Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Nu heel concreet wil ik wel eens nagaan waar er precies de laadpalen staan (of niet staan) op de 150 km route die je moet rijden. Je mag de vertrek- en aankomstlocaties hier opgeven, of via PM. Maar ik denk dat je een essentieel detail vergeten bent; dat je wel onderweg kan laden maar niet met de kaart van de firma.
    Stop nu eens met die zever van firmawagen want daar gaat het helemaal niet om, het gaat over snelladers die men al dan niet tegenkomt op de route die men volgt.
    Mocht ik echt moeten laden aan een snellader waar de kaart van de werkgever niet werkt, dan zal ik indien aanwezig wel op een andere manier betalen op eigen kost, net zoals ik nu met de eigen wagen ook op eigen kost gereden heb.
    Wij zijn niet de mensen die elke cent omdraaien en zoveel mogelijk proberen profiteren.
    Het gaat hem om wat men onderweg tegenkomt zonder omrijden.

    Als ik zeg dat er op de route geen enkele snellader staat, dan is dat gewoon zo en als er ter plaatse geen enkele openbare trage lader staat, dan is dat ook zo.
    En vertrek en eindpunt heeft geen enkele zin om door te geven want ik weet vooraf wat uw reactie zal zijn, neem een omweg of rij anders, dan kom je er ene tegen, maar dan hou je gegarandeerd geen rekening met langdurig afgesloten banen of files met tot een uur vertraging, ook tijdens het WE.

    Net drie apps gebruikt met alle laadpalen, gefilterd op snelladers en de volledige route overlopen, geen enkele snellader langs de route zonder enkele kilometers te moeten afwijken naar dorpen waar we niet moeten zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Ik begrijp de bezorgdheid als niet BEV-rijder dat range en aantal laadpalen een beslissende factor zijn als je zou overwegen een EV-auto aan te kopen.
      Als BEV-rijder sinds ruim een jaar kan ik zeggen dat ik daar compleet niet mee bezig ben.

      Ik wou dit even aanbrengen, want de discussie gaat hier heel vaak over, terwijl daar in realiteit geen aandacht moet aan besteed worden. Er wordt zelden bijgeladen extern, en als er wordt bijgeladen dan is momenteel het aanbod aan laadpalen nog steeds veel groter dan de vraag ernaar. Op dit moment.
      There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

      Comment


      • Er wordt zelden bijgeladen extern
        Zelden - zou ik beter hier niet gebruiken. Mensen staan vaker te wachten aan de snel-laders als men denkt. Mensen die vaker op de baan zijn en op hun weg naar huis moeten bijladen aan de snel-laders. Op een vrije plaats wachten is niet ongewoon. Maar ook niet erg. Maar toch hoor je van mensen die veel moeten rijden en een BEV rijden, dat als zij het voor het zeggen hebben, toch terug naar een verbrandingsmotor zouden gaan. Niet alle - maar toch is het voor een doelgroep niet zo makkelijk. Mij zoon heeft ook een BEV en hij zou niet meer met een verbrandingsmotor willen rijden. Maar zijn rijprofiel bestaat uit woon werk verkeer, met veel home office. Dus voor vrije tijd rijden, daar maakt het hem niet uit. Dus zo zie je het, iedereen ziet het anders.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
          Ik begrijp de bezorgdheid als niet BEV-rijder dat range en aantal laadpalen een beslissende factor zijn als je zou overwegen een EV-auto aan te kopen.
          Als BEV-rijder sinds ruim een jaar kan ik zeggen dat ik daar compleet niet mee bezig ben.

          Ik wou dit even aanbrengen, want de discussie gaat hier heel vaak over, terwijl daar in realiteit geen aandacht moet aan besteed worden. Er wordt zelden bijgeladen extern, en als er wordt bijgeladen dan is momenteel het aanbod aan laadpalen nog steeds veel groter dan de vraag ernaar. Op dit moment.
          Vermoedelijk ook weer omdat uw situatie anders is, veel ritten die korter zijn dan de autonomie van de wagen?
          Uiteraard heeft men er dan nooit of zelden last van als bijna elke rit korter is dan de totale of resterende autonomie van de wagen, anders doet het er heel veel om.

          Zoals hiervoor aangekaart, wij kunnen de betreffende rit niet doen zonder onderweg bij te laden en op de rit is geen enkele snellader aanwezig.
          Maar zelfs dan nog, als je ergens om 23:00 à 00:00 vertrekt en 1u15 à 1u30 te rijden hebt, dan is dat ook niet het meest plezante om 's nachts nog naar een laadpaal te zoeken en daar nog een tijd wortelen staan te schieten tot die voldoende geladen is om thuis te kunnen geraken.
          En nog veel minder leuk als het zoals een week eerder hevige onweders zijn met stortregen.

          Mocht elke EV voldoende autonomie hebben, dan zou niemand zich daar zorgen om maken of op zijn minst veel minder.

          Onderweg laden wordt uiteindelijk door ons ook weinig gedaan, wegens de simpele reden dat we voor iets langere ritten steeds een andere wagen nemen en de EV laten staan, net omdat de autonomie ons parten speelt en onderweg laden niet overal evident is.

          In de buurt zijn enkele snelladers, maar met laadpalen op 8 km van huis zijn we uiteraard niet veel als we pas volgeladen vertrekken.
          Last edited by VerSeg; 21 mei 2024, 22:31.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

            Als ik zeg dat er op de route geen enkele snellader staat, dan is dat gewoon zo en als er ter plaatse geen enkele openbare trage lader staat, dan is dat ook zo.
            En vertrek en eindpunt heeft geen enkele zin om door te geven want ik weet vooraf wat uw reactie zal zijn, neem een omweg of rij anders, dan kom je er ene tegen, maar dan hou je gegarandeerd geen rekening met langdurig afgesloten banen of files met tot een uur vertraging, ook tijdens het WE.

            Net drie apps gebruikt met alle laadpalen, gefilterd op snelladers en de volledige route overlopen, geen enkele snellader langs de route zonder enkele kilometers te moeten afwijken naar dorpen waar we niet moeten zijn.
            Wat is er mis met een paar kilometer omrijden? Toen ik nog met een benzine of dieselwagen reed moest ik ook meestal 5 km omrijden om te gaan tanken in de buurt. Mensen met een firma tankkaart moeten vaak nog veel verder omrijden. Nu kan ik ook 150 rijden ronder een benzinestation tegen te komen, als ik maar genoeg kleine wegen neem.
            Maar als jij de meest logische weg 150 km gaat rijden, toch snel aan of over de BE grenzen, ben ik er zeker van de onderweg terecht kunt bij een snellader. Voor de rest klasseer ik jouw bewering onder "niet verklaarbare onzin". Een screenshot van de route kan me nog van idee doen veranderen.

            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

              Wat is er mis met een paar kilometer omrijden? Toen ik nog met een benzine of dieselwagen reed moest ik ook meestal 5 km omrijden om te gaan tanken in de buurt. Mensen met een firma tankkaart moeten vaak nog veel verder omrijden. Nu kan ik ook 150 rijden ronder een benzinestation tegen te komen, als ik maar genoeg kleine wegen neem.
              Maar als jij de meest logische weg 150 km gaat rijden, toch snel aan of over de BE grenzen, ben ik er zeker van de onderweg terecht kunt bij een snellader. Voor de rest klasseer ik jouw bewering onder "niet verklaarbare onzin". Een screenshot van de route kan me nog van idee doen veranderen.
              In Vlaanderen, NL of (West) Duitsland klopt dit aardig. In de Ardennen iets minder, en hoe verder je internationaal naar het zuiden of het oosten gaat, hoe minder laadmogelijkheid, zeker als je niet op de grote assen blijft.

              Comment


              • Ik denk dat we niet te rooskleurig moeten zijn ook niet.

                Bv. de zomer vorig jaar ben ik moeten een gestrande camionette helpen depanneren rond Toulouse. Eén groepje ging met een vervangcamionette, vergezeld met één auto om helpers mee te nemen. Ik moet toegeven dat ik niet spontaan voorgesteld heb van "ik zal ik wel meerijden met m'n Tesla". Waarom? Ik had geen ervaring met de route, en echt vergezellen van een camionette (achterrijden) zou gewoon niet gewerkt hebben. Plus dan ter plaatse hadden we nog een overnachting in een gite die nog eens 30km verder lag, onzeker of er daar kon geladen worden, en na een zeer korte nacht zijn we terug naar België gereden. Dus dit zijn geen BEV-compatibele activiteiten...

                Vakantie in de Pyreneeën met veel lokale kilometers? Toeren in het zuiden van Spanje? Ik denk niet dat ik dat zou doen met mijn auto. De laadcapaciteit is er niet.
                Op en af naar Barcelona, via snelwegen. Dat kan eigenlijk geen probleem zijn.
                Op en af naar Noorwegen en terug (dat doe ik dit jaar), da's zeker geen probleem. Alles wat die richting uitgaat is enorm voorzien op BEV's.

                PS edit: ik heb ook vorig jaar op weg naar Denemarken mensen zien sukkelen met een Tesla en een caravan. Je moet al een enorme masochist zijn vooraleer je dat ook maar wil overwegen... om de 200 km (?) de caravan loskoppelen, hopen dat er ruimte is om deze ergens aan de kant te duwen, dan uwen Tesla laden, dan terug aankoppelen...
                Last edited by JuLi; 22 mei 2024, 11:16.
                There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                  In Vlaanderen, NL of (West) Duitsland klopt dit aardig. In de Ardennen iets minder, en hoe verder je internationaal naar het zuiden of het oosten gaat, hoe minder laadmogelijkheid, zeker als je niet op de grote assen blijft.
                  Dat is voor een deel correct, als je van de hoofdwegen weg rijdt in dunbevolkte gebieden zuid en oost EU. Maar om te stellen dat je op minder dan 100-150 km vanuit centrum BE geen enkele snellader tegenkomt dan ben je deze bewust aan het ontwijken.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • CCS laders van 100 tot 350 kw/h in Wallonie

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Dat is voor een deel correct, als je van de hoofdwegen weg rijdt in dunbevolkte gebieden zuid en oost EU. Maar om te stellen dat je op minder dan 100-150 km vanuit centrum BE geen enkele snellader tegenkomt dan ben je deze bewust aan het ontwijken.
                      Je moet eens goed lezen wat ik geschreven heb. Er zijn er veel minder in Wallonië, zeker als je niet op de grote assen blijft. En hoe minder laders hoe meer wachtenden voor u. Iets dat ik overigens weer ga zien als einde juni naar de Dolomieten rijd: wat we ondertussen al de 'tesla-file' noemen aan tankstations in Duitsland.

                      Ik heb zelf niets tegen EVs, zeker voor woon-werk verkeer en lokaal is het denk ik een goede oplossing (als de firma ervoor betaalt, privé nog altijd veel te duur). Maar voor lange afstand is het gewoon geen ideale oplossing.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht

                        Je moet eens goed lezen wat ik geschreven heb. Er zijn er veel minder in Wallonië, zeker als je niet op de grote assen blijft. En hoe minder laders hoe meer wachtenden voor u. Iets dat ik overigens weer ga zien als einde juni naar de Dolomieten rijd: wat we ondertussen al de 'tesla-file' noemen aan tankstations in Duitsland.

                        Ik heb zelf niets tegen EVs, zeker voor woon-werk verkeer en lokaal is het denk ik een goede oplossing (als de firma ervoor betaalt, privé nog altijd veel te duur). Maar voor lange afstand is het gewoon geen ideale oplossing.
                        Heb ik iets anders geschreven misschien? En ja, mogelijk dat je ergens eind juni bij de start van de vakantie een file kan hebben. Net zoals aan sommige benzinestations. Maar dat was het punt hier niet, het ging over de onmogelijkheid om een snelle laadpaal te vinden op een route 100-150 km vanuit centrum BE.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                          CCS laders van 100 tot 350 kw/h in Wallonie

                          Mooi! laat ik nu voor de volledigheid ook de laders van 50kW in beeld brengen op ongeveer dezelfde kaart. Oké, 50kW is niet snel, maar om nog net wat bij te laden om zonder stress op de bestemming te geraken kan het nuttig zijn, vooral als er geen snelladers in de onmiddellijke omgeving zijn en je wenst geen 5 of 10 km om te rijden.

                          En toevallig vandaag in de krant:



                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Maar zo ver ik weet, zijn de 50kw laders enkel voor de Chademo ( stekker ) aansluitingen ( Nissan ). De meesten hebben Type2 of CCS, en die gaan niet op de 50 kw laadoption - aansluiting.

                            Comment


                            • bij het programma ( zie boven ) Electrovers in de filters instellen. Zo kan je da in de verschillenden aansluitingen, bij de stekkers zien, waar men met zijn voertuig kan laden.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                                Maar zo ver ik weet, zijn de 50kw laders enkel voor de Chademo ( stekker ) aansluitingen ( Nissan ). De meesten hebben Type2 of CCS, en die gaan niet op de 50 kw laadoption - aansluiting.
                                Neen, dat klopt niet. Als ik de filter zo instel, zijn er maar enkele laadpunten die puur Chademo gebruiken. Ik veronderstel dat de meeste ook een dubbele aansluiting hebben Chademo/type 2 of CSS voor de hogere laadstromen. Het zou ook economisch gezien geen goede zaak zijn om enkel het verouderde Chademo aan te bieden.
                                aanvulling: Chademo is niet per se verouderd maar Japans, geen EU standaard zoals CSS en Mennekes Type2.
                                Last edited by Hombre; 23 mei 2024, 14:20. Reden: aanvulling
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X