Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Dat is wel een heel erg grote ingreep die je nooit van je leven eruit zult halen denk ik dan.
    Ik weet uiteraard niet wat het kost om de volledige buitensteen van je huis af te breken

    grts
    Sieg
    Het afbreken kost enkel veel zweet en moeite. Eerst een veilige tweedehands stelling kopen die je daarna voor hetzelfde bedrag kan verder verkopen. Een goed breekhamer heb ik al. De grootste moeite zit 'm in de heropbouw en de eindlaag. Ik blijf toch het meeste vertrouwen houden in een stenen gevel maar dan moet ik 10cm fundering bijgieten, gewapend en verankerd in de bestaande fundering ongeveer zo'n metertje diep

    Soit als ik veel tijd en energie had en kon metselen, begon ik er direct aan
    Last edited by frank207be; 15 maart 2022, 16:52.

    Comment


    • #17
      Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Hier ook stelselmatig aanpassingen gedaan aan ons huis van 1978.
      Zou ik nooit meer doen, moest ik de tijd kunnen terugdraaien,
      dan was het 15 jaar geleden een nieuwbouw geweest,
      kinderen het huis uit, brugpensioen aan 52 (ik zou dus nog veel
      zelf kunnen hebben gedaan) en een schoonzoon die
      aannemer is, wat zijn wij toch stom geweest…….
      Tsja waarom zou je dat toen gedaan hebben met de goedkope energie? Wij hebben met ons huis van ongeveer dezelfde leeftijd dezelfde 'fout' gemaakt maar hebben toch geen spijt. Het vrij uitzicht dat wij vanuit keuken en terras hebben blijft onbetaalbaar

      Comment


      • #18
        Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Het afbreken kost enkel veel zweet en moeite. Eerst een veilige tweedehands stelling kopen die je daarna voor hetzelfde bedrag kan verder verkopen. Een goed breekhamer heb ik al. De grootste moeite zit 'm in de heropbouw en de eindlaag. Ik blijf toch het meeste vertrouwen houden in een stenen gevel maar dan moet ik 10cm fundering bijgieten, gewapend en verankerd in de bestaande fundering ongeveer zo'n metertje diep

        Soit als ik veel tijd en energie had en kon metselen, begon ik er direct aan
        Door dat zelf te doen kan je veel kosten uitsparen.
        Over die stenen gevel zou ik toch nog eens nadenken, dat is 10 cm minder isolatie.
        Reken dat je minstens 15cm nodig hebt (geen half werk nu), met nog een steen erbij wordt het weer moeilijker rond de ramen.
        Bekleden met EPS en crepi is niet goedkoop, maar zeker minder duur dan metselwerk.
        Je kan ook (een deel) met hout of sidings doen om een aantrekkelijk geheel te maken (zeker hout zou je zelfs helemaal zelf kunnen).
        Waarom geen architect raadplegen ?
        Last edited by palombian; 15 maart 2022, 17:14.

        Comment


        • #19
          Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Een EPC houdt zelden rekening met de kwaliteit van de isolatie en is dus maar een grove benadering.
          De gevelsteen verwijderen is natuurlijk ingrijpend, maar je kan hem vervangen door een bekleding met (grijs) EPS schuim en crepi, of je kan de oude gevel ook laten staan.
          Als ik een vrijstaand huis had met die mogelijkheid zou ik het zeker overwegen, het is de laatste tijd toch wel duidelijk dat terugverdientijden gebaseerd op het verleden waardeloos zijn.

          Over de pelletkachel dacht ik toch aangegeven te hebben dat dit een capitulatie is , ik wens mij niet (meer) aan één energiebron te binden. Bovendien zal een warmtepomp bij grote koude mogelijk niet genoeg warmte geven en zeker inefficient zijn.
          Zonder tot doemdenken over te gaan, maar mijn verwachtingen over energieprijzen zijn tot nu toe uitgekomen.

          Ik prijs mij ook gelukkig dat ik - tegen alle berekeningen over terugverdientijden in - toch een 5 kWh batterij heb geplaatst. Ik had mijn eigen gedacht moeten volgen voor 10 kWh.
          Dit is natuurlijk nog uit te breiden, ik kan ook nog 1500 Wp panelen bijleggen, maar dat is het dan.

          In elk geval zal ik niet alle elektriciteit zelf kunnen opwekken, zeker niet in de winter met een warmtepomp.
          Met enige extra isolatie zou mijn gasverbruik tot 9000 kWh/jaar kunnen zakken, dat is met een (m.i. realistische) COP van 3 3000 kWh extra per jaar.
          Dit jaar zou mij dat bij Ecopower € 870 kosten.
          Reken daarbij nog de overschakeling naar inductiekookplaten ipv gas (die hebben geen COP).
          De oude gevel laten staan is de enige optie als we totaal geen actie zouden nemen. Het moet de dikst mogelijke isolatie zijn of we beginnen er niet aan. Met 15000kWh verbruik zou onze jaarlijkse rekening verhogen van €700 naar €3100 wat €2400 meer is. Ik geloof toch wel dat hier winst te rapen valt.

          Ik wil je ook helemaal niet aanvallen over die pelletkachel maar wil er toch op wijzen dat mijn aankoop van een hybride wagen wel degelijk rendeert met een jaarlijkse woon-werk afstand van 25-30000km. Met een batterij met een rijbereik van 50km rijd ik 's morgens volledig op brandstof waar ik door defensief rijden en toch deels elektrisch door recuperatie rond 4l/100km kan blijven. 's Avonds rijd ik dan 100% elektrisch naar huis waardoor dat brandstofverbruik gehalveerd wordt. Met het goed weer van de afgelopen 2 weken kan ik de auto bijna volledig laden van de batterij (15kWh). En met wat geluk is de laadpaal van de Lidl waar ik passeer vrij

          Maar met 12kW panelen (10kVA omvormer) heb ik ondanks het laden van de auto toch nog flink wat overschot die dus best verbruikt kan worden met een warmtepomp. Mits doorgedreven isolatie kan gas hier misschien volledig verbannen worden?
          Last edited by frank207be; 15 maart 2022, 17:20.

          Comment


          • #20
            Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Door dat zelf te doen kan je veel kosten uitsparen.
            Over die stenen gevel zou ik toch nog eens nadenken, dat is 10 cm minder isolatie.
            Reken dat je minstens 15cm nodig hebt (geen half werk nu), met nog een steen erbij wordt het weer moeilijker rond de ramen.
            Bekleden met EPS en crepi is niet goedkoop, maar zeker minder duur dan metselwerk.
            Je kan ook (een deel) met hout of sidings doen om een aantrekkelijk geheel te maken (zeker hout zou je zelfs helemaal zelf kunnen).
            Waarom geen architect raadplegen ?
            Hier komt geen architect meer binnen. Wij hebben er één gehad bij onze verbouwing van 11 jaar geleden en de houten bovenbouw is fenomenaal goed geïsoleerd maar in de tussenruimte 1ste-2de verdiep heeft de wind vrij spel. Toen ik hem hier op wees heb ik geen eindafrekening meer gezien Misschien laat ik deze holle ruimtes nog vol polystyreen bolletjes met lijm blazen maar ik heb schrik voor vocht ondanks dat ik toen overal dampscherm heb gebruikt.

            Qua hout en sidings stoot ik hier trouwens op een njet. Misschien is er wel iets met panelen mogelijk? Maar dan moet een geheeloplossing van boven naar onder worden waarbij de sidings van het nieuwe gedeelte ook verdwijnen.
            Last edited by frank207be; 15 maart 2022, 17:27.

            Comment


            • #21
              Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

              De warmtepomp (en de verschillende types) op een gemakkelijke manier uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=bY7T1mLXdeQ
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Mits doorgedreven isolatie kan gas hier misschien volledig verbannen worden?
                Dat is best mogelijk, maar dan moet er met de berekening van de warmtepomp ook rekening worden gehouden met de echt koude winterdagen (die we deze winter niet hebben gehad).
                In dat geval zal de warmtepomp ook 100% gevoed worden via het elektriciteitsnet op sombere winterdagen (waarbij de zonnepanelen "werkloos" zijn).
                Als het systeem berekend is op hybride, dan wordt er een kleinere warmtepomp (meestal lucht/water) geplaatst die doorgaans uitgeschakeld wordt als de buitentemperatuur 0°C (of soms zelfs 5°C) is, als de buitentemperatuur lager is, dan wordt de gasverwarming ingeschakeld en wordt de woning 100% op gas verwarmd.
                In ieder geval zal je met een warmtepomp gecombineerd met zonnepanelen het systeem een groot deel van het jaar op "gratis"(de investeringskost moet je erbij tellen, helemaal gratis is het dus niet) zonnestroom kunnen laten werken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Zou deze vergelijking een beetje kunnen kloppen met de snel veranderende actualiteit?

                  https://warmerhuis.be/kosten-soorten...d-warmtepompen
                  Net eens bekeken. Kort gezegd: klopt niet meer. Ik zag heel andere prijzen voor onze toekomstige geothermische warmtepomp (met diepteboring). Ik reken op een kleine 10000€ voor de boringen en 30000€ voor de warmtepomp, zonneboiler een aangepaste radiatoren.
                  Prijs boring hangt ook af van bereikbaarheid af: als er bijvoorbeeld een straat moet worden afgesloten, bomen gerooid om doorgang te kunnen maken etc loopt het op .

                  Comment


                  • #24
                    Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Dat is best mogelijk, maar dan moet er met de berekening van de warmtepomp ook rekening worden gehouden met de echt koude winterdagen (die we deze winter niet hebben gehad).
                    In dat geval zal de warmtepomp ook 100% gevoed worden via het elektriciteitsnet op sombere winterdagen (waarbij de zonnepanelen "werkloos" zijn).
                    Als het systeem berekend is op hybride, dan wordt er een kleinere warmtepomp (meestal lucht/water) geplaatst die doorgaans uitgeschakeld wordt als de buitentemperatuur 0°C (of soms zelfs 5°C) is, als de buitentemperatuur lager is, dan wordt de gasverwarming ingeschakeld en wordt de woning 100% op gas verwarmd.
                    In ieder geval zal je met een warmtepomp gecombineerd met zonnepanelen het systeem een groot deel van het jaar op "gratis"(de investeringskost moet je erbij tellen, helemaal gratis is het dus niet) zonnestroom kunnen laten werken.
                    Met een voldoende grote batterij zou er inderdaad kunnen bijgewarmd worden (vooral 's morgens en 's avonds) met een warmtepomp, in een goed georienteerd en geIsoleerd huis hoeft er wanneer de zon schijnt al veel minder verwarmd te worden.

                    Maar als het gedurende weken grijs weer is moet het betaalbaar blijven met netstroom.
                    Daarom is de SCOP belangrijk, en die is voor hoge temperatuur warmtepompen veel lager.

                    Het lijkt me dus zinvoller om eerst voldoende te isoleren om met een lage temperatuur warmtepomp te kunnen werken. Die kan maximum 55° leveren en heeft op 35° een SCOP richting 4 (4,50 volgens de fabrikanten, op 55° zou ze nog boven de 3 halen).
                    Deze winter heb ik bij -2° buiten 47° aanvoer gemeten, dus dat zou moeten lukken, deze morgen zag ik bij 6° buiten 34° op de ketel. Eventueel door sommige radiatoren te vervangen door speciale LTV modellen, of er PC ventilatoren onder te monteren zoals de Hollanders.

                    Als het echt koud wordt is een pelletkachel in de huidige onzekere situatie eventueel te overwegen. Liefst met een backup stroomvoorziening op de batterij.

                    Ik ben van plan gefaseerd te werken en de kat uit de boom te kijken.

                    Te beginnen met het warme water op een warmtepompboiler, zeker in de zomermaanden om de piek van de zonneproductie op te slaan.
                    Die komt in de kelder zodat er (vooral in de zomer) geen geluidsoverlast is in de tuin.
                    Naargelang de prijs van gas en elektriciteit kan ik in de winter nog altijd op de gasketel overschakelen.

                    Dan nog 1500 Wp panelen bij en 5 kWh batterij (mijn huidig systeem kan zeker geen warmtepomp trekken).

                    In principe is er niets op tegen om een lucht-water warmtepomp in parallel op het radiatoren circuit te plaatsen en in de winter manueel over te schakelen (wat een hybride automatisch doet).

                    Enkel nog een installateur vinden die dat wil doen, met de aangekondigde premies vliegen de gebraden kippen hun zo in de mond...
                    Last edited by palombian; 16 maart 2022, 13:07.

                    Comment


                    • #25
                      Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                      Eerlijk gezegd, als ik hier zo allemaal jullie plannen lees om jullie huizen energiezuiniger te kunnen maken, stel ik mij daar toch serieuze vragen bij.
                      Gaan jullie dat er ooit uithalen al die veranderingswerken ?
                      Meesten denken dat de waarde van hun huis daarmee ook zal stijgen, niks van want als je het ooit verkoopt zijn huidige systemen alweer verouderd.

                      Ok ik ben zelf ook bezig om onze accumulatiekachels te laten vervangen door een lucht-lucht warmtepomp, maar daarmee zal het waarschijnlijk ook stoppen.
                      Ik kan me zeker profijt doen vanwege mijn energierekening van 6000€ per jaar, maar bij velen hier lijkt het me eerder een obsessie

                      Misschien eerst maar even de berekening maken van hoeveel je kunt besparen per jaar en dit vergelijken met die investering die je moet doen.
                      Als je het er maar uithaalt binnen 10 jaar brengt het al niet op want dat zit je weer met ouder spul.

                      Gewoon mijn idee, maar als ik deze dingen allemaal lees lijkt het mij dat veel mensen blijkbaar toch nog altijd geld teveel hebben
                      Energiezuinig ... prima, een obsessie is andere zaak

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                        Soms denk ik dat ook. Ok, als je bouwt of verbouwt dan is het 2-3 systemen tegen elkaar afwegen. Maar veranderen "om te besparen en het er uit te halen" daar twijfel ik ook aan. Nu ja, iedereen moet zijn eigen rekening maken.

                        Zelfde met die zonnepanelen. Ik heb eens geteld en wat mij dat zou kosten, dat kan ik op geen enkele manier terugwinnen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Eerlijk gezegd, als ik hier zo allemaal jullie plannen lees om jullie huizen energiezuiniger te kunnen maken, stel ik mij daar toch serieuze vragen bij.
                          Gaan jullie dat er ooit uithalen al die veranderingswerken ?
                          Meesten denken dat de waarde van hun huis daarmee ook zal stijgen, niks van want als je het ooit verkoopt zijn huidige systemen alweer verouderd.

                          Ok ik ben zelf ook bezig om onze accumulatiekachels te laten vervangen door een lucht-lucht warmtepomp, maar daarmee zal het waarschijnlijk ook stoppen.
                          Ik kan me zeker profijt doen vanwege mijn energierekening van 6000€ per jaar, maar bij velen hier lijkt het me eerder een obsessie

                          Misschien eerst maar even de berekening maken van hoeveel je kunt besparen per jaar en dit vergelijken met die investering die je moet doen.
                          Als je het er maar uithaalt binnen 10 jaar brengt het al niet op want dat zit je weer met ouder spul.

                          Gewoon mijn idee, maar als ik deze dingen allemaal lees lijkt het mij dat veel mensen blijkbaar toch nog altijd geld teveel hebben
                          Energiezuinig ... prima, een obsessie is andere zaak

                          grts
                          Sieg
                          Met die 6000€ die wij geobsedeerden niet gaan uitgeven (en onze veel lagere energiekosten door indertijd als obsessief beschouwde maatregelen) kunnen we inderdaad al één en ander doen .

                          Het is geen belegging, en voor de zoveelste keer, waarom hoeft daarvoor een (door de achteruitkijkspiegel berekende) terugverdientijd aangetoond worden, en voor andere inrichtings- en verfraaiingswerken in je huis niet ?
                          Het is in beide gevallen omdat je je er goed zou bij voelen.
                          Last edited by palombian; 16 maart 2022, 15:29. Reden: zinswending

                          Comment


                          • #28
                            Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Eerlijk gezegd, als ik hier zo allemaal jullie plannen lees om jullie huizen energiezuiniger te kunnen maken, stel ik mij daar toch serieuze vragen bij.
                            Gaan jullie dat er ooit uithalen al die veranderingswerken ?
                            Meesten denken dat de waarde van hun huis daarmee ook zal stijgen, niks van want als je het ooit verkoopt zijn huidige systemen alweer verouderd.

                            Ok ik ben zelf ook bezig om onze accumulatiekachels te laten vervangen door een lucht-lucht warmtepomp, maar daarmee zal het waarschijnlijk ook stoppen.
                            Ik kan me zeker profijt doen vanwege mijn energierekening van 6000€ per jaar, maar bij velen hier lijkt het me eerder een obsessie

                            Misschien eerst maar even de berekening maken van hoeveel je kunt besparen per jaar en dit vergelijken met die investering die je moet doen.
                            Als je het er maar uithaalt binnen 10 jaar brengt het al niet op want dat zit je weer met ouder spul.

                            Gewoon mijn idee, maar als ik deze dingen allemaal lees lijkt het mij dat veel mensen blijkbaar toch nog altijd geld teveel hebben
                            Energiezuinig ... prima, een obsessie is andere zaak

                            grts
                            Sieg
                            Dacht ik ook toen ik de post van perelaar las. Een investering doen van 40.000 euro om te besparen...
                            Ik durfde het echter niet schrijven, omdat ik dacht dat ik hier de enige dommerik was.
                            Nu blijk ik toch niet de dommerik te zijn, gezien er nog zijn die er op die manier over denken.
                            Ik ben er lang van thuis gekomen van al die besparingtoestanden. Wij hebben alles geïsoleerd wat er te isoleren valt, zonder de helft van onze woning af te breken, hebben een nieuwe condensatie gasketel, en daarbij blijft het bij en zal het ook bij blijven.
                            Onze buurman heeft net naast ons een paar jaar geleden een nieuwbouwwoning (in feite een minikasteeltje) geplaatst met warmtepomp, maar spreek er hem nooit over. Hij betaalt zich nu blauw aan electriciteitskosten... ondanks het feit dat hij 30 zonnepanelen heeft liggen in zijn tuin. Maar nogmaals, ik ben een echte noob op dit gebied, voor mijn part noem je mij maar een dommerik (kan mij niks schelen ) maar ik hoor en lees nu en dan eens iets. En als je het hoort van iemand die er ervaring mee heeft, dan vertrouw ik toch 10 x meer op dan hetgeen de reklame ons tracht aan te smeren.

                            Comment


                            • #29
                              Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Eerlijk gezegd, als ik hier zo allemaal jullie plannen lees om jullie huizen energiezuiniger te kunnen maken, stel ik mij daar toch serieuze vragen bij.
                              Gaan jullie dat er ooit uithalen al die veranderingswerken ?
                              Meesten denken dat de waarde van hun huis daarmee ook zal stijgen, niks van want als je het ooit verkoopt zijn huidige systemen alweer verouderd.

                              Ok ik ben zelf ook bezig om onze accumulatiekachels te laten vervangen door een lucht-lucht warmtepomp, maar daarmee zal het waarschijnlijk ook stoppen.
                              Ik kan me zeker profijt doen vanwege mijn energierekening van 6000€ per jaar, maar bij velen hier lijkt het me eerder een obsessie

                              Misschien eerst maar even de berekening maken van hoeveel je kunt besparen per jaar en dit vergelijken met die investering die je moet doen.
                              Als je het er maar uithaalt binnen 10 jaar brengt het al niet op want dat zit je weer met ouder spul.

                              Gewoon mijn idee, maar als ik deze dingen allemaal lees lijkt het mij dat veel mensen blijkbaar toch nog altijd geld teveel hebben
                              Energiezuinig ... prima, een obsessie is andere zaak

                              grts
                              Sieg
                              Technische installaties verouderen inderdaad maar goed geplaatste isolatie veel minder. Maar afhankelijk van de materiaalkeuze lopen de kosten zeker snel op. Een gevel van 200m² met een ietwat deftig uitzicht kost dan al snel €30-40K of zelfs meer. Bij ons zal het vernieuwde uitzicht wel een flinke meerwaarde opleveren want onze 45j oude rode baksteen ziet er niet meer zo lentefris uit.

                              Wat gaat de gasprijs doen? Stagneren of nog verder de hoogte inschieten? Mijn jaarlijkse rekening voor gas zal in september van €700 naar €3100 gaan en wie weet waar eindigt het? Ik wil de energierekeningen nog kunnen betalen als ik ooit nog op pensioen mag en ik wil ook niet bibberen van de kou in de winter

                              Comment


                              • #30
                                Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Technische installaties verouderen inderdaad maar goed geplaatste isolatie veel minder. Maar afhankelijk van de materiaalkeuze lopen de kosten zeker snel op. Een gevel van 200m² met een ietwat deftig uitzicht kost dan al snel €30-40K of zelfs meer. Bij ons zal het vernieuwde uitzicht wel een flinke meerwaarde opleveren want onze 45j oude rode baksteen ziet er niet meer zo lentefris uit.

                                Wat gaat de gasprijs doen? Stagneren of nog verder de hoogte inschieten? Mijn jaarlijkse rekening voor gas zal in september van €700 naar €3100 gaan en wie weet waar eindigt het? Ik wil de energierekeningen nog kunnen betalen als ik ooit nog op pensioen mag en ik wil ook niet bibberen van de kou in de winter
                                Ik heb vorig jaar mijn dak volledig laten vervangen, heeft 18.000€ gekost, meer dan ik 40 jaar geleden voor heel het huis heb betaald.
                                Nochtans was die prijs heel redelijk vlak voor de prijsverhogingen, en peanuts gezien de zotte prijzen dat de huizen (zeker hier in Leuven) gaan (die zonnepanelen incl batterij min subsidies waren in verhouding zo goedkoop dat ik die daar ook maar heb laten opleggen, mij nog geen moment beklaagd).

                                Indertijd vond ik het dak nog goed genoeg en er waren natuurlijk genoeg andere verbouwingskosten. Maar uiteindelijk had het beter geweest het toen meteen te laten vernieuwen.

                                Wat de gas gaat doen weet niemand, de huidige regel van de marginale kWh legt de elektriciteitsprijs op het dubbel van de gasprijs (buiten distrubutiekosten, heffingen en taksen).
                                Zolang dit geldt (waaar veel kans voor is omdat er in alle scenarios gasgestookte centrales zullen moeten gebouwd worden) moet een warmtepomp een SCOP van minstens 2 hebben om break-even te zijn tov gasverwarming, buiten de investering en de bijkomende kosten. Deze laatste zullen zo goed als zeker verminderen voor elektriciteit en verhogen voor gas.

                                Het is natuurlijk nooit uit te sluiten dat er bv een regimewissel komt in Rusland en het gas weer rijkelijk vloeit (en de kWh-prijs door andere producenten wordt bepaald zoals de met veel geld opnieuw opgestarte kerncentrales), maar goedkoop gaat het denk ik nooit meer worden.

                                Comment

                                Working...
                                X