen ook hun vrijheid
tot kiezen zolang dat nog kan/mogelijk is.Last edited by Geerten; 1 juni 2024, 15:08.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk berichtSpreek voor jezelf...Jij misschien niet maar ik hecht enorm veel waarde aan de mening/uitleg van Geerten...
Al heel lang trouwens en ik denk heel veel gebruikers hier..." In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
- Likes 1
Comment
Comment