Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Net even gecontroleerd, ik betaal op het moment
    - dag tarief 23 cent incl btw
    - dubbel uur tarief 16 cent incl btw
    - nacht tarief 16 cent incl btw

    dus valt dan nog goe mee met uw vaste prijzen
    Ik vermoed wel dat ze deze zomer zeker nog gaan dalen

    grts
    Sieg
    Gemiddelde groothandelsprijs is de laatste maand rond €110/Mwh, dat is 0,11/kWh.

    https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelix.aspx

    Comment


    • #17
      Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Net even gecontroleerd, ik betaal op het moment
      - dag tarief 23 cent incl btw
      - dubbel uur tarief 16 cent incl btw
      - nacht tarief 16 cent incl btw

      dus valt dan nog goe mee met uw vaste prijzen
      Ik vermoed wel dat ze deze zomer zeker nog gaan dalen

      grts
      Sieg
      Tja, een vast contract is altijd een beetje gokken hé.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #18
        Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

        Ik bekijk deze zomer of de vaste contracten niet nog een stuk beter zijn dan ik nu al bekomen heb.
        Maar ik verwacht dat de prijzen volgende winter gevoelig gaan stijgen wegens tekorten.
        Ik denk dat we dit nog niet achter ons hebben.
        En dan is het hebben van een vast contract op zijn minst een kopzorg minder.

        Comment


        • #19
          Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Gemiddelde groothandelsprijs is de laatste maand rond €110/Mwh, dat is 0,11/kWh.

          https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelix.aspx
          Groothandelsprijzen inderdaad, maar dat zijn niet de prijzen voor de eindklant.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Groothandelsprijzen inderdaad, maar dat zijn niet de prijzen voor de eindklant.
            Klopt, maar dan zit Sieg toch niet slecht met 16ct energiecomponent voor de eindklant ?
            Ook Ecopower zit in dezelfde buurt.

            In elk geval is er nog genoeg aan verdiend.

            Alle kosten en taksen zijn gepubliceerd en kan iedereen met een kleine moeite uitrekenen (alhoewel de meeste media rond de pot draaien met het verbruik van de gemiddelde Vlaming, heeft die daar echt geen tijd meer voor ?).

            Comment


            • #21
              Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Ik bekijk deze zomer of de vaste contracten niet nog een stuk beter zijn dan ik nu al bekomen heb.
              Maar ik verwacht dat de prijzen volgende winter gevoelig gaan stijgen wegens tekorten.
              Ik denk dat we dit nog niet achter ons hebben.
              En dan is het hebben van een vast contract op zijn minst een kopzorg minder.
              Een logische redenering.
              Zelfs wanneer je uiteindelijk toch iets meer zou betalen moet je dit zien als verzekeringspremie.

              Comment


              • #22
                Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Klopt, maar dan zit Sieg toch niet slecht met 16ct energiecomponent voor de eindklant ?
                Ook Ecopower zit in dezelfde buurt.

                In elk geval is er nog genoeg aan verdiend.

                Alle kosten en taksen zijn gepubliceerd en kan iedereen met een kleine moeite uitrekenen.
                Klopt, maar de ene keer spreekt men van puur de energiecomponent en dan de andere keer van de energiekosten met alles inbegrepen (hetgeen de klant uiteindelijk betaalt) en daar nog de groothandelsprijzen naast leggen maakt het op den duur onoverzichtelijk.
                Berekenen is ook niet altijd even simpel met al de afzonderlijke bijdragen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                  Allee, ik neem hier de V-test en voer ons gemiddelde jaarverbruik van 2350 kWh elektriciteit in (zonder zonnepanelen) bij mijn huidige leverancier voor gas en vooe Ecopower

                  Zo zie je dat daar met een energiecomponent van ong 18ct wordt gerekend, in lijn met andere cijfers hier aangehaald
                  Enkel voor het capaciteitstarief wordt een schatting gemaakt (en die is lichtjes hoger dan de basis 2,5 kW)
                  Op enkele details komen alle variabele contracten op hetzelfde bedrag uit. De meeste truuken van de foor (zolas trimestriele indexering) zijn immers verboden.

                  TotalEnergies:
                  Geschatte jaarprijs (incl. btw)
                  (Totaal Energiekost c€/kWh kWh € 497,73)
                  Vaste vergoeding € 24,99
                  Energiecomponent (24u) 17,96 2.350 € 422,08
                  Kosten voor groene stroom 1,82 2.350 € 42,71
                  Kosten voor WKK 0,34 2.350 € 7,95
                  (Totaal Nettarieven € 254,89)
                  Tarief databeheer (per jaar) € 13,39
                  Afnametarief (per kWh) € 91,31
                  Capaciteitstarief (per kW gemiddelde maandpiek) € 150,19
                  (Totaal Heffingen € 110,85)
                  Bijdrage op de energie € 4,80
                  Bijdrage Energiefonds € 0,00
                  Bijzondere accijns € 106,05
                  TOTAAL € 863,47

                  Ecopower:
                  Geschatte jaarprijs (incl. btw)
                  (Totaal Energiekost c€/kWh kWh € 465,90)
                  Vaste vergoeding € 0,00
                  Energiecomponent (24u) 17,78 2.350 € 417,91
                  Kosten voor groene stroom 1,75 2.350 € 41,02
                  Kosten voor WKK 0,30 2.350 € 6,97
                  (Totaal Nettarieven € 254,89)
                  Tarief databeheer (per jaar) € 13,39
                  Afnametarief (per kWh) € 91,31
                  Capaciteitstarief (per kW gemiddelde maandpiek) € 150,19
                  (Totaal Heffingen € 110,85)
                  Bijdrage op de energie € 4,80
                  Bijdrage Energiefonds € 0,00
                  Bijzondere accijns € 106,05
                  TOTAAL € 831,64

                  PS: dit is ook de proef voor mijn berekening van 29ct afname voor de eerste dagen van april, 831-150 capaciteitstarief/2350 kWh = 0,29
                  Ik heb het capaciteitstarief daaruit gelaten omdat dit een grotendeels vaste kost is en moeilijk over een korte periode periode kan afgerekend worden.
                  Inclusief zou het in ons geval een gemiddelde jaarprijs van 35ct geven, dus bijna het dubbel van de aangerekende energiecomponent en nog veel meer dan de groothandelsprijs.

                  Maar geen 60ct waar u nog altijd over spreekt.
                  Last edited by palombian; 12 april 2023, 12:44. Reden: subtotalen tussen haakjes

                  Comment


                  • #24
                    Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Maar geen 60ct waar u nog altijd over spreekt.
                    Uw grootste fout is dat u vastgeroest bent aan de V test met actuele tarieven en geen enkele rekening houdt met wat de mensen als contractuele tarieven hebben.
                    Hier werd net als bij zovelen het vast tarief opgezegd door de leverancier en vervangen door een variabel tarief.
                    Dat tarief wordt om de drie maand herzien met de prijs vastgelegd twee maand ervoor.
                    Hierdoor zitten we heden dus (alvast tijdelijk) nog met de hoge tarieven.
                    En neen ik ga niet elke drie maand van leverancier veranderen, telkens teller opnames, afrekeningen, administratieve fouten, …
                    Actueel 62 cent voor afname en 5 cent voor injectie (uiteraard niet van toepassing met analoge meter).
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Uw grootste fout is dat u vastgeroest bent aan de V test met actuele tarieven en geen enkele rekening houdt met wat de mensen als contractuele tarieven hebben.
                      Hier werd net als bij zovelen het vast tarief opgezegd door de leverancier en vervangen door een variabel tarief.
                      Dat tarief wordt om de drie maand herzien met de prijs vastgelegd twee maand ervoor.
                      Hierdoor zitten we heden dus (alvast tijdelijk) nog met de hoge tarieven.
                      En neen ik ga niet elke drie maand van leverancier veranderen, telkens teller opnames, afrekeningen, administratieve fouten, …
                      Actueel 62 cent voor afname en 5 cent voor injectie (uiteraard niet van toepassing met analoge meter).
                      Totaal hypothetisch voor u want u betaalt of ontvangt niets.
                      Voel u gelukkig dat u op papier 62ct/kWh bespaart .

                      Comment


                      • #26
                        Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Totaal hypothetisch voor u want u betaalt of ontvangt niets.
                        Voel u gelukkig dat u op papier 62ct/kWh bespaart .
                        Het is ook totaal hypothetisch wat u aankaart dat anderen geen 62 cent betalen maar veel minder want u heeft niet hun contracten en verbruik. [emoji848]

                        Niet elk van de meer dan 300.000 Belgische particuliere klanten bij dezelfde leverancier heeft de combinatie van zonnepanelen en terugdraaiende teller.
                        De meerderheid betaalt wel een hogere energieprijs.
                        In tegenstelling tot u beperk ik me niet tot mijn eigen persoonlijke situatie als men het over de voor velen hoge energieprijzen heeft.

                        Het is ook niet enkel op papier dat ik bespaar, maar alsnog begint het echte sparen pas nadat de veel grotere investering zonder subsidies zichzelf hopelijk ooit eens terugbetaald heeft.

                        Als Fluvius morgen een digitale teller komt zetten, dan zijn wel deze tarieven geldig.
                        Normaal uitstel tot 1 januari 2025 tenzij ze eerder komen voor bijvoorbeeld een technisch probleem of heel de wijk doen, dan mag men niet eens weigeren.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                          Ik gebruik net voor iedereen geldige vergelijkingssites.
                          Het gaat hier over prijzen, het verbruik heeft hier weinig belang, ik neem gewoon het onze als voorbeeld (trouwens heel gemiddeld voor 2 personen met verwarming en warm water op gas).
                          De huidige tarieven zijn zelfs nadelig voor wie weinig verbruikt, klaag ik daarover ?

                          Met de terugdraaiende teller is er weliswaar een licht hoger distributietarief, maar dat wordt zeker gecompenseerd door het vaste lage capaciteitstarief aan 2,5 kW.

                          Zelfs wie een aan de trimestriele index verbonden contract heeft zal vanaf volgend kwartaal de huidige prijzen betalen, en daar misschien langer van genieten mochten ze terug stijgen.
                          Niemand kan nu nog 62ct betalen, want toen deze hoge prijzen geldig waren bestonden er geen vaste contracten (zie de reeds aangehaalde studies terzake).

                          Het is mij een raadsel waarom u mij steeds verwijt enkel over mijn eigen situatie te spreken.
                          Last edited by palombian; 12 april 2023, 23:21.

                          Comment


                          • #28
                            Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ik gebruik net voor iedereen geldige vergelijkingssites.
                            Het gaat hier over prijzen, het verbruik heeft hier weinig belang, ik neem gewoon het onze als voorbeeld (trouwens heel gemiddeld voor 2 personen met verwarming en warm water op gas).
                            Een gezin met twee, dat niet meer werkt (veronderstel ik), dat niet zo goed als verplicht een elektrische wagen heeft, dat niet de ganse dag één of meerdere pc’s aan heeft voor zijn werk, … dat is heden meer en meer geen doorsnee verbruik meer om als voorbeeld te nemen als zijnde gemiddeld.
                            Er zijn zoveel factoren die een rol kunnen spelen en voor iedereen anders kunnen zijn zoals een open of gesloten bebouwing, in stad of naast open veld wonen, job, voertuig, …

                            Met de terugdraaiende teller is er weliswaar een licht hoger distributietarief, maar dat wordt zeker gecompenseerd door het vaste lage capaciteitstarief aan 2,5 kW.
                            Hier haalt u eindelijk ook aan wat ik al maanden probeer te zeggen, de digitale teller is een extreem nadeel voor velen. [emoji6]


                            Het is mij een raadsel waarom u mij steeds verwijt enkel over mijn eigen situatie te spreken.
                            Ik verwijt u niets, ik kaart enkel steeds opnieuw aan dat uw redenering niet klopt voor iedereen.
                            Omdat u bijna altijd uw eigen verbruik, voordelen en prijzen als voorbeeld neemt en dit aanziet als voor iedereen geldig!
                            Om nog meer het verschil te kunnen maken zoekt u steeds naar de allerbeste prijzen en situaties om anderen de lest te spellen.
                            Nogmaals, uw huis, uw leven, uw investering en uw volle recht om daarmee om te gaan, ook heel goed voor u dat u op dit moment weinig betaalt (tenminste als voorschot).
                            Maar stel eens dat u nog zou werken, een elektrische wagen moet nemen en thuis laden, steeds aan het maximum van het capaciteitstarief zou zitten, … plots maar 15% zelfvoorzienend kunnen zijn met uw panelen … zou u het dan nog zo goed vinden? [emoji848]

                            Edit: En even tot laatste gehouden …

                            Zelfs wie een aan de trimestriele index verbonden contract heeft zal vanaf volgend kwartaal de huidige prijzen betalen, en daar misschien langer van genieten mochten ze terug stijgen.
                            Niemand kan nu nog 62ct betalen, want toen deze hoge prijzen geldig waren bestonden er geen vaste contracten (zie de reeds aangehaalde studies terzake).
                            Ook dit is iets dat u zomaar denkt.
                            De prijzen van het nieuwe contract (jaarlijkse vernieuwing) worden hier al jaren in oktober medegedeeld voor een startdatum ergens in februari.
                            Met drie maand is dat tot ergens in mei vooraleer er een aanpassing van de tarieven komt.

                            Edit: Net op mijnenergie nog eens een simulatie gedaan met onze effectieve verbruiksgegevens elektriciteit (zoals vermeld op laatste jaarafrekening van maart) en de actuele prijzen.
                            Met analoge teller: 435,87€
                            Met digitale teller: 2295,84€
                            Last edited by VerSeg; 13 april 2023, 01:44.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                              Uw situatie is de mijne niet, maar er zijn meer mensen die niet zoveel nodig hebben, mag daar dan een lagere kostprijs tegenover staan aub ?
                              En dan doe ik het deels uit overtuiging (waarvoor u mij uitgelachen hebt) en niet alleen omdat het moet zoals bij sommigen.

                              Bovendien heb ik reeds vermeld dat mijn rekening ook hoger zal zijn wanneer ik een elektrische wagen (en evt een warmtepomp) zal hebben (en ik hoop van lang genoeg te leven om dit nog mee te maken).

                              Ik zal dan ook geen benzine of diesel meer moeten kopen, dus mag je dat er eigenlijk niet bijrekenen.
                              Erger nog, ik zal het helemaal niet uit mijn eigen zonnepanelen kunnen halen zoals u, ik zal moeten aanschuiven aan de exact 2 laadpalen hier in de buurt en de volle prijs betalen.
                              Best mogelijk dat u de kWh voor uw auto vergoed krijgt en er nog winst op maakt.

                              Realiseert u zich wel in welke bevoorrechte positie u bent ?
                              Door te blijven klagen over een - door u vooropgestelde en oncontroleerbare - verwachte verhoging van uw elektriciteitsrekening van € 1860 per jaar of 155 per maand stelt u zich aan als een verwend kind dat een voordeel wordt ontzegt. Bovendien bent u dan nog jaloers op wie dit nooit gehad heeft en daar al lang heeft mee leren leven. Of doet er neerbuigend over zoals het u uitkomt.

                              Het spijt mij om het zo te stellen, maar het bent u die de uitzondering bent, niet ik en zovele anderen die het nemen zoals het is en zich aanpassen.
                              Last edited by palombian; 13 april 2023, 11:55. Reden: zinswending

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tis de moment! Intekenen op vast contract voor energie.

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Uw situatie is de mijne niet, maar er zijn meer mensen die niet zoveel nodig hebben, mag daar dan een lagere kostprijs tegenover staan aub ?
                                En dan doe ik het deels uit overtuiging (waarvoor u mij uitgelachen hebt) en niet alleen omdat het moet zoals bij sommigen.

                                Bovendien heb ik reeds vermeld dat mijn rekening ook hoger zal zijn wanneer ik een elektrische wagen (en evt een warmtepomp) zal hebben (en ik hoop van lang genoeg te leven om dit nog mee te maken).

                                Ik zal dan ook geen benzine of diesel meer moeten kopen, dus mag je dat er eigenlijk niet bijrekenen.
                                Erger nog, ik zal het helemaal niet uit mijn eigen zonnepanelen kunnen halen zoals u, ik zal moeten aanschuiven aan de exact 2 laadpalen hier in de buurt en de volle prijs betalen.
                                Best mogelijk dat u de kWh voor uw auto vergoed krijgt en er nog winst op maakt.

                                Realiseert u zich wel in welke bevoorrechte positie u bent ?
                                Door te blijven klagen over een - door u vooropgestelde en oncontroleerbare - verwachte verhoging van uw elektriciteitsrekening van € 1860 per jaar of 155 per maand stelt u zich aan als een verwend kind dat een voordeel wordt ontzegt. Bovendien bent u dan nog jaloers op wie dit nooit gehad heeft en daar al lang heeft mee leren leven. Of doet er neerbuigend over zoals het u uitkomt.

                                Het spijt mij om het zo te stellen, maar het bent u die de uitzondering bent, niet ik en zovele anderen die het nemen zoals het is en zich aanpassen.
                                Sorry Jan, maar U leeft echt in een droomwereldje, maar dat hebben er U nog al mensen gezegd
                                Sorry dat ik het nogmaals moet herhalen maar uw situatie is alles behalve doorsnee, zelfs eerder de uitzondering

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X