Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het klimaat.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het klimaat.

    Oorspronkelijk geplaatst door chesini Bekijk bericht
    Het is eenvoudig: we hebben globaal CO2 noodplan nodig dat even drastisch is als het noodplan nu voor het coronavirus. Voor een virus kan men snel een wereldwijd noodplan activieren, voor CO2 niet, ttz nog niet, maar het kan er plots komen als ze eindelijk beseffen hoe laat het is. En waarschijnlijk is het dan zelfs al te laat. Of hoe 2 even gevaarlijke zaken op 2 totaal verschillende manieren aangepakt worden. Begrijpe wie kan.
    Met dat virus weten we 100% zeker dat het de oorzaak is van de ziekte/dood.
    Met de CO2 is het nog steeds maar een vermoeden dat dit misschien een impact zou kunnen hebben.
    Met dat virus kunnen op enkele weken miljoenen mensen besmet geraken, met het milieu spreken we over een mogelijke verandering op 100 jaar.
    Dat is toch wel een groot verschil. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Het klimaat.

      Oorspronkelijk geplaatst door chesini Bekijk bericht
      Het is eenvoudig: we hebben globaal CO2 noodplan nodig dat even drastisch is als het noodplan nu voor het coronavirus. Voor een virus kan men snel een wereldwijd noodplan activieren, voor CO2 niet, ttz nog niet, maar het kan er plots komen als ze eindelijk beseffen hoe laat het is. En waarschijnlijk is het dan zelfs al te laat. Of hoe 2 even gevaarlijke zaken op 2 totaal verschillende manieren aangepakt worden. Begrijpe wie kan.
      Nog ene die nooit thermodynamica heeft gestudeerd, laat staan gesnapt.
      Maar het wel weet.

      Comment


      • Re: Het klimaat.

        Mag ik eens een domme vraag stellen aan diegene die er meer verstand van hebben?

        Hoe snel heeft uitstoot impact op klimaat?
        Of in hoeverre is de huidige invloed op het klimaat veroorzaakt door vervuiling van zoveel jaar geleden?
        Of is dat echt een onmiddellijke impact?
        maw: hoe snel is het effect van mogelijke inspanningen merkbaar?
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • Re: Het klimaat.

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Mag ik eens een domme vraag stellen aan diegene die er meer verstand van hebben?

          Hoe snel heeft uitstoot impact op klimaat?
          Of in hoeverre is de huidige invloed op het klimaat veroorzaakt door vervuiling van zoveel jaar geleden?
          Of is dat echt een onmiddellijke impact?
          maw: hoe snel is het effect van mogelijke inspanningen merkbaar?
          Dat is geen domme vraag, dat is een terechte vraag.

          Er zijn verschillende zaken:

          Dit is een grafiek die de samenhang van CO2 in de atmosfeer en de temperatuur laat zien zoals we die uit de boringen in het ijs van de zuidpool kunnen meten (let op, meten, niet veronderstellen): https://www.ncdc.noaa.gov/global-war...erature-change In ijs zijn ingesloten luchtbellen die je er kan uithalen en de concentraties gassen meten. Aan de vorm van de ijskristallen hebben we een goed idee hoe koud het was als die vormen. En vermits koude en warme periodes elkaar opvolgen (winter-zomer) kunnen we net als bij bomen "jaaringen" tellen. Dus we gokken ook niet hoe oud dat ijs is. Resultaat: een directe samenhang tussen CO2 in de lucht en temperatuur.

          Dan heb je de metingen die al jaren aan de gang zijn. Hier bij Nasa hebben ze die vorige grafiek aangevuld met de metingen van de laatste jaren. https://climate.nasa.gov/evidence/. En daar zie je dat sinds de jaren ' de CO2 concentratie omhoog schiet. Niet zoals de voorbije duizenden jaren, maar als een enorme piek die vele malen groter is. Die stijging is begonnen met de industriële revolutie en gaat alsmaar sneller.

          Dan heb je de relatief eenvoudige metingen van wat gassen zoals CO2 doen met zonnestraling en warmteuitstraling. Dat is gewoon elementaire natuurkunde die al sinds de ontdekking van die gassen (er is meer dan 1 broeikasgas) gekend is. Dus de gekende elementaire eigenschappen van CO2 bevestigen wat we zien in de grafiek die toont dat CO2 en temperatuur (als klimaat gegeven, niet het weer van vandaag).

          Als je het geven dat de CO2 concentratie enorm toeneemt en dat de klimaat temperatuur nu al aan het stijgen is, dan kom je logischerwijze tot de conclusie dat de toename die nu gebeurt grote gevolgen zal hebben.

          Wat is nu het grote probleem?

          1: de laatste keer dat er zoveel CO2 in de lucht was groeiden er bomen op de zuidpool en was de zeespiegel vele meters hoger dan nu. Toen geen probleem want steden waren er niet. Mensen ook niet...
          2: misschien zijn er mechanismen die pas in werking treden als de CO2 concentratie zo hoog wordt die we niet kennen. Kan best. Maar als ze we niet kennen, gaan we er op vertrouwen dat ze er zijn? Enige dat we zeker van zijn is dat als de CO2 stijgt, de gemiddelde temperatuur zal stijgen.
          3: we gaan er van uit dan bomen bvb CO2 kunnen "vastleggen". Maar er verdwijnen meer bomen per minuut dan er bijkomen. Het amazonewoud verdwijnt met vierkante kilometers per dag.
          4: oceanen kunnen veel CO2 vastleggen, maar we hebben geen flauw idee wat dat bvb met het visbestand gaat doen. Over de oceanen weten we zo goed als niets.

          Dus de enige directe oplossing is minder CO2 maken. En zelfs dan, vermits de reactie CO2-temperatuur niet ogeblikkelijk is gaan we nog verschillende jaren moeten hopen dat het niet te erg wordt.

          Comment


          • Het klimaat.

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            1: de laatste keer dat er zoveel CO2 in de lucht was groeiden er bomen op de zuidpool en was de zeespiegel vele meters hoger dan nu. Toen geen probleem want steden waren er niet. Mensen ook niet...
            2: misschien zijn er mechanismen die pas in werking treden als de CO2 concentratie zo hoog wordt die we niet kennen. Kan best. Maar als ze we niet kennen, gaan we er op vertrouwen dat ze er zijn? Enige dat we zeker van zijn is dat als de CO2 stijgt, de gemiddelde temperatuur zal stijgen.
            3: we gaan er van uit dan bomen bvb CO2 kunnen "vastleggen". Maar er verdwijnen meer bomen per minuut dan er bijkomen. Het amazonewoud verdwijnt met vierkante kilometers per dag.
            4: oceanen kunnen veel CO2 vastleggen, maar we hebben geen flauw idee wat dat bvb met het visbestand gaat doen. Over de oceanen weten we zo goed als niets.

            (5) Dus de enige directe oplossing is minder CO2 maken. En zelfs dan, vermits de reactie CO2-temperatuur niet ogeblikkelijk is gaan we nog verschillende jaren moeten hopen dat het niet te erg wordt.
            Toch wel veel veronderstellingen zo te zien? [emoji6]

            - 1 veronderstellen we want er waren geen mensen die de periode meemaakten.
            - 2 “misschien” is ook een veronderstelling.
            - 3 “we gaan ervan uit” is ook een veronderstelling.
            - 4 “we hebben geen flauw idee” is ook een veronderstelling.

            - 5 is dan plots een zekerheid of toch ook een veronderstelling?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Het klimaat.

              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Mag ik eens een domme vraag stellen aan diegene die er meer verstand van hebben?

              Hoe snel heeft uitstoot impact op klimaat?
              Of in hoeverre is de huidige invloed op het klimaat veroorzaakt door vervuiling van zoveel jaar geleden?
              Of is dat echt een onmiddellijke impact?
              maw: hoe snel is het effect van mogelijke inspanningen merkbaar?
              Ik heb met belangstelling het antwoord van Spanik gelezen en zoals meestal ben ik het volledig eens.
              Wat je uiteindelijke vraag betreft (de snelheid van de effecten) vrees ik dat er geen pasklaar antwoord is. Al wat ik kan zeggen is dat er aan die fameuze CO2 "zaagtandcurve" serieus wordt gesleuteld om hem zichtbaar te maken op grafiek. Waarmee ik bedoel dat ze ze NOOIT op 0,0 laten starten. Ik bedoel dan in de eerste plaats de Y-as (de CO2 concentratie).
              Als je de Y-as trekt van 200 tot 250 lijkt een stijging van 230 tot 245 enorm, bijna een verdubbeling, op een 0-1000 schaal zie je dat zelfs niet. Het doet me wat denken aan de tijd toen Merckx de ronde won en er elke namiddag het "gazetje" werd verdeeld op het dorp. Het reliefverloop van de etappe stond er altijd op in grafiek, ik klein manneke, had nog nooit een berg gezien en vroeg me dikwijls af hoe daar nu in godsnaam met een fiets naar boven kon rijden dus ik met die vraag naar mijn vader (die al even veel bergen beklommen had, nl : géén). Tja zei mijn pa : ze rijden niet recht naar boven maar in zigzag. Wat allemaal wel klopt natuurlijk, maar ik was een jaar of 10 en had daar behoorlijk last mee, wil zeggen : zigzag of niet maar als je viel was je in mijn ogen morsdood (zo'n scherpe bergen zeg). Is er een alternatief om dat reliefverloop ifv de afstand correct weer te geven ? Neen.
              Wat we wél met zekerheid kunnen zeggen is dat de populatie aan het J-curven is op een dramatische manier en dat plasticvervuiling voor 100% op naam van de mens kan worden geschoven. Niet dat de natuur de techniek van reuzenmoleculen niet beheerst, verre van : leer, haar, nagels, huid, vlees, vis, hout zijn allemaal reuzenmoleculen maar er zitten evolutionair zwakke plekken in die structuren waar de natuur binnen de kortste keren weg mee weet omdat ze allemaal vrij makkelijk kapot te knippen zijn door eencelligen om maar iets te zeggen. Maar als je als eencelligen PE, PP PS whatsoever op je bord krijgt moet dat aanvoelen alsof er iemand een koe op je bord smijt en je krijgt een koffielepel. Begin er maar aan.

              Koen, ik denk dat er niemand een pasklaar antwoord heeft op jouw vraag, maar één ding is zeker : het was geen domme maar een terechte vraag.

              Comment


              • Re: Het klimaat.

                Hier hebben ze nog een oplossing om het klimaat te redden, een 1000pk sterke elektrische Hummer: https://www.vroom.be/nl/nieuws/offic...sch-merk-22827
                Als je die 1000pk echt wil gebruiken, dan met er wel een héééél zware accu in, want 1000pk is 736KW, dat wil zeggen dat een 100KWh accu op minder dan 10 minuten helemaal leeg is...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Het klimaat.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Hier hebben ze nog een oplossing om het klimaat te redden, een 1000pk sterke elektrische Hummer: https://www.vroom.be/nl/nieuws/offic...sch-merk-22827
                  Als je die 1000pk echt wil gebruiken, dan met er wel een héééél zware accu in, want 1000pk is 736KW, dat wil zeggen dat een 100KWh accu op minder dan 10 minuten helemaal leeg is...
                  Dat is wel gesteld in de veronderstelling dat het maximale vermogen wordt aangewend, toch zou ik best wel eens willen weten welke kabeltjes er daarin liggen en met welke kabeltjes ze dat batterijtje binnen een redelijke tijd denken op te laden. Typisch Amerikaanse grootheidswaanzin, in feite is het zelfs tragikomisch te noemen. Blasé maatschappij.

                  Comment


                  • Re: Het klimaat.

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Dat is wel gesteld in de veronderstelling dat het maximale vermogen wordt aangewend,
                    Blasé maatschappij.
                    Tja, maar wie zo'n monster koopt zal het ook wel als monster willen gebruiken zeker ?

                    Het laatste zinnetje klopt inderdaad.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • Re: Het klimaat.

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Dat is wel gesteld in de veronderstelling dat het maximale vermogen wordt aangewend, toch zou ik best wel eens willen weten welke kabeltjes er daarin liggen en met welke kabeltjes ze dat batterijtje binnen een redelijke tijd denken op te laden.
                      De laatste laadplug is voorzien voor 700Vdc. Dus als we zo'n 100kWh (geen Kelvin.Watt.uur aub) inbouwen die op 700V werkt dan hebben we een stroom van een dikke 1000A nodig. De huidige CCS2 Combo laat stromen tot 200A toe dacht ik. Dus een nachtje laden De volgende standaard zou tot 400A gaan. Dan kan je al op enkele uren laden. Zullen wel kabels met koeling zijn....

                      Comment


                      • Re: Het klimaat.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        De laatste laadplug is voorzien voor 700Vdc. Dus als we zo'n 100kWh (geen Kelvin.Watt.uur aub) inbouwen die op 700V werkt dan hebben we een stroom van een dikke 1000A nodig. De huidige CCS2 Combo laat stromen tot 200A toe dacht ik. Dus een nachtje laden De volgende standaard zou tot 400A gaan. Dan kan je al op enkele uren laden. Zullen wel kabels met koeling zijn....
                        Nee, geen kelvins (Bart weet dat ook wel). 1000 A op 700 V, beseffen jullie wel wat dat is ? Mijn zoon werkt op de montageafdeling van Newholland Zedelgem, denk je dat god en klein pierke daar de heftrucks aan de lader mogen hangen ? De rekening van Bart blijft evenwel overeind, als je er 736 kW wil uithalen dan is dat ding op een kwartier plat. Ik denk dat de belangrijkste koeling van de "draadjes" in de auto zal mogen gebeuren. Heel dat elektrisch gedoe is bullshit.

                        Comment


                        • Re: Het klimaat.

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Nee, geen kelvins (Bart weet dat ook wel). 1000 A op 700 V, beseffen jullie wel wat dat is ? Mijn zoon werkt op de montageafdeling van Newholland Zedelgem, denk je dat god en klein pierke daar de heftrucks aan de lader mogen hangen ? De rekening van Bart blijft evenwel overeind, als je er 736 kW wil uithalen dan is dat ding op een kwartier plat. Ik denk dat de belangrijkste koeling van de "draadjes" in de auto zal mogen gebeuren. Heel dat elektrisch gedoe is bullshit.
                          700 Kw is een ferme bom als er iets misloopt Paul, daar wil je liever niet bij zijn.....

                          Comment


                          • Het klimaat.

                            Hier wat info over een 1000kW (1360pk) elektrische wagen en hoe het laden echt in zijn werk gaat volgens de specificaties. [emoji6]
                            De batterij is 200kWh.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Het klimaat.

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              700 Kw is een ferme bom als er iets misloopt Paul, daar wil je liever niet bij zijn.....
                              Ik wou er zelf nog niet over beginnen....

                              Comment


                              • Re: Het klimaat.

                                En hier zijn we nog maar over auto's bezig Als we naar bedrijfsvoertuigen gaan zoals elektrische stadsbussen dan spreken we over 180 kWh batterijen die we op 30 minuten snelladen. https://www.brabantbrandbox.com/nl/s...ity/ov-bussen/ Dat zijn laders van pakweg 350 kWh... Er gaan volgens dat artikel 20 zo'n snelladers op de stelplaats staan. Dus een aansluiting van een dikke 10 MW nodig (er zijn ook nog 22 traagladers en 2 mobiele laders).

                                Comment

                                Working...
                                X