Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eindelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Eindelijk

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Was het niet dat de privé-bouwers van de snelwegen een concessie kregen van X jaar dat ze tol mochten vragen om hun kosten te recupereren?
    Volgens mij, maar ik ben niet zeker, wordt er tol geheven omdat de Fransen geen verkeersbelasting betalen.
    Die tol wordt dan gebruikt voor het onderhoud van de snelwegen en ook het onderhoud van de stopplaatsen (aires).
    Hoe die snelwegen en péages verdeeld worden onder diverse maatschappijen weet ik niet.
    Wij reden nu onlangs hoofdzakelijk over snelwegen onder het beheer van Sanef. Die hebben zowat het hele noorden tot Parijs in hun beheer.
    Wat er bij de aanleg van de snelwegen werd overeengekomen of zo, daar heb ik geen idee van.

    Comment


    • #47
      Re: Eindelijk

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      Och, dat men eerst probeert een serieuze en correcte vergoedingswijze te vinden voor het wegengebruik.
      Voor vrachtwagens heeft Vlaanderen een kilometerheffing ingevoerd. Een grotere mop kan er toch niet zijn.
      Bepaalde vrachtwagens (dus niet allemaal) moeten een kilometerheffing betalen voor het gebruik van de autosnelwegen en bepaalde gewest- en gemeentewegen. Dit duidt op dubbele willekeur.
      Meer, onze gemeente is een doorgang van richting Gent naar Mechelen. Je zou eens moeten zien wat er hier allemaal in smalle kleien gemeentewegen passeert om die heffing te ontlopen. De straat waar ik woon telt gemiddeld 20 zware vrachtwagens per uur en in de spits nog meer en het is allemaal sluipverkeer dat van of naar Brussel, Mechelen, Gent gaat. Meer nog, de gemeente n omliggende gemeente(n) stimuleren dit gebruik nog. De heffing op gemeentewegen wordt door de gemeente bepaald. Dit zegt genoeg.
      Dit klopt niet helemaal, Wim. Er zijn maar enkele uitzonderingen op de kilometerheffing voor vrachtwagens, namelijk takelwagens, trekkers voor kermisattracties, voertuigen met een rittenkaart en voertuigen met een Z-plaat (garageplaat). Je kan gerust stellen dat meer dan 99% van de vrachtwagens in aanmerking komen voor de heffing. Er zullen ook niet veel vrachtwagens binnendoor rijden via kleine wegen om deze taks te ontlopen. De grote N-wegen die parallel lopen aan de autosnelwegen zijn net voor die reden ook opgenomen in het kilometerheffing-netwerk. Als je dan toch per se binnendoor wil rijden van Gent naar Mechelen bespaar je zo (afhankelijk van type vrachtwagen) zowat 7,5 euro maar je bent dan wel minimaal een halfuur langer onderweg zodat uurloon en extra verbruik op een veelvoud van die 7,5 euro uitkomen. De heffing wordt bepaald door Vlaanderen, en niet door de gemeenten.
      Waarom valt je nu dat verkeer op? Om te beginnen is het vrachtverkeer nog steeds aan het toenemen en komen er ook meer grotere industrie- en nijverheidsparken bij. Vaak op plaatsen die je niet voor mogelijk houdt, midden van de velden kilometers ver van autowegen. Maar misschien valt het je nu pas op als je nu meer thuis bent dan vroeger?
      Natuurlijk is er nog de optie van ongevallen of zware files op de autowegen waardoor men gaat kiezen voor een binnenweg, maar dat staat los van het gebruik van de kilometerheffing, dat zal je altijd hebben.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #48
        Re: Eindelijk

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Was het niet dat de privé-bouwers van de snelwegen een concessie kregen van X jaar dat ze tol mochten vragen om hun kosten te recupereren?
        Yep, en dan zouden ze overgaan in staatseigendom.
        Enfin, dit is wat ik gehoord heb toen ter tijde.
        Je moet betalen in Frankrijk maar ik zeg meteen bij dat eer alles netjes en proper bij ligt op de parkings, WC' s inbegrepen.
        En hun snelwegen zijn in uitstekende staat, of waren dat althans.
        Waar we vroeger over te klagen hadden was de wegbewijzering, daar waren ze niet goed in. Maar nu zijn ze zelfs beter dan België.
        De Vlaamse steden worden aangegeven in hun Nederlandse naam met eronder en in kleinere letters de Franse benaming.
        Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #49
          Re: Eindelijk

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Yep, en dan zouden ze overgaan in staatseigendom.
          Enfin, dit is wat ik gehoord heb toen ter tijde.
          Je moet betalen in Frankrijk maar ik zeg meteen bij dat eer alles netjes en proper bij ligt op de parkings, WC' s inbegrepen.
          En hun snelwegen zijn in uitstekende staat, of waren dat althans.
          Waar we vroeger over te klagen hadden was de wegbewijzering, daar waren ze niet goed in. Maar nu zijn ze zelfs beter dan België.
          De Vlaamse steden worden aangegeven in hun Nederlandse naam met eronder en in kleinere letters de Franse benaming.
          Toch niet overal hoor. Wij kwamen er nog eentje tegen vorige zaterdag waar het nog van die "echte Franse WC's" waren... en vuil man, ongelooflijk.
          Het was er wel eentje zonder tankstation/winkel, waar zo enkel toiletten, parking en enkel zitbanken en tafels zijn. Het was deur open en direct deur dicht, en ik was niet de enige.
          En wanneer men al wat van jaren is, ga dan maar eens hurken en terug rechtkomen op dergelijk toiletten, zelfs mochten ze proper zijn, veel kans dat je met je sjokkedeizen in de put landt.
          Wij zijn voor alle veiligheid maar een parking verder gereden waar ook een tankstation en winkel was, daar was het heel proper met 'normale' toiletten.

          Comment


          • #50
            Re: Eindelijk

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Yep, en dan zouden ze overgaan in staatseigendom.
            Enfin, dit is wat ik gehoord heb toen ter tijde.
            Je moet betalen in Frankrijk maar ik zeg meteen bij dat eer alles netjes en proper bij ligt op de parkings, WC' s inbegrepen.
            En hun snelwegen zijn in uitstekende staat, of waren dat althans.
            Waar we vroeger over te klagen hadden was de wegbewijzering, daar waren ze niet goed in. Maar nu zijn ze zelfs beter dan België.
            De Vlaamse steden worden aangegeven in hun Nederlandse naam met eronder en in kleinere letters de Franse benaming.
            Ze zijn inderdaad eigendom geweest van de Franse staat.
            Ze waren dus staatseigendom, maar werden in 2005 verkocht/geprivatiseerd.
            De groepen (De Spaanse groep Abertis, het Franse Vinci en het Frans-Australische Eiffage-Macquariedie) betaalden hiervoor 14,8 miljard euro.
            Nogal logisch dat ze dat geld willen terugverdienen met het heffen van péage hé .

            Comment


            • #51
              Re: Eindelijk

              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
              Ze zijn inderdaad eigendom geweest van de Franse staat.
              Ze waren dus staatseigendom, maar werden in 2005 verkocht/geprivatiseerd.
              De groepen (De Spaanse groep Abertis, het Franse Vinci en het Frans-Australische Eiffage-Macquariedie) betaalden hiervoor 14,8 miljard euro.
              Nogal logisch dat ze dat geld willen terugverdienen met het heffen van péage hé .
              Neen, de franse staat is nog steeds eigenaar van de autowegen zelf. Maar vroeger was de staat ook de (grootste) eigenaar in de maatschappijen die de exploitatie deden. Sinds 2005 heeft de staat al zijn aandelen verkocht in het kader van europese regelgeving. Maar wanneer de consessie afloopt is het terug de staat die bepaalt wat er gebeurt. Die kan zelf overnemen of terug in consessie geven.

              Als je de cijfers bekijkt dan ziet het er vaak niet zo goed uit voor die bedrijven. Sanef bvb heeft nog tot 2031 om 2.5 miljard schuld te derven. En de winst in 2021 was 145 miljoen.

              Comment


              • #52
                Re: Eindelijk

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Neen, de franse staat is nog steeds eigenaar van de autowegen zelf. Maar vroeger was de staat ook de (grootste) eigenaar in de maatschappijen die de exploitatie deden. Sinds 2005 heeft de staat al zijn aandelen verkocht in het kader van europese regelgeving. Maar wanneer de consessie afloopt is het terug de staat die bepaalt wat er gebeurt. Die kan zelf overnemen of terug in consessie geven.

                Als je de cijfers bekijkt dan ziet het er vaak niet zo goed uit voor die bedrijven. Sanef bvb heeft nog tot 2031 om 2.5 miljard schuld te derven. En de winst in 2021 was 145 miljoen.
                Natuurlijk gaat het over de uitbating, welke groep zou, ik dacht ergens gelezen te hebben, 11.000 km snelweg in Frankrijk kunnen KOPEN ??
                Dat is gewoon onbetaalbaar, zelfs in miljarden euro uitgedrukt.
                Ze verkochten het omdat Europa vond dat hun staatsschuld de pan uitswingde.
                Met die 14 miljard euro konden ze die voor een deeltje verminderen.

                Maar in feite kan het mij allemaal niet schelen hoe het komt of hoe het gelopen is.
                Feit is dat iedereen, de Fransen incluis, betalen om op meeste snelwegen te rijden.
                Een vignet dat je éénmaal per jaar moet kopen (bvb. Zwitserland) of een ticket om een stand binnen te rijden (bepaalde Noorse landen), tot daar aan toe, maar voor praktische elke kilometer betalen...
                Als je bvb per jaar drie keer naar het zuiden van Frankrijk rijdt, dan betaal je H&T dus zes keer.
                Voor een ticket rij je een heel jaar over snelwegen, en wil je niet betalen voor een ticket om een stad binnen te rijden, dan neem je het openbaar vervoer voor dat stukje.
                En kom nu niet af dat je ook voor Z-Frankrijk het openbaar vervoer kan nemen... je moet eens rekenen wat het dan zou kosten. En zeg ook niet, blijf dan thuis... dat is een bekende dooddoener.
                Maar dat ticketsysteel zou natuurlijk vééééél minder opbrengen.
                Last edited by Guest49; 29 mei 2023, 19:05.

                Comment


                • #53
                  Re: Eindelijk

                  Ik denk, en eigenlijk ook de meeste mensen, dat bestuurders graag betalen als de kwaliteit van het wegennet daarop verbetert
                  Maar dan ook iedereen uiteraard, ook de buitenlanders die onze wegen massaal gebruiken.
                  Dus ik betaal maar al te graag de peage in Frankrijk, het is daar gewoon zalig om die wegen te gebruiken

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #54
                    Re: Eindelijk

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Ik denk, en eigenlijk ook de meeste mensen, dat bestuurders graag betalen als de kwaliteit van het wegennet daarop verbetert
                    ..................... knip .................................
                    Dus ik betaal maar al te graag de peage in Frankrijk, het is daar gewoon zalig om die wegen te gebruiken

                    grts
                    Sieg
                    Aha, ge weet het, maar in Duitsland is het ook zalig op hun snelwegen en die zijn gratis.
                    Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Eindelijk

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Dit klopt niet helemaal, Wim. Er zijn maar enkele uitzonderingen op de kilometerheffing voor vrachtwagens, namelijk takelwagens, trekkers voor kermisattracties, voertuigen met een rittenkaart en voertuigen met een Z-plaat (garageplaat). Je kan gerust stellen dat meer dan 99% van de vrachtwagens in aanmerking komen voor de heffing. Er zullen ook niet veel vrachtwagens binnendoor rijden via kleine wegen om deze taks te ontlopen. De grote N-wegen die parallel lopen aan de autosnelwegen zijn net voor die reden ook opgenomen in het kilometerheffing-netwerk. Als je dan toch per se binnendoor wil rijden van Gent naar Mechelen bespaar je zo (afhankelijk van type vrachtwagen) zowat 7,5 euro maar je bent dan wel minimaal een halfuur langer onderweg zodat uurloon en extra verbruik op een veelvoud van die 7,5 euro uitkomen. De heffing wordt bepaald door Vlaanderen, en niet door de gemeenten.
                      Waarom valt je nu dat verkeer op? Om te beginnen is het vrachtverkeer nog steeds aan het toenemen en komen er ook meer grotere industrie- en nijverheidsparken bij. Vaak op plaatsen die je niet voor mogelijk houdt, midden van de velden kilometers ver van autowegen. Maar misschien valt het je nu pas op als je nu meer thuis bent dan vroeger?
                      Natuurlijk is er nog de optie van ongevallen of zware files op de autowegen waardoor men gaat kiezen voor een binnenweg, maar dat staat los van het gebruik van de kilometerheffing, dat zal je altijd hebben.
                      {Off Topic}
                      Heb ook niet geschreven alle vrachtwagens.
                      Nu, als je in een gemeente woont waar men plots vindt dat men het knooppunt van Vlaanderen wil zijn en een volledige mobiliteitaanpassing (lokale straten worden omgevormd naar vrachtwagenroute) doet zonder raadplegen van de bevolking en besluit meer dat 90, jawel 90 verkeersborden te plaatsen (Vervoer meer dan 3,5 niet toegelaten) en nog slechts 3 straten overhoudt om door de gemeente te crossen, waar men dan nog eens parkeerregels maakt waardoor die 3 banen rechte autostrade worden, je die dan nog eens propageert (vroeger nooit geweest) als de verbindingsweg richting Brussel, autostradenetwerk dan wordt dit voor de bewoners van die straten een hel.) De grote richtingsborden (geen kat kon ernaast kijken) stonden op de drukke verkeersbaan tussen Dendermoinde-Mechelen opgesteld. Na herhaaldelijk bezwaren bij de gemeentediensten werd die eindelijk verwijderd. En dat die verkeersader voorkeur krijgt bij vrachtwagens is met tellingen heel duidelijk bezezen.
                      Er zijn zelfs snelheidsopnames en je huivert wel eens indien je er ziet die tegen de 90Km onbezonnen rijden. Ook gewone wagens doen dit door de inrichting die uitnodigend is om verloren tijd in te halen.
                      Erger wordt het nog wanneer de lokale politie openlijk toegeeft geen controles te willen doen op het verkeer omdat ze daar geen tijd voor hebben en onvoldoende personeel hebben en het pak inbreuken te hoog ligt).
                      Vrachtwagesn vliegen (ze komen voorlopig nog niet van de grond) doorheen de gemeente en dit op elk uur van de dag. Ook 's nachts. Bij controle gaat het voornamelijk om meer dan 80% louter doorgaand verkeer !
                      En neen, we zijn niet alleen.
                      [On Topic]
                      Last edited by Wim.Vanmaele; 30 mei 2023, 06:50.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #56
                        Re: Eindelijk

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Ik denk, en eigenlijk ook de meeste mensen, dat bestuurders graag betalen als de kwaliteit van het wegennet daarop verbetert
                        Maar dan ook iedereen uiteraard, ook de buitenlanders die onze wegen massaal gebruiken.
                        Dus ik betaal maar al te graag de peage in Frankrijk, het is daar gewoon zalig om die wegen te gebruiken

                        grts
                        Sieg
                        Dan heb je #38 niet goed gelezen vrees ik. Want ik heb daar een andere mening over.

                        Als je 533 km aflegt op Franse autowegen, en je ongeveer een zestal keer (slechts één keer door een klein ongeval met enkel materiële schade) in de file staat, met als gevolg een gemiddelde snelheid van 66 km/uur, en daar dan nog goed voor betaal, dan kan ik dat bezwaarlijk "zalig" noemen, ik heb daar een ander woord voor, het begint met kl... en er komen nog drie letters achter.
                        En als ik stil sta op een autoweg, dan maakt het voor mij niet uit of het op een goed of op een slecht wegdek is .

                        Comment


                        • #57
                          Re: Eindelijk

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Aha, ge weet het, maar in Duitsland is het ook zalig op hun snelwegen en die zijn gratis.
                          Zo zalig zijn die autowegen in Duitsland nu ook weer niet.
                          Steevast rij je van de ene file naar de andere door ongevallen en talrijke werkwegzaamheden.
                          De autoweg tussen bijvoorbeeld Munchen en Salzburg zit continu geplaagd met hopeloze files.
                          Misschien zou tolheffing toch voor wat verbetering kunnen zorgen.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Eindelijk

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                            Zo zalig zijn die autowegen in Duitsland nu ook weer niet.
                            Steevast rij je van de ene file naar de andere door ongevallen en talrijke werkwegzaamheden.
                            De autoweg tussen bijvoorbeeld Munchen en Salzburg zit continu geplaagd met hopeloze files.
                            Misschien zou tolheffing toch voor wat verbetering kunnen zorgen.
                            Klopt inderdaad. En wat velen ook nog steeds denken is dat de snelheid op Duitse autobahnen onbeperkt is... er zijn nog een paar stroken over, en elk jaar verminderen die.

                            En in Frankrijk heb je ook autosnelwegen waar wij nog nooit problemen hadden en die volledig gratis zijn... dat zijn deze in Bretagne, en dat hebben we geloof het of niet te danken aan (volgens de verhalen) Anne van Bretagne. Toen ze in 1491 met de Franse koning trouwde, stelde ze als voorwaarde dat de tolrechten aan de Frans-Bretonse grens zouden verdwijnen .
                            Er is daar echter ook veel minder verkeer, dat is misschien ook wel een reden om geen péage te voorzien .

                            Comment


                            • #59
                              Re: Eindelijk

                              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                              Dan heb je #38 niet goed gelezen vrees ik. Want ik heb daar een andere mening over.

                              Als je 533 km aflegt op Franse autowegen, en je ongeveer een zestal keer (slechts één keer door een klein ongeval met enkel materiële schade) in de file staat, met als gevolg een gemiddelde snelheid van 66 km/uur, en daar dan nog goed voor betaal, dan kan ik dat bezwaarlijk "zalig" noemen, ik heb daar een ander woord voor, het begint met kl... en er komen nog drie letters achter.
                              En als ik stil sta op een autoweg, dan maakt het voor mij niet uit of het op een goed of op een slecht wegdek is .
                              Ga niet volledig akkoord.
                              Eerst moeten we duidelijk weten wat het contract van de autowegbeheerder in houdt.
                              Ik vermoed dat de Franse overheid en de autostrade-beheerder een overeenkomst hebben voor eventueel aanleggen van een weg en het beheer (onderhoud) ervan. Ik geloof niet dat daar ergens ook maar een regel in staat dat je indien jet bv een traject hebt van 500km hebt, je die afstand moet kunnen af leggen in 2 uur.
                              Het is zoals het waternetwerk bij ons. Je betaald voor een aansluiting aan het waternetwerk. In dat bedrag zit onderhoud, ... Daarboven betaal je nog eens voor het aantal liter dat je af neemt.
                              In je contract staat nergens dat het water bv 10°C moet bedragen. Evenmin staat er een maat over hoeveel water per seconde je moet krijgen.

                              Ben ik hiermee gelukkig ? Ik neem geen standpunt in, maar wat er niet staat kunnen we niet eisen en als regel zien.

                              Bij de spoorwegen betaal je om vervoerd te worden. Niet om een gegarandeerde zitplaats te hebben. Dit is ook zo'n heikel punt waar je als gebruiker je enkel maar kan over ergeren.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #60
                                Re: Eindelijk

                                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                                Ga niet volledig akkoord.
                                Eerst moeten we duidelijk weten wat het contract van de autowegbeheerder in houdt.
                                Ik vermoed dat de Franse overheid en de autostrade-beheerder een overeenkomst hebben voor eventueel aanleggen van een weg en het beheer (onderhoud) ervan. Ik geloof niet dat daar ergens ook maar een regel in staat dat je indien jet bv een traject hebt van 500km hebt, je die afstand moet kunnen af leggen in 2 uur.
                                Het is zoals het waternetwerk bij ons. Je betaald voor een aansluiting aan het waternetwerk. In dat bedrag zit onderhoud, ... Daarboven betaal je nog eens voor het aantal liter dat je af neemt.
                                In je contract staat nergens dat het water bv 10°C moet bedragen. Evenmin staat er een maat over hoeveel water per seconde je moet krijgen.

                                Ben ik hiermee gelukkig ? Ik neem geen standpunt in, maar wat er niet staat kunnen we niet eisen en als regel zien.

                                Bij de spoorwegen betaal je om vervoerd te worden. Niet om een gegarandeerde zitplaats te hebben. Dit is ook zo'n heikel punt waar je als gebruiker je enkel maar kan over ergeren.
                                Ik eis niks, ik kaart enkel aan dat het niet altijd zalig rijden is op de Franse autosnelwegen.

                                Comment

                                Working...
                                X