Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Met die 6000€ die wij geobsedeerden niet gaan uitgeven (en onze veel lagere energiekosten door indertijd als obsessief beschouwde maatregelen) kunnen we inderdaad al één en ander doen .
    Oesje ...
    Als jij indertijd gekozen had voor accumulatieverwarming (aanbevolen door alle energieexperts en zelfs door de regering) dan had je ook die prijzen nu betaald, niks meer en niks minder
    Tevens ben jij de enige die hier (volgens mij zelfs in heel België) een energierekening per maand heeft van twee krantenabonnementen, heb je hier zelf geschreven.

    OK bij mij zal het hoogstwaarschijnlijk een pak warmer zijn in huis dan bij jou, maar daar kies je/ik dan ook zelf voor
    Gezelligheid heeft ook z'n prijs uiteraard.

    Ik heb totaal geen verbruik overdag, dus enkel mijn nachttarief ligt zo hoog en daar komt iemand naar kijken wat er aan de hand is.
    Volgens hen gaat het zelfs over verlies, eerst maar laten uitmeten

    Mijn huis is volledig geïsoleerd van zolder tot vloer en muren, ook deftig glas.
    Wij hebben dit 30jaar geleden al gedaan en zitten nog steeds qua isolatie en ramen op een goede EPC score, benieuwd hoeveel jij in die 30 jaar hebt uitgegeven om te "besparen"
    Op mijn dak heb ik ondertussen 28 zonnepanelen gelegd, dus het tellertje draait serieus achteruit als het zonnetje eens wil schijnen in België, gelukkig kreeg en krijg ik daar nog steeds subsidies voor want anders had ik dat nooit gedaan.
    Een tiental jaar geleden waren zonnepalen een goede investering die nog steeds een mooi centje opbrengen, al is het al héél veel minder vanwege het "wijzigen van de spelregels tijden het spel" door onze regering
    Dus zeg niet dat ik geen investeringen doe, maar ik ga geen 10.000den euro's uitgeven om mij elke maand dan maar 50€ profijt te doen
    Reken maar eens uit hoeveel jaar je verder bent met 50€ per maand besparen op die uitgave, op amper 10.000 € ben je dan al 16 jaar veder in je leven

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 17 maart 2022, 00:10.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #32
      Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

      Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
      Dacht ik ook toen ik de post van perelaar las. Een investering doen van 40.000 euro om te besparen...
      Ik durfde het echter niet schrijven, omdat ik dacht dat ik hier de enige dommerik was.
      Nu blijk ik toch niet de dommerik te zijn, gezien er nog zijn die er op die manier over denken....
      Ik noem niemand een dommerik, de vraag mag absoluut gesteld worden. Waarom die aanpassingen?
      - gevelrenovatie + ramen: combinatie energiebesparing met een veel mooier uitzicht, sommige ramen zijn in slechte toestand. Specifiek voor al het buitenschrijnwerk: serieuze upgrade in veiligheid (inbraak).
      - zonneboiler en PV panelen: als we toch bezig zijn, waarom niet? Over een jaar of 5, 6 hebben we geen keuze meer ivm opladen elektrische auto, zonneboiler is puur uit besparingsoverwegingen.
      - geothermische warmptepomp: omdat we niet afhankelijk willen zijn van gas, en omdat het geen zin heeft om een stookolie installatie te vernieuwen. De huidige installatie moet sowieso vervangen worden, en dan liever met de zuinigste oplossing die er is. Ik moet er bij zeggen dat we meer dan genoeg plaats hebben voor zowel boring als voor een horizontaal netwerk, moest het nodig zijn.

      Niet vergeten dat de kostprijs die ik vermeld heb geen rekening houdt met premies allerhande - en (hopelijk) ook met 2% registratierechten die we terugkrijgen over een paar jaar. Ivm premies: binnen dit en 5 jaar is het gedaan met al de premies, behalve misschien als je een zeer laag inkomen hebt.
      Ook het vermelden waard: de huidige houtkachel blijft behouden, en wordt over een paar jaar vervangen door een moderner exemplaar. Ik heb gelukkig toegang tot (zo goed als) gratis brandhout en ook genoeg plaats en geduld om het enkele jaren te laten drogen.

      Comment


      • #33
        Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
        Ik noem niemand een dommerik, de vraag mag absoluut gesteld worden. Waarom die aanpassingen?
        - gevelrenovatie + ramen: combinatie energiebesparing met een veel mooier uitzicht, sommige ramen zijn in slechte toestand. Specifiek voor al het buitenschrijnwerk: serieuze upgrade in veiligheid (inbraak).
        - zonneboiler en PV panelen: als we toch bezig zijn, waarom niet? Over een jaar of 5, 6 hebben we geen keuze meer ivm opladen elektrische auto, zonneboiler is puur uit besparingsoverwegingen.
        - geothermische warmptepomp: omdat we niet afhankelijk willen zijn van gas, en omdat het geen zin heeft om een stookolie installatie te vernieuwen. De huidige installatie moet sowieso vervangen worden, en dan liever met de zuinigste oplossing die er is. Ik moet er bij zeggen dat we meer dan genoeg plaats hebben voor zowel boring als voor een horizontaal netwerk, moest het nodig zijn.

        Niet vergeten dat de kostprijs die ik vermeld heb geen rekening houdt met premies allerhande - en (hopelijk) ook met 2% registratierechten die we terugkrijgen over een paar jaar. Ivm premies: binnen dit en 5 jaar is het gedaan met al de premies, behalve misschien als je een zeer laag inkomen hebt.
        Ook het vermelden waard: de huidige houtkachel blijft behouden, en wordt over een paar jaar vervangen door een moderner exemplaar. Ik heb gelukkig toegang tot (zo goed als) gratis brandhout en ook genoeg plaats en geduld om het enkele jaren te laten drogen.
        Ik heb nergens geschreven dat jij me een dommerik noemt, maar ik voelde me een dommerik omdat ik me vragen stelde bij de enorme renovatiebedragen, en er niemand anders op reageerde. Vandaar mijn idee, dat ik alleen was, en dus een dommerik (maar nogmaals, iedereen mag me zo noemen hoor, ik kan er tegen )

        Maar om het even, iedereen doet zijn goesting, en wie van het idee is "geld moet rollen", dat ze het maar laten rollen hé, het is altijd voor iemand goed.

        Comment


        • #34
          Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Ik heb vorig jaar mijn dak volledig laten vervangen, heeft 18.000€ gekost, meer dan ik 40 jaar geleden voor heel het huis heb betaald.
          Nochtans was die prijs heel redelijk vlak voor de prijsverhogingen, en peanuts gezien de zotte prijzen dat de huizen (zeker hier in Leuven) gaan (die zonnepanelen incl batterij min subsidies waren in verhouding zo goedkoop dat ik die daar ook maar heb laten opleggen, mij nog geen moment beklaagd).

          Indertijd vond ik het dak nog goed genoeg en er waren natuurlijk genoeg andere verbouwingskosten. Maar uiteindelijk had het beter geweest het toen meteen te laten vernieuwen.

          Wat de gas gaat doen weet niemand, de huidige regel van de marginale kWh legt de elektriciteitsprijs op het dubbel van de gasprijs (buiten distrubutiekosten, heffingen en taksen).
          Zolang dit geldt (waaar veel kans voor is omdat er in alle scenarios gasgestookte centrales zullen moeten gebouwd worden) moet een warmtepomp een SCOP van minstens 2 hebben om break-even te zijn tov gasverwarming, buiten de investering en de bijkomende kosten. Deze laatste zullen zo goed als zeker verminderen voor elektriciteit en verhogen voor gas.

          Het is natuurlijk nooit uit te sluiten dat er bv een regimewissel komt in Rusland en het gas weer rijkelijk vloeit (en de kWh-prijs door andere producenten wordt bepaald zoals de met veel geld opnieuw opgestarte kerncentrales), maar goedkoop gaat het denk ik nooit meer worden.
          Het vloeit nu reeds 'rijkelijk' (toch 20 % meer dan vorige maand), ondanks de oorlog en zonder regimewissel.

          Meer gas uit Rusland.

          Of het zo zal blijven is natuurlijk een andere vraag, want niemand kan de toekomst voorspellen wat betreft het conflict.

          Comment


          • #35
            Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

            Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
            Het vloeit nu reeds 'rijkelijk' (toch 20 % meer dan vorige maand), ondanks de oorlog en zonder regimewissel.

            Meer gas uit Rusland.

            Of het zo zal blijven is natuurlijk een andere vraag, want niemand kan de toekomst voorspellen wat betreft het conflict.
            Inderdaad, maar de trend voor de volgende jaren is toch duurdere energie, draai of keer het zoals je wil.
            Dus eerst minder verbruiken.
            Dat kan blijvend door beter te isoleren en efficientere warmteopwekkingstoestellen (een graadje minder stoken of trager rijden is in ons Belgenlandje een ketterij, de regering past toch bij ).

            In plaats van hals over kop beslissingen te nemen is het beter een stappenplan op te stellen.
            Het is bv mogelijk een warmtepomp naast een bestaande verwarmingsketel te installeren, om de laatste na verdere isolatie te schrappen.
            Elk huis is anders en elk gezin heeft andere behoeften.

            Maar zoals al gezegd zullen vele installateurs voor het snelle gewin gaan en misschien niet de juiste oplossingen voorstellen.
            In plaats van mekaar af te schieten is het misschien beter om concrete ervaringen uit te wisselen, daar kunnen we allemaal iets van leren.
            Last edited by palombian; 17 maart 2022, 10:57.

            Comment


            • #36
              Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Inderdaad, maar de trend voor de volgende jaren is toch duurdere energie, draai of keer het zoals je wil.
              Het is te hopen van niet want enorm vèèl mensen zitten nu al met een afbetalingsplan om hun eindafrekening te kunnen betalen.
              Indien de energieprijzen blijven stijgen zou dat ook maar één ding betekenen, dat groene energie totaal geen invloed heeft op de daling van de energieprijzen.
              Zou dus ook willen zeggen dat groene energie alleen maar duurder is
              Dus met andere woorden zou dat totaal onlogisch zijn en velen zullen met hun pet gooien naar die groene energie en weer volop hout en pellets beginnen stoken ..
              Daar gaat dan de "groene norm"

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              In plaats van mekaar af te schieten is het misschien beter om concrete ervaringen uit te wisselen, daar kunnen we allemaal iets van leren.
              Wij schieten niemand af Jan, maar als iemand hier steeds maar ligt te roepen hoe laag zijn energierekening is en daarna spreekt over investeringen om energiezuiniger te zijn, wel dan wringt er iets.
              En als er iets wringt mogen daar vragen bij gesteld worden, zoals ... haal je dat er ooit nog uit zoals bvb men hier spreekt over vele tienduizenden euros

              Voor mij persoonlijk, maar wie ben ik ..., is er een wezenlijk groot verschil tussen een uitgave en een investering

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #37
                Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                Geweldig hoe iedereen mijn rekening maakt . Zoals ik al zei, subsidies/premies zijn niet meegerekend. Het zou me overigens niet verbazen als veel van die subsidies binnenkort wegvallen voor mensen met een inkomen hoger dan het absolute minimum.

                Ik ga bij mijn renovatie niet enkel uit van herverkoopwaarde of terugverdientijd, wel van mijn levenskwaliteit en het feit dat ik niet meer afhankelijk zal zijn van stookolie of gas. Hoe je het ook draait of keert, stookolie gaat eruit, en als je Groen laat doen binnenkort ook gas. Aangezien de vraag naar elektriciteit de komende jaren spectaculair zal stijgen (stop op verkoop nieuwe wagens met verbrandingsmotor) en het aanbod niet kan volgen zal volgens mij de prijs navenant zijn. Daarom wil het verbruik zo veel mogelijk beperken. Vandaar (gedeeltelijk) nieuw buitenschrijnwerk, gevelisolatie, geo warmtepomp.

                De prijzen zijn wat ze zijn momenteel, ik zou ook liever minder uitgeven voor hetzelfde materiaal

                Aan de mensen die hier verwarmen met een lucht-lucht warmptepomp: hoe gaan jullie dat doen als de elektriciteit dubbel zo duur wordt? Houtkachel kan helpen, maar ik vrees (jammer, want we hebben er zelf ook één) dat dat binnenkort ook nog verboden gaat worden...

                Comment


                • #38
                  Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                  Waarom kopen de Belgen massaal een huis en huren ze niet gewoon?

                  Verder zijn energieprijzen één ding, voeding en alle andere kosten gaan ongetwijfeld ook een hoge vlucht nemen en daarom is het nu misschien wel het moment om in te grijpen (voor het te laat is?)

                  Comment


                  • #39
                    Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Waarom kopen de Belgen massaal een huis en huren ze niet gewoon?

                    Verder zijn energieprijzen één ding, voeding en alle andere kosten gaan ongetwijfeld ook een hoge vlucht nemen en daarom is het nu misschien wel het moment om in te grijpen (voor het te laat is?)
                    Omdat je eenmaal je met pensioen bent en dan nog elke maand een huurbedrag dient neer te tellen van je schamel pensioentje (als werknemer uit de privésector tenminste), je vééééééél beter af bent met een eigen woning. Dan kan je je volledig pensioen aan energie, voeding en andere kosten spenderen. Wanneer je van je pensioen eerst nog je huur (800 à 1.000 euro/maand en dan spring ik niet hoog) moet betalen, dan heb je amper over om te overleven, en met de huidige energieprijzen komen velen misschien zelfs te kort.
                    En zo kan je je kinderen/kleinkinderen toch nog iets nalaten ingeval het geld allemaal op is.
                    Is dit een voldoende goede reden om een huis te kopen ?

                    Comment


                    • #40
                      Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                      Geweldig hoe iedereen mijn rekening maakt . Zoals ik al zei, subsidies/premies zijn niet meegerekend. Het zou me overigens niet verbazen als veel van die subsidies binnenkort wegvallen voor mensen met een inkomen hoger dan het absolute minimum.

                      Ik ga bij mijn renovatie niet enkel uit van herverkoopwaarde of terugverdientijd, wel van mijn levenskwaliteit en het feit dat ik niet meer afhankelijk zal zijn van stookolie of gas. Hoe je het ook draait of keert, stookolie gaat eruit, en als je Groen laat doen binnenkort ook gas. Aangezien de vraag naar elektriciteit de komende jaren spectaculair zal stijgen (stop op verkoop nieuwe wagens met verbrandingsmotor) en het aanbod niet kan volgen zal volgens mij de prijs navenant zijn. Daarom wil het verbruik zo veel mogelijk beperken. Vandaar (gedeeltelijk) nieuw buitenschrijnwerk, gevelisolatie, geo warmtepomp.

                      De prijzen zijn wat ze zijn momenteel, ik zou ook liever minder uitgeven voor hetzelfde materiaal

                      Aan de mensen die hier verwarmen met een lucht-lucht warmptepomp: hoe gaan jullie dat doen als de elektriciteit dubbel zo duur wordt? Houtkachel kan helpen, maar ik vrees (jammer, want we hebben er zelf ook één) dat dat binnenkort ook nog verboden gaat worden...
                      In ons klimaat is het quasi onmogelijk om genoeg elektriciteit op te wekken om in de winter te verwarmen, zelfs niet met de zuinigste warmtepompen (de terugdraaiende teller daargelaten ).
                      Het eerste wat je inderdaad moet doen is het verbruik beperken, dat is voor altijd.
                      Omdat de prijzen van verschillende energiebronnen moeilijk te voorzien zijn en waarschijnlijk erg gaan schommelen kan het verleidelijk zijn om op verschillende paarden te wedden.
                      Dat gas ontmoedigd gaat worden ten gunste van elektriciteit is vrijwel zeker.

                      Tenzij je als een kluizenaar off grid wil gaan zal je altijd afhankelijk blijven van toegeleverde energie.
                      Ik betrap mezelf op enige paniek over de bevoorrading (pelletkachel, backup stroomvoorziening...), maar of dat de goede richting is valt nog te bezien.
                      We kunnen nu live zien dat als het oorlog wordt je daar toch niet veel mee bent.

                      Wat elektriciteit betreft, zolang je er niet mee verwarmt of een auto moet opladen lijkt het mij best mogelijk om in 70% van je verbruik zelf te voorzien (met inderdaad momenteel zwaar gesubsidieerde installatie).
                      Warm water gaat er nog bij in de zomermaanden, maar dat is het dan.
                      Ondertussen is dat toch een deel van de rekening die wegvalt en kan dienen om de hogere gasrekening bij te passen.

                      Niets doen is geen optie.

                      PS: niet iedereen kan een grond-water warmtepomp plaatsen (of heeft genoeg dakoppervlakte om bv een elektrische auto op te laden, als hij hem al voor de deur kan parkeren).
                      Last edited by palombian; 17 maart 2022, 16:34.

                      Comment


                      • #41
                        Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                        Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                        Omdat je eenmaal je met pensioen bent en dan nog elke maand een huurbedrag dient neer te tellen van je schamel pensioentje (als werknemer uit de privésector tenminste), je vééééééél beter af bent met een eigen woning. Dan kan je je volledig pensioen aan energie, voeding en andere kosten spenderen. Wanneer je van je pensioen eerst nog je huur (800 à 1.000 euro/maand en dan spring ik niet hoog) moet betalen, dan heb je amper over om te overleven, en met de huidige energieprijzen komen velen misschien zelfs te kort.
                        En zo kan je je kinderen/kleinkinderen toch nog iets nalaten ingeval het geld allemaal op is.
                        Is dit een voldoende goede reden om een huis te kopen ?
                        Ben ik met je eens, wie in België geen eigen huis heeft is gezien.
                        Ook wie zijn pensioen niet kan bijpassen trouwens, maar dat was al geweten toen we jong waren.
                        Iets nalaten voor je kinderen - of gedurende je leven schenken - is nobel, maar tenzij je echt rijk bent moet je niet naar die verhalen over successierechten luisteren, die maken enkel bankiers en notarissen rijk.
                        Last edited by palombian; 17 maart 2022, 16:33.

                        Comment


                        • #42
                          Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          ...

                          Verder zijn energieprijzen één ding, voeding en alle andere kosten gaan ongetwijfeld ook een hoge vlucht nemen en daarom is het nu misschien wel het moment om in te grijpen (voor het te laat is?)
                          De verwachtingen dat installaties voor groene energie (en elektrische auto's) goedkoper gaan worden zijn met de grondstoffenschaarste de grond ingeboord.
                          Efficienter gaan ze waarschijnlijk wel worden.
                          Door te wachten blijf je wel geld door deuren en vensters smijten.

                          Comment


                          • #43
                            Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                            Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                            Omdat je eenmaal je met pensioen bent en dan nog elke maand een huurbedrag dient neer te tellen van je schamel pensioentje (als werknemer uit de privésector tenminste), je vééééééél beter af bent met een eigen woning. Dan kan je je volledig pensioen aan energie, voeding en andere kosten spenderen. Wanneer je van je pensioen eerst nog je huur (800 à 1.000 euro/maand en dan spring ik niet hoog) moet betalen, dan heb je amper over om te overleven, en met de huidige energieprijzen komen velen misschien zelfs te kort.
                            En zo kan je je kinderen/kleinkinderen toch nog iets nalaten ingeval het geld allemaal op is.
                            Is dit een voldoende goede reden om een huis te kopen ?
                            Wees gerust, ik ken het antwoord ook wel Ik heb nog een tijdje thuis gewoond en heb samen met mijn vrouw in 1994 een huis gekocht aan een prijs die je je nu niet meer kan voorstellen en heb dus ook nooit gehuurd. Ik wou hiermee zeggen dat energie investeringen misschien wel bij een verantwoord eigenaarschap horen?

                            Comment


                            • #44
                              Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              De verwachtingen dat installaties voor groene energie (en elektrische auto's) goedkoper gaan worden zijn met de grondstoffenschaarste de grond ingeboord.
                              Efficienter gaan ze waarschijnlijk wel worden.
                              Door te wachten blijf je wel geld door deuren en vensters smijten.
                              Helemaal niet zelfs, op het ogenblik is elektrisch rijden helemaal niet goedkoper

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Dat gas ontmoedigd gaat worden ten gunste van elektriciteit is vrijwel zeker.
                                .
                                Tiens, dan toch, toen ik dit hier neerschreef enkele jaren geleden werd er ook met mij gelachen.
                                Toen schreef ik ook dat Nederland van het gas af moest en zelfs mensen met een volledige elektrische verwarming gesubsidieerd werden/worden
                                Ik had er ook bij geschreven dat de rest ging volgen, ook daar weer sarcastische opmerkingen
                                Zo zie je maar hoe de kar geleerd wordt

                                grts
                                Sieg
                                Last edited by Sieg; 17 maart 2022, 19:50.
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X