Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatief voor Microsoft Office 365

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Alternatief voor Microsoft Office 365

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Wat is nu eigenlijk een Microsoft massalicentie?
    Hoeveel Pc's zou de NMBS niet hebben?
    Ik heb er eigenlijk geen flauw benul van maar dat zullen er ettelijke duizenden zijn.
    Maar zowel het OS als Office en/of andere software (de NMBS heeft zijn eigen mailprogramma) staan niet op alle computers hoor.
    De overgrote meerderheid van de computers moeten inloggen op de servers van de NMBS voor je ermee zou kunnen werken.

Dus mijn redenering is dat de NMBS 1 sleutel heeft voor heel hun systeem en dus staat alles op de hoofdserver van het land, corrigeer me als ik verkeerd ben.
    Dat kan zijn dat zij 1 corporate sleutel hebben of hoe dat noemt, geldig voor een massa PC's. Zal wel iets voordeliger zijn dan 1 licentie per PC
    Ik weet niet hoe de NMBS is georganiseerd, maar de Federale Staat heeft zeker tienduizenden PC's. 40.000? Hoger? Lager? Digitalisering heeft daar ook toegeslagen en ik kan bevestigen dat op elke PC/laptop waar ik weet van heb Windows 10 draait en op elke PC/laptop een Office365 Pro is geïnstalleerd. Opslag in de Cloud (OneDrive) en in een map op die PC. Daar is inderdaad zo één of meer (per ministerie?) corparate keys aangekocht. De eigen servers dienen alleen voor interne programma's en gegeven Die staan niet op de "persoonlijke" PC's.

Ik kan -gelukkig - niet uit ervaring spreken, maar maken de politieagenten ook geen verslag ter plaatse bij een ongeval op een laptop? In kladblok of wordpad dan?

Mijn zoon werkt op de helpdesk van een groot ziekenhuis, dat het laatste anderhalf jaar regelmatig in het (Corona) nieuws is.
    Mijn vrouw werkte tot voor kort (pensioen) op de administratie daar. De PC's (en dat zijn er zeer veel) daar zijn inderdaad deels aangesloten op een server waar bepaalde programma's op draaien. Data, ook brieven, worden uitsluitend bewaard op een interne server, dat wel. Maar ook zij had Office apart geïnstalleerd op haar PC.

En trouwens elke NMBS heeft een 15-tal jaren een Windows 7 kunnen kopen voor iets van € 20 als ik het mij nog kan herinneren. Elke Windows 7 Ultimate had zijn eigen sleutel.
    Nooit gehoord van personeelsvoordelen, zeker? Een NMBS personeelslid mag ook gratis op de trein, een (ex) Ford arbeider kon een Ford; Mazda, .... kopen met 27% korting, enzovoort. Waarom mag de NMBS dan zijn personeel dan geen voordeel geven met een goedkopere Windows 7 ? Waar de NMBS ook haar voordeel uit haalt want het personeel raakt vertrouwd met Windows 7 op hun persoonlijke PC en in hun vrije tijd, niet op kosten van de NMBS.

Ik herinner me dat mijn vrouw enkele jaren terug Office (2016?) kon kopen voor 10 euro. Zelfde redenering.

Comment

Alternatief voor Microsoft Office 365

En trouwens elke NMBS heeft een 15-tal jaren een Windows 7 kunnen kopen voor iets van € 20 als ik het mij nog kan herinneren. Elke Windows 7 Ultimate had zijn eigen sleutel.

Enfin eigenlijk is het een zinloze discussie en kunnen we allemaal gelijk hebben, maar feit is dat hier bij mij thuis zowel een Windows 10 Pro als een Offiice 2016 al vele jaren draait zonder te mankeren.
      Dat men een goedkopere licentie kan kopen via de werkgever is een aan voorwaarden gekoppelde overeenkomst met Microsoft (HUP).
      Daarin staat duidelijk dat het enkel voor personeelsleden is en hun gezin, niet voor derden.
      Als men aan de HUP voorwaarden voldoet, dan heeft men inderdaad legaal een goedkope versie.

Uiteraard als ik dat koop via mijn werkgever maar op uwe PC installeer, dan gaat dat werken … maar het blijft een inbreuk op de voorwaarden en dus niet toegelaten.

Dat het werkt staat volledig los van het feit dat het al dan niet volgens de regeltjes is. [emoji6]
      Last edited by VerSeg; 18 september 2021, 09:44. Reden: Typfout
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Freeoffice eens testen? Ik gebruik dat enkel voor het lezen van krachtpunt-presentaties - op mijn linux systeempjes. Voor het ernstigere werk blijf ik op openoffice vertrouwen.

Nu is mijn ervaring met ofvies wel - dat zelfs die vrij oude versies betrouwbaar blijven lopen - alleen krijg je na een bepaalde tijd (en dat is nog wat langer dan windows) geen fixes meer. En dan moet je haast upgraden. Er zijn nog andere opties om te beveiligen - maar dat gaat misschien wat te ver.

Comment

Wat is nu eigenlijk een Microsoft massalicentie?
          Hoeveel Pc's zou de NMBS niet hebben?
          Ik heb er eigenlijk geen flauw benul van maar dat zullen er ettelijke duizenden zijn.
          Maar zowel het OS als Office en/of andere software (de NMBS heeft zijn eigen mailprogramma) staan niet op alle computers hoor.
          De overgrote meerderheid van de computers moeten inloggen op de servers van de NMBS voor je ermee zou kunnen werken.

Dus mijn redenering is dat de NMBS 1 sleutel heeft voor heel hun systeem en dus staat alles op de hoofdserver van het land, corrigeer me als ik verkeerd ben.

Enfin eigenlijk is het een zinloze discussie en kunnen we allemaal gelijk hebben, maar feit is dat hier bij mij thuis zowel een Windows 10 Pro als een Offiice 2016 al vele jaren draait zonder te mankeren.
          Je klutst alles vrolijk doormekaar ... Als 14 jaar gepensioneerde ben ik nog steeds "volwaardig" lid in de IT infrastructuur van mijn laatste werkgever. Dat wil zeggen dat ik volle toegang heb tot de hele meuk van Office365 en ik kan daarvan, als ik wil, een volwaardige kopij installeren op mijn PC, off line dus, (wat ik dus uit principe niet doe want ik draag niets meer bij) maar ik kan in de ganse O365 inloggen VIA de Microsoft servers(!) met de credentials van mijn werkgever EN met het email domein van mijn werkgever (dus GEEN Microsoft email domein). Het komt er dus op neer dat de hele administratie IT infrastructuur "ge-outsourced" en dat ze zelf geen algemene administratieve(?) taken meer beheren in termen van servers en software.
          Sluit dat uit dat mijn werkgever mij een zo goed als kosteloze kopij van W10 zou kunnen aan de hand doen met een eigen (PRIVE!) serial? Neen toch? (misschien doet hij dat wel, 'k heb het niet eens nagekeken.)
          Trouwens, "Academic download" bestond destijds voor niets anders, en de aangesloten onderwijsinstellingen konden zo hun personeel, op een goedkope manier, van zowel hardware als persoonlijke software voorzien ... naast de corporate programmas die ze destijds op hun eigen servers draaiden ... en geloof mij, daar was maar EEN sleutel voor en ik kan het weten als toenmalige "node beheerder".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Je klutst alles vrolijk doormekaar ... Als 14 jaar gepensioneerde ben ik nog steeds "volwaardig" lid in de IT infrastructuur van mijn laatste werkgever. Dat wil zeggen dat ik volle toegang heb tot de hele meuk van Office365 en ik kan daarvan, als ik wil, een volwaardige kopij installeren op mijn PC, off line dus, (wat ik dus uit principe niet doe want ik draag niets meer bij) maar ik kan in de ganse O365 inloggen VIA de Microsoft servers(!) met de credentials van mijn werkgever EN met het email domein van mijn werkgever (dus GEEN Microsoft email domein). Het komt er dus op neer dat de hele administratie IT infrastructuur "ge-outsourced" en dat ze zelf geen algemene administratieve(?) taken meer beheren in termen van servers en software.
            Sluit dat uit dat mijn werkgever mij een zo goed als kosteloze kopij van W10 zou kunnen aan de hand doen met een eigen (PRIVE!) serial? Neen toch? (misschien doet hij dat wel, 'k heb het niet eens nagekeken.)
            Trouwens, "Academic download" bestond destijds voor niets anders, en de aangesloten onderwijsinstellingen konden zo hun personeel, op een goedkope manier, van zowel hardware als persoonlijke software voorzien ... naast de corporate programmas die ze destijds op hun eigen servers draaiden ... en geloof mij, daar was maar EEN sleutel voor en ik kan het weten als toenmalige "node beheerder".
            Wat wil je hier mee bewijzen eigenlijk?
            Ken jij de NMBS wel eigenlijk, ik heb er bijna mijn hele loopbaan gewerkt en ken wellicht 1/1000 van de NMBS. Wie kent er eigenlijk de NMBS helemaal, waarsschijnlijk niemand of niks.
            Godswegen zijn ondoorgrondelijk, deze van de NMBS zijn............................................
            En blijf eens on-topic inplaats hier altijd te komen stoefen.
            Je heb in de meeste gevallen gelijk maar, Godzijdank, weet je niet alles hoor.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Wat wil je hier mee bewijzen eigenlijk?
              Ken jij de NMBS wel eigenlijk, ik heb er bijna mijn hele loopbaan gewerkt en ken wellicht 1/1000 van de NMBS. Wie kent er eigenlijk de NMBS helemaal, waarsschijnlijk niemand of niks.
              Godswegen zijn ondoorgrondelijk, deze van de NMBS zijn............................................
              En blijf eens on-topic inplaats hier altijd te komen stoefen.
              Je heb in de meeste gevallen gelijk maar, Godzijdank, weet je niet alles hoor.
              Dat je niets weet van corporate licenties en bij extensie niets van persoonlijke licenties ... en waarschijnlijk van de IT organisatie-top van je werkgever ook al niet ... da's al ... men moet "god's wegen" niet vergelijken met verregaande incompetentie ... jammer maar helaas ... laat ze maar eens wat treinen op tijd laten rijden, misschien krijgen ze dan eindelijk Jan Publiek nog mee!
              En wat het "stoefen" betreft ... djeez dude, get eerder a facts check? misschien? ipv de mensen cowboy verhalen mee te geven?
              ... en om te "stoefen": ik ben al méér vergeten dan de meesten ooit zullen weten, men zal er moeten mee leven waar ik hier eigenlijk mijn kostbare tijd nog aan zit te verkl.... godbetert! discussies over het geslacht der engelen!

Comment

ik ben al méér vergeten dan de meesten ooit zullen weten
                Het is niet omdat men iets weet, dat het daarom juist is. [emoji23][emoji23][emoji23]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Dat je niets weet van corporate licenties en bij extensie niets van persoonlijke licenties ... en waarschijnlijk van de IT organisatie-top van je werkgever ook al niet ... da's al ... men moet "god's wegen" niet vergelijken met verregaande incompetentie ... jammer maar helaas ... laat ze maar eens wat treinen op tijd laten rijden, misschien krijgen ze dan eindelijk Jan Publiek nog mee!
                  En wat het "stoefen" betreft ... djeez dude, get eerder a facts check? misschien? ipv de mensen cowboy verhalen mee te geven?
                  ... en om te "stoefen": ik ben al méér vergeten dan de meesten ooit zullen weten, men zal er moeten mee leven waar ik hier eigenlijk mijn kostbare tijd nog aan zit te verkl.... godbetert! discussies over het geslacht der engelen!
                  Wat een arrogante zak ben jij wel zeg.
                  Je weet veel meer dan ik, dat kan hoor, maar je maakt jezelf overal zo'n wel weter en zo onuitstaanbaar arrogant.
                  De top van de NMBS IT daar zullen er maar weinig iets vanaf weten en zeker jij NIET, niks en niemendal!
                  Loop van mijn part elders zeiken jong.
                  Je moet toch met je tactvolle tussenkomsten elk draadje weer om zeep helpen, daar ben je wel een crack in hoor.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Voor de nuttige info,
                    Dank. Heb ondertussen een paar van die alternatieven bekeken en ik denk dat er eentje op de PC terecht komt.
                    Gezien de teneur, mag hier een slot op.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

Comment

Moderator Note: Op vraag van TS, en om verdere 'wildgroei' te vermijden, wordt deze topic afgesloten.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Working...
                      X