Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

    Moderator Note: Geen op de man reacties meer, aub.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

      Ok gezien de interesse door meerdere personen wat uitleg en eigenlijk was het allemaal vrij simpel.
      Mijn vermoeden #87 komt dus op een of andere manier eigenlijk wel uit.
      En Patrick heeft ook een paar dingen verkeerd uitgelegd of vragen verkeerd begrepen ivm. het uitvallen van
      een zekering, er viel dus duidelijk geen zekering uit, maar als die zekering van de bewuste kring uit stond was het
      probleem er niet.
      Eerste werk was natuurlijk de zekeringkast openen en eens kijken hoe alles ineen stak, eerste wat mij opviel
      was dat de elektrieker die de kast heeft samengesteld twee verliesstroomschakelaars na elkaar heeft gezet,
      maar hoe en met welke reden zal voor mij een open vraag blijven, stroom van de teller kast kwam toe in de zekeringkast
      en gaat rechtstreeks naar de 300mA diff, en nu komt het, van die 300mA diff ging hij meteen rechstreeks naar de 30mA diff
      en daar achter ligt de ganse kast, dus twee verliesstroomschakelaars in serie achter elkaar ipv te splitten en naar bv. een
      natte ruimte achter de 30 mA te zetten en de rest van het huis op 300 mA.
      Dan eens meten, alle 13 circuits afgelegd en op 1.000 volt gemeggerd met mijn Fluke 1550 (steeds tussen aarding en iedere vertrekkende draad)
      Alle circuits maakten wel iets of wat verlies, maar steeds > megaohm, dus het spreken niet waard.
      Zelfs het bewuste circuit viel redelijk mee, maar daar zitten vermoedelijk ook Patrick zijn buitenspots op.
      Een apart circuit voor de badkamer is er niet dus had scheiden op de 30 mA dus ook geen zin, alle aardingen ook OK.
      Er zat dus maar één ding op, de 30 mA er van tussen en gans het huis na de 300 mA verliesstroomschakelaar zetten en het probleem was weg,
      dan nog eens gemeten wat het totaal verlies was met alles uit en kwam uit op een 8 watt naar de grond, voor een gans groot huis van +50 jaar oud is dat
      verwaarloosbaar, het was dus een optelling van verlies via netfilters en allerlei toestellen.
      Nu blijft enkel nog de vraag waarom twee verschillende elektriekers twee keer dezelfde fout hebben gemaakt door twee verliesstroomschakelaars
      in serie achter elkaar te zetten, ik vermoed dat het iets met gemak van keuring moet te maken hebben gehad.
      Een volledig huis met 230 volt buitenverlichting en heel wat toestellen achter een 30 mA zetten is nooit een goed idee.
      Last edited by Guest42; 28 augustus 2020, 10:39.

      Comment


      • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

        Goed gedaan Geert.

        Comment


        • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

          Meten is dus duidelijk weten.

          Die 2 diff's na elkaar is inderdaad vreemd. Nu zit de badkamer misschien niet op 1 aparte kring, maar als er 13 kringen zijn, dan kan je toch al op een andere manier opsplitsen zodat de badkamer (en enkele andere zaken) wel achter de 30mA zitten. Zo hebben ze het hier bij mij opgelost. De stopcontacten van de badkamer staan wel op een aparte kring, maar het lichtpunt niet. Dus staan nu alle lichtpunten achter de 30mA (de lichtpunten zijn 1 kring). Ok, een appartement dus geen ramp. Lijkt op een elektrieker die rap thuis wou zijn.

          Al die lekken via filters lopen inderdaad op. En dat gaat er niet beter op worden.

          Comment


          • Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

            Zou de keuze voor het in serie plaatsen niet geweest zijn om de badkamer toch achter 30mA te hebben zonder de leidingen aan te passen?
            Het is niet ideaal zoals nu bewezen, maar het is in theorie niet verboden om iets beter te beveiligen dan de minimale vereiste.
            Zo kon het in elk geval goedgekeurd worden.
            Het blijft wel wat prutswerk wat ze deden.
            Als ik het goed begrijp is er nu geen 30mA meer.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Als ik het goed begrijp is er nu geen 30mA meer.
              Momenteel staat alles achter één 300 mA, maar Patrick is daar nog een en ander aan het veranderen en dan
              ga ik dat daar eventueel nog opsplitsen de badkamer apart is uitgesloten, daar alle lichten van de benedenverdieping
              inclusief badkamer op één circuit liggen, eventueel de wasruimte zou kunnen, maar daarvoor had ik op dat moment de nodige
              verbindingsrails niet bij om circuits te scheiden.
              Ik wist ook niet wat ik er mocht verwachten toen ik er naartoe ging.
              Zoals reeds eerder gezegd, een gans huis op één 30 mA diff beveiligen is vragen om miserie,
              je zal maar pech hebben dat je een paar dagen weg bent en als je thuis komt de vriezer is ontdooit.

              Comment


              • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                Als alles achter die 30mA verliesstroomschakelaar aangesloten is, dan is er inderdaad een heel grote kans dat de som van alle kleine verliesstroompjes samen meer dan 30mA is.
                Vooral de netfilters in een wasmachine, droogkast, afwasmachine... zorgen voor een constant verlies dat op zich niet zo heel groot is, maar als alle verliesstroompjes samen dan net boven die 30mA uitkomen dan moet die uitschakelen.
                Elk geaard apparaat heeft wel een kleine lekstroom, ik heb hier onlangs een ledlamp (Philips armatuur met vast ingebouwde leds) geplaatst, de eerste avond zag ik dat die lamp heel zwakjes bleef branden.
                Dat kwam doordat de schakelaar de nulgeleider onderbrak in plaats van de fase, langs de fase en de aarding van het armatuur liep dan een heel kleine stroom, net voldoende om de leds heel zwak licht te laten geven.
                Die leds zijn met een of ander isolatiemateriaal op de metalen achterplaat van het armatuur gemonteerd, waarschijnlijk vormt dat een condensator waardoor er een heel klein beetje stroom weglekt.
                Ik heb het stroomverbruik (de verliesstroom) niet gemeten, veel zal het niet zijn, maar als er zo veel lampen in huis hangen dan loopt dat uiteindelijk wel op.
                De TL lamp die er eerder hing, die gaf geen licht als de lichtschakelaar uit stond, het led armatuur dus wel (een heel klein beetje licht, alleen zichtbaar als het volledig donker was).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                  Ik heb altijd de 30mA achter een 300mA geplaatst en dat is altijd gekeurd geweest.
                  Er circuleren genoeg schema's waar dat zo wordt gedaan, ik wist niet dat dit fout was.

                  Ik zet ook enkel de verplichte ruimten en verbruikers (badkamer, wasmachine, vaatwas) achter 30mA (dit moet bij Patrick wel in nog in orde gebracht worden).

                  Vorige maand heb ik de tuin van de 30mA afgehaald en op een volledig aparte 300mA gezet.

                  Comment


                  • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Ik heb altijd de 30mA achter een 300mA geplaatst en dat is altijd gekeurd geweest.
                    Er circuleren genoeg schema's waar dat zo wordt gedaan, ik wist niet dat dit fout was.
                    Hier gaat het er eerder om dat dan ook heel de woning achter die 30mA aangesloten was.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      ik heb hier onlangs een ledlamp (Philips armatuur met vast ingebouwde leds) geplaatst, de eerste avond zag ik dat die lamp heel zwakjes bleef branden.
                      Dat kwam doordat de schakelaar de nulgeleider onderbrak in plaats van de fase, langs de fase en de aarding van het armatuur liep dan een heel kleine stroom, net voldoende om de leds heel zwak licht te laten geven.
                      Ik heb hier in onze residentie 3 jaar geleden 157 led inbouwarmaturen van 18W geplaatst, ter vervanging van TL armaturen.
                      Van die 157 zijn er 9 die lichtjes blijven opgloeien (enkel te zien in het pikdonker). Omwisselen van fase en nulleider hielp niet.
                      Probleem is de grote lengte van de kabels die inductieve spanning oppikken. Voor sommige led-armaturen is die spanning hoog genoeg om ze zachtjes te laten oplichten. De oplossing hiervoor is een snubber plaatsen op de aansluiting van het armatuur (component met een weerstand en condensator) die deze lage spanning absorbeert. Geen idee hoeveel Watt die 9 armaturen samen verbruiken, maar met een maandelijkse elektricieitsfactuur van bijna 1000€ gaat dat de zaak niet maken. Het duurt misschien 25 jaar voor die snubbers terugverdiend zijn en het zachtjes opgloeien stoort niemand.

                      Comment


                      • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Hier gaat het er eerder om dat dan ook heel de woning achter die 30mA aangesloten was.
                        Onafgezien van het feit dat niet alle circuits met 30mA moeten beveiligd zijn, was het probleem er ook geweest wanneer die 30mA NIET achter de 300mA had gestaan ?

                        Comment


                        • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Onafgezien van het feit dat niet alle circuits met 30mA moeten beveiligd zijn, was het probleem er ook geweest wanneer die 30mA NIET achter de 300mA had gestaan ?
                          Ja, het probleem was gebleven. Een 30mA is gewoon te gevoelig om een volledige woning achter te hangen. Daarom dat normaliter de volledige woning achter een 300mA staat en enkel de vochtige ruimtes achter een 30mA.

                          Comment


                          • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Ja, het probleem was gebleven. Een 30mA is gewoon te gevoelig om een volledige woning achter te hangen. Daarom dat normaliter de volledige woning achter een 300mA staat en enkel de vochtige ruimtes achter een 30mA.
                            OK bedankt.

                            Ik heb dit draadje gevolgd omdat ik zelf ook een probleem had met de 30mA, met 100% zekerheid gelokaliseerd in de tuin bij hevige regenval.
                            Blijkbaar waren sommige stopkontakten door UV verduurd.
                            Ik ben ze aan het vervangen, maar er was nog plaats in de kast en ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de tuin op een aparte 300mA gezet.
                            Nu moet ik enkel nog de koelkast en de microgolf van de 30mA naar de 300mA brengen (alhoewel die nu nog zelden zal afslaan).

                            Comment


                            • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                              We hebben wat geleerd uit deze discussie - bedankt voor de uitleg.

                              Comment


                              • Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Onafgezien van het feit dat niet alle circuits met 30mA moeten beveiligd zijn, was het probleem er ook geweest wanneer die 30mA NIET achter de 300mA had gestaan ?
                                Klopt, maar er naast is toch beter dan er achter denk ik persoonlijk, maakt het ook gemakkelijker als je een kast met verbindingsrails wil samenstellen.

                                Comment

                                Working...
                                X