Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Blijkbaar bestaan er verschillende versies/kwaliteiten van batterijladers voor een autobatterij.
    Anders moet je altijd iemand opschepen met startkabels, lijkt wel interessant (en met de koude dagen) moest de auto niet starten zoals bij mij vandaag

    Een garagist zei tegen een maat dat je één moet hebben met batterij, de andere zonder zouden brol zijn.
    Zou wel lang duren om een batterij op te laden, maar misschien kun je met "een schokje" hem al meteen doen starten zoals met startkabels.
    De status/gezondheid van de batterij kun je waarschijnlijk niet zien daarmee.
    Moest het nog goede prijs/kwaliteit zijn zou ik wel zo ééntje kopen.

    Ik kocht de startkabels in de Action, ja €7.95 maar is toch gelukt.
    Mijn buurman dacht dat het best was om een dieselwagen met een dieselwagen te laden.
    Hij dacht ook dat startkabels voor dieselwagens dikker zijn, maar stond in de handleiding dat deze voor beide zijn.
    Bij Midas zei een bediende wel meer gas geven met de auto met draaiende motor, geeft meer stroom door de startkabels.

    Het duurde wel even tegen dat het lukte, er zat nog weinig "jus" op van te proberen, zelfs mijn lichten / dashboard gingen niet meer aan.
    Maar het is toch gelukt

    Ooit kocht ik een zonnepaneeltje met ook een rode/zwarte klem op, ik zal dit weggooien, was gans de middag opgeladen met zonne-energie, maar ik kon er niets mee doen.
    Was zogezegd ook voor auto's...
    Last edited by CanonYouCan; 15 november 2017, 00:07.

  • #2
    Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Als uw batterij snel plat is, dan is die aan vervanging toe of is er iets dat veel verbruikt.

    Is het dat je soms weken niet rijdt, dan is een druppellader misschien beter?

    Een lader met batterij in, dat is dus een startbatterij.
    Enkel nuttig als men dat vaak gebruikt want ook die moet dan altijd geladen zijn.

    Laat u vooral niets onnuttig aansmeren.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

      Beste druppelladers zijn van CTEK : http://www.ctek.com/products?categor...5-bb684196d572

      Heb die ooit gebruikt met mijn vorige wagen die omwille van de vele digitale bazaar na een drietal jaar soms het symbool van de batterij liet zien op de display van het dashboard. Wekelijks hing ik de wagen eens een nachtje aan de druppellader en het probleem, dat zich vooral tijdens de wintermaanden voordeed, was hiermee van de baan en kon ik de leeftijd van mijn batterij trekken. Naargelang het model kan je een kabeltje met de batterij verbinden met één enkele stekker voor gemak van aansluiten.
      Gezien wij momenteel een wagen hebben in Zuid-Frankrijk ben ik ook zinnens, als die minder wordt gebruikt tijdens de winter, er de CTEK aan te hangen.
      Je kan daar nu zelfs een accessoire bij verkrijgen dat je met de polen van de batterij verbind. Dit kastje kan je aan de batterij bevestigen. Dit communiceert met een APP op je iPhone en je kan, als je in de omgeving van je wagen komt, zien hoe het met de lading van je batterij zit.
      Last edited by enero; 15 november 2017, 07:02.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

        Betaalbaar voor maar 60 EUR!
        Wel 1.5j geleden heb ik nog maar een nieuwe batterij. Weet echter niet welke de garagist daar heeft ingestoken, misschien wel een 2e hands Het soms traag starten kan ook aan iets anders liggen zeker of niet? Alternator ofzo?
        Last edited by CanonYouCan; 17 november 2017, 20:42.

        Comment


        • #5
          Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

          Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
          Ooit kocht ik een zonnepaneeltje met ook een rode/zwarte klem op, ik zal dit weggooien, was gans de middag opgeladen met zonne-energie, maar ik kon er niets mee doen.
          Was zogezegd ook voor auto's...
          Die zonnepaneeltjes laden maar met maximum 100mA in de volle zon. Je kan ze enkel gebruiken als druppellader.
          Met een laadstroom van 0,1 Ampére moet je niet verwachten dat je er op enkele uren een batterij kan mee opladen.
          Ik heb auto's die soms 4 tot 6 maanden stilstaan. Er hangt een druppellader aan van de Action (12€). Identiek dezelfde kosten 28€ bij bol.com. Zij laden op met 1 Ampère en schakelen automatisch uit als de batterij geladen is.

          All Ride Acculader - Druppellader - voor 6V en 12V - 5-Fase - Smart. Altijd goed om bij de hand te hebben deze All Ride acculader en druppellader voor 6...
          Last edited by notex; 15 november 2017, 08:55.

          Comment


          • #6
            Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

            Als uw batterij nog maar 1.5 jaar oud is, dan heb je garantie.
            Een goede batterij die op spanning gehouden wordt door regelmatig te rijden moet zeker 4-5 jaar mee gaan.

            Maar één keer echt diep ontladen en ze kan defect zijn.

            Als je een auto start met startkabels, neem dan je tijd.
            Zet de donorauto met draaiende motor naast de "platte".

            Verbind de kabels (eerst plus, dan massa, en de massa liefst ergens op een motorklem).

            Laat dat rustig 5 minuutjes draaien, dan krijgt de platte batterij al wat lading, en zullen de stromen in de kabels wat kleiner zijn. (kabels van de action blinken niet uit in dikte...)
            Start de auto, en als de motor draait, zet dan zeker de lichten aan, of een andere verbruiker in de "platte" auto.

            Laat ook nog een minuutje of 2 draaien met verbinding tussen de 2 auto's, en neem dan de kabels weg.
            Eerst de massa bij beide auto's, dan de plus.

            Rij dan minstens 30 minuten, en vermijd zetelverwarming, achterruitverwarming en andere grote electrische verbruikers.

            Als je daar bij koud weer dikwijls last van hebt, dan is je batterij versleten!
            Druppellader is zeker nuttig als je je auto gedurende enkele weken niet gebruikt.

            Comment


            • #7
              Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Start de auto, en als de motor draait, zet dan zeker de lichten aan, of een andere verbruiker in de "platte" auto.
              Kan je mij eens verklaren wat het nut daarvan is ?
              De 10 ampère die je nodig hebt om de lichten te laten branden, zijn er weeral 10 minder om je batterij mee op te laden.

              Comment


              • #8
                Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                Bij twijfel ... laat de batterij en dergelijke testen in de garage als je daar zelf niet het nodige voor hebt.
                Op vijf minuten weet je vaak wat er gaande is.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Kan je mij eens verklaren wat het nut daarvan is ?
                  De 10 ampère die je nodig hebt om de lichten te laten branden, zijn er weeral 10 minder om je batterij mee op te laden.
                  Klopt, dat lijkt inderdaad zo, maar een alternator geeft makkelijk 30-40A.
                  Een batterij die helemaal plat is, en vrijwel bevroren wil niet zo graag héél veel stroom opnemen, en dan kan het zijn dat er spanningspieken optreden die dan mogelijk electronica vernielen.

                  Een batterij kan je vergelijken met een spons. Als die spons een maand poerdroog in de kast ligt, dan kan je die onder de kraan houden, het water parelt er over.
                  Als die spons al wat vochtig is, dan neemt die direct water op.

                  Daarom ook die eerste 5 minuten, dat is om de batterij terug 'wakker' te krijgen. Als er dan te veel stroom is, dan gaat die terug naar de donor auto na het starten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Klopt, dat lijkt inderdaad zo, maar een alternator geeft makkelijk 30-40A.
                    Een batterij die helemaal plat is, en vrijwel bevroren wil niet zo graag héél veel stroom opnemen, en dan kan het zijn dat er spanningspieken optreden die dan mogelijk electronica vernielen.

                    Een batterij kan je vergelijken met een spons. Als die spons een maand poerdroog in de kast ligt, dan kan je die onder de kraan houden, het water parelt er over.
                    Als die spons al wat vochtig is, dan neemt die direct water op.

                    Daarom ook die eerste 5 minuten, dat is om de batterij terug 'wakker' te krijgen. Als er dan te veel stroom is, dan gaat die terug naar de donor auto na het starten.
                    De laatste uitleg klopt volledig Tommie en is vooral van toepassing bij een zeer koude batterij,
                    de batterij ontdooit wat en zal meer stroom leveren dan bij geen verbruiker aanleggen,
                    maar is enkel van tel bij een zeer koude batterij.

                    Het eerste deel (het verhaal van de spanningspiek) is gewoon onzin.
                    Een alternator zal onbelast max 15 á 16 volt afgeven, en daar zijn alle componenten in een auto op berekent.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                      Betaalbaar voor maan 60 EUR!
                      Wel 1.5j geleden heb ik nog maar een nieuwe batterij. Weet echter niet welke de garagist daar heeft ingestoken, misschien wel een 2e hands Het soms traag starten kan ook aan iets anders liggen zeker of niet? Alternator ofzo?
                      Kan je gemakkelijk zelf uitmeten, als de motor draait moet je om en bij de 14 volt meten op je batterij,
                      dan scheelt er niets aan de alternator.
                      Op een nieuwe batterij is toch ook twee jaar garantie.
                      Een deftige start booster kost al snel 200 á 300€ dus helemaal niet voor gewoon thuisgebruik, want ook die batterij gaat kapot, tenzij je er ene met condensatoren koopt, maar deze zijn al helemaal niet betaalbaar voor niet pro’s.

                      Een tip, koop nooit een nieuwe batterij in een garage, maar ga bij een specialist in batterijen.

                      Waar je tegenwoordig ook mee moet opletten is met een batterij in een auto met start-stop systeem,
                      daar moet namelijk een speciale batterij in, sommige garages durven daar wel eens een gewone batterij
                      in zetten, met een korte levensduur als resultaat.
                      De batterijen in auto’s met een start stop systeem kosten ongeveer het dubbele van een gewone batterij,
                      maar gaan ook een stuk langer mee, reken gerust op een gemiddelde levensduur van 8 jaar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                        Voor zover ik weet kan het afnemen van de klemmen spanningspieken veroorzaken die de electronica kunnen ontregelen. Wat Tommie zegt is dus nog niet zo gek. Ze hebben me bij IDE ooit aangeraden om, als de motor draait een paar grote verbruikers aan te zetten vooraleer je de klemmen afneemt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Voor zover ik weet kan het afnemen van de klemmen spanningspieken veroorzaken die de electronica kunnen ontregelen. Wat Tommie zegt is dus nog niet zo gek. Ze hebben me bij IDE ooit aangeraden om, als de motor draait een paar grote verbruikers aan te zetten vooraleer je de klemmen afneemt.
                          De spanning kan toch nooit hoger zijn dan wat de batterij of alternator als maximum kan leveren?

                          Waar sommige elektronica ook wel eens op durft flippen is een te lage spanning ... dan durft het dashboard zelfs al eens uitvallen en zal die pas terug werken na een reset van de (boord)computer door de garage.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Kan je gemakkelijk zelf uitmeten, als de motor draait moet je om en bij de 14 volt meten op je batterij,
                            dan scheelt er niets aan de alternator.
                            Op een nieuwe batterij is toch ook twee jaar garantie.
                            Een deftige start booster kost al snel 200 á 300€ dus helemaal niet voor gewoon thuisgebruik, want ook die batterij gaat kapot, tenzij je er ene met condensatoren koopt, maar deze zijn al helemaal niet betaalbaar voor niet pro’s.

                            Een tip, koop nooit een nieuwe batterij in een garage, maar ga bij een specialist in batterijen.

                            Waar je tegenwoordig ook mee moet opletten is met een batterij in een auto met start-stop systeem,
                            daar moet namelijk een speciale batterij in, sommige garages durven daar wel eens een gewone batterij
                            in zetten, met een korte levensduur als resultaat.
                            De batterijen in auto’s met een start stop systeem kosten ongeveer het dubbele van een gewone batterij,
                            maar gaan ook een stuk langer mee, reken gerust op een gemiddelde levensduur van 8 jaar.
                            Het zijn AGM (Absorbed Glass Mat) batterijen, het zuur zit in een soort spons. De mijne is nu bijna 7 jaar en uit het feit dat de auto minder snel in start-stop gaat leid ik af dat ze stilaan verzwakt.
                            Maar de auto start nog van de eerste draai.
                            Het was wel onmogelijk om met deze wagen een andere (met gewone batterij) te starten.
                            Ik doe het ook liever niet met al die elektronica, heb het ook zelf al lang niet meer nodig gehad.
                            Een loodaccu die teveel ontladen wordt is definitief kapot en moet sowieso vervangen worden, geld voor starthulpen lijkt me niet goed besteed.

                            Druppelladers (met voldoende intelligentie om de stroom te verminderen wanneer vol) daarentegen zijn zeer goed om een batterij in goede conditie te houden.
                            Last edited by palombian; 16 november 2017, 10:27. Reden: zinswending

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                              Heb nu heel wat bijgeleerd.
                              Zo weet ik nu sinds vandaag waar mijn batterij zit:nm. onder de laadvloer van de koffer.Niet handig ??? In de motorruimte zijn er twee contactpunten om kabels aan te koppelen.Maar dat wist ik al langer.Vandaar dat ik mij niet direct afvroeg waar de batterij wel zat.
                              Vroege kwam ik bat's al tegen in de motorruimte,in de koffer boven de wielkap,onder de achterzetel etc.

                              Comment

                              Working...
                              X