Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe desktop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Nieuwe desktop

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Ik ben bv geen gamer, op mijn 65W cpu staat gewoon de stock luchtkoeler in een bijna lege doorgeventileerde kast en dat is tot nu toe voldoende.
    Hier ook geen gamer, maar nog nooit een te warme processor gehad, de koeling dat Intel met zijn processoren levert (Retail versie) is eigenlijk meer dan voldoende.
    Uiteraard moet de kast de warmte naar buiten kunnen laten.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Re: Nieuwe desktop

Koelingbehoefte hangt ook af van het gebruik en de kast, daar kan je moeilijk gelijk mee halen vrees ik.

Ik ben bv geen gamer, op mijn 65W cpu staat gewoon de stock luchtkoeler in een bijna lege doorgeventileerde kast en dat is tot nu toe voldoende.
      Je kan zoveel koellichamen en radiators zetten als je wil, de warmte moet je toch ergens aan de lucht kwijtraken.
      Als je de cpu niet belast heb je uiteraard genoeg aan een simpele luchtkoeler...

Als je foto's exporteert in lightroom en de cpu is na 2 min. 100gr. dan heb je wel degelijk een probleem...
      Je krijgt dan het geluid van een boeing 737 max gratis erbij.

Geloof me, ik heb alles geprobeerd met instellingen van de cpu en undervolten e.d. om te zorgen dat het beter werd maar hielp niets.

En als de winkel dan claimt dat er enkel een probleem is voor hun wanneer de cpu zich uitschakeld... dan weet ik genoeg en spendeer ik mijn centen wel elders...

Een cpu gaat gewoon thermisch throttlen (processor gaat zichzelf terugklokken als de temperatuur te hoog wordt)
      Uiteindelijk goed opgelost met een betere koeler... ik lig er niet wakker van, alleen beveel ik wel een andere winkel aan dan Alternate

Comment

Ik heb mijn PC tot de laatste vijs om zo te zeggen zelf geconcipieerd, samengesteld en gebouwd. Alles bij dezelfde webshop, geen enkel probleem whatsoever. Vijf jaar later een upgrade gedaan van CPU en moederbord, idem ditto. Luchtkoeling met vrijwel geruisloze kast. Met de Prime95 stresstest krijg ik de cpu niet hoger dan 52°C (I7-4970, push-pull koeling met "hoge druk" fans, in sync met de back end kastventilator, 3e partij koeler megahalems dark knight) ok al de ventilatoren brullen dan op maximum maar dat wil zeggen dat tussen 25-35° systeemtemperatuur de fans net op minimum draaien. En neen ik ben niet gegaan voor de goedkoopste opties. Wijlen Theokus heeft mij een paar hints gegeven oa om destijds (2010!) toch te opteren voor een SSD. (Zogezegd een krakkemikkig merk en model ... maar hij draait nog steeds, nu onder Linux). Nu onlangs een videokaart update gedaan ... tweedehands gamers kaartje voor 50 euro, schitterende koop. (GTX760-DC2), loopt als een trein.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
          Uiteindelijk goed opgelost met een betere koeler... ik lig er niet wakker van, alleen beveel ik wel een andere winkel aan dan Alternate
          Een betere winkel dan Alternate?
          Zeg me dan eens dewelke, eentje die zijn klanten nog aanziet als in de jaren 70 of 80?
          Toen maakten ze van een onnozel software probleempje de mensen vanalles wijs en dat koste je toen honderden frank (nee geen franken want dat zijn Duitsers).
          Ik ben tot hier toe altijd zeer goed geholpen geweest bij Alternate en nog nooit aan het lijntje gehouden geweest wat ik van een andere grote zaak dichter bij huis echt niet kan zeggen.
          Maar ja, Alternate draait heel goed en sommige mensen hebben daarbij zeer aan hun buik, zeg maar jaloezie!
          En een CPU koeler die kabaal maakt als een straaljager dat was nog zo in het stenen tijdperk.
          Maar als je gaat besparen op alles en nog wat en een PC van € 500 gaat vergelijken met eentje van € 1.500.
          Mijn auto maakt ook meer kabaal dan een RR, maar dat verwachte ik natuurlijk.

Ik heb het hier al x keer herhaald, een goede airflow in de kast verhelpt alle vele problemen.
          Koop een kast van meer dan € 100 geluid gedempt, met kabel management, met de voeding afgezonderd, met voldoende koelers van hoge kwaliteit dan ga je de luxe van dergelijke kast wel appreciëren.
          Het is niet alleen de CPU en GPU die warmte ontwikkelen hoor.
          Het geheugen, het mobo, de voeding enz. geven ook veel warmte af en daarom is een ongehinderde doorstroom van verse lucht echt noodzakelijk.

Ik heb een i9 die aan 5GHz geklokt is en die wordt niet warmer dan 37°C, maar ja, daar zit een Noctua koeler op van iets meer dan € 94, 90.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Een betere winkel dan Alternate? ....
            informatique(dot)nl ...

Comment

Kan zelf niet klagen van Alternate, ben daar al klant langer dan ze een winkel in België hebben. Heb daar nog pc onderdelen besteld via telefoon! In het duits...

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              informatique(dot)nl ...
              Heeft niets dat ik kan/wil gebruiken... Komaan zeg, je geheugen selecteren op basis van kleur? Heb er geen enkele component gevonden die ik gebruikt heb.

Comment

kan hier moeilijk mee discussiëren over een kast die je zelf volledig op maat laat bouwen...alhoewel ik toch al wel een een paar van die
                torens versleten hebt die ik op maat had laten maken...maar ben de laatste 5 jaar (eerder door toeval, van mijn zoon overgenomen) een apple iMac 27"
                in gebruik....ik weet het heel duur...maar doordat ik hem van mijn zoon overnam betaalbaar dus...hij is ook al van late 2009 en kan dus nu ook niet meer
                met de nieuwe adobe toepassingen werken....enfin daar gaat het eigenlijk niet om...maar wat me wel opvalt met de windows compilaties op mijn vorige desktops
                was er eigenlijk altijd wel iets aan de hand...liep vast en dan was meestal het antwoord "oud" zelfs na enkele jaren ...wel dat heb ik met mijn iMac nog nog nooit gehad...
                Heel stabiel en hapert nooit....tot morgen mss ...fingers crossed ...

Groeten
                Freddy
                https://fredor2.wixsite.com/portfolio-freddy-1

Comment

Al lang weg van Windows Freddy?
                  Als dat zo is dan ga je ervan opkijken hoe stabiel en snel Windows is geworden.
                  Ik heb ooit een grote Mac nieuw gekocht, ge weet wel die grote kast in aluminium met een Xenon CPU.
                  In het begin was het een vliegmachine, maar na +/- zes maand was die al veel trager en miste ik eigenlijk te veel voor enkel Windows gemaakte programma' s.
                  Alles was wel heel mooi, toch in vergelijking met de voor Windows gemaakte kasten en inderdaad hun OS was zeer stabiel.
                  Maar dat is Windows nu ook hoor en het is ongeveer gelijk welke hardware dat je erin steekt, de Windows Pc zal starten en de blauwe schermen zijn nog van vorige eeuw.
                  Windows 10 en Edge zijn even stabiel als het Mac OS, en voor mij zijn ze zelfs beter.

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Toen maakten ze van een onnozel software probleempje de mensen vanalles wijs en dat koste je toen honderden frank (nee geen franken want dat zijn Duitsers).
                    Hoe kan je het zelfs verzinnen

Maar ja, Alternate draait heel goed en sommige mensen hebben daarbij zeer aan hun buik, zeg maar jaloezie!
                    Hoe kan je het zelfs verzinnen

Maar als je gaat besparen op alles en nog wat en een PC van € 500 gaat vergelijken met eentje van € 1.500.
                    Hoe kan je het zelfs verzinnen mijn onderdelen kosten totaal rond 2850 eur...zonder videokaart dus echt besparen heb ik niet gedaan hoor...
                    maarja waar haal je het vandaan (uit je neus?)

Ik heb het hier al x keer herhaald, een goede airflow in de kast verhelpt alle vele problemen.
                    Koop een kast van meer dan € 100 geluid gedempt, met kabel management, met de voeding afgezonderd, met voldoende koelers van hoge kwaliteit dan ga je de luxe van dergelijke kast wel appreciëren.
                    Het is niet alleen de CPU en GPU die warmte ontwikkelen hoor.
                    Het geheugen, het mobo, de voeding enz. geven ook veel warmte af en daarom is een ongehinderde doorstroom van verse lucht echt noodzakelijk.
                    OOOOH... je hebt het probleem gevonden....NOT!
                    Ik heb een goede airflow... kan ieder klein kind direkt zien aan de andere temp-sensoren op het moederbord...
                    Ik heb trouwens hetzelde merk van case als jij (Fractal 160,-eur) valt tegen he?
                    ...met genoeg intake/outake fans hoor...en een modulaire voeding van Corsair

Ik heb een i9 die aan 5GHz geklokt is en die wordt niet warmer dan 37°C, maar ja, daar zit een Noctua koeler op van iets meer dan € 94, 90.
                    i9 op 5GHz op full load maar 37°C komt zeker omdat je uw kabels gesleeved heb

Comment

Luister eens slimmeke, als je hier bent om mensen belachelijk te maken ga gerust je gang, dan weten we tenminste welk vlees we in de kuip hebben.
                      Trouwens heb ik veel liever dat die zever uit uw mond/pen komt dan uit een met z'n volle verstand.
                      Last edited by Red Falcon; 6 januari 2021, 09:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                        Als je de cpu niet belast heb je uiteraard genoeg aan een simpele luchtkoeler...

Als je foto's exporteert in lightroom en de cpu is na 2 min. 100gr. dan heb je wel degelijk een probleem...
                        Je krijgt dan het geluid van een boeing 737 max gratis erbij.

Geloof me, ik heb alles geprobeerd met instellingen van de cpu en undervolten e.d. om te zorgen dat het beter werd maar hielp niets.

En als de winkel dan claimt dat er enkel een probleem is voor hun wanneer de cpu zich uitschakeld... dan weet ik genoeg en spendeer ik mijn centen wel elders...

Een cpu gaat gewoon thermisch throttlen (processor gaat zichzelf terugklokken als de temperatuur te hoog wordt)
                        Zonet 373 foto's geexporteerd, alle 6 cores op 100% 4,1 Ghz, cpu temp 65-70°, ik heb de ventilator zachtjes gehoord, zakte direct terug naar 31°.
                        Ik wou een nagenoeg geruisloze PC (onder de tafel hoor ik hem inderdaad niet) en het thermisch rendement van de componenten (oa voeding) was belangrijker dan topprestaties.
                        Bovendien is een lage temperatuur gunstig voor de levensduur zeker voor harde schijven (+/- 30°).
                        De prestaties zijn ruim voldoende, ook met LR 10, ik blijf er af.

Tenslotte is het jaarlijks elektriciteitsverbruik ook niet niks, met een zuinige PC en scherm kan ik mijn Adobe abo betalen .

Comment

Zonet 373 foto's geexporteerd, alle 6 cores op 100% 4,1 Ghz, cpu temp 65-70°, ik heb de ventilator zachtjes gehoord, zakte direct terug naar 31°.
                          Ik wou een nagenoeg geruisloze PC (onder de tafel hoor ik hem inderdaad niet) en het thermisch rendement van de componenten (oa voeding) was belangrijker dan topprestaties.
                          Bovendien is een lage temperatuur gunstig voor de levensduur zeker voor harde schijven (+/- 30°).
                          De prestaties zijn ruim voldoende, ook met LR 10, ik blijf er af.

Tenslotte is het jaarlijks elektriciteitsverbruik ook niet niks, met een zuinige PC en scherm kan ik mijn Adobe abo betalen .

65-70° is dik in orde!

Mijn i9 8 core 5Ghz is staat ondertussen bekend om ferm heet te worden... en je hebt goeie en minder goeie exemplaren...de mijne zal niet de beste zijn... maar met de Corsair Hydro Series™ H150i heb ik hem toch kunnen temmen...
                          Loopt ondertussen al 2 jaar vlotjes...

Zuinig zal die inderdaad niet zijn....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdv Bekijk bericht
                            Ben van plan mij een nieuwe desktop pc te kopen. Ben nog aan het twijfelen tussen de merken Hp en Acer.
                            Beiden hebben dezelfde specificaties : de HP pavilion desktop TP01-1009NB en de Acer desktop aspire tc-895 i7206 be.
                            Er zou nog wel een SSD van 1 Tb worden aan toegevoegd.
                            Heeft er soms iemand goede of slechte ervaringen met Acer of HP ?
                            Mijn huidige pc is 11 jaar, en een Hp, waar ik altijd over tevreden ben geweest.
                            De Acer pc is iets goedkoper .(100 euro)

Prettige feesten en goede gezondheid voor iedereen
                            Jan
                            Ben gisteren bij Tones geweest, voor inlichtingen om ev. pc te laten samenstellen. Id goedkoper dan merk pc met dezelfde configuratie.
                            Eerste indruk bij Tones, zeer vriendelijke en behulpzame mensen , zeker voor iemand zoals mij die wel iets van pc's kent, maar niet
                            genoeg om zelf pc samen te stellen.
                            Grt
                            Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdv Bekijk bericht
                              Ben gisteren bij Tones geweest, voor inlichtingen om ev. pc te laten samenstellen. Id goedkoper dan merk pc met dezelfde configuratie.
                              Eerste indruk bij Tones, zeer vriendelijke en behulpzame mensen , zeker voor iemand zoals mij die wel iets van pc's kent, maar niet
                              genoeg om zelf pc samen te stellen.
                              Grt
                              Jan
                              Heb je de spec's met elkaar vergeleken?
                              Een degelijke kast en CPU koeler, +/- dezelfde GPU?
                              Nu ja, bij Tones hebben ze niet veel brol binnen dus het zal altijd wel degelijk spul zijn, alleen kunnen de prestaties nog verschillen.
                              O ja, beetje de socket van het moederbord in de gaten houden kwestie van geen mobo te kopen dat op z'n laatste benen loopt.
                              Ik mag ook hopen dat je voor een Intel CPU gekozen hebt?
                              In ieder geval suc6 en veel plezier ermee.

Comment

Ik mag ook hopen dat je voor een Intel CPU gekozen hebt?
                                In ieder geval suc6 en veel plezier ermee.
                                Waarom die afkeer voor AMD ?
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                                X