Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

    Geen mens betaald graag teveel.

    Het is ons allen bekend dat de voorbije maanden een nieuw contract afsluiten erg duur uitkwam.
    Soms kon je niet anders.
    Zoals in mijn geval de aankoop van een huis. Je kan niet zonder energie. En de marktprijzen waren toen extreem hoog.
    Twas niet van willen maar van moeten en aan zeer slechte voorwaarden.

    Maanden heb ik er zeer zuur tegenaan gekeken naar die van de pot gerukte prijzen.

    Maar al enige tijd spreken ze van dalende energiekosten op tv.
    Toch kon ik lange tijd geen contract vinden dat echt het verschil zou gaan maken. Tenzij ik voor een variabel contract ging.

    NU, vandaag, heb ik via de test van de VREG een vast contract kunnen vinden bij Luminus voor 2 jaar aan prijzen die ongeveer het dubbel zijn van voor de crisis.
    Voor mij persoonlijk scheelt dat meer dan de helft met mijn huidig (vorig) contract.
    Mijn vorig contact was bij benadering 5x duurder dan voor de crisis.

    Ik ga nu het dubbel betalen van voor de crisis maar daar kan ik nog ergens mee leven.

    Ik probeer de formaliteiten online in orde te krijgen maar omdat ik al klant ben wou het systeem niet verder naar het toewijzen van nieuwe voorwaarden.
    Heb ik Luminus gebeld en hun beleefd voor een ultimatum gesteld.
    Nieuwe voorwaarden of ik ga op een ander en je moet nooit meer terug komen.

    Het kwam er op neer dat ik de voorwaarden van de VREG wilde als bestaande klant.
    Niet enkel de lagere tarieven maar in het bijzonder ook de lage vaste kosten.
    Toen was het even stil aan de telefoon.
    Na een 5 tal minuten kreeg ik bevestiging dat ze de nieuwe voorwaarden ook aanvaarde voor bestaande klanten.

    En zo heb ik nu dus een nieuw contract als bestaande klant bij Luminus.
    Met (op heden) behoorlijk goede voorwaarden.
    En dat voor de duurtijd van 2 jaar.
    Dat moet me toch wat meer nachtrust geven.

    Met het verschil kan ik iets leuk doen. Ze groeien niet op mijn rug weet je.

    Ik wou dat even delen met jullie.
    Misschien heeft iemand anders er ook iets aan dit te weten.

  • #2
    Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

    Als je nachtrust het belangrijkste is dan heb je een goede keuze gemaakt.
    Tenzij je nu je hart gaat opvreten als de prijzen nog verder dalen .

    In elk geval proficiat voor je assertiviteit (dreigen van weg te gaan werkt doorgaans als je een goede klant bent).

    Ik heb altijd een variabel contract gehad (maandelijkse spot AKA day-ahead, indertijd op dezelfde manier bekomen als @buurmanBert) en ik hou dat zo. Prijsschommelingen snijden langs twee kanten.
    De piek van de gasprijs was in augustus en dan is hier 12m3 aangerekend aan 2,35€/m3 (en dan was het standaard verbruiksprofiel nog te hoog want we hebben er die maand maar 8 verbruikt).
    Dan nog 20m3 voor september (tov 9 verbruikt) aan 2€/m3, en in oktober was de prijs al gezakt tot 0,83€ voor 48m3 (maar 11 verbruikt), november 1€/m3 voor 85m3 (53 gebruikt).

    Het doorrekenen van de augustusprijzen in de voorschotten was dus misdadig te noemen.

    In de maanden waar het overgrote deel van de gas wordt gebruikt (dec/jan/feb) is de prijs nog gezakt, meer dan de helft van onze volgende jaarafrekening (op 1 dec) is al gekend).
    Wij betalen in de zomermaanden dus teveel, zogauw TotalEnergies een maandelijke afrekening kan aanbieden (waartoe ze verplicht zijn) zou ik kunnen overschakelen. Dan betaal ik exact wat ik verbruik net zoals met een auto. Alhoewel Fluvius voor de meteropname bijna 90€ rekent ipv 12€ voor een jaarlijkse opname. Dat is 10% van onze jaarafrekening, dus maar beter niet.

    Ik neem het zoals het komt en laat me niet zot maken over de prijs, wij verbruiken niet veel.
    Voorspellingen zijn niet veel waard, neem nu de diesel, er zou niet genoeg zijn omdat de meeste uit Rusland kwam en er nu een importban is en de prijs zou dus stijgen.
    Gisteren 1,58€/l betaald (in Balen, een goedkope streek blijkbaar want hier in Leuven is de goedkoopste 1,66). Maar opnieuw, met 5l/100km maakt het niet veel uit.

    PS: ter info, op de website van TotalEnergies kan je hen nu toegang geven tot je Fluvius meterstanden (voor wie een digitale meter heeft) zodat je die zelf niet meer elke maand moet doorgeven om hen in staat te stellen het voorschot aan te passen (wat ze wel degelijk doen, ook naar beneden). Voor ons waarschijnlijk goedkoper dan een maandelijkse afrekening (dat weet TE ook, het zijn schurken zoals allemaal maar ze zijn correct).
    Last edited by palombian; 9 februari 2023, 16:44. Reden: maandelijkse afrekening

    Comment


    • #3
      Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

      Ik denk persoonlijk dat het nog te vroeg is om nu al vaste contracten af te sluiten en dat weten ook de leveranciers want daarmee pushen ze dit
      Sowieso gaat de prijs tegen de zomer verder zakken, logisch uiteraard
      Maar het kan dan best zijn dat in het najaar de boel weer ferm stijgt
      Dus het is wat koffiedik kijken maar als je jezelf er goed bij voelt dan is het uiteraard dat wat telt
      Zelf blijf ik rustig verder doen met mijn variabel contract, ik heb trouwens nog nooit een vast contract gehad

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Geen mens betaald graag teveel.
        betaalt
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

          Mijn vast contract bij Luminus loopt eind van de maand teneinde
          Ik kijk dus wat rond wat de markt te bieden heeft.
          Ik ben van een kale reis teruggekomen. Wat een circus is de energiemarkt geworden: ik heb een viertal sites geraadpleegd die allemaal beweren het ei van Colubus in huis te hebben.
          Helaas krijg je bij alle vier TOTAAL verschillende resultaten.
          Kortom: een waar moeras.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Mijn vast contract bij Luminus loopt eind van de maand teneinde
            Ik kijk dus wat rond wat de markt te bieden heeft.
            Ik ben van een kale reis teruggekomen. Wat een circus is de energiemarkt geworden: ik heb een viertal sites geraadpleegd die allemaal beweren het ei van Colubus in huis te hebben.
            Helaas krijg je bij alle vier TOTAAL verschillende resultaten.
            Kortom: een waar moeras.
            Het staat me voor dat je 2 maand voor de vervaldag moet beslissen of je het huidige contract verlengt of elders gaat.
            Om de weg in het moeras te vinden moet je eerst de kaart bestuderen, eens je die begrijpt is het mogelijk een gefundeerde keuze te maken.
            Enkel de toekomstige prijs kan je helaas niet voorspellen.

            PS: ik heb al enkele pogingen gedaan om het uit te leggen, je zal zelf enige moeite moeten doen, "ze" brengen het niet op een plateau .
            m.i. is de V-test van de VREG veruit de beste (en neutraal, de meeste andere sites werken op commissie), maar bespaar me aub het soort antwoorden dat ik hier soms krijg.
            Het lijkt me trouwens dat de prijzen daar niet ver uit mekaar lopen (op commerciële sites ook niet - de truuken van de foor zijn er grotendeels uit - ik begrijp uw bewering eigenlijk niet) .
            Last edited by palombian; 10 februari 2023, 16:32. Reden: VREG - commerciële sites

            Comment


            • #7
              Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              ik begrijp uw bewering eigenlijk niet
              Ik denk ook dat de V-test nog de beste "uitslag" geeft, de anderen zijn commerciële sites.
              Mijn aflopend contract was nog een vast contract dat ze niet meer aanbieden en gingen veranderen in Comfy Flex. Na contact met Luminus omgezet naar het Basic contract, beiden geen vaste contracten.
              Last edited by nete; 10 februari 2023, 18:35.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                Als je zichzelf er wat in gaat verdiepen dan kan je kaf van koren scheiden.

                Ik negeer de kosten zoals warmtekracht en zo. Die zijn overal hetzelfde.
                Wat wel kan verschillen zijn:
                - de verdoken abonnementskosten
                - de energieprijs per Kw/h

                De vaste abonnementskosten zijn voor mij aanvaardbaar als ze niet hoger zijn dan 20 euro per jaar.
                Dat is een kost die je verliest als je naar een andere operator gaat.
                Sommige firmas durven hier zeer hoge prijzen hanteren.
                Opletten voor dit dus.

                Dan is de energieprijs per Kw/h.
                Daar wordt het grote verschil gemaakt tussen al die contracten.

                Los van dit de overweging om te kiezen tussen variable contract en vast contract.
                Er is daar geen alomsluitende formule voor. Je weet wat je er aan hebt in goede en slechte tijden.

                Ga je dan toch voor variable dan moet je bijzonder goed opletten voor de kleine lettertjes.
                Tussen firmas onderling is er behoorlijk groot verschil hoe ze dat variable deel berekenen.

                De ene werkt met een indexcijfer, anderen werken met eigen (natte vinger) systeem.

                Nog zo een dingetje zijn de lokkertjes dat ze plaatsen op de site van de VREG.
                Die goedkope contracten bestaan officieel niet als je zelf op de website van de provider gaat kijken.
                Ze smeren je altijd een duurder contract aan.
                GOED opletten voor deze trick.

                Comment


                • #9
                  Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Ik denk ook dat de V-test nog de beste "uitslag" geeft, de anderen zijn commerciële sites.
                  Mijn aflopend contract was nog een vast contract dat ze niet meer aanbieden en gingen veranderen in Comfy Flex. Na contact met Luminus omgezet naar het Basic contract, beiden geen vaste contracten.
                  Momenteel zijn de variabele contracten goedkoper dan vaste, dus als je geen keus hebt verlies je daar nu geen geld aan.
                  Het is toch altijd een beetje gokken.
                  Vermits ik de toekomst niet kan voorspellen verkies ik een variabel contract, dat is gemiddeld het goedkoopst.
                  Terugziend naar de laatste jaren is wat ik gedurende een korte periode meer heb betaald ruimschoots gecompenseerd door de zeer lage prijzen bv gedurende de pandemie.
                  Bovendien heb ik, omdat ik niet wist hoe hoog de prijzen zouden gaan en voor hoelang, nog een aantal maatregelen genomen om het verbruik blijvend te verminderen (of deze "terugverdiend" zullen worden kan alleen de toekomst uitwijzen).
                  Met een vast contract van 3 jaar was ik in slaap gewiegd.
                  Last edited by palombian; 10 februari 2023, 21:44. Reden: zinswending

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Momenteel zijn de variabele contracten goedkoper dan vaste, dus als je geen keus hebt verlies je daar nu geen geld aan.
                    Het is toch altijd een beetje gokken.
                    Vermits ik de toekomst niet kan voorspellen verkies ik een variabel contract, dat is gemiddeld het goedkoopst.
                    Terugziend naar de laatste jaren is wat ik gedurende een korte periode meer heb betaald ruimschoots gecompenseerd door de zeer lage prijzen bv gedurende de pandemie.
                    Bovendien heb ik, omdat ik niet wist hoe hoog de prijzen zouden gaan en voor hoelang, nog een aantal maatregelen genomen om het verbruik blijvend te verminderen (of deze "terugverdiend" zullen worden kan alleen de toekomst uitwijzen).
                    Met een vast contract van 3 jaar was ik in slaap gewiegd.
                    Ja dat zijn keuzes dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken.
                    Er is erg veel gelijkenis met bv een hypotheek op je huis.

                    Bij een gunstige markt kan je vaste contracten afsluiten tegen een iets hogere marktprijs maar geniet je wel het voordeel beschermd te zijn tegen speculatie en absurd hoge prijzen.
                    Als de markt verder blijft dalen dan kan je ten alle tijden en mits het respecteren van een wachttijd van 1 maand een nieuw vast contract nemen.
                    Zo geniet je ook van lage prijzen.
                    Het is ook vooral de gemoedsrust dat je er bij "koopt".
                    Nadeel is dat je niet weet hoe de prijzen gaan zijn als de markt uit de hand loopt op het einde van je contract.
                    Bv: mijn buurman heeft een vast contract sinds 20 jaar of zo.
                    Het enige dat ze deden was de prijs indexeren.
                    Hij betaald op heden een erg competitief tarief.
                    Nadeel is dat hij niet kan teren op momenten dat de prijs zeer laag gaat.
                    Hij zal altijd iets meer betalen.
                    Maar op lange termijn bekeken, en de onverwachte fluctuaties in gedachten gehouden, doet hij wel veel voordeel bij dit vaste contract.

                    Bij een variable contract ben je een beetje over geleverd aan de marktspeling.
                    We hebben genoeg gezien vorig jaar toen de prijzen totaal uit de hand liepen.

                    Daarom voor mij altijd vast contract.
                    Het enige waar je een beetje op moet spelen is het moment waarop je het contract gaat verlengen/vervangen.
                    Zeker nabij de eindvervaldag.
                    Zo vlak voor de zomer en in de zomer kan je goei zaakjes doen.
                    EN in geval het je niet direct lukt een gunstig contract in de wacht te slepen, je kan altijd een paar maand nadien veranderen naar een ander contract.

                    Dat laatste is wat ik nu gedaan heb met mijn verhuis.
                    Ik had deze woning gekocht net op het moment de prijzen maar bleven stijgen.
                    Gelukkig heb ik nog een vast contract kunnen vangen met prijzen die weliswaar erg hoog waren, we bijlange nog niet konden voorspellen wat de prijzen gingen zijn in september en er na.
                    Al bij al had ik nog een gunstig vast contract.

                    Nu dalen de prijzen overal en heb ik mijn vast contract van deze zomer herzien voor een contract met voorwaarden van vandaag.
                    Voor mij een verschil van iets minder dan de helft.
                    Dat scheelt een pak!

                    We zien dat ook bij hypotheken.
                    Als de markt ongunstig is zit je vast aan een duur hypotheek.
                    Maar als de prijzen een paar jaar nadien sterk dalen blijft het de moeite om na te gaan of je de hypotheek niet opnieuw kan financieren aan nieuwe gunstige voorwaarden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                      Na de liberalisering van de energiemarkt is de consument aangespoord om energiecontracten regelmatig te vergelijken, maar op die manier is de indruk gewekt dat dit de oplossing was van het energieprobleem.
                      Ondanks het nut ervan, hebben de V-test en dergelijke het spelletje mee georganiseerd.
                      Uiteraard moeten er regels zijn - en die worden nog constant aangepast zoals bv het recente verbod op 3-maandelijkse indexen - maar de prijzen worden door de markt bepaald zoals aandelen e.d., en de marge van de leverancier heeft daar maar een beperkte invloed op.
                      In tegenstelling tot beleggingen heb je energie elke dag nodig om eten te maken, te wassen en te plassen, je huis te verwarmen en je te verplaatsen.
                      Maar buiten door minder te koken, in een kleiner, beter geïsoleerd of in een warmer land gelegen huis te gaan wonen, de thermostaat lager te zetten en minder of met de fiets te rijden heb je geen vat op hoeveel je voor energie gaat uitgeven.
                      Net zoals ik aan een pomp stop wanneer de tank leeg is wens ik de energie voor mijn huis aan de marktprijs aan te kopen. Uiteraard kies ik niet de duurste pomp maar die paar € winst is evenzeer een illusie als regelmatig van energieleverancier te veranderen.
                      Last edited by palombian; 12 februari 2023, 12:17.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                        Ook wel een interessante podcast dit...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                          Ik ben overgeschakeld op een vast jaar tarief voor zonnepaneel bezitters bij Luminus. Dag en nachtprijs 24,0895 cent per kWh. Misschien ook interessant voor sommigen hier ?
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Ik ben overgeschakeld op een vast jaar tarief voor zonnepaneel bezitters bij Luminus. Dag en nachtprijs 24,0895 cent per kWh. Misschien ook interessant voor sommigen hier ?
                            Amai, da's toch wel een hoge prijs of niet, zeker de nachtprijs is heel erg hoog ?
                            Zal seffens eens kijken hoeveel ik op het ogenblik betaal met m'n variabel contract

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Amai, da's toch wel een hoge prijs of niet, zeker de nachtprijs is heel erg hoog ?
                              Zal seffens eens kijken hoeveel ik op het ogenblik betaal met m'n variabel contract

                              grts
                              Sieg
                              Net even gecontroleerd, ik betaal op het moment
                              - dag tarief 23 cent incl btw
                              - dubbel uur tarief 16 cent incl btw
                              - nacht tarief 16 cent incl btw

                              dus valt dan nog goe mee met uw vaste prijzen
                              Ik vermoed wel dat ze deze zomer zeker nog gaan dalen

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X