Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het bier topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Het bier topic

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Mijn bruin bier staat op een temperatuur van 4-8°C.
    Ik krijg elk jaar een bak van mijn kinderen, die 'connecties hebben' met de brouwerlj. Ik moet wel eerst mijn lege bak inleveren. Van die Westvleteren moet ik 'ns werk beginnen maken!
    Dat zou moeten perfect zijn. Ik heb het gisteren nog eens gevraagd aan de zoon en volgens hem kan dat geen gist zijn maar uitvlokking van proteinen, waarmee natuurlijk je probleem niet opgelost is. Veel brouwers gebruiken gelatine of Iers mos om die flocculatie beter te laten verlopen, het zou best wel eens kunnen dat de paters daar weigeren aan mee te doen. Enfin, ik weet het niet. En ik zou me er ook niet te veel van aantrekken.

    Comment


    • #62
      Re: Het bier topic

      Dank voor je respons! Ik denk dat ik eens ga proberen om vóór consumptie het bier wat dieper te koelen, en dan nog voorzichtiger dan ik nu al doe, uitschenken, en misschien nog wat meer in de fles overlaten. Ik heb het liever niet in m'n glas, zie je!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #63
        Re: Het bier topic

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Dank voor je respons! Ik denk dat ik eens ga proberen om vóór consumptie het bier wat dieper te koelen, en dan nog voorzichtiger dan ik nu al doe, uitschenken, en misschien nog wat meer in de fles overlaten. Ik heb het liever niet in m'n glas, zie je!
        Ik zie ook geen andere oplossing. Filtreren zou ik zeker zelf nooit doen.

        Comment


        • #64
          Re: Het bier topic

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          ... Veel brouwers gebruiken gelatine of Iers mos om die flocculatie beter te laten verlopen...
          Uit interesse heb ik eens dat Iers mos gegoogled. Fascinerend dat men algen gebruikt tijdens het brouwproces en dat men met datzelfde mos blijkbaar in sommige landen dessertjes maakt.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #65
            Re: Het bier topic

            Volgend weekend naar Rochefort. Ik zal niet vergeten er eentje te nuttigen.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #66
              Re: Het bier topic

              Rochefort behoort tot mijn favorieten.

              Comment


              • #67
                Re: Het bier topic

                Den deze moet ik dringend eens proeven ...
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #68
                  Re: Het bier topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Rochefort behoort tot mijn favorieten.
                  Heb altijd een bak Rochefort 8 in de kelder.
                  En de 10 schat ik veel hoger in dan de overgehypte Westvleteren 12.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Het bier topic

                    Ter info :
                    De komende Zaterdag en Zondag is er in Brugge het 11de "Brugs BAB bierfestival".

                    PS: 'k Heb er geen aandelen.......
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #70
                      Re: Het bier topic

                      En waarom ik dan geen bak Rochefort 10 neem vraagt u zich zeker af?
                      Wel, ik vind die extreem lekker, maar iets te hoog in alcoholpercentage.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Het bier topic

                        Daar drink je er dan ook maar eentje van. Enfin, ik toch. Ook Rochefort 10 in voorraad, maar tegenwoordig, zoals boven reeds vermeld, liever een Grimbergen Optimo Bruno (ook 10°).
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #72
                          Re: Het bier topic

                          Eerlijk gezegd, voor mij moet bier niet veel alcohol hebben, het moet smaak hebben. Drink liever eentje van 6.5° met smaak dan een van 10° die eerder naar straffe pils smaakt.

                          Dat brengt me naar de bieren zonder alcohol (het is tenslotte tournee minerale). Waarom kunnen ze er geen maken dat net hetzelfde smaakt als een goeie pils? Er zijn varianten met minder alcohol die voor mij perfect aanvaardbaar zijn voor dagelijks gebruik. Maar die met 0°? Is er iemand die weet waarom dat technisch niet mogelijk is? Of is het gewoon marketing?

                          Comment


                          • #73
                            Re: Het bier topic



                            Is inderdaad een heel lekker biertje. In de gemeente van herkomst geproefd en perfect op temperatuur geschonken in één van de betere hotels.
                            Maar zoals hier hoger aangehaald is het alcoholgehalte iets te dominant. Een 8° zou allicht is meer evenwichtig zijn. Maar verder een mondvol en geconcentreerd lekker biertje. En met eentje ben je ruimschoots gediend.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #74
                              Re: Het bier topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht


                              Is inderdaad een heel lekker biertje. In de gemeente van herkomst geproefd en perfect op temperatuur geschonken in één van de betere hotels.
                              Maar zoals hier hoger aangehaald is het alcoholgehalte iets te dominant. Een 8° zou allicht is meer evenwichtig zijn. Maar verder een mondvol en geconcentreerd lekker biertje. En met eentje ben je ruimschoots gediend.
                              Inderdaad wel een lekker biertje maar ik vind de nasmaak iets metaligs hebben. De 8° heeft dat m.i. niet.
                              http://www.smuttynose.nl

                              Comment


                              • #75
                                Re: Het bier topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Eerlijk gezegd, voor mij moet bier niet veel alcohol hebben, het moet smaak hebben. Drink liever eentje van 6.5° met smaak dan een van 10° die eerder naar straffe pils smaakt.

                                Dat brengt me naar de bieren zonder alcohol (het is tenslotte tournee minerale). Waarom kunnen ze er geen maken dat net hetzelfde smaakt als een goeie pils? Er zijn varianten met minder alcohol die voor mij perfect aanvaardbaar zijn voor dagelijks gebruik. Maar die met 0°? Is er iemand die weet waarom dat technisch niet mogelijk is? Of is het gewoon marketing?
                                Ik denk het niet. Ik heb zelf ook geen weet van behoorlijke frieten die nooit de frituurketel hebben gezien.

                                Comment

                                Working...
                                X