Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

glas 1.6mm dik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • glas 1.6mm dik

    CORRECTIE: 1.3mm

    Voor de restoratie van een antiek fototoestel zou ik glasplaten van 1.3mm moeten hebben. Het moet dienen om gelatine filters tussen te lijmen.

    Een optie is om oude glasnegatieven van 6.5x9 hiervoor te gebruiken, maar dan zijn deze natuurlijk wel finaal "vernietigd". Die heb ik nu ook niet bij de hand. En bij de fotowinkel hebben ze dat ook niet meer....

    Iemand een idee waar dat te vinden is?
    Last edited by Spanik; 17 februari 2022, 16:40.

  • #2
    Re: glas 1.6mm dik

    Gelatine filters lijmen?
    En dan nog tussen twee glazen?
    Het is toch niet om als filter voor of achter een objectief te gebruiken?
    Glas ga je vinden bij een glasmaker, die besteld dit dan bij één of andere fabriek waar ze optisch glas trekken.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: glas 1.6mm dik

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      CORRECTIE: 1.3mm

      Voor de restoratie van een antiek fototoestel zou ik glasplaten van 1.3mm moeten hebben. Het moet dienen om gelatine filters tussen te lijmen.

      Een optie is om oude glasnegatieven van 6.5x9 hiervoor te gebruiken, maar dan zijn deze natuurlijk wel finaal "vernietigd". Die heb ik nu ook niet bij de hand. En bij de fotowinkel hebben ze dat ook niet meer....

      Iemand een idee waar dat te vinden is?
      Ik heb hier nog redelijk wat optisch anti Newton glazen liggen Spanik.
      Is wel 1,85mm dik en ongeveer 150mm X 100mm
      Komt van pro scanners van Scitex.

      Comment


      • #4
        Re: glas 1.6mm dik

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Gelatine filters lijmen?
        En dan nog tussen twee glazen?
        Het is toch niet om als filter voor of achter een objectief te gebruiken?
        Glas ga je vinden bij een glasmaker, die besteld dit dan bij één of andere fabriek waar ze optisch glas trekken.
        Ja, om achter de lens en voor de film te zetten Een Devin driekleur camera met R, G en B filter. De originele zijn naar de filistijnen. Een bron voor de filters heb ik ondertussen gevonden. Alleen dat lijmen zie ik absoluut niet zitten. Die canadabalsem en xyleen zijn een vuiligheid eerste klasse.

        Vensterglas vind ik daar wel. Heb er al een tiental gebeld en geen enkel die dat heeft of wil bestellen. Enige optie zou het UK of US kunnen zijn en glas van 0.05" vinden.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Ik heb hier nog redelijk wat optisch anti Newton glazen liggen Spanik.
        Is wel 1,85mm dik en ongeveer 150mm X 100mm
        Komt van pro scanners van Scitex.
        Bedankt voor het aanbod. Maar het gaat de juiste dikte moeten zijn. Kennelijk is er een invloed op het scherpstelpunt.

        Maar het is hetzelfde glas als bij glasnegatieven gebruikt wordt. Dus dat valt nog mee. Alleen er zo wat vinden waar de gevoelige laag gestript mag worden zonder dat er iets verloren gaat. En genoeg want er zullen er wel enkele sneuvelen. Desnoods nieuwe kopen, er worden er nog gemaakt! Wist ik ook niet.

        Comment


        • #5
          Re: glas 1.6mm dik

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Bedankt voor het aanbod. Maar het gaat de juiste dikte moeten zijn. Kennelijk is er een invloed op het scherpstelpunt.

          Maar het is hetzelfde glas als bij glasnegatieven gebruikt wordt. Dus dat valt nog mee. Alleen er zo wat vinden waar de gevoelige laag gestript mag worden zonder dat er iets verloren gaat. En genoeg want er zullen er wel enkele sneuvelen. Desnoods nieuwe kopen, er worden er nog gemaakt! Wist ik ook niet.
          Neem eens contact op met Alex, (heb ik jaren zaken mee gedaan)
          een topkerel uit Eindhoven, die kent zijn adressen.

          keyword1, keyword2, keyword3, keyword1, keyword2, keyword3, keyword1, keyword2, keyword3, keyword1, keyword2, keyword3,

          Comment

          Working...
          X