Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785
Mijn ervaring is ook dat niet alle onderdelen even snel verslijten, voor de garagist is het wel interessant om alles tegelijk te vervangen, want elk onderdeel brengt geld op.
Ik ken zelf een paar automobilisten die bij een oude auto (ook rond de 12 jaar) nog grote kosten hebben laten doen zodat ze er nog langer mee verder zouden kunnen (dat was dan ook zo'n hele lijst van onderdelen), maar diezelfde automobilisten hebben 1 of 2 jaar later toch een nieuwe auto gekocht.
Als die alleen de nodige onderdelen om veilig verder te kunnen zouden hebben laten vervangen, dan waren ze een heel stuk goedkoper uit geweest (de gemaakte onkosten krijg je bij inruil toch niet terug).
Maar als je van plan bent om nog heel lang met dezelfde wagen te blijven rijden, dan ben je wat de ophanging betreft wel een paar jaar gerust als ze alle mogelijke onderdelen hebben vervangen.
Er kan dan natuurlijk ook nog iets anders stuk gaan, want ik zie er bijvoorbeeld de schokbrekers niet bij staan, en dat zijn ook heel belangrijke onderdelen van de ophanging...
Heel die auto is 12 jaar oud, de onderdelen in de motor en versnellingsbak hebben ook al 175.000km gedaan, misschien zouden die dan ook vervangen moeten worden?
Er wordt bijvoorbeeld ook aangeraden om koplampen altijd per paar te vervangen, dat heb ik ooit ook gedaan, maar dat doe ik al lang niet meer omdat de ene H4 lamp het maar 10.000km uithoudt (soms zelfs nog minder) terwijl de andere na 25.000km nog altijd brandt.
En dat een halogeenlamp na een tijd minder licht geeft, dat kan misschien wel, maar het verschil tussen een nieuwe H4 en eentje die al 25.000km heeft gebrand is op het zicht niet te zien (dat is wat ik zelf heb gezien met mijn eigen ogen, het zal waarschijnlijk wel meetbaar zijn maar als ik zelf geen verschil zie tussen de linkse en de rechtse koplamp, dan zal dat zeker geen probleem geven op de weg).
Het voordeel van halogeenlampen is net dat het glas niet zwart wordt zoals dat bij een gewone gloeilamp wel het geval is, daardoor zal de lichtsterkte lang niet zoveel verminderen tijdens de levensduur van de lamp dan bij gewone gloeilampen.
Maar als je in de garage zo'n lamp laat vervangen, dan verkopen ze er ook liever twee dan één...
Mijn ervaring is ook dat niet alle onderdelen even snel verslijten, voor de garagist is het wel interessant om alles tegelijk te vervangen, want elk onderdeel brengt geld op.
Ik ken zelf een paar automobilisten die bij een oude auto (ook rond de 12 jaar) nog grote kosten hebben laten doen zodat ze er nog langer mee verder zouden kunnen (dat was dan ook zo'n hele lijst van onderdelen), maar diezelfde automobilisten hebben 1 of 2 jaar later toch een nieuwe auto gekocht.
Als die alleen de nodige onderdelen om veilig verder te kunnen zouden hebben laten vervangen, dan waren ze een heel stuk goedkoper uit geweest (de gemaakte onkosten krijg je bij inruil toch niet terug).
Maar als je van plan bent om nog heel lang met dezelfde wagen te blijven rijden, dan ben je wat de ophanging betreft wel een paar jaar gerust als ze alle mogelijke onderdelen hebben vervangen.
Er kan dan natuurlijk ook nog iets anders stuk gaan, want ik zie er bijvoorbeeld de schokbrekers niet bij staan, en dat zijn ook heel belangrijke onderdelen van de ophanging...
Heel die auto is 12 jaar oud, de onderdelen in de motor en versnellingsbak hebben ook al 175.000km gedaan, misschien zouden die dan ook vervangen moeten worden?
Er wordt bijvoorbeeld ook aangeraden om koplampen altijd per paar te vervangen, dat heb ik ooit ook gedaan, maar dat doe ik al lang niet meer omdat de ene H4 lamp het maar 10.000km uithoudt (soms zelfs nog minder) terwijl de andere na 25.000km nog altijd brandt.
En dat een halogeenlamp na een tijd minder licht geeft, dat kan misschien wel, maar het verschil tussen een nieuwe H4 en eentje die al 25.000km heeft gebrand is op het zicht niet te zien (dat is wat ik zelf heb gezien met mijn eigen ogen, het zal waarschijnlijk wel meetbaar zijn maar als ik zelf geen verschil zie tussen de linkse en de rechtse koplamp, dan zal dat zeker geen probleem geven op de weg).
Het voordeel van halogeenlampen is net dat het glas niet zwart wordt zoals dat bij een gewone gloeilamp wel het geval is, daardoor zal de lichtsterkte lang niet zoveel verminderen tijdens de levensduur van de lamp dan bij gewone gloeilampen.
Maar als je in de garage zo'n lamp laat vervangen, dan verkopen ze er ook liever twee dan één...
Comment