Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Waarom kopen de Belgen massaal een huis en huren ze niet gewoon?
    Omdat het erin geprent wordt van jongs af aan, een Belg wordt met een baksteen in de maag geboren.
    En gelukkig zijn er velen in België eigenaar van een eigen woning, want met èèn van de laagste pensioenen in Europa zou je anders met je pensioentje niet ver springen
    Reken gewoon de huur (die ook maar steeds blijft stijgen), enkele honderden euro's voor de energie en in één van de duurste landen wonen.
    Tjah, ondertussen ken ik al redelijk wat mensen die men hun Belgisch pensioentje naar het zuiden getrokken zijn omdat ze daar toch wel toekomen in tegenstelling tot hier in België

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #47
      Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Met een voldoende grote batterij zou er inderdaad kunnen bijgewarmd worden (vooral 's morgens en 's avonds) met een warmtepomp, in een goed georienteerd en geIsoleerd huis hoeft er wanneer de zon schijnt al veel minder verwarmd te worden.
      Dan nog 1500 Wp panelen bij en 5 kWh batterij
      Als je het artikel van Engie leest, dan is een batterij maar na
      11 jaar terug verdiend, (besparing 270€ per jaar als ik kan rekenen)
      Ik ben benieuwd hoeveel capaciteit er na 11 jaar nog over is van die batterij…..

      “Waarom een thuisbatterij?
      Stroom uit zonnepanelen die je niet zelf verbruikt, wordt in het net geïnjecteerd. Je ontvangt hiervoor een lager tarief. Het is veel voordeliger om de stroom zelf te verbruiken. Een thuisbatterij helpt zonnepaneleneigenaren om zo veel mogelijk opgewekte elektriciteit zelf te verbruiken. Een thuisbatterij maakt je onafhankelijker van het netwerk en helpt je besparen op je elektriciteitsfactuur.

      Is een thuisbatterij de moeite waard?
      Als je in Vlaanderen woont is het antwoord is ja. Met zonnepanelen en een thuisbatterij kun je honderden euro’s extra besparen.
      Bij een elektriciteitsverbruik van 4.000 kWh en een batterij van 5,8 kWh (die in 2022 met premie zo’n €3.000 kost, inclusief hybride omvormer) stijgt je zelfverbruik met 50%. Zo bespaar je gemiddeld €700 op je elektriciteitsfactuur, in plaats van €430 zonder batterij.
      Bron: Engie “

      Comment


      • #48
        Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Als je het artikel van Engie leest, dan is een batterij maar na
        11 jaar terug verdiend, (besparing 270€ per jaar als ik kan rekenen)
        Ik ben benieuwd hoeveel capaciteit er na 11 jaar nog over is van die batterij…..

        “Waarom een thuisbatterij?
        Stroom uit zonnepanelen die je niet zelf verbruikt, wordt in het net geïnjecteerd. Je ontvangt hiervoor een lager tarief. Het is veel voordeliger om de stroom zelf te verbruiken. Een thuisbatterij helpt zonnepaneleneigenaren om zo veel mogelijk opgewekte elektriciteit zelf te verbruiken. Een thuisbatterij maakt je onafhankelijker van het netwerk en helpt je besparen op je elektriciteitsfactuur.

        Is een thuisbatterij de moeite waard?
        Als je in Vlaanderen woont is het antwoord is ja. Met zonnepanelen en een thuisbatterij kun je honderden euro’s extra besparen.
        Bij een elektriciteitsverbruik van 4.000 kWh en een batterij van 5,8 kWh (die in 2022 met premie zo’n €3.000 kost, inclusief hybride omvormer) stijgt je zelfverbruik met 50%. Zo bespaar je gemiddeld €700 op je elektriciteitsfactuur, in plaats van €430 zonder batterij.
        Bron: Engie “
        Tot op vandaag 18/03 deze maand nog maar 16 kWh aangekocht, zelfvoorziening 87%, en dan nog 82 kWh bijna gratis weggegeven .
        Erg zonnig geweest uiteraard, maar de totale maandopbrengst zal niet zoveel boven het gemiddelde liggen.

        Ook 47 m3 gas.

        Het zijn de donkere maanden november, december, januari en februari waarin het moeilijk is om rond te komen.

        Comment


        • #49
          Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Tot op vandaag 18/03 deze maand nog maar 16 kWh aangekocht, zelfvoorziening 87%, en dan nog 82 kWh bijna gratis weggegeven .
          Erg zonnig geweest uiteraard, maar de totale maandopbrengst zal niet zoveel boven het gemiddelde liggen.

          Ook 47 m3 gas.

          Het zijn de donkere maanden november, december, januari en februari waarin het moeilijk is om rond te komen.
          Amai, da's nog veel en het is geen winter geweest

          Je bent nog altijd te optimistisch Jan, laat ons eens opnieuw spreken na een jaartje of twee-drie zonnepanelen in gebruik te hebben.
          En uiteraard met een strenge winter erbij en een typisch belgisch weertje voor de rest van het jaar.
          Pas dan kan je een gemiddelde maken, niet eerder

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #50
            Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Als je het artikel van Engie leest, dan is een batterij maar na
            11 jaar terug verdiend, (besparing 270€ per jaar als ik kan rekenen)
            Ik ben benieuwd hoeveel capaciteit er na 11 jaar nog over is van die batterij…..

            “Waarom een thuisbatterij?
            Stroom uit zonnepanelen die je niet zelf verbruikt, wordt in het net geïnjecteerd. Je ontvangt hiervoor een lager tarief. Het is veel voordeliger om de stroom zelf te verbruiken. Een thuisbatterij helpt zonnepaneleneigenaren om zo veel mogelijk opgewekte elektriciteit zelf te verbruiken. Een thuisbatterij maakt je onafhankelijker van het netwerk en helpt je besparen op je elektriciteitsfactuur.

            Is een thuisbatterij de moeite waard?
            Als je in Vlaanderen woont is het antwoord is ja. Met zonnepanelen en een thuisbatterij kun je honderden euro’s extra besparen.
            Bij een elektriciteitsverbruik van 4.000 kWh en een batterij van 5,8 kWh (die in 2022 met premie zo’n €3.000 kost, inclusief hybride omvormer) stijgt je zelfverbruik met 50%. Zo bespaar je gemiddeld €700 op je elektriciteitsfactuur, in plaats van €430 zonder batterij.
            Bron: Engie “
            Engie verkoopt elektriciteit, ze hebben geen belang bij een grotere autarkie van de gebrukers.
            Wel dat ze meer produceren, dan kunnen zij dat opkopen zonder zelf iets te moeten investeren (aan prijzen waar zij veel meer invloed op hebben dan jij en ik).

            In De Tijd van dit weekend staan een aantal scenarios over "terugverdientijden" vooral gebaseerd op hoge injectievergoedingen.

            https://www.tijd.be/netto/analyse/ge.../10374720.html

            Volgens deze redenering is het interessanter om aan een hoog tarief te injecteren ipv zelf op te slaan.
            Van een beursblad kan je moeilijk anders verwachten, en opnieuw in de veronderstelling dat er voldoende dakoppervlakte ter beschikking is om in de toekomst het volledige jaarverbruik (incl warmtepomp en elektrische auto) te dekken.

            In het artikel komt (niet met naam genoemd) Ecopower met een laag injectietarief gekoppeld aan een lage verkoopprijs er slecht uit.
            Omdat ik nooit genoeg zelf zal kunnen produceren is voor mij goedkoop inkopen belangrijker.

            We evolueren ook naar dynamische tarieven.
            Daarvoor zal een intelligente sturing nodig zijn.
            Dit is ook wat ik mis in de huidige installaties, ze kunnen zelfs niet fatsoenlijk met mekaar praten.

            Vermits ik al een kleine batterij heb (die zeer interessant is als intra-day buffer) is mijn eerste project waarschijnlijk een warmtepompboiler, ik heb in de zomermaanden voldoende overproductie, temeer daar hij meer dan een dag verbruik kan opslaan.
            In 200l warm water gaat 10kWh, waardoor hij als opslag goedkoper is dan een batterij. Bovendien heb je warm water heel het jaar nodig.

            In een ander artikel wordt gesteld dat een warmtepomp voor verwarming enkel te overwegen is voor huizen met minimum een energielabel B, en liefst A (het laatste heeft maar 5% van de Vlaamse woningen).
            Momenteel heeft mijn huis een cijfer van 120 (B), met binnenisolatie van de voorgevel kom ik onder de 100 (A), dit bevestigt mijn berekeningen dat een lucht-water warmtepomp haalbaar zou zijn (en waarom ik soms zure reacties krijg over mijn zogenaamd laag verbruik, het is nog veel te hoog ).

            Ik ga mijn gasketel wel laten staan (ook voor warm water), dit is waarschijnlijk een veel zinvoller backup dan een pelletkachel.

            PS: dit zijn mijn persoonlijke overwegingen en geen politiek pamflet, graag zinvolle reacties en ervaringen die bijdragen aan de discussie
            Last edited by palombian; 19 maart 2022, 10:26.

            Comment


            • #51
              Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

              Deze week hebben we een offerte gekregen voor een hybride warmtepomp. €13K voor een onbekende hoeveelheid extra elektriciteitsverbruik en nog steeds gas verbruik tijdens de koudere dagen

              Het nieuwe normaal wordt hier een afstelling van de thermostaat op 19°C. In de koudste winter zetten we de thermostaat hoger wanneer we het koud krijgen en wanneer het buiten >5°C is, zullen we het qua verwarming wel redden met lucht-lucht warmtepomp (airco dus).

              Misschien kunnen we toch nog een zonneboiler overwegen voor warm water? Die neemt alvast geen elektriciteit weg die voor andere doeleinden kan gebruikt worden.

              Comment


              • #52
                Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Deze week hebben we een offerte gekregen voor een hybride warmtepomp. €13K voor een onbekende hoeveelheid extra elektriciteitsverbruik en nog steeds gas verbruik tijdens de koudere dagen

                Het nieuwe normaal wordt hier een afstelling van de thermostaat op 19°C. In de koudste winter zetten we de thermostaat hoger wanneer we het koud krijgen en wanneer het buiten >5°C is, zullen we het qua verwarming wel redden met lucht-lucht warmtepomp (airco dus).

                Misschien kunnen we toch nog een zonneboiler overwegen voor warm water? Die neemt alvast geen elektriciteit weg die voor andere doeleinden kan gebruikt worden.
                Met de airco en de cv op aardgas heb je al een hybride verwarmingssysteem in huis, alleen moet je dan zelf beslissen wat de beste (goedkoopste) oplossing is voor dat moment.
                Daarvoor moet je de COP cijfers van de warmtepomp in combinatie met de buitentemperatuur bekijken, en de werkelijke kostprijs van 1 KWh stroom tegenover 1KWh aardgas.
                Aan de hand van die cijfers kan je bepalen wanneer de warmtepomp (airco) voordeliger is ten opzichte van de cv ketel.
                Het is best mogelijk dat een warmtepomp bij nog lagere buitentemperaturen nog altijd in het voordeel is tegenover een cv op dure aardgas.
                Op een zonnige winterdag, als de buitentemperatuur niet extreem laag is zal de warmtepomp waarschijnlijk een groot deel van de dag op zonne-energie kunnen draaien, en dan verbruik je geen aardgas.

                Of een zonneboiler interessant is hangt voor een heel groot deel af van het warmwaterverbruik, maar tijdens de wintermaanden heb je dan nog een andere warmtebron nodig om het water warm genoeg te krijgen.
                Heel wat wandketels kan je vrij gemakkelijk combineren met een zonneboiler, en dan zal de kostprijs van die installatie ook een stuk lager uitvallen.
                Je hebt er wel plaats voor nodig op het dak (liefst zo dicht mogelijk bij het boilervat om de verliezen te beperken), en in de woning moet je ook de ruimte hebben om het vat te plaatsen.
                Last edited by Black B@ndit; 27 april 2022, 19:25.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #53
                  Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                  Hoe meer systemen hoe duurder en ingewikkelder.

                  Voor een hybride WP wordt het dubbel gevraagd van een lage temperatuur model omdat ze moet kunnen werken met de bestaande radiatoren.
                  En dit met een lager rendement, twee keer verlies dus.
                  Ze zetten er een nieuwe kleine gasketel bij - met de bedoeling dat die heel het jaar voor SWW wordt gebruikt - dat kost ook geld.

                  Als je op lagere temperatuur kan stoken (vloerverwarming, overgedimensioneerde radiatoren of ventiloconvectoren) zou ik zien van met een gewone LT WP toe te komen, zeker wanneer de gasketel blijft staan voor wanneer het hard vriest.

                  Mijn ervaring is dat wanneer in de winter en het tussenseizoen de zon schijnt het huis ook opgewarmd wordt en je veel minder moet bijverwarmen (hier staat de verwarming al meer dan 2 weken af en het is 's morgens nog 21° in de living).

                  Sinds de thermostaat hier op 19° staat (en de zonnige dagen de laatste 2 maanden) is het gasverbruik behoorlijk verminderd, ik schat dat mijn jaargebruik 25-30% lager zal uitvallen (800m3 ipv 1100, dit zal waarschijnlijk voor de meeste gebruikers verhoudingsgewijs zo zijn, Poetin zal nog staan kijken hoe weinig we van zijn gas eigenlijk nog nodig hebben ).

                  Een zonneboiler is efficienter om warm water te maken dan de omweg via PV en WP boiler en houdt inderdaad elektriciteitsproductie vrij voor "edeler" gebruik zoals een elektrische wagen. Met 2 personen is ons SWW verbruik wel laag, andere investeringen hebben voorrang.

                  Omdat om 1 kWh elektriciteit te maken 2 kWh gas nodig is, heb je - onafgezien van de distributiekosten ed - met een warmtepomp een duidelijke winst met een COP vanaf 3,5 à 4 (investering niet meegerekend).

                  Op dit moment heb ik alle plannen voor warmtepompboiler en hybride warmtepomp on hold gezet en ga eerst verder isoleren en een ventilatiesysteem met warmteterugwinning installeren (veel werk want ik doe het zelf, maar verhoudingsgewijs goedkoop en een blijvende winst).
                  €4000-5000 aan materiaal incl vernieuwing van 3 kamers kan veel geld lijken, maar als ik daardoor met voldoende lage temperatuur kan verwarmen spaar ik dit later uit omdat ik met een kleinere en efficientere WP kan toekomen.

                  Ook zal het gasverbruik verder dalen zodat de rekening volgende winter hopelijk weer wat draaglijker zal zijn.
                  Bovendien betaal ik nu minder voor elektriciteit door de PV panelen en batterij, ik mag niet klagen.
                  We zien daarna wel verder, er zal nog wel gas zijn...
                  Last edited by palombian; 28 april 2022, 11:18. Reden: zinswending

                  Comment


                  • #54
                    Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Met de airco en de cv op aardgas heb je al een hybride verwarmingssysteem in huis, alleen moet je dan zelf beslissen wat de beste (goedkoopste) oplossing is voor dat moment.
                    Daarvoor moet je de COP cijfers van de warmtepomp in combinatie met de buitentemperatuur bekijken, en de werkelijke kostprijs van 1 KWh stroom tegenover 1KWh aardgas.
                    Aan de hand van die cijfers kan je bepalen wanneer de warmtepomp (airco) voordeliger is ten opzichte van de cv ketel.
                    Het is best mogelijk dat een warmtepomp bij nog lagere buitentemperaturen nog altijd in het voordeel is tegenover een cv op dure aardgas.
                    Op een zonnige winterdag, als de buitentemperatuur niet extreem laag is zal de warmtepomp waarschijnlijk een groot deel van de dag op zonne-energie kunnen draaien, en dan verbruik je geen aardgas.

                    Of een zonneboiler interessant is hangt voor een heel groot deel af van het warmwaterverbruik, maar tijdens de wintermaanden heb je dan nog een andere warmtebron nodig om het water warm genoeg te krijgen.
                    Heel wat wandketels kan je vrij gemakkelijk combineren met een zonneboiler, en dan zal de kostprijs van die installatie ook een stuk lager uitvallen.
                    Je hebt er wel plaats voor nodig op het dak (liefst zo dicht mogelijk bij het boilervat om de verliezen te beperken), en in de woning moet je ook de ruimte hebben om het vat te plaatsen.
                    We zijn met 5 dus hier wordt regelmatig gedoucht. We hebben 2 kelders waarvan 1 exemplaar 6 op 4 meter groot is. Plaats genoeg dus voor een groot vat Verder hebben we naast het groot dak (waar de PV panelen liggen) nog een kleiner dak met 6m² ZZO gerichte oppervlakte. De afstand tot de kelder zou dan 12-15m bedragen. We kunnen ook collectoren plaatsen op de begane grond voor een kleinere afstand tot het vat en daar schijnt de zon wel pas na 11u.

                    Extra motivatie voor de zonnecollector is de hogere haalbare temperatuur tov een WP

                    Comment

                    Working...
                    X