Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Back up maken.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Back up maken.

Hey juppekes

Bedankt allemaal voor de uitleg
    Het is mij toch iets duidelijker geworden nu.
    Ik zal me er een dezer dagen eens mee bezig houden.
    Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Op Mac werk ik met een cloning programma. De eerste keer gaat het uiteraard om een volledige clone, maar van dan af telkens om een incrementele clone, m.a.w. enkel de wijzigingen t.o.v. de vorige clone worden gekopieerd. Carbon Copy Clone is het programma dat ik daarvoor gebruik, en beide HDs zijn extern, de ene is continu online, de clone enkel als ik mijn backup wil updaten.
      Op Mac gewoon Time Machine naar een externe opslag in RAID 1 en voor de rest staat alles ook op iCloud, zal wel goed genoeg zijn hoop ik.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

[QUOTE=Spanik;4912405]Dat archief op die 2 schijven.... Is dat een soort reservekopie van wat ook op het HD van de pc staat? Of zijn dat de enige kopies die je hebt? In het eerste geval, dan zijn die 2 schijven een soort backup van je foto's. In het ander geval, dan moet je een backup van die 2 schijven voorzien.

Op de HD van de pc staan de jongste foto's en filmpjes. Van de laatste 2 jaar ongeveer. Eens de foto's bewerkt zijn kopieer ik ze naar die twee externe schijven, waar ze een voortdurend groeiend arhief vormen van alle foto's, ooit gemaakt met een digitale camera. Dit dus op 2 harde schijven van 4TB. Die mogen natuurlijk nooit gewist worden. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag.
        Met een backup-programma maak ik dan back-ups van de overige data op mijn pc.
        Bedankt,
        Jan

Comment

Weer dubbele post. Weer sorry!

Comment

Ik doe het al vele jaren via een eigengemaakt batchbestand "backup.bat", ook al op vele PC's van kennissen toegepast.

Dat ziet er zo uit:

xcopy c:\"Users"\"Johan"\"Documents"\*.* z:\"Users"\"Johan"\"Documents"\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k
            xcopy c:\"Users"\"Johan"\"Desktop"\*.* z:\"Users"\"Johan"\"Desktop"\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k
            xcopy c:\"Users"\"Johan"\"Pictures"\*.* z:\"Users"\"Johan"\"Pictures"\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k
            xcopy c:\"Users"\"Johan"\"Favorites"\*.* z:\"Users"\"Johan"\"Favorites"\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k

De schijf als bestemming wijs ik een letter toe hoog in het alfabet, dan zit ze uit de weg voor eventueel andere interne schijven of USB sticks.
            Bij uitvoering krijg je een zwart "Dos" kader waar je alle bestanden ziet passeren. De "" rond namen omdat anders namen met meer dan 8 tekens wegvallen.
            Het resultaat zit dan extern opgeslagen in dezelfde structuur als op de bron PC zelf.
            De Johan in het voorbeeld is uiterraard de naam van de gebruiker op de desbetreffende PC.
            Je kan uiteraard commandolijnen toevoegen naar elke denkbare map of bestand.
            Al de parameters dienen om ALLE bestanden te kopiëren die gewijzigd zijn, dat wil zeggen de eerste keer ALLES, daarna enkel nieuwe of gewijzigde bestanden.
            Als het zwarte kader ogenblikkelijk terug verdwijnt is dat een teken dat er iets mis is (meestal de letter van de doelschijf)

Ik plaats dan een snelkoppeling naar Backup.bat op het bureaublad zodat de gebruiker enkel na aanschakelen van de backup schijf die snelkoppeling dient te klikken. Ik noem die snelkoppeling doorgaans "Backup op Externe Schijf"
            Last edited by nete; 31 juli 2022, 16:49.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Tja, reacties posten duurt vandaag héél lang en dan staat ze er ineens 2 keer omdat je ondertussen nog een geprobeerd hebt...

Een paar typfouten hierboven herstellen gaat dan weer bliksemsnel...
              Last edited by nete; 31 juli 2022, 16:50.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Tja, reacties posten duurt vandaag héél lang en dan staat ze er ineens 2 keer omdat je ondertussen nog een geprobeerd hebt...

Een paar typfouten hierboven herstellen gaat dan weer bliksemsnel...
                Is niet vandaag alleen hoor, zie de laatste dagen verschillende dubbelposts
                Ik heb dat hier al aangehaald https://forum.belgiumdigital.com/f6/...ar-596733.html
                Maar blijkbaar is er niemand van het forumbeheer die er zelf last van hebben, ze moeten wel eerst iets posten uiteraard om het te beseffen ...

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

We weten inmiddels ook wel dat het posten erg langzaam verloopt hoor. Daar is niet steeds dadelijk een verklaring voor en onze "technici" hebben soms ook vakantie.
                  Soms ligt de oorzaqk buiten Belgiumdigital.
                  Maar het wordt wel degelijk opgevolgd.

Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Ik doe het al vele jaren via een eigengemaakt batchbestand "backup.bat", ook al op vele PC's van kennissen toegepast.

Dat ziet er zo uit:

xcopy c:\"Users"\"Johan"\"Documents"\*.* z:\"Users"\"Johan"\"Documents"\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k
                    xcopy c:\"Users"\"Johan"\"Desktop"\*.* z:\"Users"\"Johan"\"Desktop"\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k
                    xcopy c:\"Users"\"Johan"\"Pictures"\*.* z:\"Users"\"Johan"\"Pictures"\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k
                    xcopy c:\"Users"\"Johan"\"Favorites"\*.* z:\"Users"\"Johan"\"Favorites"\*.* /y /d /s /c /h /e /r /k

De schijf als bestemming wijs ik een letter toe hoog in het alfabet, dan zit ze uit de weg voor eventueel andere interne schijven of USB sticks.
                    Bij uitvoering krijg je een zwart "Dos" kader waar je alle bestanden ziet passeren. De "" rond namen omdat anders namen met meer dan 8 tekens wegvallen.
                    Het resultaat zit dan extern opgeslagen in dezelfde structuur als op de bron PC zelf.
                    De Johan in het voorbeeld is uiterraard de naam van de gebruiker op de desbetreffende PC.
                    Je kan uiteraard commandolijnen toevoegen naar elke denkbare map of bestand.
                    Al de parameters dienen om ALLE bestanden te kopiëren die gewijzigd zijn, dat wil zeggen de eerste keer ALLES, daarna enkel nieuwe of gewijzigde bestanden.
                    Als het zwarte kader ogenblikkelijk terug verdwijnt is dat een teken dat er iets mis is (meestal de letter van de doelschijf)

Ik plaats dan een snelkoppeling naar Backup.bat op het bureaublad zodat de gebruiker enkel na aanschakelen van de backup schijf die snelkoppeling dient te klikken. Ik noem die snelkoppeling doorgaans "Backup op Externe Schijf"
                    In plaats van xcopy kan je ook robocopy gebruiken. Deze laatste biedt iets meer mogelijkheden. Maar al bij al vind ik Freefilesync gebruiksvriendelijker en biedt het meer mogelijkheden (bv opslaan van diverse profielen ...)
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Op Mac gewoon Time Machine naar een externe opslag in RAID 1 en voor de rest staat alles ook op iCloud, zal wel goed genoeg zijn hoop ik.
                      Bij mij is de eerste backup, maar da's dan wel van twee online Macs, de mijne en die van mijn vrouw, naar een Time Capsule, uiteraard met Time Machine.
                      Hier gaat het om hele fotobibliotheken, die op externe hard disks staan, maar evengoed een backup moeten krijgen.
                      Geen iCloud, behalve voor onze mobieltjes.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Bij mij is de eerste backup, maar da's dan wel van twee online Macs, de mijne en die van mijn vrouw, naar een Time Capsule, uiteraard met Time Machine.
                        Hier gaat het om hele fotobibliotheken, die op externe hard disks staan, maar evengoed een backup moeten krijgen.
                        Geen iCloud, behalve voor onze mobieltjes.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik gebruikte vroeger een heel handig tooltje van Microsoft, het was geheel gratis en het werkte super.
                          De naam: Synctoy

Lees er HIER meer over.
                          Mocht je Win 11 hebben staan dan kunt u HIER meer over te weten komen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Ik gebruikte vroeger een heel handig tooltje van Microsoft, het was geheel gratis en het werkte super.
                            De naam: Synctoy
                            Heel lang geleden ook gebruikt en dat werkte eenvoudig maar goed.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Kanttekening: als je dan een backup start, zet de pc niet uit voor die gedaan heeft...

Met deze draad dacht ik eraan dat het een tijd geleden was dat ik de backup in het buitenverblijf geroteerd had. Eentje gestart en vergeten dat ik die gestart had. Geen ramp, die herneemt waar hij was maar anders had dit rustig de nacht kunnen doorlopen.

Comment

Fastcopy, rsync, er zijn tal van softwares die dit voor u kunnen uitvissen. Zelf gebruik ik rsync met een gui er boven op (grsync) - maar ik ben linux-gebruiker... (en voor ik sync doe ik altijd een dry-run en lees ik de logs na - vooral de delete items die hij gaat wissen op de destinatieschijf)...
                                Misschien als je een amazon prime account hebt - is amazon foto's iets voor u - dat zou mee in uw abbo zitten - en als je niet te veel filmpjes hebt - betaal je niks extra's bij (tot 5GB) en voor zo lang het duurt (Amazon heeft z'n drive helaas gestopt!)... Of dat goed en betrouwbaar synct - mag u zelf uittesten.

Mag ik gebruikers van MacOS er op wijzen dat time-machine RIP is in de recentere versies van macOS - waarom men dat stopt, begrijp ik absoluut niet (net zo min als ik begrijp dat Microsoft z'n snapshots verstopt heeft...). Er is geen enkele vrije markt waar men zijn klanten zo kan judassen en toch blijven ze trouw om zich laten afpersen... (psy's hebben daar termen voor).
                                Misschien is er wel wat nieuws - of lokken ze u naar de I-klod.

Voor hen die naar de cloud gaan - er zijn zo abbo's die wijzigen - waarbij als je stopt met betalen, men de meest recente files eerst wist (jawel). Dus bezint eer ge begint...

Comment

Working...
                                X