Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

    Waar blijft KevinVdd? [emoji849]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Goh, batterij ineens stuk..... geloof me, dat kan echt wel.....ook tegen gekomen.
      Een rit van 50 km achter de rug, thuis gekomen, 's morgens willen vertrekken..... niks meer. Startkabels gebruikt, toerke gedaan, ik dacht, ok, 't zal nu wel in orde zijn..... ik leg de wagen stil en probeer opnieuw te starten..... niks meer. Ik dacht ook eerst de alternator maar achteraf bleek het dus gewoon de batterij die het van het ene moment op het andere begeven had volgens de garage. Batterij was ook ongeveer 5 jaar oud, van volkswagen zelf....nieuwe gestoken en probleem was opgelost, ondertussen al een jaar geleden, geen problemen meer gehad.
      Batterijen zijn rare dingen. Ik had ooit batterijproblemen met mijn Audi 100. Goed, nieuwe batterij er in. 6 Maanden later opnieuw dezelfde miserie. Laadstroom, laadspanning, heel de boel doorgemeten, niks te vinden. Gék werd ik er van. Tja, en die batterij was nieuw hé, die sluit je uit. Dus ik naar Ide in Pittem, 10 minuten heeft het geduurd : een defecte cel in de nieuwe batterij. Met de factuur een nieuwe in garantie gaan halen en opgelost.

      Comment


      • #18
        Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Batterijen zijn rare dingen. Ik had ooit batterijproblemen met mijn Audi 100. Goed, nieuwe batterij er in. 6 Maanden later opnieuw dezelfde miserie. Laadstroom, laadspanning, heel de boel doorgemeten, niks te vinden. Gék werd ik er van. Tja, en die batterij was nieuw hé, die sluit je uit. Dus ik naar Ide in Pittem, 10 minuten heeft het geduurd : een defecte cel in de nieuwe batterij. Met de factuur een nieuwe in garantie gaan halen en opgelost.
        Ik heb deze tester nu al een tijdje: https://nl.aliexpress.com/item/33010...rch-mainSearch
        Die is heel handig om de toestand van de accu te controleren.

        Een "nieuwe" accu kan al een jaar oud zijn als je pech hebt, en dan gaat die een heel stuk minder lang mee dan een accu die recent geproduceerd is.
        Met de accu die er sinds eind vorig jaar in mijn auto zit heb ik wat dat betreft geluk gehad, de productiedatum was minder dan 2 maanden voor de aankoopdatum.
        Die accu is aangekomen met een spanning van 12,7V, dan is die volledig geladen, en in die toestand blijft een loodaccu het langste heel.
        Bij een accu die lang ergens in een magazijn heeft gestaan zal de spanning lager zijn, en dan gaat de levensduur er veel sneller op achteruit.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

          Werden accu's daarom vroeger niet droog geleverd? Ik meen me vaag te herinneren dat je zelf nog zuur in de batterij moest doen bij een nieuwe accu.

          Comment


          • #20
            Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Heb je enig idee wat Hoet vraagt voor een revisieturbo van pakweg een Toyota Hilux ?
            Geen idee wat dat type kost Pol,
            maar ons dochter heeft er een gekocht voor hun Mitsubishi Grandis.
            Nieuw zou rond de 1100€ kosten en de revisie koste bij Turbo’s
            Hoet iets van 550€, is een Audi 2 liter motor die in die auto zit.
            Last edited by Guest42; 15 januari 2022, 17:49.

            Comment


            • #21
              Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Werden accu's daarom vroeger niet droog geleverd? Ik meen me vaag te herinneren dat je zelf nog zuur in de batterij moest doen bij een nieuwe accu.
              Klopt, maar nu niet meer, bij de meeste is dat ook niet meer voorzien.
              Bij mijn auto zit er een AGM gel batterij in, deze schijnen
              een langere levensduur te hebben, daar de platen glasvezel
              versterkt zijn.

              De techniek is eigenlijk afgekeken van de accu’s die verbruikers aan boord van schepen en campers word gebruikt. Ze worden tenslotte veel dieper ontladen en moeten hier tegen kunnen. AGM betekent Absorbed Glass Matt. Deze AGM matten zijn om de loodplaten van de start stop accu heen gevouwen en hebben al het losse zuur opgezogen. Bij diepe belasting trekken de dunne plaatjes van een startaccu heel snel krom. Deze glas matten zorgen ervoor dat dat niet gebeurd. Daarnaast is de interne weerstand ook nog eens lager.

              Comment


              • #22
                Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Geen idee wat dat type kost Pol,
                maar ons dochter heeft er een gekocht voor hun Mitsubishi Grandis.
                Nieuw zou rond de 1100€ kosten en de revisie koste bij Turbo’s
                Hoet iets van 550€, is een Audi 2 liter motor die in die auto zit.
                Aan die prijs kan je gouden zaken doen met Arctic Trucks....

                Comment


                • #23
                  Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Werden accu's daarom vroeger niet droog geleverd? Ik meen me vaag te herinneren dat je zelf nog zuur in de batterij moest doen bij een nieuwe accu.
                  Toch nog wel. een jaar ongeveer geleden een Varta accu gekocht voor de Vespa en deze moest ik zelf nog vullen met zuur. Zes buisjes met zuur aan elkaar op rij vast en deze moet je gelijktijdig
                  in de openingen drukken en laten inlopen. Nadien de accu aan de oplader. Voor de motor is het nu een gel accu.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Klopt, maar nu niet meer, bij de meeste is dat ook niet meer voorzien.
                    Bij mijn auto zit er een AGM gel batterij in, deze schijnen
                    een langere levensduur te hebben, daar de platen glasvezel
                    versterkt zijn.

                    De techniek is eigenlijk afgekeken van de accu’s die verbruikers aan boord van schepen en campers word gebruikt. Ze worden tenslotte veel dieper ontladen en moeten hier tegen kunnen. AGM betekent Absorbed Glass Matt. Deze AGM matten zijn om de loodplaten van de start stop accu heen gevouwen en hebben al het losse zuur opgezogen. Bij diepe belasting trekken de dunne plaatjes van een startaccu heel snel krom. Deze glas matten zorgen ervoor dat dat niet gebeurd. Daarnaast is de interne weerstand ook nog eens lager.
                    Ik denk dat in elke auto met een "start-stop" systeem zo'n AGM accu zit, een gewone accu zal niet lang heel blijven als die de motor zo dikwijls moet starten.
                    In mijn laatste motor (Suzuki Bandit 1200S) zat ook een gel accu (maar ik denk dat geen AGM was), die heeft het in ieder geval 6 jaar en 127.000km uitgehouden.
                    Hoe lang de volgende er nog mee gereden heeft, dat weet ik niet, er zat nog de originele accu in toen ik die motor verkocht.
                    Als die motor voor een wat langere periode niet gebruikt werd, dan werd die wel geregeld aan de lader gehangen om te voorkomen dat ze te diep ontladen werd (dat doe ik nu ook nog met de accu van mijn auto in periodes waarin die vooral voor korte ritten wordt gebruikt).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik denk dat in elke auto met een "start-stop" systeem zo'n AGM accu zit, een gewone accu zal niet lang heel blijven als die de motor zo dikwijls moet starten.
                      In mijn laatste motor (Suzuki Bandit 1200S) zat ook een gel accu (maar ik denk dat geen AGM was)
                      Sorry Bart, is inderdaad ook geen AGM “gel” accu hoor in mijn auto
                      maar een AGM Panasonic batterij.
                      Het zuur zit opgeslagen in die glasvezel doeken, daarom
                      dat je geen vloeistof meer ziet staan.
                      Volgens wat ik zie zijn die AGM accu’s reeds flink goedkoper
                      geworden, op het web 138€ voor een van Varta zag ik net,
                      mijn buurman betaalde twee jaar geleden meer dan 400€
                      voor een nieuwe AGM batterij in zijn Skoda.[emoji50]
                      Bij mijn auto valt dat veelvuldig stil vallen echt wel mee,
                      enkel bij kort remmen zou die eens afslaan, maar ik denk niet
                      dat die al 100 keer is afgeslagen op die 80.000 Km dat ik hem heb.
                      Last edited by Guest42; 16 januari 2022, 15:23.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Geen idee wat dat type kost Pol,
                        maar ons dochter heeft er een gekocht voor hun Mitsubishi Grandis.
                        Nieuw zou rond de 1100€ kosten en de revisie koste bij Turbo’s
                        Hoet iets van 550€, is een Audi 2 liter motor die in die auto zit.
                        https://www.facebook.com/messenger_m...dZB1-aUHwb6BB6 https://www.youtube.com/watch?v=EDc2FD-vy8M

                        Comment


                        • #27
                          Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                          Het rare is : de alternator riem lag IN de capeau vooraan los gevallen (!) en de batterij was daardoor leeggelopen.
                          De garagist heeft hem getakeld en een nieuwe alternator ingestoken voor €337 + controle startmotor en €80 werk.
                          Hij zou hem al hebben opgeladen, maar start nog niet zo goed in het begin (centrale vergrendeling werkte nog niet, denk nu wel), misschien is deze toch nog niet opgeladen, zal er nog een eind mee rijden.

                          Comment


                          • #28
                            Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                            Een nieuwe alternator omdat de riem er af was?
                            Ook alternator stuk dan of gewoon wat meer willen rekenen? [emoji848]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                              ?????

                              Comment


                              • #30
                                Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                                Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
                                Het rare is : de alternator riem lag IN de capeau vooraan los gevallen (!) en de batterij was daardoor leeggelopen.
                                De garagist heeft hem getakeld en een nieuwe alternator ingestoken voor €337 + controle startmotor en €80 werk.
                                Hij zou hem al hebben opgeladen, maar start nog niet zo goed in het begin (centrale vergrendeling werkte nog niet, denk nu wel), misschien is deze toch nog niet opgeladen, zal er nog een eind mee rijden.
                                Raar verhaal hoor. Als de riem er af was gelopen (laadstroom valt uit) had je onmiddellijk melding moeten krijgen van je laadcontrolelampje, dat gebeurde al toen ik nog in de pampers lag.
                                Een V-riem loopt er ook nooit zomaar af. Ik versta er geen snars meer van.
                                En wat die "controle van die startmotor" betekent zou ik ook wel eens willen weten. Ik zou dat noemen : "starten en kijken als hij draait".

                                Comment

                                Working...
                                X