Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe condensatieketel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe condensatieketel

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
    Ik heb voor 4 verschillende zaken of "projectjes" offertes in aanvraag. Dezelfde ervaringen: vaak geen antwoord, heel vage offertes zonder details, zelfs de basisgegevens zoals aantallen of m2 ... geen opgave. Zo bvb voor airco: "binnenunit wandmodel met wi-fi 2.6 KW koelvermogen met warmtepomp" ..geen type aanduiding "buitenunit inverter 230V"... that's all !

Onlangs schrijnende reportage op tv één : https://www.een.be/pano/aannemer-of-oplichter
    Helemaal akkoord.

Je moet je eens in de schoenen zetten van bv een loodgieter die financieel wat in nauwe schoenen zit.

Hij maakt 2 offertes aan particulieren om een ketel te vervangen, en het is allebei even veel werk en even moeilijk.
    Prijs: 4000€.
    Aan allebei vraagt hij 2000€ voorschot.
    De eerste betaalt dat blind, de tweede onderhandelt dat naar beneden tot 500€.

Als ik die loodgieter was, dan zou ik de eerste ketel plaatsen bij de man met het laagste voorschot, want daar krijg ik nog 3500€ als het werk af is, bij de eerste heb ik de winst al op zak. Hoe later ik dat werk moet doen hoe beter voor mijn portefeuille.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Dat kan zeker, maar zelf kopen en plaatsen betekent 21% BTW en in gebruik nemen mag enkel door een erkende installateur.
      Hoeveel mensen hebben een erkenning om dat zelf te mogen doen?
      De wandketel is hier in dienst gesteld door een technieker van Bulex, dat was bij de aankoopprijs inbegrepen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Waarom niet voor easykit kiezen ( selfmatic vroeger ) . Als er al een ketel hangt kan je die misschien eenvoudig zelf vervangen en daarna sturen die mannen een technieker om alles na te kijken en in dienst te nemen.

mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De wandketel is hier in dienst gesteld door een technieker van Bulex, dat was bij de aankoopprijs inbegrepen.
          Dat is dan prima, maar dan heb je toch nog steeds 21% BTW betaald op de materialen of hebben ze dat ook geregeld?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Dat is dan prima, maar dan heb je toch nog steeds 21% BTW betaald op de materialen of hebben ze dat ook geregeld?
            Het lagere BTW tarief geldt alleen als je werken laat uitvoeren, niet als je dat zelf doet.
            En de subsidies die ik er toen voor zou kunnen krijgen waren ook niet van toepassing, maar ik was zonder subsidies nog altijd goedkoper uit als ik zie wat anderen betalen voor het plaatsen van een condenserende wandketel.
            Ik heb ook niet moeten wachten tot ik geld terug kreeg.

Het prijsverschil tussen België en Nederland kan ook voor een deel liggen aan de subsidies die er hier gegeven zijn (ik weet niet of dat nu nog zo is), als er ergens subsidies op worden gegeven, dan gaan de prijzen altijd de hoogte in.
            Er is dan altijd wel iemand die mee profiteert omdat de klant toch een deel van de kosten terug kan krijgen op een of andere manier...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Maar 3500 tot 5000 euro vind ik toch heel veel geld omdat ik mijn Bulex zelf geplaatst heb voor ongeveer 1500 euro met alle nodige koppelingen en buizen inbegrepen.
              Ik ben eens op de Bulex site gaan kijken. Daar krijg je na het invullen van een aantal gegevens meteen een offerte.
              Prijs: 3500 euro incl. 6% BTW.
              Als ik dan dezelfde Bulex ketel online wil kopen kom ik uit op prijzen van 1000-1500 euro incl 21% BTW.
              Dus ook hier 2000 euro voor werkuren en afregeling
              Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                Jaren geleden een condensatieketel en warmwater boiler laten plaatsen door Heating Center uit Leuven (we wonen in de streek). Duidelijke offerte, geen overdreven prijzen, niet al te lang moeten wachten, en voldoende info en opties over het enige aspect dat voor de plaatsing niet duidelijk was (conditie bestaande schoorsteen).

En dit was geen kleine aannemer
                Mijn airco offerte van deze zomer lag 1700 euro hoger bij heating center dan bij de concurrentie. HC werkt met Panasonic en uiteindelijk hangt er hier een Daikin. Beiden 5kW. Verschil tussen beide units is na wat opzoekwerk... 200 euro!
                Ik val nog liever dood dan daar nog binnen te gaan.
                Capabel zijn de monteurs zeker, maar de verkoper..

Groeten,
                Bart

Comment

Nieuwe condensatieketel

Het lagere BTW tarief geldt alleen als je werken laat uitvoeren, niet als je dat zelf doet.
                  En de subsidies die ik er toen voor zou kunnen krijgen waren ook niet van toepassing, maar ik was zonder subsidies nog altijd goedkoper uit als ik zie wat anderen betalen voor het plaatsen van een condenserende wandketel.
                  Ik heb ook niet moeten wachten tot ik geld terug kreeg
                  Dat is wat ik aankaart van dat BTW tarief, je betaalt al meteen 15% meer en als je zelf plaatst dan heb je ook nooit garantie op de plaatsing of recht op een subsidie.

Als men al het materiaal en kennis heeft dan spaart men inderdaad de werkuren, maar het verlies voor de rest moet men ook tellen.

Ik heb bijvoorbeeld geen materiaal om buizen te plooien, koperen koppelingen vast te knijpen, speciale tangen of wat ook voor loodgieterij of gastoevoer en alle benodigde stukken moet ik ook apart kopen en vaak in grotere hoeveelheid dan wat men nodig heeft.
                  De plaatser heeft meestal alles bij in reserve en moet niet telkens hij iets nodig heeft terug naar de winkel.

Als men een ketel van 3000€ koopt en al 15% BTW extra betaalt, dan is men al meteen 450€ kwijt.
                  En bij zelfplaatsing moet die opgestart worden door een erkend installateur ... dat zit toch ook ergens verrekend in de prijs.
                  Daar de aankoop van wat (werk)materiaal bij, verlies aan subsidie en het kost vermoedelijk meer door het zelf te doen.

En als later iets defect is of vervangen moet worden, dan staan niet veel chauffagisten te springen om u te helpen.
                  Of ze tellen dik door.
                  Last edited by VerSeg; 11 oktober 2018, 02:37.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                    Ik ben eens op de Bulex site gaan kijken. Daar krijg je na het invullen van een aantal gegevens meteen een offerte.
                    Prijs: 3500 euro incl. 6% BTW.
                    Als ik dan dezelfde Bulex ketel online wil kopen kom ik uit op prijzen van 1000-1500 euro incl 21% BTW.
                    Dus ook hier 2000 euro voor werkuren en afregeling
                    Valt toch mee zou ik denken, tenminste als dat voor alles is, waaronder aansluitmateriaal (buizen, koppelingen, filters, potentiaalverschil koppelstukken bij overgang koper naar ijzer enz.) dan ook nog een thermostaat (tegenwoordig meestal wifi gekoppelt zodat je deze buitenshuis van op je telefoon kan bedienen) en reken ook 6U werk ( uitbreken oude ketel en plaatsen en afregelen nieuwe) plus plaatsen schouw of muurdoorvoer en eventueel boren gat van 130mm plus verplaatsingskosten.
                    Daarvoor betaalden wij in totaal 3.050€ 7 jaar geleden.
                    Dat leek mij zeker niet overdreven.

Comment

Working...