Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slecht nieuws voor zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Die 500% ging, volgen wat ik mij herinner, over een paar duizend meters in Nederland die fout waren.
    Dit gaat over meters die volgens een bepaald principe meten. Ongeveer 750000 meters is wel meer dan een paar duizend.

    Palombian, een gepubliceerd artikel van universiteit Utrecht, Hogeschool Amsterdam dat bevestigd werd door de tegen-expertise van netbeheer NL is broodje aap? Als elektronicus die genoeg van die zaken meegemaakt heeft ben ik er zeker van dat dit klopt. Niet alleen dat, maar ook wetend hoe openbare aanbestedingen werken en dat je hier geen expertise bij een onafhakelijk labo kan vragen als je je slimme meter verdenkt maakt me helemaal zeker dat dit type meter nog steeds geïnstalleerd wordt.

    Comment


    • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Dit gaat over meters die volgens een bepaald principe meten. Ongeveer 750000 meters is wel meer dan een paar duizend.

      Palombian, een gepubliceerd artikel van universiteit Utrecht, Hogeschool Amsterdam dat bevestigd werd door de tegen-expertise van netbeheer NL is broodje aap? Als elektronicus die genoeg van die zaken meegemaakt heeft ben ik er zeker van dat dit klopt. Niet alleen dat, maar ook wetend hoe openbare aanbestedingen werken en dat je hier geen expertise bij een onafhakelijk labo kan vragen als je je slimme meter verdenkt maakt me helemaal zeker dat dit type meter nog steeds geïnstalleerd wordt.
      Dus de meeste van de slimme meters al (in België geïnstalleerd) zouden 5 keer teveel aanrekenen ?
      Komaan zeg, dit lijkt een samenzweringstheorie.
      In dat geval was er al veel meer protest geweest.

      Er was trouwens de laatste dagen helemaal geen protest, de Vlaamse regering (en vooral de partij waartoe de huidige voogdijminister behoort) was als de dood voor (verder) reputatieverlies en heeft snel een op voorhand berekend scenario uitgerold. Dit hoogstwaarschijnlijk geadviseerd door experten die aanleunen bij de zonnepanelensector.

      Diezelfde sector waarvan een aantal leden in samenwerking met minstens één bank fraude hebben gepleegd bij grote installaties (na op legale wijze de extreem gunstige condities zo lang mogelijk te hebben gerokken)
      En vorig jaar de onzekerheid over de verlenging van de terugdraaiende meter onder de mat heeft geveegd om zoveel mogelijk te verkopen.

      Zij zijn met hun winstbejag op korte termijn mee verantwoordelijk voor de huidige koterij.
      Snel kassa en dan de bevolking opzetten tegen de VREG.

      Op risico de forumregels te overtreden, dit neigt naar populisme (en is de reden waarom ik hier zal blijven proberen bepaalde beweringen te weerleggen of althans in vraag te stellen).

      Zoals hier al is gesteld: het is niet de eerste keer dat er is teruggekomen op maatregelen.
      De pioniers uit de tijd van €450 per 1000 kWh voor 20 jaar zullen nu ook niets meer krijgen. Bovendien zijn hun panelen waarschijnlijk bijna versleten (en terugbetaald).
      Veel panelen leggen om met een terugdraaiende meter elektrisch te verwarmen was een model dat gedoemd was te verdwijnen.

      Ik ben bezorgd over de weerstand van velen hier tegen verandering .
      Last edited by palombian; 17 januari 2021, 10:24. Reden: protest

      Comment


      • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Dus de meeste van de slimme meters al (in België geïnstalleerd) zouden 5 keer teveel aanrekenen ?
        Komaan zeg, dit lijkt een samenzweringstheorie.
        De "meeste" zal wel ruim overdreven zijn, maar ik heb intussen genoeg ondervinding met computers en software bugs om er van overtuigd te zijn dat een computer en software gaan gebruiken om een verbruik te gaan meten exponentiëel meer kans op foutieve metingen zal geven dan de goeie ouwe Ferrarismeter.
        Moest men de oude teller als controle laten blijven mee meten zou al wat meer zekerheid bieden.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Dus de meeste van de slimme meters al (in België geïnstalleerd) zouden 5 keer teveel aanrekenen ?
          Komaan zeg, dit lijkt een samenzweringstheorie.
          In dat geval was er al veel meer protest geweest.

          Ik ben bezorgd over de weerstand van velen hier tegen verandering .
          Lees eens ipv over samenzweringstheorieën te beginnen. Het gaat over 3 labo's die dit vastgesteld hebben. Eentje ervan aangesteld door de netbeheerder die die toestellen heeft laten installeren. En neen, het zijn niet alle meters. Het zijn (in NL 10 verschillende types) die onder bepaalde omstandigheden (LED lampen en spaarlampen) tot 500% teveel registreren. In totaal ging het over ongeveer 3.5% van de geïnstalleerde meters. Maar met enkele miljoenen meters geïnstalleerd loopt het op.

          De andere meters toonden afwijkingen van -10% tot +30% en dat werd als OK bestempeld vergeleken met wat een huidige meter kan.

          Als een meter niet te betrouwen is om onder alle omstandigheden minstens zo goed als de oude technologie te meten, dan zou dat nooit mogen uitgerold worden. Zeker niet als dat de basis is om verbruik aan te rekenen. Vooral nu, als ze heffingen gaan heffen gebaseerd op 15-minuten piek verbruik.

          Verandering is OK. Maar als dat ook nog eens een achteruitgang is die ons veel geld kost, dan ben ik er tegen. Vergeet niet dat als ze zo'n hele reeks meters moeten vervangen dat de consument dat toch zal betalen. Misschien niet direct, maar dat wordt gewoon meegerekend in de distributiekosten van de netbeheerder. Voor niets gaan ze hun eigen fouten niet herstellen.

          Oh ja, ze hebben in NL ook al 40000 slimme gasmeters vervangen. Teveel kans op lekken want schroefdraad te nipt gesneden voor de goedkoop. Ook vooruitgang...

          Comment


          • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

            Ik lees hierboven:zonnepanelen bijna al versleten.
            Heeft iemand zich al eens de vraag gesteld,hoeveel het gaat kosten om die te recycleren??

            Comment


            • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

              Nu de terugdraaiende teller door de VREG is afgeschaft zullen waarschijnlijk veel mensen overwegen om een opslagbatterij aan te schaffen.
              EnnergyVille is een bedrijf dat dergelijke batterijen ontwikkeld. De voorzitter v/d raad van bestuur van EnnergyVille is Ronnie Belmans.
              Is het nu niet heel toevallig dat die zelfde Ronnie Belmans ook voorzitter v/d raad van bestuur is van de VREG ???
              Als je dan nog eens bekijkt van welke politieke strekking hij afkomstig is zou je wel helemaal achterdochtig worden
              What you see is what you get

              Comment


              • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                Nu de terugdraaiende teller door de VREG is afgeschaft zullen waarschijnlijk veel mensen overwegen om een opslagbatterij aan te schaffen.
                EnnergyVille is een bedrijf dat dergelijke batterijen ontwikkeld. De voorzitter v/d raad van bestuur van EnnergyVille is Ronnie Belmans.
                Is het nu niet heel toevallig dat die zelfde Ronnie Belmans ook voorzitter v/d raad van bestuur is van de VREG ???
                Als je dan nog eens bekijkt van welke politieke strekking hij afkomstig is zou je wel helemaal achterdochtig worden
                Deze man was vroeger een groot verdediger van kernenergie, maar door voortschrijdend inzicht tot hernieuwbare energie bekeerd.
                Energyville is een onderzoeksinstituut, geen producent, maar heeft vanzelfsprekend banden met de industrie.

                Uiteraard is hij een lobbyist, maar had je dan liever dat we in ons land met oude technologie blijven zitten ?
                De energietransitie is niet tegen te houden en zal veel geld kosten, als we niet meedoen wordt dat ergens anders verdiend.

                Een beetje googelen op zonne-fora bevestigt mijn indruk dat vooruitgang niet direct zal komen van de gemiddelde zonnepaneelvlaming, die door een te gul subsidiebeleid op het verkeerde been is gezet en uiterst achterdochtig is geworden. Complotdenken loert achter de hoek.
                Een gemiste kans.

                Als dit draadje enkel een geklaag over het aangedane onrecht of erger nog een oproep tot verzet tegen de huidige maatregelen wordt doe ik niet meer mee.
                Ik heb ook veel vragen waar ik nog geen antwoord op heb, ik wacht tot het stof is gaan liggen en informeer me verder.
                Last edited by palombian; 17 januari 2021, 16:47.

                Comment


                • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Uiteraard is hij een lobbyist, maar had je dan liever dat we in ons land met oude technologie blijven zitten ?
                  Uiteraard niet, maar wie kan in godsnaam bv. nog enig geloof hechten aan de "nieuwe" lokroep van de Vlaamse regering om nu massaal elektrische wagens te kopen, terwijl ieder weldenkend persoon toch perfect kan inschatten dat we er het vermogen niet voor hebben om ze op te laden. En als je ze zou willen opladen tijdens de stille uren: nachttarief vliegt ook al op de schop (begrijpe wie kan).
                  Iedereen zal toch wel beseffen dat accijnzen op elektriciteit de volgende stap zal zijn.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                    Simpele vraag. Hoe kan gebruik maken van de werkende zonnepannelen, ik bedoel, ik verbruik stroom, dus indein de zonnepanelen werken gebruik ik die en hoe kanik voorkomen dat er ook maar iets naar het net gaat ?
                    Indien iedereen stopt met het in het net brengen van de zogezegde overtollige stroom kraait overheid en luminus misschien iets valser. Halen we zeker de groennorm gevraagd door Europa niet.
                    Trouwens, de stroom ie in het net komt wordt vergoed alvolgens de overeenkomst en opgesteld in een nieuw contract met de leverancier. Wat indien ik niet akkoord ga met de voorgestelde prijs en dus geen verkoop noch gratis gifte wil doen ?
                    Toen ik bouwde werd ik nagenoeg verplicht alles electrisch te doen ... Men wou geen gas leggen in het laaste deel van de straat en om een ondergrondse stookolietank te plaatsen vond ik het onverantwoord gezien de heel drassige gronden ... (Bovendonk).
                    Er werd geopteerd voor accumulatoren. Opladen van warteblokken buiten de piekuren ('s nachts). Gevolg een dubbel tarief en twee teller. De ene start 'savond om 10 uur en loopt to 7 uur 's morgens. Op dat circuit staat alles wat met verwarming heeft te maken.
                    De rest staat op dagcircuit.
                    In die tijd een contract voor dubbele tarifiering. Ik betaal minder voor de 's nachts geleverde stroom dan tijdens de dag.
                    Met invoeren digitale teller verdwijnt de dubbele tarifiering, meer nog, verdwijnen de twee tellers en heb ik nog één circuit over. Maw, de accumulatoren slaan op wanneer de restwarmte te laag iw. Gevolg voor hetzelfde geld van je op piekmomenten en met je aonnepanelen genereer je wel niet genoeg ogenblikkelijke stroom om het opladen volmondig te ondersteunen. Dus aankopen stroom om een uur na opladen de op dan overtollig geproduceerde stroom weg te gooien ... En wat met de zware piekbelasting die dan plots zal genereren ? Nog een een duurdere stroom om accumulatoren niet op dat rpincipe zijn gebouwd ?
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Simpele vraag. Hoe kan gebruik maken van de werkende zonnepannelen, ik bedoel, ik verbruik stroom, dus indein de zonnepanelen werken gebruik ik die en hoe kanik voorkomen dat er ook maar iets naar het net gaat ?
                      Indien iedereen stopt met het in het net brengen van de zogezegde overtollige stroom kraait overheid en luminus misschien iets valser. Halen we zeker de groennorm gevraagd door Europa niet.
                      Trouwens, de stroom ie in het net komt wordt vergoed alvolgens de overeenkomst en opgesteld in een nieuw contract met de leverancier. Wat indien ik niet akkoord ga met de voorgestelde prijs en dus geen verkoop noch gratis gifte wil doen ?
                      Toen ik bouwde werd ik nagenoeg verplicht alles electrisch te doen ... Men wou geen gas leggen in het laaste deel van de straat en om een ondergrondse stookolietank te plaatsen vond ik het onverantwoord gezien de heel drassige gronden ... (Bovendonk).
                      Er werd geopteerd voor accumulatoren. Opladen van warteblokken buiten de piekuren ('s nachts). Gevolg een dubbel tarief en twee teller. De ene start 'savond om 10 uur en loopt to 7 uur 's morgens. Op dat circuit staat alles wat met verwarming heeft te maken.
                      De rest staat op dagcircuit.
                      In die tijd een contract voor dubbele tarifiering. Ik betaal minder voor de 's nachts geleverde stroom dan tijdens de dag.
                      Met invoeren digitale teller verdwijnt de dubbele tarifiering, meer nog, verdwijnen de twee tellers en heb ik nog één circuit over. Maw, de accumulatoren slaan op wanneer de restwarmte te laag iw. Gevolg voor hetzelfde geld van je op piekmomenten en met je aonnepanelen genereer je wel niet genoeg ogenblikkelijke stroom om het opladen volmondig te ondersteunen. Dus aankopen stroom om een uur na opladen de op dan overtollig geproduceerde stroom weg te gooien ... En wat met de zware piekbelasting die dan plots zal genereren ? Nog een een duurdere stroom om accumulatoren niet op dat rpincipe zijn gebouwd ?
                      Ik zit in net dezelfde situatie Wim en heb me dit ook al afgevraagd, daarom dat ik zeg dat er geen digitale meter in huis komt zolang ik het kan uitstellen door allerlei smoesjes

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Slecht nieuws voor zonnepanelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Ik zit in net dezelfde situatie Wim en heb me dit ook al afgevraagd, daarom dat ik zeg dat er geen digitale meter in huis komt zolang ik het kan uitstellen door allerlei smoesjes

                        grts
                        Sieg
                        Ik hoop dat ze ons dan geen andere loer gaan draaien en ze zelf een “inschatting” gaan doen van wat we verbruiken en op het net zetten.
                        Doen ze ook met prijsverhoging in de loop van het jaar.
                        Dan schatten ze dat je zoveel verbruikt hebt aan het oude tarief en zoveel aan het nieuwe tarief ... maar de verdeling van dat verbruik komt daarom niet overeen met de werkelijkheid.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                          de bedoeling van dat speciale nachttarief destijds was, net zoals de autostradeverlichting, bedoeld om de kerncentrales 's nacht draaiende te houden. Vermits men die nu wil stilleggen is dat niet meer nodig dus schaft men het maar af.
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                          Comment


                          • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                            De firma van de zonnepanelen heeft een mailing rondgestuurd - om de beslissing van grondwettelijk hof te kaderen.
                            Ze betreuren deze ontwikkeling maar schrijven dat niet alles negatief hoeft te zijn - er staat oa dit :

                            "Met een digitale meter krijgt u beter inzicht in uw verbruik en injectie en kan u het gebruik van uw toestellen slimmer inplannen.
                            Via "slimme toepassingen" op de digitale meter (gekoppeld aan de gebruikerspoorten) kunnen toestellen geactiveerd worden, precies op het moment dat er genoeg zelf opgewekte elektriciteit is.
                            Zulke slimme sturing houdt bijvoorbeeld het weer in de gaten en activeert het apparaat als het opmerkt dat de elektriciteitsbehoefte en de elektriciteitsproductie op elkaar afgestemd kunnen worden."
                            ...

                            benieuwd hoe dat concreet gaat worden ingevuld en welke technische aanpassingen dit weer zal vereisen.
                            Last edited by blauwzwart; 18 januari 2021, 10:23.
                            mijn website : klik

                            Comment


                            • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                              De firma van de zonnepanelen heeft een mailing rondgestuurd - om de beslissing van grondwettelijk hof te kaderen.
                              Ze betreuren deze ontwikkeling maar schrijven dat niet alles negatief hoeft te zijn - er staat oa dit :

                              "Met een digitale meter krijgt u beter inzicht in uw verbruik en injectie en kan u het gebruik van uw toestellen slimmer inplannen.
                              Via "slimme toepassingen" op de digitale meter (gekoppeld aan de gebruikerspoorten) kunnen toestellen geactiveerd worden, precies op het moment dat er genoeg zelf opgewekte elektriciteit is.
                              Zulke slimme sturing houdt bijvoorbeeld het weer in de gaten en activeert het apparaat als het opmerkt dat de elektriciteitsbehoefte en de elektriciteitsproductie op elkaar afgestemd kunnen worden."
                              ...

                              benieuwd hoe dat concreet gaat worden ingevuld en welke technische aanpassingen dit weer zal vereisen.
                              Ik zou die gasten antwoorden:

                              "U raad me dus aan om te doen wat al tientallen jaren door de brandweer afgeraden wordt: Wasmachine, vaatwas en droogkast laten werken bij afwezigheid.
                              Droogkast gebruiken, ook als je de was buiten kan laten drogen bij droog en zonnig weer ?"


                              Vroeger op de radio: de Rechtvaardige rechters: "Streng maar Rechtvaardig"
                              Kunnen we vervangen door: "Slim, maar gevaarlijk"
                              Last edited by nete; 18 januari 2021, 11:09.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                                Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                                De firma van de zonnepanelen heeft een mailing rondgestuurd - om de beslissing van grondwettelijk hof te kaderen.
                                Ze betreuren deze ontwikkeling maar schrijven dat niet alles negatief hoeft te zijn - er staat oa dit :

                                "Met een digitale meter krijgt u beter inzicht in uw verbruik en injectie en kan u het gebruik van uw toestellen slimmer inplannen.
                                Via "slimme toepassingen" op de digitale meter (gekoppeld aan de gebruikerspoorten) kunnen toestellen geactiveerd worden, precies op het moment dat er genoeg zelf opgewekte elektriciteit is.
                                Zulke slimme sturing houdt bijvoorbeeld het weer in de gaten en activeert het apparaat als het opmerkt dat de elektriciteitsbehoefte en de elektriciteitsproductie op elkaar afgestemd kunnen worden."
                                ...

                                benieuwd hoe dat concreet gaat worden ingevuld en welke technische aanpassingen dit weer zal vereisen.
                                Hoe gaat die digitale teller nu zelf kunnen sturing doen van mijn accumulatoren ? Of worden we ook nog eens verplicht per stopcontact op te geven welk toestel erop staat en dat houdt dan ook in dat je per stopcontact een lgescheiding eiding naar die digitale teller moet hebben ? Trouwens, koper is niet gratis hoor. En ja, eventueel met een bijhorende electronisch schakelaar tussen stopcontact en toestel met sturing via kabel of WiFi of andere golven ... En die zullen niet gratis zijn.
                                Om inzicht te hebben in wat iik verbruik, wanneer en hoe moet ik geen toestel hebben dat me gespaard geld uit de zakken haalt. Iedereen heeft een gratis toestel om dat te zien en dat niet geld uit de zakken haalt. 'Gezond verstand'.
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X