Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand al groepsverzekering van het werk stopgezet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand al groepsverzekering van het werk stopgezet?

    Als ik mij goed herinner kan dit, maar las online dat dit in overeenstemming met de werkgever moet zijn en zou niet interessant zijn?

    Ik heb er 2, een van 1500 eur en een van 5000 eur. Misschien zou ik die van 1500 eur stoppen, hoeveel zou ik hier ongeveer op verliezen?

    Is dit verlies vd intresten dat ze bedoelen bij het stoppen of fiscaal verlies zoals een kennis dacht? (want moet ik niet inbrengen in de belastingen ofzo)

  • #2
    Re: Iemand al groepsverzekering van het werk stopgezet?

    Ik ga ervan uit dat het een groepsverzekering betreft van bij een vorige werkgever. (Die van je huidige werkgever kan je niet stopzetten)
    Wettelijk kan je het kapitaal van je groepsverzekering niet meer opvragen voor je pensioenleeftijd, tenzij je zo dicht bij je groepsverzekering zit.
    Wanneer je 57 jaar of ouder in 2020 wordt:

    Als je 59 jaar wordt in 2020, mag het aanvullend pensioen uitbetaald worden op jouw 61ste.
    Als je 58 jaar wordt in 2020, mag het aanvullend pensioen uitbetaald worden op jouw 62ste.
    Als je 57 jaar wordt in 2020, mag het aanvullend pensioen uitbetaald worden op jouw 63ste.

    (nieuwe wet sedert 2019)

    Vroeger kon dit als je 60 jaar werd (wet Vandenbroucke), maar die is gewijzigd in 2019.
    Het aanvullend pensioen wordt uitbetaald op het ogenblik waarop jouw wettelijk pensioen ingaat. Het is niet meer mogelijk om je aanvullend pensioen op te vragen voor je wettelijk pensioen, buiten enkele uitzonderingen hieronder toegelicht, en je kan de opname van je aanvullend pensioen ook niet meer uitstellen. Wanneer jouw wettelijk pensioen ingaat, wordt ook automatisch je aanvullend pensioen uitbetaald.

    Vriendelijke groeten

    Peter

    Comment


    • #3
      Re: Iemand al groepsverzekering van het werk stopgezet?

      ja bedoelde mijn lopende bij mijn huidige werkgever, als ik mij niet vergis zij de verantwoordelijke van onze personeelsdienst dat we konden stoppen wanneer we willen maar iets verliezen. Zal het later nog es vragen want ze is op reis nu.

      Comment


      • #4
        Re: Iemand al groepsverzekering van het werk stopgezet?

        je kan het kapitaal NIET opvragen voor je pensioenleeftijd. (nieuwe wet)
        Je kan het wel in pand geven voor de aankoop van een onroerend goed.

        Comment

        Working...
        X