Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Drones in Belgie: stats

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Drones in Belgie: stats

    Aantal verkochte drones: +/- 200.000
    Aantal vliegbewijzen: +/- 500
    Aantal boetes: +/- 20
    Gemiddeld bedrag boete: +/- 1000 euro

    Zonder vliegbewijs mag je maar 10m hoog vliegen, enkel op privéterrein en op minstens 50m afstand van obstakels waardoor recreatief gebruik van drones de facto verboden is in België.
    Ik vraag me dan af wat de meeste drone eigenaars dan doen. Ligt hun drone stof te verzamelen in een kast of vliegen ze illegaal?
    Ik heb in ieder geval nog maar 1x een drone zien vliegen in België. Dat was aan de kust wat zelfs voor drone eigenaars met vliegbewijs verboden gebied is.
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

  • #2
    Re: Drones in Belgie: stats

    Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
    Zonder vliegbewijs mag je maar 10m hoog vliegen, enkel op privéterrein en op minstens 50m afstand van obstakels waardoor recreatief gebruik van drones de facto verboden is in België.
    En ook niet met meer dan een bepaald gewicht of in de buurt van een vliegveld of landingsplaats.

    Ik vraag me dan af wat de meeste drone eigenaars dan doen. Ligt hun drone stof te verzamelen in een kast of vliegen ze illegaal?
    Er zijn wel heel veel drones verkocht voor de wetgeving kwam, vermoedelijk is dat aantal meegerekend.

    Ik heb in ieder geval nog maar 1x een drone zien vliegen in België. Dat was aan de kust wat zelfs voor drone eigenaars met vliegbewijs verboden gebied is.
    Misschien eentje van de politie?
    Of een spookvlieger. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Drones in Belgie: stats

      Een vriend van mij, heeft er eentje gekocht begin dit jaar, ongeveer 1.300€ om meet te nemen
      naar Kreta, prachtige beelden boven zee en de rotskusten kunnen mee maken.
      Eigenlijk is het verbazingwekkend hoe stil en stabiel die dingen kunnen hangen.
      Tot die ene keer dat de wind opstak, drone in zee beland, heeft ze nog kunnen opvissen,
      maar niets meer mee aan te vangen na die zeeduik gelukkig was het geheugenkaartje nog
      bruikbaar, nu denkt hij er toch aan een nieuwe te kopen van Hasselblad, en neen, kost geen fortuin.
      Zijn tweede stunt in Kreta was gaan duiken met een Gopro op een waterdichte Gimbal, maar dan moet je wel
      de usb poort van dat ding afsluiten met het rubbertje hé........... Het ding was ook niet meer te redden na
      de zoutwater injectie.

      Dan ken ik nog iemand die een drone kocht die hem kan volgen tijdens het competitie karten,
      nogal prijzig dat ding, maar kan de karters bijlange niet volgen op snelheid, maar wel prachtige beelden
      als er een bediener is om dat ding te sturen.
      Last edited by Guest42; 9 oktober 2018, 06:52.

      Comment


      • #4
        Re: Drones in Belgie: stats

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Er zijn wel heel veel drones verkocht voor de wetgeving kwam, vermoedelijk is dat aantal meegerekend.
        Ja, maar voor de wetgeving was het nog erger, dan mocht je de drone enkel op die speciale veldjes voor modelvliegen gebruiken.
        België werd door Europa al op de vingers getikt voor onze veel te strenge wetgeving die totaal niet overeenstemt met de rest van Europa maar volgend jaar zijn ze verplicht om de nieuwe Europese wetgeving te volgen die veel soepeler is.
        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Misschien eentje van de politie?
        Of een spookvlieger. [emoji6]
        Was van een groepje jongeren. Ik stond blijkbaar op hun filmset want ze zaten de hele tijd met dat ding rond mij te vliegen maar ze hebben toch mooi kunnen wachten tot mijn timelapse klaar was

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Een vriend van mij, heeft er eentje gekocht begin dit jaar, ongeveer 1.300€ om meet te nemen
        naar Kreta, prachtige beelden boven zee en de rotskusten kunnen mee maken.
        Eigenlijk is het verbazingwekkend hoe stil en stabiel die dingen kunnen hangen.
        Tot die ene keer dat de wind opstak, drone in zee beland, heeft ze nog kunnen opvissen,
        maar niets meer mee aan te vangen na die zeeduik gelukkig was het geheugenkaartje nog
        bruikbaar
        De drones van DJI geven een waarschuwing als er teveel wind staat. Blijkbaar niet voor niets want als een felle windstoot de drone omdraait valt die als een baksteen naar beneden.
        Ik heb die waarschuwing al vaak gehad, vooral op grote hoogtes maar gelukkig nog geen crash.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Dan ken ik nog iemand die een drone kocht die hem kan volgen tijdens het competitie karten,
        nogal prijzig dat ding, maar kan de karters bijlange niet volgen op snelheid, maar wel prachtige beelden
        als er een bediener is om dat ding te sturen.
        Volgens mij is het illegaal om een drone zonder bediener te laten vliegen.
        Mijn drone kan ook objecten volgen maar dat werkt niet goed bij hoge snelheden of als er te weinig licht is. Maar het is natuurlijk wel prachtig dat een 4k camera to zo'n dingen in staat is.
        Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

        Comment


        • #5
          Re: Drones in Belgie: stats

          Wie volgens mij met Drones wil uitpakken zou zeker een goeie kennis moeten hebben van de reglementering van het luchtruim waarin hij /zij evolueert. Als ex-piloot weet ik maar al te goed wat dit betekent. En ik kan u verzekeren, als het om België gaat, het luchtruim is zeer gestructureerd en er zijn zeer veel regeltjes. Onder een bepaalde en opgelegde hoogte blijven, al naargelang hete toestel is natuurlijk een must.
          Volgens mij worden die toestellen in de toekomst meer een last dan een lust. Persoonlijk zou ik daar nooit aan beginnen zonder een serieuze opleiding.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Drones in Belgie: stats

            Ik heb ook een kleine drone en daar kan men moeilijk veel fout mee doen.
            Die heeft ingebouwde GPS en moest geregistreerd worden voor gebruik.
            Op verre afstand gaat die niet en in een no-fly zone kan die maar een paar meter hoog, in de buurt van dergelijke zone tot maximum 10 meter hoog.
            Hier thuis zit ik in de buurt van een no-fly zone wegens de helikopterbasis van UZ Leuven, ik mag doen wat ik wil, meer dan 10 meter hoog zal die niet gaan ... de bomen van de achterburen zijn zelfs hoger en delen van de wijk liggen zelfs 20 meter hoger dan hier.
            Weinig kans dat men op minder dan 10 meter toch een vliegtuig tegen komt.
            Ik vind het zelf een heel goed systeem dat die automatisch beperkt wordt, beter dan eender welke wetgeving dat bijna niemand kent.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Drones in Belgie: stats

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Wie volgens mij met Drones wil uitpakken zou zeker een goeie kennis moeten hebben van de reglementering van het luchtruim waarin hij /zij evolueert.
              Je wil niet weten hoeveel drone incidenten (of beter "sightings") er dagelijks zijn in de buurt van de luchthaven van Zaventem.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment

              Working...
              X