Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?
Een accu moet een stuk langer meegaan dan 1,5 jaar, tenzij de auto maar heel af en toe wordt gebruikt, en dat ze dan telkens bijna leeg is omdat er ergens nog wat stroomverbruik is (de elektronica wordt bij huidige auto's nooit helemaal uitgeschakeld, daardoor is er altijd wel een beetje stroomverbruik).
Als de auto alleen maar op korte afstanden wordt gebruikt, en als er dan telkens zware stroomverbruikers ingeschakeld zijn (ontdooiing achterruit, koplampen, zetelverwarming,...), dan wordt de accu nooit volledig geladen, en dan gaat ze ook niet lang mee.
Als een loodaccu nooit te diep ontladen wordt, dan gaat die gemakkelijk meer dan 8 jaar mee (met wat geluk zelfs nog heel wat langer).
Het is natuurlijk ook mogelijk dat ze je een accu hebben aangesmeerd die al heel lang in voorraad heeft gestaan vooraleer die in je auto is gezet.
Als de startmotor slecht rond gaat met een vrij recente accu, dan zou ik ook eens controleren of alle kabels nog goed contact geven.
Een van mijn vroegere buren had de alternator van zijn auto laten reviseren omdat de accu nooit goed geladen werd, maar uiteindelijk heb ik gezien dat de massakabel aan het motorblok geen degelijke verbinding gaf.
Nadat de alternator gereviseerd was bleef het probleem, en dan heb ik naar de fout gezocht, toen de massakabel op het motorblok terug goed aangesloten was waren de problemen opgelost...
Druppelladers heb je eigenlijk alleen nodig als de auto (motorfiets...) lang niet gebruikt wordt.
Bij een auto die wekelijks gebruikt wordt heb je die zeker niet nodig, als die een maand of langer stil staat, dan kan je de accu af en toe laden.
Ik heb ooit ook een druppellader gehad voor de motor, maar die werd nooit continu aangesloten.
Je kan die beter af en toe aansluiten en dan afkoppelen als die aangeeft dat de accu 100% geladen is.
Daardoor wordt de spanning niet onnodig te hoog gehouden, want sommige van die druppelladers blijven de accu continu op 14V houden, en dat is ook weer niet goed voor een loodaccu.
Ik ken er die daardoor na de winterstop toch nog een nieuwe accu in hun motorfiets moesten steken.
Een accu moet een stuk langer meegaan dan 1,5 jaar, tenzij de auto maar heel af en toe wordt gebruikt, en dat ze dan telkens bijna leeg is omdat er ergens nog wat stroomverbruik is (de elektronica wordt bij huidige auto's nooit helemaal uitgeschakeld, daardoor is er altijd wel een beetje stroomverbruik).
Als de auto alleen maar op korte afstanden wordt gebruikt, en als er dan telkens zware stroomverbruikers ingeschakeld zijn (ontdooiing achterruit, koplampen, zetelverwarming,...), dan wordt de accu nooit volledig geladen, en dan gaat ze ook niet lang mee.
Als een loodaccu nooit te diep ontladen wordt, dan gaat die gemakkelijk meer dan 8 jaar mee (met wat geluk zelfs nog heel wat langer).
Het is natuurlijk ook mogelijk dat ze je een accu hebben aangesmeerd die al heel lang in voorraad heeft gestaan vooraleer die in je auto is gezet.
Als de startmotor slecht rond gaat met een vrij recente accu, dan zou ik ook eens controleren of alle kabels nog goed contact geven.
Een van mijn vroegere buren had de alternator van zijn auto laten reviseren omdat de accu nooit goed geladen werd, maar uiteindelijk heb ik gezien dat de massakabel aan het motorblok geen degelijke verbinding gaf.
Nadat de alternator gereviseerd was bleef het probleem, en dan heb ik naar de fout gezocht, toen de massakabel op het motorblok terug goed aangesloten was waren de problemen opgelost...
Druppelladers heb je eigenlijk alleen nodig als de auto (motorfiets...) lang niet gebruikt wordt.
Bij een auto die wekelijks gebruikt wordt heb je die zeker niet nodig, als die een maand of langer stil staat, dan kan je de accu af en toe laden.
Ik heb ooit ook een druppellader gehad voor de motor, maar die werd nooit continu aangesloten.
Je kan die beter af en toe aansluiten en dan afkoppelen als die aangeeft dat de accu 100% geladen is.
Daardoor wordt de spanning niet onnodig te hoog gehouden, want sommige van die druppelladers blijven de accu continu op 14V houden, en dat is ook weer niet goed voor een loodaccu.
Ik ken er die daardoor na de winterstop toch nog een nieuwe accu in hun motorfiets moesten steken.
Comment