Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
    Ik leg toch zeer regelmatig 300-350km per dag af. En dat is geen enkel probleem. Ik laad maar op tot 80%. Midden de dag kan ik wel optoppen bij m'n bestemming. Ik arriveer thuis meestal met 20%. Moet ik echt ver, dan laad ik tot 100% net ik voor ik vertrek.

    Ik moet zeggen dat ik een plug-in geen goede oplossing vind. Je ziet ook heel veel plug-in met gigantische verbruiken. Ik heb een collega met een Mazda CX-60... dat slurpt een aardige liter.
    300 á 350 Km per dag, dan is een plug-in hybride inderdaad geen goed idee JuLi, wel prima
    voor mensen die veel korte afstanden rijden.

    Dat hoge verbruik wanneer die dingen op benzine rijden zal wel kloppen, twee vrienden van ons
    de ene (Peugeot 3008 plug-in de andere BMW plug-in) beiden spreken over verbruiken
    van meer dan 10 liter en deze met de BMW klaagt ook over de te kleine benzinetank.
    Peter zijn Peugeot staat nu bijna 10 weken in panne in de garage, in het systeem is een kortsluiting
    gekomen waardoor het ganse elektrisch gedeelte van batterij tot e motor en sturing moeten
    vervangen worden en Stellantis heeft er nog niets mee gedaan, verleden week heeft hij
    het in handen van DAS gegeven om een rechtszaak van te maken.
    Kosten aan het elektrisch gedeelte van een plug-in of EV schijnen zéér hoog te kunnen oplopen.
    Last edited by Geerten; 16 mei 2024, 17:04.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
      Peter zijn Peugeot staat nu bijna 10 in panne in de garage, in het systeem is een kortsluiting
      gekomen waardoor het ganse elektrisch gedeelte van batterij tot e motor en sturing moeten
      vervangen worden en Stellantis heeft er nog niets mee gedaan, verleden week heeft hij
      het in handen van DAS gegeven om een rechtszaak van te maken.
      Kosten aan het elektrisch gedeelte van een plug-in of EV schijnen zéér hoog te kunnen oplopen.
      Update: Net een bericht gekregen van Peter.
      De Peugeot 3008 is hersteld, batterij en stuur unit zijn vervangen
      (4 jaar en 66.000Km op de teller) prijskaartje 17.000€

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

        Update: Net een bericht gekregen van Peter.
        De Peugeot 3008 is hersteld, batterij en stuur unit zijn vervangen
        (4 jaar en 66.000Km op de teller) prijskaartje 17.000€
        Als er tegenwoordig iets kapot gaat, dan moet het altijd verschrikkelijk veel kosten om het te laten repareren.
        Ze kunnen geen kleine onderdelen meer vervangen, die zijn gewoon niet te koop, en als dat wel zo zou zijn, dan is er geen technieker die er nog aan uit kan.

        Vorige week zag ik nog ergens iets over een airbag module van een een Bentley die 2300 dollar moet kosten, een tweedehands werkt niet, omdat de computer die niet herkent.
        Je moet dus naar de Bentley dealer voor die dure module, want zij zijn de enigen die de nieuwe module kunnen laten werken in die auto.
        Het is een module van Bosch, er staat ook VW-Audi op, waarschijnlijk kost het 30 euro om die module te maken, maar die wordt alleen verkocht via de Bentley garages die er dus verschrikkelijk veel geld aan moeten verdienen.

        Bij de "goedkopere merken" zijn de winstmarges op onderdelen ook verschrikkelijk hoog, en je komt steeds meer onderdelen tegen die je niet zomaar kan vervangen omdat de boordcomputer die onderdelen niet wil herkennen.
        Tweedehands onderdelen gebruiken is dan ook niet meer mogelijk, of je moet via de merkgarage waar ze de prijs van tweedehands onderdelen ook wel mee "aanpassen" om er genoeg aan te kunnen verdienen.
        Dat zal er mee voor zorgen dat alle auto's veel sneller afgeschreven worden dan vroeger, simpelweg omdat het economisch niet meer te verantwoorden is om die nog te repareren met veel te dure onderdelen.
        Bijvoorbeeld en defecte koplamp zal er bij een auto van 10 jaar oud voor zorgen dat een auto op de schroothoop belandt, dat noemen ze dan milieuvriendelijk.
        Vroeger stak je er dan een nieuw lampje in van een paar euro, en je kon weer verder.

        Binnen een paar jaar wordt autorijden voor heel veel mensen onbetaalbaar...
        De nieuwprijs van auto's is op 10 jaar meer dan 50% hoger geworden, en als er iets aan kapot gaat, dan kost een reparatie al gauw 5-10 keer van wat je er 20 jaar geleden voor zou hebben betaald.
        Last edited by Black B@ndit; 15 mei 2024, 18:01.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

          Als er tegenwoordig iets kapot gaat, dan moet het altijd verschrikkelijk veel kosten om het te laten repareren.
          Ze kunnen geen kleine onderdelen meer vervangen, die zijn gewoon niet te koop, en als dat wel zo zou zijn, dan is er geen technieker die er nog aan uit kan.
          Klopt Bart,
          zoals eerder geschreven hebben ze in deze toch grote Peugeot garage geen enkele
          technieker die daar voor opgeleid is, dus moest er een technieker van de groep
          Stellantis komen.
          Maar wat nog erger is, is dat de auto daar reeds negen weken stond en dat ze
          bij Stellantis blijkbaar nog van niets wisten.
          Een dikke week geleden heeft Peter er een advocaat van de DAS groep op gezet,
          en een dikke week later is alles plots opgelost.
          Van de garage uit hadden ze hem ook reeds een paar overname voorstellen gedaan,
          en hem een nieuwe 5008 in bruikleen gegeven.
          Peter is zelfstandig en heeft die auto in financiële renting aangekocht, dus waren
          alle kosten (banden, remmen, onderhoud enz.) voor de garage, gedurende
          60 maanden, daarna kan hij kiezen, ofwel een andere of zelf kopen voor de
          afkoopsom plus btw.
          Een formule die kleine zelfstandigen blijkbaar wel meer gebruiken hoor ik.
          Kortom er zit volgens mij een reukje aan heel die zaak, bijzonder omdat DAS
          hem verwittigd heeft nog vóór de garage hem verwittigd heeft dat de auto hersteld
          was.
          Last edited by Geerten; 16 mei 2024, 18:49. Reden: Bijgevoegd.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
            1. Een artikel van 4 jaar geleden alweer en als je doorklikt : “ En de winnaar is: de elektrische auto op groene stroom”
            En naar wat verwijs je zelf denk je?
            Inderdaad, naar een oud artikel.
            3. Groene diesel ? Waar gaan we die in voldoende mate halen ? Meer friet eten of beter nog : velden die voor voedsel moeten zorgen volplanten om brandstof te telen …Dacht het niet .
            En waar halen ze voldoende stroom voor voldoende snellaadpunten denk je?

            Eentje van vandaag dan.

            Met een EV moet men:
            - best meerdere laadpassen hebben om niet vast te staan.
            - nog zeker 100 km over houden om zeker aan een laadpaal te geraken.
            - andere wegen uitstippelen om genoeg laadpalen tegen te komen.
            - rekening houden dat men aan andere laadpalen kan geraken als andere defect zijn of lange wachttijden hebben.
            - de meesten gaan minder ver op reis met een EV.
            - men kiest andere landen waar meer laadpalen staan.
            - aanbevolen drukke dagen te vermijden, zeker met een EV.

            Maar ja, er is volgens uitzonderlijke enkelingen geen nadeel of verschil met een EV. :-(

            Voor nog wat kijkplezier tijdens een laadbeurt. :-)
            Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Inderdaad, in zijn wanhopige zoektocht naar negatieve EV artikels geeft Verseg een artikel uit 2019 aan, met cijfers die betrekking hebben op 2018.
              Dat maak jij er steeds van dat ik op zoek ben naar negatieve artikels.
              Enige bedoeling is de realiteit aan te kaarten zoals het voor de meeste EV rijders is, niet enkel de hemel ingeprezen artikels die door uitzonderingen zoals u uitgezocht worden om EV de hemel in te prijzen en elk nadeel te verdoezelen.
              Zelf kom je toch ook alleen af met specifiek uitgezochte artikels uit vaak andere landen?
              Mijn reactie was anders ook op een artikel van meer dan een jaar geleden, maar dat had hij zelf precies ook niet door.
              En ja, tegenover enkele jaren geleden zijn er meer laadpalen, maar ook meer EV's en vooral EV's die meer vermogen nodig hebben aan snelladers.
              Het probleem van stroomvoorziening zal steeds toenemen.
              En neen, ze gaan dat niet oplossen door het net te verbeteren maar vooral door de prijs te verhogen zodat men op bepaalde momenten niet eens kan laden wegens te duur.
              Zie maar het plan van Wallonië, nog niet goedgekeurd, om elektriciteit op bepaalde momenten tot vijf keer duurder te maken.
              Als dat er in 2026 komt, dan wordt EV rijden voor velen nog een veel ingewikkeldere zaak, zeker voor wie overdag de baan op is.
              En ja er is al een voorstel om dat ook in Vlaanderen in te voeren.

              En zeg nu niet dat moeten zoeken naar het goedkoopste moment om te laden weer geen verschil uitmaakt tegenover een diesel of benzine waarmee je gewoon op 2 minuten gaat tanken wanneer het nodig is aan dezelfde prijs.
              Het verhaal van ik kom thuis van het werk en hang hem aan de lader gaat dan ook niet meer op.
              En als publieke palen volgen met dit tarief, dan wordt het al helemaal een soep.
              Last edited by VerSeg; 17 mei 2024, 11:24.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Dat maak jij er steeds van dat ik op zoek ben naar negatieve artikels.
                Enige bedoeling is de realiteit aan te kaarten zoals het voor de meeste EV rijders is, niet enkel de hemel ingeprezen artikels die door uitzonderingen zoals u uitgezocht worden om EV de hemel in te prijzen en elk nadeel te verdoezelen.
                Zelf kom je toch ook alleen af met specifiek uitgezochte artikels uit vaak andere landen?
                Mijn reactie was anders ook op een artikel van meer dan een jaar geleden, maar dat had hij zelf precies ook niet door.
                En ja, tegenover enkele jaren geleden zijn er meer laadpalen, maar ook meer EV's en vooral EV's die meer vermogen nodig hebben aan snelladers.
                Het probleem van stroomvoorziening zal steeds toenemen.
                En neen, ze gaan dat niet oplossen door het net te verbeteren maar vooral door de prijs te verhogen zodat men op bepaalde momenten niet eens kan laden wegens te duur.
                Zie maar het plan van Wallonië, nog niet goedgekeurd, om elektriciteit op bepaalde momenten tot vijf keer duurder te maken.
                Als dat er in 2026 komt, dan wordt EV rijden voor velen nog een veel ingewikkeldere zaak, zeker voor wie overdag de baan op is.
                En ja er is al een voorstel om dat ook in Vlaanderen in te voeren.

                En zeg nu niet dat moeten zoeken naar het goedkoopste moment om te laden weer geen verschil uitmaakt tegenover een diesel of benzine waarmee je gewoon op 2 minuten gaat tanken wanneer het nodig is aan dezelfde prijs.
                Het verhaal van ik kom thuis van het werk en hang hem aan de lader gaat dan ook niet meer op.
                En als publieke palen volgen met dit tarief, dan wordt het al helemaal een soep.
                Het is wel enkel op de kosten van distributie en netwerk, dus gelukkig niet op de volleddige elektriciteitskost
                Maar het is in ieder geval weer een ding waarom mensen eigenlijk best gewoon blijven verwarmen met gas of met hout
                Wat heeft België toch een dom beheer ...

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • [QUOTE=VerSeg;n8088621]Dat maak jij er steeds van dat ik op zoek ben naar negatieve artikels.
                  Enige bedoeling is de realiteit aan te kaarten zoals het voor de meeste EV rijders is, niet enkel de hemel ingeprezen artikels die door uitzonderingen zoals u uitgezocht worden om EV de hemel in te prijzen en elk nadeel te verdoezelen.
                  Zelf kom je toch ook alleen af met specifiek uitgezochte artikels uit vaak andere landen?

                  ...Geeuw...
                  We vallen in herhaling. Ik link naar artikels die interessant zijn in de discussie en als tegenwicht in jouw nooit aflatende stroom negatieve posts over EV.
                  Ik zal mijn antwoord op jouw onzin dan ook maar herhalen zodat iedereen terug mee is.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                  Inderdaad, in zijn wanhopige zoektocht naar negatieve EV artikels geeft Verseg een artikel uit 2019 aan, met cijfers die betrekking hebben op 2018. Ondertussen is er wel wat veranderd in Duitsland (en niet alleen daar) zodat zelfs ADAC in 2022 met een update komt over het bewuste 2019 artikel. En wat blijkt, zelfs met de nadelige Duitse energiemix komt de EV na 45.000 tot 60.000 km in het voordeel tegenover de benzine of dieselwagens. En met groen opgewekte stroom zelfs na 25.000 tot 30.000km.
                  Ondertussen zijn we 2024 en is de Duitse energiemix nog groener geworden.
                  Een heel eind van de eerste bewering met 219.000 km. Maar ja, als je niet verder kijkt dan de neus lang is. Zolang het EV nieuws maar slecht is zeker?​
                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Mijn reactie was anders ook op een artikel van meer dan een jaar geleden, maar dat had hij zelf precies ook niet door.
                  En ja, tegenover enkele jaren geleden zijn er meer laadpalen, maar ook meer EV's en vooral EV's die meer vermogen nodig hebben aan snelladers.
                  Het probleem van stroomvoorziening zal steeds toenemen.
                  En neen, ze gaan dat niet oplossen door het net te verbeteren maar vooral door de prijs te verhogen zodat men op bepaalde momenten niet eens kan laden wegens te duur.
                  Zie maar het plan van Wallonië, nog niet goedgekeurd, om elektriciteit op bepaalde momenten tot vijf keer duurder te maken.
                  Als dat er in 2026 komt, dan wordt EV rijden voor velen nog een veel ingewikkeldere zaak, zeker voor wie overdag de baan op is.
                  En ja er is al een voorstel om dat ook in Vlaanderen in te voeren.

                  En zeg nu niet dat moeten zoeken naar het goedkoopste moment om te laden weer geen verschil uitmaakt tegenover een diesel of benzine waarmee je gewoon op 2 minuten gaat tanken wanneer het nodig is aan dezelfde prijs.
                  Het verhaal van ik kom thuis van het werk en hang hem aan de lader gaat dan ook niet meer op.
                  En als publieke palen volgen met dit tarief, dan wordt het al helemaal een soep.
                  Ja hoor, laten we opnieuw beginnen over een topic dat hier al is aangehaald, twee maand geleden. Niet voldoende reactie gehad naar jouw smaak? Overigens was die EV toch voor 98% bedrijfswagens volgens jou, het zal die werknemers wordt wezen hoeveel het laden kost. En de particulier met een EV in Wallonië zal maximaal 20% meer betalen worst case scenario, wie wat moeite doet en een intelligente laadpaal gebruikt doet er zelfs voordeel mee.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                    Voor nog wat kijkplezier tijdens een laadbeurt. :-)
                    https://www.facebook.com/share/v/Sga...ibextid=KsPBc6
                    Uw plaat blijft hangen, Verseg. Ik vraag me af of je zelfs mijn reactie gelezen hebt.



                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Nooit de behoefte gehad om iets te posten op dit forum. Ook al kijk ik al jaren als anonieme bezoeker mee.
                      Maar door de eenzijdige negatieve sfeer tegenover de ev die hier gecreëerd wordt door een bepaald forumlid wil ik even mijn ervaringen meegeven.
                      Voor mijn job rij ik wekelijks tussen de 500 en 1000km. Afhankelijk van welke klant ik moet bezoeken. Een laadpaal heb ik thuis van het bedrijf. Bijna iedere nacht wordt de batterij opgeladen. Soms wordt dat ook domweg vergeten maar dat is geen probleem want ik heb twee laadpassen van het bedrijf. Iedere week moet ik die een keer of twee uitzonderlijk vier keer gebruiken aan een snellader. En ja het kan zijn dat een laadpaal niet werkt. Dat overkomt me een handvol keren op een jaar en dan gebruik ik de volgende laadpaal op dezelfde locatie.
                      Dat laden is voor mij ook geen verloren tijd. Naast eten en drinken is het een moment om de mails te beantwoorden. Wat anders thuis nog moet gebeuren.
                      De auto doet iets van 350km op een laadbeurt met nog 10% reserve. In de zomer kan ik nog wat verder. Nooit problemen gehad en steeds verwarming of airco aan. Ik het begin wel wat aanpassen met de korte range tegenover een benzineauto. Maar nu na een paar jaar rij ik met de ev alsof het een gewone auto is. Laden is geen probleem meer. Als ik de keuze kreeg: nooit meer een benzine of dieselauto.
                      Ik heb niet de tijd noch interesse zoals Hombre om op de (vaak) nonsens van bepaalde forumleden en online artikels te reageren. Ik ga me dan ookI niet laten verleiden tot een discussie met VerSeg maar weet dat er nog ev rijders zijn die zeer tevreden zijn met hun wagen.

                      Comment


                      • Best ook opletten waar je je auto aan de lader hangt, 1,65€ per KWh

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Klimop Bekijk bericht
                          .................................................. ......
                          Voor mijn job rij ik wekelijks tussen de 500 en 1000km. Afhankelijk van welke klant ik moet bezoeken. Een laadpaal heb ik thuis van het bedrijf. Bijna iedere nacht wordt de batterij opgeladen. Soms wordt dat ook domweg vergeten maar dat is geen probleem want ik heb twee laadpassen van het bedrijf. Iedere week moet ik die een keer of twee uitzonderlijk vier keer gebruiken aan een snellader. En ja het kan zijn dat een laadpaal niet werkt. Dat overkomt me een handvol keren op een jaar en dan gebruik ik de volgende laadpaal op dezelfde locatie.
                          ................................
                          De keuze voor een EV of een auto met verbrandingsmotor is voor iedereen anders.
                          Vroeger was het de keuze tussen benzine, diesel en LPG. Nu komt er nog eens EV bij. Waterstof en CNG zie ik nog als exoten.
                          Vroeger, reed ik tussen de 300 en 900 km per DAG.
                          Toen reed ik met diesel of LPG.
                          Waar ik woon mag ik mijn auto niet in de straat parkeren, laat staan aan mijn voordeur.
                          De garagebox die ik nu huur heeft geen stroom.
                          Zelfs al ik een EV zou willen is een EV een onding voor mij.
                          En DIT wil ik wel.
                          Het is geen zaak van ik ben voor of tegen EV. Het is het afwegen van de pro's en contra's.

                          " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                          Comment


                          • Ik spreek me niet uit over EV of niet en ben het eens met Skitch: het hangt af van je situatie.
                            Vroeger namen wij Jan en alleman mee en deden veel buitenlandse reizen met de wagen.
                            Sinds corona reizen we (voorlopig) nog steeds niet zoveel (11.000km/jaar) en hebben 2 jaar geleden bewust gekozen voor een wagen "voor ons twee".
                            Dat is een mild hybrid geworden, de Ford Puma van 125pk.
                            Daar zijn we zeer tevreden over, erg zuinig en toch vlot en voldoende kofferruimte voor de reisbench van de hond en 2 koffers.
                            Maar zoals eerder aangehaald, het hangt van je eigen situatie af.
                            En voor de rest mag van mij ieder de auto kopen die bij hem/haar het best past "and beyond" . Leven en laten leven ...

                            Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk

                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                              Best ook opletten waar je je auto aan de lader hangt, 1,65€ per KWh
                              https://www.clint.be/actua/vrouw-laa...ur-les-geleerd
                              Legaal georganiseerde diefstal.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                                Vroeger was het de keuze tussen benzine, diesel en LPG. Nu komt er nog eens EV bij. Waterstof en CNG zie ik nog als exoten.
                                Wel, probleem is dat ze nu de keuze politiek wegnemen. Niet op enige wetenschappelijke basis geschoeid. Enkel en alleen het dogma "batterij elektrisch is de enige ware god".

                                Comment

                                Working...
                                X