Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verbruik elektriciteit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: verbruik elektriciteit

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Goede investering die verbruiksmeter?
    Voor die prijs kan men meer dan 35.000 uur een 5W LED lamp laten branden (50 jaar bij huishoudelijk gebruik).
    Of 10 stuks 3.500 uur ... goed voor bijna 5 jaar licht.
    Niet helemaal akkoord, die meter geeft inzicht in het verbruik, niet alleen van die hypothetische ledlamp.
    Ik heb het verbruik van een aantal toestellen ook - met een veel primitiever meetblokje dat ik eens gekregen heb bij het VITO, je kan ze ook bij de energiemaatschappij gratis lenen - gemeten en een aantal maatregelen kunnen nemen, oa energie-instellingen van de PC's.

Maar of mijn vrouw akkoord gaat zijn met een permanente monitoring wanneer zij eens het licht laat branden, of de was NIET in de tuin te drogen hangt, betwijfel ik sterk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Mijn PC verbruikt terwijl ik er nu op aan het typen ben - een desktop met 6-core cpu en 8 TB schijf, inclusief scherm - nauwelijks meer dan 50W, in slaapstand minder dan 2W.
      Toch even je energie-instellingen nakijken (en uitzetten na gebruik, die dingen starten zeer snel op tegenwoordig).
      Dat zou het kunnen zijn, ik zet hem wel uit. Is niet zo'n grote moeite en hij start snel genoeg op.

Als je in de zomer je warm water op elektriciteit (denkt te) moet(en) omschakelen heb je waarschijnlijk nog zo'n oud mazoutmonster in je kelder staan.
      Door de CV-ketel te vernieuwen ga je niet alleen in de zomer maar het hele jaar door geld besparen.
      De elektriciteit hebben we toch, dus daar moeten we niets voor doen.
      CV-ketel vernieuwen voor gas zeker. Dan zit je ZEKER vast aan HUN tarieven. Dat zal voorlopig niet gebeuren.
      En ik heb berekend dat wij op gas even veel kwijt zijn als nu aan mazout.
      En ik peins dat de gas er niet goedkoper op gaat worden, dus ik blijf zo lang mogelijk onafhankelijk.
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Niet helemaal akkoord, die meter geeft inzicht in het verbruik, niet alleen van die hypothetische ledlamp.
        Ik heb het verbruik van een aantal toestellen ook - met een veel primitiever meetblokje dat ik eens gekregen heb bij het VITO, je kan ze ook bij de energiemaatschappij gratis lenen - gemeten en een aantal maatregelen kunnen nemen, oa energie-instellingen van de PC's.
        Wat mijn energieverbruikers zijn, dat weet ik zo ook.
        Deze dat continu aan blijven, dat is een bewuste keuze en gaan toch nooit uit zelfs moest ik ze testen met een meter.
        Energie-instellingen van een PC ... zonder meten kan ik zeggen dat de stekker uittrekken het minst verbruikt, gevolgd door de uit-stand, de sleep modus en het meeste verbruik bij altijd aan.

Dat LED minder verbruikt dan een gloeilamp weet iedereen, net als een recente frigo dat ook doet.
        Die verbruiksmeter leert niets extra bij op dat gebied.

Wij hebben enkele jaren geleden een nieuwe combi frigo/diepvries gekocht omdat het nodig was na meer dan 20 jaar.
        OK dat verbruik ligt een stuk lager, maar enkel om te sparen een nieuwe kopen is onzin want de investering wordt pas op meer dan 20 jaar terugverdiend.
        Het is als 35.000€ geven aan een nieuwe wagen omdat hij een liter minder verbruikt.

Een energiemeter kopen is goed om eens te meten, maar het lost niets op en is op zich weggegooid geld.
        Uw verbruik zie je op de teller en kan je best over een langere periode bekijken.
        Wat andere toestellen verbruiken, dat staat er normaal altijd op.

Ik ken mensen die de stekker van hun router dagelijks uittrekken om te besparen ... maar ze staan uren per dag te koken, kijken 6 uur per dag TV en verder durven ze hun smartphone bijna niet opladen want ze doen dat op het werk.

Ik ga niet de helderheid van mijn TV halveren om minder te verbruiken ... dan had ik die beter niet gekocht.
        De stekker van de PC uittrekken kan ook besparen, maar de stroompiek bij het terug aankoppelen kan veel meer schade (kosten) veroorzaken dan wat men kan winnen.

Iedereen doet natuurlijk wat hij wil, maar met wat logisch redeneren kan men heel ver geraken en de investering van 50€ kan men beter meteen investeren in iets anders.

Een nieuwe airco verbruikt ook minder dan die dat we nu hebben, maar om misschien 100€ per jaar te winnen moeten we 8.000€ investeren.
        Ik mag meten zoveel ik wil, dat maakt de investering niet interessanter, ik zou enkel 50€ verliezen aan die meter. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Dat is geen normaal verbruik mits u eigenlijk bijna geen verbruikers in huis heeft.
          Tel daar het verbruik maar bij dat je bij je ouders genereert. [emoji6]
          Is anders alsof ik het verbruik voor mijn tuinhuis zou opgeven. [emoji16]

Maar hoe kan je 50€ per jaar uitsparen met een dergelijk verbruik?
          Je hebt niet eens zo’n grote energiekost.
          Volgens vergelijk zou er met dat verbruik tussen Luminus en Engie 3€ verschil zitten.
          Tenzij het verschil vooral zit in de gasprijs (indien u dit heeft).
          Ik heb me vergist denk ik. Het zal 1400KWh zijn ipv 140KWh. Maandelijks betaal ik 35€.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Ik heb me vergist denk ik. Het zal 1400KWh zijn ipv 140KWh. Maandelijks betaal ik 35€.
            Ahhhh, dat is natuurlijk al wat anders. [emoji1]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Wat mijn energieverbruikers zijn, dat weet ik zo ook.
              Deze dat continu aan blijven, dat is een bewuste keuze en gaan toch nooit uit zelfs moest ik ze testen met een meter.
              Energie-instellingen van een PC ... zonder meten kan ik zeggen dat de stekker uittrekken het minst verbruikt, gevolgd door de uit-stand, de sleep modus en het meeste verbruik bij altijd aan.

Dat LED minder verbruikt dan een gloeilamp weet iedereen, net als een recente frigo dat ook doet.
              Die verbruiksmeter leert niets extra bij op dat gebied.

Wij hebben enkele jaren geleden een nieuwe combi frigo/diepvries gekocht omdat het nodig was na meer dan 20 jaar.
              OK dat verbruik ligt een stuk lager, maar enkel om te sparen een nieuwe kopen is onzin want de investering wordt pas op meer dan 20 jaar terugverdiend.
              Het is als 35.000€ geven aan een nieuwe wagen omdat hij een liter minder verbruikt.

Een energiemeter kopen is goed om eens te meten, maar het lost niets op en is op zich weggegooid geld.
              Uw verbruik zie je op de teller en kan je best over een langere periode bekijken.
              Wat andere toestellen verbruiken, dat staat er normaal altijd op.

Ik ken mensen die de stekker van hun router dagelijks uittrekken om te besparen ... maar ze staan uren per dag te koken, kijken 6 uur per dag TV en verder durven ze hun smartphone bijna niet opladen want ze doen dat op het werk.

Ik ga niet de helderheid van mijn TV halveren om minder te verbruiken ... dan had ik die beter niet gekocht.
              De stekker van de PC uittrekken kan ook besparen, maar de stroompiek bij het terug aankoppelen kan veel meer schade (kosten) veroorzaken dan wat men kan winnen.

Iedereen doet natuurlijk wat hij wil, maar met wat logisch redeneren kan men heel ver geraken en de investering van 50€ kan men beter meteen investeren in iets anders.

Een nieuwe airco verbruikt ook minder dan die dat we nu hebben, maar om misschien 100€ per jaar te winnen moeten we 8.000€ investeren.
              Ik mag meten zoveel ik wil, dat maakt de investering niet interessanter, ik zou enkel 50€ verliezen aan die meter. [emoji6]

Individueel kan deze redenering kloppen, maar het probleem is dat als we allemaal zo blijven denken België, Europa enz onnoemelijk veel geld blijft geven aan andere landen voor import van energie - om over de milieuaspecten te zwijgen.

Op mijn leeftijd ben ik ook niet geneigd om mijn huis volledig te renoveren of een nieuw te bouwen, en als ik zie wat bv een warmtepomp kost bij mijn kinderen denk ik soms ook waarom zetten ze geen gasketeltje, maar ik ben ervan overtuigd dat zijzelf, en op de duur de hele economie er baat gaan bij vinden.

Het wordt ook gesubsidieerd en/of fiscaal beloond, net zoals vroeger een nieuwe ketel, ramen, dakisolatie en regenwater. Sindsdien verbruiken wij al meer dan 10 jaar de helft gas en water.

Als je nooit iets vervangt kan je binnenkort een geel hesje aantrekken en de schuld op de politiek steken - alhoewel veel van deze mensen gewoon het geld of het inzicht niet hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                Dat zou het kunnen zijn, ik zet hem wel uit. Is niet zo'n grote moeite en hij start snel genoeg op.

De elektriciteit hebben we toch, dus daar moeten we niets voor doen.
                CV-ketel vernieuwen voor gas zeker. Dan zit je ZEKER vast aan HUN tarieven. Dat zal voorlopig niet gebeuren.
                En ik heb berekend dat wij op gas even veel kwijt zijn als nu aan mazout.
                En ik peins dat de gas er niet goedkoper op gaat worden, dus ik blijf zo lang mogelijk onafhankelijk.
                Het gaat niet over gas of stookolie, het gaat over het rendement van de ketel en de kost per kWh in vergelijking met elektriciteit - we gaan hier niet over (jouw blijkbaar veel te grote) zonnepanelen beginnen.

Omdat het gros van je energie naar de verwarming in de winter gaat heb je er sowieso belang bij om een nieuwe (stookolie)ketel te plaatsen, je gaat minstens 25-30% minder verbruiken. Bovendien gaat die dan ook in de zomer niet de hele tijd op temperatuur blijven enkel voor warm water waardoor dat veel goedkoper wordt en je die elektrische boiler niet nodig hebt (als dat toch niets kost waarom doe je dat dan ook niet in de winter ?).

En rij jij nog met een oude dieselwagen die 10l/100km verbruikt ?

Comment

Het wordt ook gesubsidieerd en/of fiscaal beloond, net zoals vroeger een nieuwe ketel, ramen, dakisolatie en regenwater. Sindsdien verbruiken wij al meer dan 10 jaar de helft gas en water.

Als je nooit iets vervangt kan je binnenkort een geel hesje aantrekken en de schuld op de politiek steken - alhoewel veel van deze mensen gewoon het geld of het inzicht niet hebben.
                  Zolang mijn zonnepanelen meer renderen dan mijn verbruik zal er niet veel discussie zijn over prijzen ... tenzij die terugdraaiende teller afgeschaft wordt.
                  Voor de rest is alles hier bijna nieuw, na 25 jaar is het meeste al vervangen (zonder subsidies).

Vervangen gebeurt voornamelijk als iets versleten is of we zin hebben in iets nieuw, om te sparen moet men dat niet echt doen met dure toestellen die niet aan vervanging toe zijn.

Alles is reeds geïsoleerd, misschien niet zoals ze nu doen maar de eventuele investering haalt men er nooit uit.
                  Goed voor wie nog geen isolatie heeft.
                  Trouwens elk jaar komt er wel iets nieuw en na korte tijd voldoet het weer niet aan de nieuwe normen.

Soms ziet men bijvoorbeeld frigo’s die in verschillende reeksen worden aangeboden, A+ tot A+++ bijvoorbeeld.
                  De ene is dan 600€ duurder dan de andere ... om die meerwaarde uit te winnen moet die meer dan 20 jaar draaien en de meeste gaan niet eens meer zo lang mee.

Er is besparen en besparen, maar het moet ook nog haalbaar zijn en verantwoord.
                  Dat is meer commerce dan wat anders en velen laten zich vangen door fabeltjes. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

verbruik elektriciteit

En rij jij nog met een oude dieselwagen die 10l/100km verbruikt ?
                    Geef jij dan bijvoorbeeld 35.000€ uit om een niet versleten wagen te vervangen om misschien 3€ per 100 km te winnen?
                    Maak eens de berekening hoeveel je extra betaalt om uiteindelijk toe te steken.
                    Je komt nooit aan voldoende kilometers om winst te maken.

Vervangen is enkel interessant als je eens een nieuwe wil, nooit om te besparen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Geef jij dan bijvoorbeeld 35.000€ uit om een niet versleten wagen te vervangen om misschien 3€ per 100 km te winnen?
                      Maak eens de berekening hoeveel je extra betaalt om uiteindelijk toe te steken.
                      Je komt nooit aan voldoende kilometers om winst te maken.

Vervangen is enkel interessant als je eens een nieuwe wil, nooit om te besparen.

We wijken af maar toch dit:

Mijn auto is nu bijna 8 jaar oud en heeft 200.000 km.

Verbruik 5l diesel, dat is 7,5€ per 100 km.
                      Dat is niet zoveel (en voor de opslag van de diesel zelfs goedkoop) en ik blijf ermee rijden zolang dat nog mag, misschien minder lang dan de auto zelf het uithoudt (EURO 5).
                      Ik vrees dat de opvolger een stuk meer zal kosten in aanschaf en/of verbruik.

Ik geef dus nu 1500€ per jaar aan brandstof uit, ik vind dat genoeg.
                      "misschien 3€" zou 600€ meer zijn, 50 per maand, daar kan ik plezieriger dingen mee doen dan tanken.
                      Ik klaag niet maar mijn pensioen, spaargeld en bijverdiensten zijn maar beperkt uitrekbaar.

Zelfs 8 jaar geleden had ik geen auto gekozen die zoveel verbruikte .

"Il n'y a pas de petits profits"

Terug on topic:
                      TS kan beslist een heel stuk op zijn elektriciteitsverbruik besparen zonder aan comfort in te boeten.
                      Last edited by palombian; 28 november 2018, 17:38. Reden: typo"s

Comment

verbruik elektriciteit

Ik geef dus nu 1500€ per jaar aan brandstof uit, ik vind dat genoeg.
                        "misschien 3€" zou 600€ meer zijn, 50 per maand, daar kan ik plezieriger dingen mee doen dan tanken.
                        Dat klopt en is net als met elektriciteit ... met de besparing kan je leukere dingen doen.
                        Maar terug hetzelfde ... zou jij bijvoorbeeld 35.000€ aan een nieuwe wagen uitgeven om jaarlijks 600€ te winnen? [emoji15]
                        Of anders gezegd om het topic wat meer te volgen, zou je bijvoorbeeld 1.800€ geven aan een nieuwe frigo om 20€ of zelfs 50€ minder verbruik te hebben?
                        De volgende 20 jaar win je geen cent uit met je investering, integendeel zelfs.

Allemaal goed om rekening mee te houden als die aan vervanging toe zijn, maar niet interessant om enkel voor het mindere verbruik die aankoop te doen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Die koelkast is een goeie.

De slechtste inbouwkoelkast die je nu zowat kan kopen van 180cm verbruikt al maar 32€ of 143 kWh stroom. (A+)
                          Een A++ verbruikt 26€ stroom.

Nu weet ik dat er een paar jaar geleden nog amerikaanse koelkasten waren die 500 kWh verbruikten, maar die zijn ook niet vergelijkbaar omdat er een vriesgedeelte aan hangt.

Maar een koelkast van 20j oud zou ik toch buiten gooien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
                            Hallo
                            Ik ben sedert vorige maand eens mijn maandelijks elektriciteit's verbruik aan het bijhouden.
                            Deze maand had ik een verbruik van 620 KWh.
                            Wat volgens mij redelijk veel is.
                            We zijn met 4 thuis (dus enkele pc's, 2 tv's, 2 frigo's....)
                            Is dit een normaal verbruik?
                            of kan ik ergens met een verlies zitten?
                            Wij zitten hier aan ongeveer 550 KWh per maand.

Een gezin met 3, waar ieder zijn eigen TV heeft.
                            De grote verbruiker bij ons is het elektrisch fornuis, vermoed ik. Al is de frigo ook wel aan vervanging toe, want ik weet niet eens hoe oud die is.
                            Mvg,
                            Rudy Mas
                            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Het gemiddeld energiegebruik voor een gezin met één meter blijkt vorig jaar 3.500 kWh te zijn.
                              Dit is een onderschatting door de terugdraaiende meters van de zonnepanelen.

6600 kWh is dus wel VEEL. Het kost je ook bijna 2000€ per jaar, toch de moeite m.i. om hier iets aan te doen.

Tenzij je een fervente hobby-kok bent denk ik niet dat het fornuis de oorzaak is.
                              Stel zelfs dat je elke dag 2 platen (of de oven en één plaat bv) gedurende 1 uur gebruikt is dat 3 kWh, 90 per maand.

Maar om 100l water van gemiddeld 13 naar 60 graden te verwarmen heb je 6 kWh nodig, 180 per maand.
                              Daarmee kan je maar 15-20 minuten mee onder de douche staan (geen regendouche ), elk 5 minuten dus.
                              Dat zal waarschijnlijk wel meer zijn.
                              Last edited by palombian; 29 november 2018, 13:07.

Comment

Denk dat er velen vergeten dat de grootste kosten op uw energiefectuur niet de gebruikte energie is maar wel al de rest die erbij komt aan taxen, netwerkkosten, prosumententarief, toeslagen, enz ...

grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                                X