Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

Mijn ervaring is ook dat niet alle onderdelen even snel verslijten, voor de garagist is het wel interessant om alles tegelijk te vervangen, want elk onderdeel brengt geld op.
    Ik ken zelf een paar automobilisten die bij een oude auto (ook rond de 12 jaar) nog grote kosten hebben laten doen zodat ze er nog langer mee verder zouden kunnen (dat was dan ook zo'n hele lijst van onderdelen), maar diezelfde automobilisten hebben 1 of 2 jaar later toch een nieuwe auto gekocht.
    Als die alleen de nodige onderdelen om veilig verder te kunnen zouden hebben laten vervangen, dan waren ze een heel stuk goedkoper uit geweest (de gemaakte onkosten krijg je bij inruil toch niet terug).
    Maar als je van plan bent om nog heel lang met dezelfde wagen te blijven rijden, dan ben je wat de ophanging betreft wel een paar jaar gerust als ze alle mogelijke onderdelen hebben vervangen.
    Er kan dan natuurlijk ook nog iets anders stuk gaan, want ik zie er bijvoorbeeld de schokbrekers niet bij staan, en dat zijn ook heel belangrijke onderdelen van de ophanging...
    Heel die auto is 12 jaar oud, de onderdelen in de motor en versnellingsbak hebben ook al 175.000km gedaan, misschien zouden die dan ook vervangen moeten worden?

Er wordt bijvoorbeeld ook aangeraden om koplampen altijd per paar te vervangen, dat heb ik ooit ook gedaan, maar dat doe ik al lang niet meer omdat de ene H4 lamp het maar 10.000km uithoudt (soms zelfs nog minder) terwijl de andere na 25.000km nog altijd brandt.
    En dat een halogeenlamp na een tijd minder licht geeft, dat kan misschien wel, maar het verschil tussen een nieuwe H4 en eentje die al 25.000km heeft gebrand is op het zicht niet te zien (dat is wat ik zelf heb gezien met mijn eigen ogen, het zal waarschijnlijk wel meetbaar zijn maar als ik zelf geen verschil zie tussen de linkse en de rechtse koplamp, dan zal dat zeker geen probleem geven op de weg).
    Het voordeel van halogeenlampen is net dat het glas niet zwart wordt zoals dat bij een gewone gloeilamp wel het geval is, daardoor zal de lichtsterkte lang niet zoveel verminderen tijdens de levensduur van de lamp dan bij gewone gloeilampen.
    Maar als je in de garage zo'n lamp laat vervangen, dan verkopen ze er ook liever twee dan één...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik kijk naar bijna alle leveringen van Wheeler Dealers op Discovery en meestal koopt Mike Brewer oudere auto's met meer dan 100.000km op de teller.
      Zelf doet hij bijna niks aan die auto's, hij zoekt naar wisselstukken.
      Diegene die er wel aan werkt is een reus, Ed China, en die kan alles.
      En meestal vervangt hij oude trommelremmen door schijfremmen en controleert hij ook heel het stuur en ophang mechanisme.
      Als de banden abnormale sleet vertonen dan meet hij alle vier uit.
      Nu, op de koppelingen (of hoe noemen ze dat, gebruikt hij geen rubberen maar slijtvaste kunststof en die zouden veel langer mee gaan zegt hij telkens.
      Ik vind dat u niet teveel betaald in die garage want een distributie riem of ketting vervangen vraagt heel veel tijd bij sommige modellen.
      Dat alles in één keer versleten is is ook raar, maar hoelang rijd u dan al niet met iets dat versleten is voor het u opvalt?
      En het is trouwens beter beide kanten te vernieuwen dan nu één kant en binnen beperkte tijd dan de andere kant te vernieuwen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ach, eens de 10 jaar voorbij kan er van de ene op de andere dag een pak gebeuren.

Onze Mitsubishi Spacewagon was 14 jaar oud met 130.000 km.
        Toen moest de distributieriem vervangen worden (750€), groot onderhoud 400€), en de koppeling (900€) was versleten. Daarenboven nog een deurslot (350€) van de centrale vergrendeling, en de banden (600€) waren op.
        Niks abnormaal, maar alles samen ging ons bijna 3000e kosten. Waarde van de auto.... 1500€.
        Dus, we hebben niks hersteld, en die auto is voor 1000€ de boot op gegaan naar Afrika, en we hebben iets nieuws gekocht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Ach, eens de 10 jaar voorbij kan er van de ene op de andere dag een pak gebeuren.

Onze Mitsubishi Spacewagon was 14 jaar oud met 130.000 km.
          Toen moest de distributieriem vervangen worden (750€), groot onderhoud 400€), en de koppeling (900€) was versleten. Daarenboven nog een deurslot (350€) van de centrale vergrendeling, en de banden (600€) waren op.
          Niks abnormaal, maar alles samen ging ons bijna 3000e kosten. Waarde van de auto.... 1500€.
          Dus, we hebben niks hersteld, en die auto is voor 1000€ de boot op gegaan naar Afrika, en we hebben iets nieuws gekocht.

Dat is ook een redenering,die zeker te volgen is.
          Maar dat moet de TS voor zichzelf beslissen.

Comment

TS geeft aan nu geen nieuwe te willen/kunnen kopen en al 3000€ uitgegeven te hebben.
            Met de huidige problemen krijgt hij die niet eens verkocht voor 3000€.
            De goedkoopste oplossing zal nog steeds zijn om die 700€ uit te geven en nog wat verder te bollen.
            Het is altijd een gok ... wanneer komt het volgend probleem?
            Binnen een week, een maand, vijf jaar, ... niemand heeft een glazen bol.
            Ieder zijn keuze daarin, maar half werk is ook prutswerk.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik ken zelf een paar automobilisten die bij een oude auto (ook rond de 12 jaar) nog grote kosten hebben laten doen zodat ze er nog langer mee verder zouden kunnen (dat was dan ook zo'n hele lijst van onderdelen), maar diezelfde automobilisten hebben 1 of 2 jaar later toch een nieuwe auto gekocht.
              Toen ik jong was had ik ook een auto waar kosten aan waren ... drie keer na mekaar en dan besloten om hem te verkopen alvorens de volgende kost ging komen.
              De volgende eigenaar heeft daar nog 15 jaar mee gereden zonder één cent kosten buiten normaal onderhoud.
              Kosten lopen soms wat op, maar het verantwoordt niet vaak een nieuwe aankoop.
              Nieuw kopen is vooral goed als men gewoon eens een nieuwe wil of de oude bijna onherstelbaar is.
              En 700€ is veel geld, maar ook niet extreem.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Toen ik jong was had ik ook een auto waar kosten aan waren ... drie keer na mekaar en dan besloten om hem te verkopen alvorens de volgende kost ging komen.
                De volgende eigenaar heeft daar nog 15 jaar mee gereden zonder één cent kosten buiten normaal onderhoud.
                Kosten lopen soms wat op, maar het verantwoordt niet vaak een nieuwe aankoop.
                Nieuw kopen is vooral goed als men gewoon eens een nieuwe wil of de oude bijna onherstelbaar is.
                En 700€ is veel geld, maar ook niet extreem.
                Mijn laatste groot onderhoud was ook iets van een dikke 700 ballen !
                Edit:
                Hier ga ik in de fout met dat bedrag, 470 dus
                Last edited by toerist; 16 november 2018, 19:30.
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                  Mijn laatste groot onderhoud was ook iets van een dikke 700 ballen !
                  Het laatste Inspection II onderhoud heb ik bij BMW iets van een 220€ betaald, voor onze SUV hebben we iets van een 179€ betaald ... beiden diesel.
                  Voor mijn moto betaalde ik 79€ voor een klein onderhoud en 179€ voor een iets groter.
                  Ik haal de bedragen zo uit het hoofd, ik kan er mogelijks een paar Euro naast zitten.
                  Altijd bij de officiële dealer wel te verstaan.
                  Nooit echt bedrogen geweest, al hebben wij overal een goed contact en weten ze ook dat ze me niet moeten bedotten.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Herstel, was 470 Euro, dacht dat het 740 was, juist factuur bij de hand genomen, wisserbladen v+a , nwe batt autosleutel, nwe remvloistof en zo'n 90 Euro voor mijne AC. Rest is uren, olie, fllters edm.
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Zeker NIET akkoord hiermee. Ik sleutel nu al meer dan 40 jaar aan mechaniek dus ik mag wel spreken denk ik. Of niet ?
                      Als je zelf sleutelt dan is het natuurlijk anders. Maar ik heb geen brug of put, niet de nodige tools en zeker niet de nodige kenis om dat te doen op een redelijke periode. Dus moet ik het laten doen. En eender wat, de uren zijn minstens 50% van de factuur. En dat is bij een onafhankelijke garagist waar ik 100% vertrouwen in heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Zeker NIET akkoord hiermee. Ik sleutel nu al meer dan 40 jaar aan mechaniek dus ik mag wel spreken denk ik. Of niet ?
                        Een reactie dat weinig ter zake doet voor de vraagsteller.
                        Als jij zelf sleutelt, dan kosten uw werkuren niets ook al moet je 37 keer alles uiteen halen.
                        Hij vraagt om raad, dan weet hij het dus zelf niet en moet hij beroep doen op een mecanicien.
                        Dan weet men ook wel dat alles in één keer laten doen uiteindelijk goedkoper is dan in verschillende keren.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Als je zelf sleutelt dan is het natuurlijk anders. Maar ik heb geen brug of put, niet de nodige tools en zeker niet de nodige kenis om dat te doen op een redelijke periode. Dus moet ik het laten doen. En eender wat, de uren zijn minstens 50% van de factuur. En dat is bij een onafhankelijke garagist waar ik 100% vertrouwen in heb.
                          Ik begrijp dat allemaal perfect en ik voel dat de jaren van mezelf ook niet veel bij brengen aan mijn inventiviteit. Maar mijn achterliggende gedachte is dat je voor bepaalde zaken nu niet bepaald bijzonder begaafd moet zijn en dat (één) veel garages enorm misbruik maken van de onwetendheid van hun klanten, (twee) dat we massaal aannemen dat bepaalde spullen abnormaal snel verouderen, meer nog : het is nu wel bekend dat ze welbewust zwakke plekken inbouwen die de levensduur beperken. Zelfs een merk als Mercedes, altijd aan de top van de betrouwbaarheid, doet daar aan mee. Ze staan nu bij de ADAC op nr 17 of zoiets. Weet je dat ik op mijn 300D nooit een schokbreker heb vervangen, ook niet na 450.000 km. Silentblocs : nada. Alternator : nada. Zo kan ik nog een hele tijd doorgaan. Nu vindt iedereen het doodnormaal dat de remschijven maar 100.000 km halen. drie : dat mensen tegen alle statistiek in bepaalde merken blijven kopen. Ik heb het verhaal van een Australiër en wees gerust, ik heb het ge-double-checked bij andere Australiërs die ik ontmoette. If you want to go to the outback, take a Landrover, if you want to come back take a Landcruiser (Toyota).

Comment

Een goede garage die je niet bedriegt is het belangrijkste.
                            Dat al die zaken tegelijk versleten zijn, vooral aan slechts 175.000km vind ik onwaarschijnlijk.
                            Ofwel heeft die auto een ongeval gehad of is er iemand die ermee over/op een verkeersdrempel/voetpad geknald is en is er schade.
                            Als die garagehouder "ZEKER" wil zijn dan ontbreken er een stel goede schokbrekers in het plaatje.
                            Slechte of dode schokbrekers kunnen veel schade en/of slijtage aan een onderstel berokkenen. Maar dat zou je duidelijk moeten voelen bij het rijden.
                            Ik zou raad vragen bij twee andere garages om meer zicht te hebben over wat er gaande is.
                            " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Slecht gebalanceerde wielen kunnen ook voor vroegtijdige slijtage zorgen van zowat alle onderdelen van de stuurinrichting.
                              Maar dat is iets wat je zelf ook duidelijk merkt tijdens het rijden.
                              Als je zo'n trillingen gewaar wordt, dan is het best om de wielen zo snel mogelijk te laten balanceren, anders krijgen alle draaiende en scharnierende onderdelen het zwaar te verduren.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Wat die abnormale slijtage betreft, hoge sleet aan de binnenzijde van de band, is een overdreven negatieve camber, coole look, dat is dan ook alles, alla racewagens.Maar, maar met een grotere en veel grotere belasting, op de aandrijf trein, steekassen, gewrichten, lagers, enfin alles. Soms nog versterkt door spacers ( hefboom word nog groter ) plus de wielvlucht, teveel naar binnen en of buiten. Schokbrekers slecht, zijn afwisselend kale plekken. Chassis krom ten gevolge van een ongeval ? We hebben hier een golfje lopen van 15jaar oud, ieder jaar tech.controle, 215000km.Onderdelen die vervangen zijn, stofkap steekas, en twee gewricht rubbers.Dus met die wagen van topic starter zijn zaken gebeurd die niet bij het normale horen.
                                Last edited by guido.g; 17 november 2018, 16:42.
                                https://ggpics.be/

Comment

Working...
                                X