Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Vraag eens in je garage een offerte zou ik zeggen.
Tja, als we toch voor annecdotes gaan, mijn Meriva is aan de 178000 toe op 8 jaar en die koppeling heeft geen problemen. En die ziet weinig anders dan de ring van Brussel in de spits als het geen vakantie is. De Mondeo op het vorige werk daar is de koppeling van in de prak gedraaid na 70000 (na 20000 was de 2-de versnelling stuk, na 30000 de 3-de) maar dat zal er eentje van de maandagmorgen geweest zijn. Zo een of twee wagens op enkele honderdduizenden dat zegt niets.
Maar vertrouw op de mening van Geert : dit is het druklager, binnen de kortste keren draait dit in gort en dan sta je er. Slepen is dan de enige optie die overblijft. De kostprijs van de stukken zal ondergeschikt zijn aan de werkuren.
Inderdaad Paul, maar zo heb ik ook veel stukken onnodig weten vervangen, maar ook door te lang wachten andere onderdelen tot schroot weten draaien, gevolgschade noemden wij dat.
Dat iemand mij hier maar eens komt uitleggen waarom je een koppeling en drukgroep zou moeten vervangen als enkel
het druklager stuk is, dat weet je maar als je de boel open doet, mijn dochter haar auto had 170.000Km op de teller
toen de balg van het druklager het begaf, aan de koppeling en drukgroep was nog niets te merken, zeker ver van versleten
want de koppeling zelf was amper 1mm dunner dan een nieuwe, ook de diafragmaveer was niet ingesleten of niet blauw
van de warmte, enkel het druklager vervangen en nu staat de teller reeds op 280.000Km zonder enig koppelingprobleem.
In een garage zullen ze normaal op veilig spelen en alles vervangen, maar dat hangt ook af van hoeveel werk het kost
om versnellingsbak van motor te scheiden.
Bij deze van ons dochter was dat relatief weinig werk, in minder dan drie uur was de klus af, de motor 10 cm laten zakken
gaf mij ruimte genoeg om te zien wat ik moest zien en de drukgroep te verwijderen en de nieuwe op zijn plaats te vijzen.
In jouw geval gaat het over het naderen van de lichten en niet het aan de lichten staan en hierboven was geen sprake van het naderen van de lichten. Dat is een heel groot verschil.
Bovendien haal je er de handgeschakelde en automaten er zo uit aan de lichten, gewoon de remlichten in de gaten houden is al voldoende.
Een automaat die lichtjes vooruit bolt kan je enkel stoppen door te remmen en dat zie als je achter die wagen staat (als je kijkt ten minste).
Bij een handgeschakelde duw je het koppelingspedaal in en de auto zal vanzelf stilstaan zonder te remmen.
En met vooruit bollen bedoel ik niet echt rijden hé, maar wel zo dat je auto lichtjes ziet vooruit gaan (en soms ook nu en dan een beetje achteruit als het heel licht hellend is).
Het heeft dus niks te maken met hoe je rijdt als je in de verte rode lichten ziet.
Iedereen die een beetje kan autorijden rijdt geen 70 km/u tot 20 meter voor de lichten, want dan kan je gewoon niet meer tijdig stoppen, want daarvoor heb je bij 70 km/u op een droog wegdek reeds 25 meter nodig . (70:10 = 7 x 7 = 49:2 = 25 meter)
Ha ha, die 67 km was maar een voorbeeldje hé
Ik bedoel dat als je lichten nadert, je eigenlijk ALTIJD moet vertragen, en dat het imho zeker erg zinloos is om nog redelijk snel te rijden als het reeds oranje of rood is. Stoppen moet je dan toch. Dus ik anticipeer.
”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
Si non, on devient bonbon
Et les gens nous mangent !"
Juist. Maar ik denk dat, eenmaal de boel open, iedere garage de drukgroep, de plaat en het lager zal vervangen.
Waar ik wel van huiver is "mijn oude Signum, op zijn 9e jaar en 70.000 km". Ik weet het wel : het ene dagtraject is het andere niet en de ene chauffeur is ook de andere niet en ik zal wsl weer in mijn knollenland belanden maar dit is veel te vroeg voor een koppeling.
Het blijft merkwaardig hoe merken (en mensen) met slijtage omgaan. Met welk gemak mankementen worden "geslikt". Mijn A3 draait 15 probleemloze jaren en rijdt als nieuw, 260.000 km, mijn W124 is 27 jaar, 250.000 km met dezelfde koppeling, mijn Patrol dateert van 1999 en heeft er nu 170.000 met dezelfde koppeling, onze Golf 2 kreeg een nieuwe koppeling op 200.000, de GTi kreeg er een op 180.000, mijn oude W123 kreeg pas een nieuwe koppeling na na 20 jaar en.... 450.000 km.
En ja, ik heb gisteren een nieuwe waterpomp besteld voor onze 27 jarige Benz, de eerste. De W123 deed het met de originele pomp.
En weten jullie wat ik met die "stokoude" Patrol ga doen komende zomer ? 3 Maanden IJsland binnenland, no pussyfooting zoals op de avenue "m'as tu vu".
Maar vertrouw op de mening van Geert : dit is het druklager, binnen de kortste keren draait dit in gort en dan sta je er. Slepen is dan de enige optie die overblijft. De kostprijs van de stukken zal ondergeschikt zijn aan de werkuren.
Volgens mensen die er wat van kennen is het inderdaad de druklager ( of buté ) & woensdag gaat de signum in herstelling
Een lager kan heel snel de pijp aan maarten geven , enkel jammer voor mij dat het zulks omslachtig werk is.
Vriendelijke groetjes
Maurits
Een automaat die lichtjes vooruit bolt kan je enkel stoppen door te remmen en dat zie als je achter die wagen staat (als je kijkt ten minste).
Bij een handgeschakelde duw je het koppelingspedaal in en de auto zal vanzelf stilstaan zonder te remmen.
Het zal volgens u wel weer niet waar zijn, maar als ik met een automaat aan lage snelheid het knopje P indruk dan staat die wel heel snel stil zonder aan de rem te komen.
En als ik die in N zou zetten, dan heb ik net hetzelfde als een manuele in vrijloop.
En nog beter ... als ik in D rij maar even geen gas geef, dan wordt de versnellingsbak in bepaalde gevallen zelfs afgekoppeld alsof die in vrijloop staat.
Het zal volgens u wel weer niet waar zijn, maar als ik met een automaat aan lage snelheid het knopje P indruk dan staat die wel heel snel stil zonder aan de rem te komen.
En als ik die in N zou zetten, dan heb ik net hetzelfde als een manuele in vrijloop.
En nog beter ... als ik in D rij maar even geen gas geef, dan wordt de versnellingsbak in bepaalde gevallen zelfs afgekoppeld alsof die in vrijloop staat.
Is inderdaad weer nietwaar... alleszins niet bij mijn Opel 😉. Maar ja, het is dan ook een Opel, één van de slechtste merken die er op onze wegen bolt, zelfs geen knoppeke P om op te drukken, was waarschijnlijk te duur voor ons kleine Opel schuitje. Zelfs bij het in D rijden zonder gas geven blijft ie bollen... zal wel iets aan kapot zijn waarschijnlijk 😉.
PS Morgen, ttz vandaag, komen we in uw buurt een fietstocht maken... er is daar toch geen regen voorspeld mag ik hopen 😋 ?
Oorspronkelijk geplaatst door Alfa CentauriBekijk bericht
En dan hebt ge nog standje "B", dan remt ie op de motor - ziet ge ook niet aan de achterlichten volgens mij
Heb ik ook niet.
Dedju toch, die deugnieten van Opel, ze zullen mij zeker een handgeschakelde verkocht hebben waarvan ze beweren dat het een automaat is .
PS Aan de achterlichten zie je het zéker niet, tenzij bij jouw wagen de achterlichten aan gaan als je remt, maar dan moet je toch eens langs gaan bij je garage .
Op dat gebied mag ik toch niet klagen over Opel, bij mij gaan tenminste de remlichten aan als ik rem.
Het zal volgens u wel weer niet waar zijn, maar als ik met een automaat aan lage snelheid het knopje P indruk dan staat die wel heel snel stil zonder aan de rem te komen.
Echt gezond kan dat toch niet zijn?
Trouwens ik heb net mijn eerste automaat, weet iemand waarom achteruit (R) naar voor duwen is en vooruitrijden (D) naar achter trekken?
Vond ik helemaal niet logisch en zat de eerste keer bijna tegen nen andere auto..
Geen idee wat het geeft aan hogere snelheid en/of het dan trouwens mogelijk is om het te doen ... ik ga het ook niet proberen.
Ik stond eens op N en liet de rem los een fractie van een seconde voordat ik op P duwde en blijkbaar stond de Auto-hold per ongeluk af, dus zo snel was dat niet maar dat stopt inderdaad redelijk goed.
Vermoedelijk dat daar ook een beveiliging op staat zoals met de elektronische handrem, die kan men ook niet opzetten zijdens het rijden tenzij men bevestigt door aan de knop te blijven trekken ... even per ongeluk tegenkomen doet dus niets eens een bepaalde snelheid.
Van D naar R gaat trouwens ook niet vanaf een bepaalde (reeds lage) snelheid, dat is ook beveiligd.
Voornaamste dat ik wou aankaarten is dat een automaat ook uitbolt als men die in N zet en als men daarna op P duwt, dan blijft die staan zonder dat de remlichten gaan.
Het is geen normale manier van rijden, maar het kan ... net als een koppeling laten slippen (manuele bak) niet normaal is maar wel mogelijk.
Trouwens ik heb net mijn eerste automaat, weet iemand waarom achteruit (R) naar voor duwen is en vooruitrijden (D) naar achter trekken?
Vond ik helemaal niet logisch en zat de eerste keer bijna tegen nen andere auto..
Dat is dan iets dat ge geen twee keer gaat voorhebben.
Maar is zoals met manuele versnellingsbakken, soms zit de achteruit links vooraan en bij anderen rechts achteraan ... maar dat heeft dan meer te maken met het ontwerp van de versnellingsbak volgens het aantal versnellingen.
Vermoedelijk dat daar ook een beveiliging op staat zoals met de elektronische handrem, die kan men ook niet opzetten zijdens het rijden tenzij men bevestigt door aan de knop te blijven trekken ... even per ongeluk tegenkomen doet dus niets eens een bepaalde snelheid.
Van D naar R gaat trouwens ook niet vanaf een bepaalde (reeds lage) snelheid, dat is ook beveiligd.
Dat is dan iets dat ge geen twee keer gaat voorhebben.
Maar is zoals met manuele versnellingsbakken, soms zit de achteruit links vooraan en bij anderen rechts achteraan ... maar dat heeft dan meer te maken met het ontwerp van de versnellingsbak volgens het aantal versnellingen.
Ja, zal wel gewoonte worden...
Heb gisteren zelfs gelezen dat deze automaat zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder
Comment