Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TL lamp - starter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

TL lamp - starter

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Inderdaad Freddy maar is voor die dikke twee meter lampen, of 100 watt zonnebank lampen, niet voor gewone TL.
    Maar wie dat niet weet en op zoek is naar nieuwe starters ... die kan toch wat twijfelen tussen de drie.
    Dus nog niet zo gek als iemand er een vraag over stelt. [emoji6]

In de meeste winkels zal de S10 vermoedelijk wel het meest standaard in de rekken hangen.
    Op de oude starter zal anders ook wel een referentie staan. [emoji106]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Re: TL lamp - starter

Hoog tijd trouwens dat ze TL volledig afvoeren, die vuiligheid moesten ze reeds lang uit de markt gehaald hebben.
      Vuiligheid? Vergeleken met wat? Een TL is vele malen beter en vollediger te recycleren dan LEDs. Elektronica fabricage is zeker niet proper en afval-elektronica is (nu) bijna niet te recycleren. En wat ervan gerecycleerd wordt is ook geen propere bezigheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Vuiligheid? Vergeleken met wat? Een TL is vele malen beter en vollediger te recycleren dan LEDs. Elektronica fabricage is zeker niet proper en afval-elektronica is (nu) bijna niet te recycleren. En wat ervan gerecycleerd wordt is ook geen propere bezigheid.
        Dat vraag ik me ook af.
        En voor de veiligheid: hier is nog nooit ofte nimmer een TL gebroken.

Wij hebben een redelijk grote zolder waar nogal wat TL's hangen - die branden echter maar enkele keren per jaar. Meestal zeer kort. Soms lang; maar dat is dan max 2 of 3 per jaar tijdens een opruiming of zo.
        Dus voor die weinige tijd dat ze branden ga ik daar zeker geen LED insteken, die ofwel veel minder licht geven, ofwel peperduur zijn voor dezelfde lichtopbrengst.

Hier wat ik betaalde, prijzen inclusief de verzending; ik heb zowel starters als lampen, maar ik heb de verzendingskosten zo wat evenredig verdeeld om een correcte prijs per stuk te krijgen. Geen speciale kortingen gekregen:

PHILIPS TL-D 36 W Super 89 (MASTER) 120 cm koel wit = 1,85 euro per stuk
        PHILIPS TL-5 HO 49W 840 (MASTER) 145 cm koel wit = 1,45 euro per stuk
        PHILIPS S10 Starter 4-65 W SIN = 2,64 euro per stuk

Zeg nu zelf, voor een lamp die weinig moet branden maar op het moment veel licht moet geven.... 1,85 euro ???? Ik vind dat niet in LED hoor.....
        Last edited by Alfa Centauri; 1 september 2020, 17:38.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Dat vraag ik me ook af.
          En voor de veiligheid: hier is nog nooit ofte nimmer een TL gebroken.

Wij hebben een redelijk grote zolder waar nogal wat TL's hangen - die branden echter maar enkele keren per jaar. Meestal zeer kort. Soms lang; maar dat is dan max 2 of 3 per jaar tijdens een opruiming of zo.
          Dus voor die weinige tijd dat ze branden ga ik daar zeker geen LED insteken, die ofwel veel minder licht geven, ofwel peperduur zijn voor dezelfde lichtopbrengst.

Hier wat ik betaalde, prijzen inclusief de verzending; ik heb zowel starters als lampen, maar ik heb de verzendingskosten zo wat evenredig verdeeld om een correcte prijs per stuk te krijgen. Geen speciale kortingen gekregen:

PHILIPS TL-D 36 W Super 89 (MASTER) 120 cm koel wit = 1,85 euro per stuk
          PHILIPS TL-5 HO 49W 840 (MASTER) 145 cm koel wit = 1,45 euro per stuk
          PHILIPS S10 Starter 4-65 W SIN = 2,64 euro per stuk

Zeg nu zelf, voor een lamp die weinig moet branden maar op het moment veel licht moet geven.... 1,85 euro ???? Ik vind dat niet in LED hoor.....
          Zal maar weeral zwijgen Marc.

Comment

Geert, ik val niemand aan hoor.

1. Dat van die vervuiling, dat wéét ik gewoon niet - ik heb er naar gegoogeld, maar echt wetenschappelijke studies heb ik er niet over gevonden.
            Ik denk dat jij toch ook niet gaat beweren dat een elektrische wagen zooooo veel beter is voor het milieu ? Die batterijen zullen toch ook een enorme belasting zijn ? Niet ? En de elektriciteit ? In Noorwegen zal ze wel groen zijn, maar elders ?
            Us ik mag toch zeggen dat ik er mijn twijfels over heb. Wat er in TL's zit is niet gezond, maar hoe ze kapotte LEDS verwerken misschien even ongezond ?

2. En mijn TL's van 1,85 euro ....ik zei het toch....velen hangen op zolder ( branden zeer weinig ) en de rest in de garage (iets meer maar ook niet vaak )

Als ik op zolder dure LEDS zou hangen....dat is zoals een Toyota Landcuiser kopen om 200 meter verder naar de winkel te gaan.

Ik twijfel absoluut niet aan je kennis en je ervaring....maar uiteindelijk moet men toch altijd bekijken waarvoor het moet dienen, niet ?

Soit. Nu zwijg ik ook.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

Comment

uiteindelijk moet men toch altijd bekijken waarvoor het moet dienen, niet ?
              Het is zeer moeilijk om in iemands anders plaats te beslissen omdat er meerdere factoren een rol spelen.

Eens om de zoveel jaar een lamp vervangen op een zolder, in een garage of tuinhuis zal ook nog steeds eenvoudiger zijn dan alle armaturen en/of lampen te gaan vervangen omdat nu één keer een lamp stuk gaat.
              Ook dat is uiteraard iets dat men in overweging kan nemen.

Er zullen altijd voor- en nadelen zijn. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Jammer, want ik denk dat het debat of al die nieuwe technologie echt wel properder is eentje is dat de moeite is om te voeren.

Kijk, een TL buis is relatief simpel. Je hebt een glazen buis met "fosfors" langs de binnenkant. Typisch lanthaniden die als er UV licht op valt dat omzetten naar zichtbaar licht. Er is wat kwik in die buis en een edel gas. Dan zijn er 2 uiteinden met isolatoren en daarin gloeidraden. Die gloeidraden zijn wolfram zoals in een gewone gloeilamp.

Als je dat wil recycleren, dan is dat kwik een probleem maar dat is op te lossen. Dat edel gas kan je gewoon laten gaan. Fabricage van gloeidraden vraagt een hoop zuur, typisch zwavelzuur om de vormen op te lossen na het wikkelen. Die fosfors zijn uit de glazen buis relatief simepl te halen en het glas is zonder probleem te recycleren. Het metaal van de gloeidraden en aansluitpunten ook. Blijft die isolatoren. Op het volume en gewicht van de buis is dat beperkt. Als die dan nog een ouderwets voorschakelapparaatu gebruikt, dan hebben we een blok ijzer en koper met wat isolatie. Opnieuw relatief eenvoudig te scheiden en op de isolatie na te recycleren.

Als we nu naar LEDs gaan... de fabricage van halfgeleiders is iets dat enorm veel energie en water gebruikt. Komt nog een hele hoop waterstoffluoride (ik werk liever met zwavelzuur dan HF) bij te kijken en vooral energie. LEDs zelf zijn een niet meer te recycleren megeling van die zelfde fosfors als bij de TL in een kunststof (het zijn uv leds met fosfors om zichtbaar licht te maken als je "wit" licht wil), een hoop silicium met andere elementen, aluminium aansluitdraden, koper en nikkel voor de aansluitingen. Dat alles in een matrix van thermoharders. Kan je scheiden, maar vraagt opnieuw een hele hoop scheikunde (vooral zuren) en energie. die dingen worden gemonteerd op printplaten, een hoop glasvezelversterkte epoxy die niet meer te recycleren is maar waar je het koper (gemengd met tin, zilver, goud, wolfram en nog enkele andere metalen) enkel met een hoop zuur en energie kan terug recupereren. Zelfde voor de elektronische ballasten en schakelende voedingen. Nog erger, want daar zit ook wolfram, arsenicum, gallium, en andere in. Meestal niet meer te scheiden en dus allemaal te dumpen. Ferrieten voor de transfo's zijn ook niet meer te recupereren en al de thermoharders zijn ook enkel nog goed om te dumpen.

Eerlijk gezegd, ik denk dat de ecologische voetafdruk van leds véél groter is dan we willen aannemen. We kijken enkel naar de verbruikte elektriciteit. Maar niet naar het totale plaatje. Zoals bij veel van de groene vooruitgang. Vooral omdat we nooit vervangen door evenveel lumen. Door de zo verschillende stralingpatronen van leds gebruiken we na de overstap gewoonlijk meer elektriciteit dan voorheen om hetzelfde comfort te halen.

Waar ook nooit iets over gezegd wordt is dat de nieuwe "slimme" elektriciteitsmeters die gebruik maken van de goedkope Rogowski stoomtransformator tot 300%-600% meer verbruik registreren met geschakelde voedingen. Studie van universiteit Twente https://www.utwente.nl/nieuws/2017/3...bruik-aangeven Een droom voor de netbeheerders en onze belastingsdiensten.

Comment

U doet als of tl-verlichting alleen maar uit de lamp bestaat. En wat denkt u van het recyclen van de voorschakel apparaten in het tl-armatuur trafo’s/ starters de elektronica die een TL doet oplichten.
                  Een spaarlamp niets anders dan een tl in jampotje zit ook boordevol spoeltjes en elektronica.

Comment

TL lamp - starter

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    U doet als of tl-verlichting alleen maar uit de lamp bestaat. En wat denkt u van het recyclen van de voorschakel apparaten in het tl-armatuur trafo’s/ starters de elektronica die een TL doet oplichten.
                    Een spaarlamp niets anders dan een tl in jampotje zit ook boordevol spoeltjes en elektronica.
                    Maar als een TL lamp stuk is, dan vervangt men enkel de lamp of starter en niet de bijhorende elektronica en/of armatuur.
                    Bij een defecte LED gooit men vaak het geheel weg, daar is het in 99% de ingebouwde elektronica die het begeeft en niet de LED zelf.
                    In het beste geval is de lamp (met ingebouwde elektronica) vervangbaar, maar bij vele armaturen moet men het geheel vervangen ... LED met ingebouwde elektronica en armatuur ... omdat er geen vervangbare onderdelen zijn.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Jammer, want ik denk dat het debat of al die nieuwe technologie echt wel properder is eentje is dat de moeite is om te voeren.

Kijk, een TL buis is relatief simpel. Je hebt een glazen buis met "fosfors" langs de binnenkant. Typisch lanthaniden die als er UV licht op valt dat omzetten naar zichtbaar licht. Er is wat kwik in die buis en een edel gas. Dan zijn er 2 uiteinden met isolatoren en daarin gloeidraden. Die gloeidraden zijn wolfram zoals in een gewone gloeilamp.

Als je dat wil recycleren, dan is dat kwik een probleem maar dat is op te lossen. Dat edel gas kan je gewoon laten gaan. Fabricage van gloeidraden vraagt een hoop zuur, typisch zwavelzuur om de vormen op te lossen na het wikkelen. Die fosfors zijn uit de glazen buis relatief simepl te halen en het glas is zonder probleem te recycleren. Het metaal van de gloeidraden en aansluitpunten ook. Blijft die isolatoren. Op het volume en gewicht van de buis is dat beperkt. Als die dan nog een ouderwets voorschakelapparaatu gebruikt, dan hebben we een blok ijzer en koper met wat isolatie. Opnieuw relatief eenvoudig te scheiden en op de isolatie na te recycleren.

Als we nu naar LEDs gaan... de fabricage van halfgeleiders is iets dat enorm veel energie en water gebruikt. Komt nog een hele hoop waterstoffluoride (ik werk liever met zwavelzuur dan HF) bij te kijken en vooral energie. LEDs zelf zijn een niet meer te recycleren megeling van die zelfde fosfors als bij de TL in een kunststof (het zijn uv leds met fosfors om zichtbaar licht te maken als je "wit" licht wil), een hoop silicium met andere elementen, aluminium aansluitdraden, koper en nikkel voor de aansluitingen. Dat alles in een matrix van thermoharders. Kan je scheiden, maar vraagt opnieuw een hele hoop scheikunde (vooral zuren) en energie. die dingen worden gemonteerd op printplaten, een hoop glasvezelversterkte epoxy die niet meer te recycleren is maar waar je het koper (gemengd met tin, zilver, goud, wolfram en nog enkele andere metalen) enkel met een hoop zuur en energie kan terug recupereren. Zelfde voor de elektronische ballasten en schakelende voedingen. Nog erger, want daar zit ook wolfram, arsenicum, gallium, en andere in. Meestal niet meer te scheiden en dus allemaal te dumpen. Ferrieten voor de transfo's zijn ook niet meer te recupereren en al de thermoharders zijn ook enkel nog goed om te dumpen.

Eerlijk gezegd, ik denk dat de ecologische voetafdruk van leds véél groter is dan we willen aannemen. We kijken enkel naar de verbruikte elektriciteit. Maar niet naar het totale plaatje. Zoals bij veel van de groene vooruitgang. Vooral omdat we nooit vervangen door evenveel lumen. Door de zo verschillende stralingpatronen van leds gebruiken we na de overstap gewoonlijk meer elektriciteit dan voorheen om hetzelfde comfort te halen.

Waar ook nooit iets over gezegd wordt is dat de nieuwe "slimme" elektriciteitsmeters die gebruik maken van de goedkope Rogowski stoomtransformator tot 300%-600% meer verbruik registreren met geschakelde voedingen. Studie van universiteit Twente https://www.utwente.nl/nieuws/2017/3...bruik-aangeven Een droom voor de netbeheerders en onze belastingsdiensten.
                      Met respect voor je kennis ivm. de gebruikte materialen in componenten.
                      Maar als ze Uw visie zouden gevolgd hebben, dan zaten we nu nog op een scherm of tv met beeldbuis te kijken.
                      Alle lof aan de doorontwikkeling van LED waar ze tegenwoordig zeer ver in gevorderd zijn, tot lampen regelbaar in lumen en Kelvin,
                      geen Kwik meer, geen schadelijke ionenstromen meer in beeldbuizen en noem maar op.

En wat betreft je link, is gazettenpraat van 2017 toen er in Nederland een relletje ontstond over een paar foute meters die wat zot deden....

Als je mij 10 Ton printplaten allerhande kan leveren worden deze eerstdaags opgehaald, ik zal er goed aan verdienen.

Comment

Als ik op zolder dure LEDS zou hangen....dat is zoals een Toyota Landcuiser kopen om 200 meter verder naar de winkel te gaan.
                        Voor 16€ koop je tegenwoordig 10 meter waterdichte ledstrip met een totale lichtopbrengst van 5.000 lumen voor op je zolder, hoef je alleen maar in een alu
                        profiel te plakken en klaar, en je hebt meteen de volle lichtopbrengst wat wil je nog sukkelen. KLIK

Comment

TL lamp - starter

Voor 16€ koop je tegenwoordig 10 meter waterdichte ledstrip met een totale lichtopbrengst van 5.000 lumen voor op je zolder, hoef je alleen maar in een alu
                          profiel te plakken en klaar, en je hebt meteen de volle lichtopbrengst wat wil je nog sukkelen. KLIK
                          Plus de alu profielen, plus minstens een halve dag werk om alles af te breken en opnieuw te installeren, plus drie maand wachten voor hij zijn defecte lamp kan vervangen.
                          Zijn er hindernissen of hoeken te overbruggen, dan valt die 10 meter ook niet in één stuk te plaatsen.

En niet iedereen doet dit zelf, als men daar nog een paar uur een stielman of ne Griek voor moet betalen dan is men al een heel pak meer kwijt.

Wat lichtopbrengst betreft komt men nog niet aan de lichtopbrengst van 2 TL’s.
                          Als men er 4, 5 of 7 wil vervangen, dan toch ook wat meer kosten dan de kleine kostprijs van één te vervangen defecte TL.

In theorie is inderdaad alles eenvoudig. [emoji6]
                          Last edited by VerSeg; 2 september 2020, 18:11.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Als je mij 10 Ton printplaten allerhande kan leveren worden deze eerstdaags opgehaald, ik zal er goed aan verdienen.
                            Door ze te dimpen in een of ander ontwikkelingsland waar ze die door opstoken "recycleren". Zo zijn er genoeg.

Dit is het debat niet willen voeren door argumenten aan te halen die de groene lobby ook aanhaalt. Er is nooit een tegenonderzoek gekomen die aantoont dat die meters nu wel correct werken. Het is geen gazettenpraat, het zijn labometingen die bevestigd zijn door een 2-de labo. En elektronica is niet groen. Vroeger werden gloeilampen apart gerecycleerd, nu gaan ze bij het restafval. Ja, leds verbruiken winder. Maar vervuilen ze minder? Ik ben zeker van niet. Juist omdat niemand het debat wil voeren. Schadelijke ionenstromen in beeldbuizen zijn nog meer gazettenparaat, dat is new age territorium. Volgende zijn aardstralen. Als we dat volgen waren we nog bij kaarsen in bijenwas.

Comment

Zelfde napraat van de groene jongens. Heb je dat al eens op een alustrip geplakt? Ik heb hier zo boven mijn werktafel 3 meter van die dingen hangen voor een A3 snijmat te verlichten. Dit haalt nog niet wat een goeie halogeenlamp haalt en dat aluprofiel kan je na 30 minuten niet meer vastnemen. En de schakelaar van die "super efficiente elektronische transfo" die heb ik al meer dan eens mogen vervangen want door die brandt gewoon in. Ja, die mag 16A schakelen maar na een jaar of zo is die er aan.

Comment

Zelfde napraat van de groene jongens. Heb je dat al eens op een alustrip geplakt? Ik heb hier zo boven mijn werktafel 3 meter van die dingen hangen voor een A3 snijmat te verlichten. Dit haalt nog niet wat een goeie halogeenlamp haalt en dat aluprofiel kan je na 30 minuten niet meer vastnemen. En de schakelaar van die "super efficiente elektronische transfo" die heb ik al meer dan eens mogen vervangen want door die brandt gewoon in. Ja, die mag 16A schakelen maar na een jaar of zo is die er aan.
                                Wie is hier de groenste denk je??? En ik had het nergens over een alu strip maar over een profiel, blijkbaar ben je ook het handigst met je tong,
                                maar ik ben al terug weg, zal niet meer op je onzin reageren wees gerust, je gaat op mijn negeerlijst Spanik.

Comment

Working...
                                X