Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verbruik elektriciteit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: verbruik elektriciteit

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Het gemiddeld energiegebruik voor een gezin met één meter blijkt vorig jaar 3.500 kWh te zijn.
    Dit is een onderschatting door de terugdraaiende meters van de zonnepanelen.
    Dat is hetgeen ze schatten als effectief energieverbruik, niet als afname van het net.
    Als je prijsvergelijking wil doen op hun sites en je geeft op dat je geen zonnepanelen hebt en geen weet van uw echt verbruik, dan nemen ze 3500 kWh als standaard voor een klein gezin (2 personen).
    Dat is inderdaad heel weinig ingeschat.
    Ook toen we zonnepanelen lieten plaatsen en offertes vroegen, dan kwamen de meeste plaatsers af met standaard 3500 kWh voor een klein gezin.

    6600 kWh is dus wel VEEL. Het kost je ook bijna 2000€ per jaar, toch de moeite m.i. om hier iets aan te doen.
    Wij zitten aan 5441 kWh per jaar (gemiddeld berekend over de laatste tien jaar) en dit met 2 personen.

    Stel zelfs dat je elke dag 2 platen (of de oven en één plaat bv) gedurende 1 uur gebruikt is dat 3 kWh, 90 per maand.
    Die 3 kWh per dag is toch al 1095 kWh per jaar.
    Met vier personen ook wat meer wassen en drogen en wat meer afwas (vaatwasser) … in het algemeen de grootste hap uit dat verbruik.

    Wat TV betreft is er ook een groot verschil tussen Plasma, LED en OLED en vooral ook met het formaat rekening houden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #32
      Re: verbruik elektriciteit

      Ik heb net mijn laatste factuur nagekeken en ik zit aan een verbruik van 534 kWh op een periode van een jaar. Ik kook elektrisch en verwarm op gas.
      Ik let een beetje op mijn verbruik (De stroom gaat van de tv/decoder/playstation/surroundsysteem als ik ga slapen).
      Life is beautiful, take pictures to remember

      Comment


      • #33
        Re: verbruik elektriciteit

        Oorspronkelijk geplaatst door Viper11 Bekijk bericht
        Ik heb net mijn laatste factuur nagekeken en ik zit aan een verbruik van 534 kWh op een periode van een jaar. Ik kook elektrisch en verwarm op gas.
        Ik let een beetje op mijn verbruik (De stroom gaat van de tv/decoder/playstation/surroundsysteem als ik ga slapen).
        Opmerkelijk, sommigen verbruiken 10 keer meer en vinden dat normaal.

        Mijn PC en randapparatuur wordt 's avonds stroomloos gezet, eerder uit principe want er loopt maar 2W.
        TV decoder schakelt zichzelf uit na zekere tijd, het duurt dan redelijk lang om de volgende avond (wij zien overdag geen TV) terug op te starten, maar omdat alle decoders in België tesamen ongeveer een volledige kerncentrale nodig hebben (volgens de Bond Beter Leefmilieu, niet geverifieerd) zou het helpen wanneer iedereen dat doet .

        Wij verbruiken met 2 personen 2600 kWh per jaar zonder ergens speciaal op te letten, de wasmachine en de droogkast draaien bv bijna elke dag.
        Kookplaten op gas, maar oven elektrisch. Als die 2 keer per week een uur gebruikt wordt is het veel (vanavond hebben we gerookte zalm met sla en oei, een hardgekookt eitje gegeten).
        Ik denk ook niet dat elektrisch koken zoveel kost. Patatjes en pasta zijn toch op een kwartier gaar.

        Wie nog zoveel verbruikt moet toch ergens energieslokoppen zoals halogeenspots (om over uplighters te zwijgen), oude plasmaTV's, amerikaanse frigo's ed. hebben staan.
        Last edited by palombian; 29 november 2018, 20:26.

        Comment


        • #34
          verbruik elektriciteit

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Opmerkelijk, sommigen verbruiken 10 keer meer en vinden dat normaal.
          Opmerkelijk dat sommigen een jaarverbruik hebben van wat bij anderen één toestel verbruikt.
          Tenzij men abnormaal oncomfortabel leeft en elke cent in twee probeert te bijten.
          Wie ook op gas kookt zal uiteraard al veel minder elektriciteit hebben.

          Mijn PC en randapparatuur wordt 's avonds stroomloos gezet, eerder uit principe want er loopt maar 2W.
          Uit principe wordt dit soort toestellen hier niet spanningsloos gezet want dat is slecht voor deze toestellen.
          Met spanningsloos bedoel ik stekker er uit of een schakelaar ertussen.
          TV decoder schakelt zichzelf uit na zekere tijd, het duurt dan redelijk lang om de volgende avond (wij zien overdag geen TV) terug op te starten, maar omdat alle decoders in België tesamen ongeveer een volledige kerncentrale nodig hebben (volgens de Bond Beter Leefmilieu, niet geverifieerd) zou het helpen wanneer iedereen dat doet .
          Dit soort uitschakelen betekent nog niet dat die niets meer verbruikt.
          De extra tijd dat die nodig heeft om terug op te starten voor je er iets mee kan doen kost bij a zoveel als wat kan uitgespaard worden, zeker bij dagelijks gebruik en updates tijdens de daluren worden dan ook niet gedaan.

          Wij verbruiken met 2 personen 2600 kWh per jaar zonder ergens speciaal op te letten, de wasmachine en de droogkast draaien bv bijna elke dag.
          Kookplaten op gas, maar oven elektrisch. Als die 2 keer per week een uur gebruikt wordt is het veel (vanavond hebben we gerookte zalm met sla en oei, een hardgekookt eitje gegeten).
          Ik denk ook niet dat elektrisch koken zoveel kost. Patatjes en pasta zijn toch op een kwartier gaar.
          Elektrisch koken verbruikt net heel veel, mocht u dat doen dan zou u verbruik ook veel hoger liggen.
          Tenzij u alleen snelle happen klaarmaakt.
          Vlees, groenten en aardappelen zijn al meteen drie kookplaten.
          Sommige bereidingen moeten ook veel langer op staan dan tien minuutjes, zeker verse zaken.

          Laat ons dan ook het gasverbruik er even bij nemen want als u kookt heeft u meer gasverbruik.

          Wie nog zoveel verbruikt moet toch ergens nog energieslokoppen zoals halogeenspots (om over uplighters te zwijgen), oude plasmaTV's, amerikaanse frigo's ed. hebben staan.
          Of die leeft normaal zonder alle seconden op elke cent te letten.
          Er zijn er anderen die hun geld opbranden (roken), ... kost nog veel meer dan comfortabel leven.

          Wij doen geen gekke dingen, maar zitten niet met een pull voor TV, eten niet in het donker, kijken TV wanneer we er zin in hebben en stekkers van toestellen blijven in steken.
          Is het koud, dan gaat de verwarming aan, is het te warm dan de airco (ook voor de hond en kat).
          Maar wij werken ook veel van thuis uit, dat is een zeker meerverbruik natuurlijk.

          Vermoedelijk hebben de laagverbruikers ook geen airco?
          Dan zitten die met een hittegolf als dit jaar te puffen en hebben slapeloze nachten.
          Wij hebben dan gezellig 20°C in huis en slapen deftig.

          Palmen en cactussen en niet winterharde planten laten we dan ook niet bevriezen in onze serre.

          Als je wil vergelijken, dan moet je alles in overweging nemen.
          Last edited by VerSeg; 29 november 2018, 21:05.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: verbruik elektriciteit

            Hier een electriciteitsverbruik van 3200 kwh voor een gezin van 2. We koken elktrisch en hebben nog een electriciteitsverslindende diepvriezer.

            Comment


            • #36
              Re: verbruik elektriciteit

              Oorspronkelijk geplaatst door Viper11 Bekijk bericht
              Ik heb net mijn laatste factuur nagekeken en ik zit aan een verbruik van 534 kWh op een periode van een jaar. Ik kook elektrisch en verwarm op gas.
              Ik let een beetje op mijn verbruik (De stroom gaat van de tv/decoder/playstation/surroundsysteem als ik ga slapen).
              da's wel heel weinig

              Comment


              • #37
                Re: verbruik elektriciteit

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Opmerkelijk dat sommigen een jaarverbruik hebben van wat bij anderen één toestel verbruikt.
                Tenzij men abnormaal oncomfortabel leeft en elke cent in twee probeert te bijten.
                Wie ook op gas kookt zal uiteraard al veel minder elektriciteit hebben.

                Uit principe wordt dit soort toestellen hier niet spanningsloos gezet want dat is slecht voor deze toestellen.
                Met spanningsloos bedoel ik stekker er uit of een schakelaar ertussen.
                Dit soort uitschakelen betekent nog niet dat die niets meer verbruikt.
                De extra tijd dat die nodig heeft om terug op te starten voor je er iets mee kan doen kost bij a zoveel als wat kan uitgespaard worden, zeker bij dagelijks gebruik en updates tijdens de daluren worden dan ook niet gedaan.

                Elektrisch koken verbruikt net heel veel, mocht u dat doen dan zou u verbruik ook veel hoger liggen.
                Tenzij u alleen snelle happen klaarmaakt.
                Vlees, groenten en aardappelen zijn al meteen drie kookplaten.
                Sommige bereidingen moeten ook veel langer op staan dan tien minuutjes, zeker verse zaken.

                Laat ons dan ook het gasverbruik er even bij nemen want als u kookt heeft u meer gasverbruik.

                Of die leeft normaal zonder alle seconden op elke cent te letten.
                Er zijn er anderen die hun geld opbranden (roken), ... kost nog veel meer dan comfortabel leven.

                Wij doen geen gekke dingen, maar zitten niet met een pull voor TV, eten niet in het donker, kijken TV wanneer we er zin in hebben en stekkers van toestellen blijven in steken.
                Is het koud, dan gaat de verwarming aan, is het te warm dan de airco (ook voor de hond en kat).
                Maar wij werken ook veel van thuis uit, dat is een zeker meerverbruik natuurlijk.

                Vermoedelijk hebben de laagverbruikers ook geen airco?
                Dan zitten die met een hittegolf als dit jaar te puffen en hebben slapeloze nachten.
                Wij hebben dan gezellig 20°C in huis en slapen deftig.

                Palmen en cactussen en niet winterharde planten laten we dan ook niet bevriezen in onze serre.

                Als je wil vergelijken, dan moet je alles in overweging nemen.
                Ik zit zeker niet in de kou, de verwarming staat nu op 20°.
                De truc bestaat eruit om op te letten. Ik kijk nu tv met de laptop op de schoot met een staande lamp met led lamp erin achter mij een nog een ledlamp die brand ter hoogte van de keuken (half open keuken)
                Deze zomer was het hier inderdaad redelijk heet maar 2 grote schuiframen recht over elkaar en een ventilator er tussen en de gevoels temperatuur zakt naar iets dragelijker.
                Life is beautiful, take pictures to remember

                Comment


                • #38
                  Re: verbruik elektriciteit

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Wij doen geen gekke dingen, maar zitten niet met een pull voor TV,
                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Wij hebben dan gezellig 20°C in huis.
                  Gezellige 20°C, vind ik persoonlijk toch redelijk frisjes en dan moet ik wel een pull aan hoor
                  En zo zie je maar dat je geen vergelijk kunt maken tussen mensen, ieder z'n ding

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #39
                    Re: verbruik elektriciteit

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Gezellige 20°C, vind ik persoonlijk toch redelijk frisjes en dan moet ik wel een pull aan hoor
                    En zo zie je maar dat je geen vergelijk kunt maken tussen mensen, ieder z'n ding

                    grts
                    Sieg
                    Ik heb nu een lichte trui aan en ik zit comfortabel.
                    Ik heb wel geen vrouw in huis die continue kou heeft.
                    Alleen een kater maar die warmt zijn eigen op.
                    Life is beautiful, take pictures to remember

                    Comment


                    • #40
                      verbruik elektriciteit

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Gezellige 20°C, vind ik persoonlijk toch redelijk frisjes en dan moet ik wel een pull aan hoor.
                      Slaap jij met de verwarming op 21 of 23 misschien?
                      Hoe ongezond is dat? [emoji6]

                      Je hebt wel de helft van mijn zin gewist wat er een andere draai aan geeft.
                      Ik herhaal hem even volledig: “Wij hebben dan gezellig 20°C in huis en slapen deftig.”

                      Edit: Een 20°C is eigenlijk nog te warm om te slapen, maar bij een hittegolf aangenaam.

                      En zo zie je maar dat je geen vergelijk kunt maken tussen mensen, ieder z'n ding.
                      Klopt volledig, daarom moeilijk te oordelen dat anderen te veel verbruiken. [emoji106]
                      Last edited by VerSeg; 29 november 2018, 23:38.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: verbruik elektriciteit

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Slaap jij met de verwarming op 21 of 23 misschien?
                        Hoe ongezond is dat? [emoji6]

                        Je hebt wel de helft van mijn zin gewist wat er een andere draai aan geeft.
                        Ik herhaal hem even volledig: “Wij hebben dan gezellig 20°C in huis en slapen deftig.”

                        Edit: Een 20°C is eigenlijk nog te warm om te slapen, maar bij een hittegolf aangenaam.

                        Klopt volledig, daarom moeilijk te oordelen dat anderen te veel verbruiken. [emoji106]
                        Nu schrijf je totaal iets anders hé
                        In eerste instantie kan ik uit je zin opmaken dat het een gezellige 20° is wanneer je zonder trui voor de tv zit

                        En ik antwoord daarop dat hier bij ons het warmer is dan 20° omdat ik dat wat frisjes vind

                        Slapen doe ik met een open raam (ook in de winter) dus verdraai ook niet mijn woorden aub


                        En ik bedoelde daarmee dat wat voor de ene voldoende is dat dit absoluut niet zo is voor een ander, dus kan je ook geen lijn trekken wat verbruik qua warmte is en zeker niet wat als 'normaal' beschouwd wordt.
                        Om het duidelijk te maken, zo hebben wij het afgelopen zomer niet te heet gehad, ook niet zonder airco, dus ook weer verschillend van persoon tot persoon

                        dus ik denk niet dat je een richtlijn kunt stellen wat energieverbruik betreft
                        Zelfde principe zoals het verbruik van een wagen, hetgeen de ene verbruikt kan de andere helemaal niet halen

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #42
                          verbruik elektriciteit

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Nu schrijf je totaal iets anders hé
                          In eerste instantie kan ik uit je zin opmaken dat het een gezellige 20° is wanneer je zonder trui voor de tv zit.
                          Ah ja?
                          Lees nog eens goed, mijn tekst heb ik niet veranderd hoor. [emoji6]

                          “Dan zitten die met een hittegolf als dit jaar te puffen en hebben slapeloze nachten.
                          Wij hebben dan gezellig 20°C in huis en slapen deftig.”

                          In de woonkamer blijft het dan rond de 21, soms eens 22.
                          Slapen doe ik met een open raam (ook in de winter) dus verdraai ook niet mijn woorden aub
                          Ik ook, als kind opgevoed in een woning zonder CV, geen kachel of wat ook in de slaapkamer, enkel glas met in de winter ijs langs binnenkant. [emoji1]

                          Om het duidelijk te maken, zo hebben wij het afgelopen zomer niet te heet gehad, ook niet zonder airco.
                          Met tot 47°C overdag en kamers onder het dak is het zonder airco na twee dagen toch al 28°C in de kamer, zelfs met isolatie.
                          Na een week nog een pak meer en met de nachten waar het buiten soms niet onder de 30°C kwam, was het anders niet echt leefbaar.
                          De ene mens is de andere niet, maar met 25°C in de kamer kan ik geen rustige nacht hebben.

                          In huis om stil voor TV te zitten is het ook 21 à 21,5°C.

                          Mvg,
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: verbruik elektriciteit

                            Met 47° buitentemperatuur heb je toch records gebroken in België denk ik.

                            Alles is een kwestie van gewoonte. Ik kan niet slapen als er in een hotel continu een airco staat te draaien. Dat gaat niet alleen om het geluid, maar ook om de trek die dat maakt.
                            Geen airco bij mij, en we slaagden er deze zomer toch in om onder de 25° te blijven.

                            Comment


                            • #44
                              Re: verbruik elektriciteit

                              Zonder airco lukt het hier ook nog om te slapen tijdens een hittegolf.
                              Het komt er op aan om te verluchten wanneer de buitentemperatuur lager begint te worden dan de binnentemperatuur.
                              Als het niet waait, dan zorg je er met een ventilator voor dat er verse lucht binnen komt, en dat die langs ergens anders weer naar buiten kan.
                              Een ventilator laten draaien in een gesloten kamer, dat helpt niet veel, uiteindelijk zal de temperatuur zelfs nog wat hoger worden omdat de motor van de ventilator ook nog warmte afgeeft.
                              En vooral voor de slaapkamers is het belangrijk om de warmte overdag zoveel mogelijk buiten te houden (rolluiken dicht).

                              Maar niet elke woning is hetzelfde, ik weet dat er woningen zijn waar de temperatuur veel sneller oploopt als de zon begint te schijnen, en dan is het best mogelijk dat er zonder airco geen aangename "slaaptemperatuur" meer is in de slaapkamers.
                              Een airco is dan soms wel nodig als je goed wil kunnen slapen tijdens de heetste zomernachten.
                              Vooral in een stedelijke omgeving koelt het tijdens de nachten veel minder snel af, daardoor zal de temperatuur in de woning elke dag nog wat verder oplopen tijdens een hittegolf.

                              Het is wel zo dat je met een airco bijna continu energie aan het verbruiken bent, is het iets te warm, dan draait de airco, is het iets te koud, dan draait de verwarming.
                              Hier wordt er vanaf half april tot half oktober zo goed als geen energie verbruikt voor de verwarming (buiten enkele uitzonderlijk koude dagen in het begin of het einde van die periode), en als het te warm wordt dan is er alleen het verbruik van de ventilators die gebruikt worden om de grootste hitte naar buiten te krijgen terwijl het buiten frisser is dan binnen.
                              In de winter wordt er alleen gestookt in de kamers waar dat nodig is (woonkamer dus), in de slaapkamer heb ik geen verwarming nodig, ik leg wel een laag extra op het bed als ik het daar zelf niet warm genoeg krijg.
                              Daardoor is mijn energierekening voor gas en elektriciteit vrij laag (nog geen 70 euro per maand), en dat in een woning die helemaal niet voldoet aan de meest recente isolatienormen.
                              De ramen zijn een paar jaar geleden wel vervangen door nieuwe met super isolerend dubbel glas en ik heb een zuinige wandketel geplaatst voor de verwarming en het warm leidingwater.
                              Ik ken er die in veel nieuwere woning met een warmtepomp en zonnepanelen meer betalen voor hun energie dan wat ik betaal, en ik zit hier zeker niet in de kou tijdens de wintermaanden.
                              Last edited by Black B@ndit; 30 november 2018, 09:14.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #45
                                Re: verbruik elektriciteit

                                Airco is beslist een grote stroomverbruiker.

                                Deze zomer was het naar ik me herinner de eerste keer dat de temperatuur binnen erg opliep.

                                Door 's nachts te verluchten konden we nog afkoelen tot 22-23 graden en door overdag de ramen te sluiten en zonweringen naar beneden de stijging wat afremmen, alhoewel we boven toch tegen de 30 graden kwamen.
                                Maar dat is niets tov de temperaturen in zuiderse landen waar iedereen toch zo graag op vakantie gaat (alhoewel het er dit jaar dikwijls frisser was dan hier ).
                                Als het nog zo'n zomer wordt blijven we in eigen land, in de Ardennen op 300m was het veel draaglijker buiten en een huis met volle stenen muren van 50 cm komt nooit boven de 25 graden.

                                Veel hangt samen met de bouw van het huis (iets waar al lang geen rekening meer mee wordt gehouden).
                                Dikke muren en hoge plafonds helpen.

                                En bij mijn zoon wordt de lucht van het ventilatiesysteem door de grond aangezogen: gratis airco.
                                Een (water-water) warmtepomp kan trouwens ook als airco werken en zal veel efficiënter zijn dan die bakjes tegen de muur die tegen een bloedhete buitenlucht moeten oppompen.

                                Stilaan worden we allemaal geconfronteerd met het feit dat onze manier van leven, onze huizen, auto's enz niet aangepast zijn aan de veranderende omstandigheden. Met hierover te mopperen komen we niet vooruit.
                                Last edited by palombian; 30 november 2018, 09:11.

                                Comment

                                Working...
                                X