Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Tja, als de de Nissan Leaf van de eerste generatie als referentie neemt..... dan zal het nooit lukken. Maar euh, ik rij ook niet meer met een Ford T he.
    Recente versies halen ook helemaal hun beloofde km’s niet hoor.
    Veel airco of verwarming moeten ze dan ook niet gebruiken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Recente versies halen ook helemaal hun beloofde km’s niet hoor.
      Veel airco of verwarming moeten ze dan ook niet gebruiken.
      Mijn diesel haalt ook zijn aangegeven verbruikscijfers niet hoor. Zo kan je alles blijven onderuit halen.

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        +1, Rudy
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          Mijn diesel haalt ook zijn aangegeven verbruikscijfers niet hoor. Zo kan je alles blijven onderuit halen.
          Maar met een diesel kan je overal tanken op een paar minuten, moet je niet op zoek naar een vrije laadpaal en moet je geen uren wachten.
          Je kan desnoods 3000km rijden met 2 of 3 stops van een paar minuten.
          Een kennis durft niet eens een uitstap meer maken naar de kust of ardennen want de op en af lukt niet.
          Toch wel een gigantisch verschil. [emoji6]
          Heeft niets te maken met afbreken maar met realistisch zijn.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Electrisch is inderdaad veel te duur en dikwijls niet praktisch.
            Hybride en plug-in hybride zijn betere alternatieven, maar daar ze in aanschaf nog steeds duurder zijn, is het verbruik niet echt een geloofwaardig argument. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze geen voordeel bieden.
            Dit zijn voor mij persoonlijk de belangrijkste voordelen:

            1. Zeer stille wagens: dat is echt zalig. En dan een iets betere geluidsinstallatie ook zinvol.

            2. Stinkt niet in je garage: starten steeds electrisch op., dus geen diesel of benzine dampen.

            3. Electrisch vermogen instant beschikbaar.

            Een Prius bv. is geen racemonster, maar een BMW 225xe bv. zit al op 6,7 s aan 100 km/u en dat is toch maar een kleine monovolume. Toch geen slecht cijfer eh, 6,7 seconden.


            Dus een hybride of een plug-in zou ik eerder voor het comfort kopen dan voor het verbruik.
            En voor comfort geef ik graag een kleine meerprijs.


            Edit: Heb al met benzine of dieselwagens gereden die voorzien waren van akoestische beglazing en die waren binnen haast even geruisloos dan een hybride. Dus dat kan ook.
            Last edited by Alfa Centauri; 7 maart 2020, 04:09.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Maar met een diesel kan je overal tanken op een paar minuten, moet je niet op zoek naar een vrije laadpaal en moet je geen uren wachten.
              Je kan desnoods 3000km rijden met 2 of 3 stops van een paar minuten.
              Een kennis durft niet eens een uitstap meer maken naar de kust of ardennen want de op en af lukt niet.
              Toch wel een gigantisch verschil. [emoji6]
              Heeft niets te maken met afbreken maar met realistisch zijn.
              Heeft voor een deel te maken met het willen behouden van wat je nu hebt, en daar ben ik bereid aanpassingen te doen. Maar verandering stuit duidelijk op weerstand.
              Overigens, je kan nog steeds een auto met verbrandingsmotor huren om die 3000km te rijden hé.

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Electrisch is inderdaad veel te duur en dikwijls niet praktisch.
                Hybride en plug-in hybride zijn betere alternatieven, maar daar ze in aanschaf nog steeds duurder zijn, is het verbruik niet echt een geloofwaardig argument. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze geen voordeel bieden.
                Dit zijn voor mij persoonlijk de belangrijkste voordelen:

                1. Zeer stille wagens: dat is echt zalig. En dan een iets betere geluidsinstallatie ook zinvol.

                2. Stinkt niet in je garage: starten steeds electrisch op., dus geen diesel of benzine dampen.

                3. Electrisch vermogen instant beschikbaar.

                Een Prius bv. is geen racemonster, maar een BMW 225xe bv. zit al op 6,7 s aan 100 km/u en dat is toch maar een kleine monovolume. Toch geen slecht cijfer eh, 6,7 seconden.


                Dus een hybride of een plug-in zou ik eerder voor het comfort kopen dan voor het verbruik.
                En voor comfort geef ik graag een kleine meerprijs.


                Edit: Heb al met benzine of dieselwagens gereden die voorzien waren van akoestische beglazing en die waren binnen haast even geruisloos dan een hybride. Dus dat kan ook.
                Comfort is leuk ;-)
                En dat kan een hybride wel geven. Maar, dan moet het wel een plug-in zijn, anders maak je zelf 100% van je elektrische energie met.. fossiele brandstof. Waar we uiteindelijk van af willen. Ik toch.
                Het leukste concept op dit ogenblik, is volgens mij een I3 met range extender van Bmw, 100km elektrisch, voldoende voor 95% van mijn ritten (dus geen overcapaciteit in dure, zware en sleetgevoelige accu), en als ik dan toch eens naar de zee wil met dat autootje , springt de range extender bij. Geen stress, geen dubbele aandrijflijn, (wel een klein extra "grasmachienmotorke"), en toch alle voordelen van elektrisch rijden.
                Je moet natuurlijk wel willen hé. (En ik wil, ik rijd ook al zo veel ik kan met de elektrische fiets naar het werk, 70km)

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Bij Renault gaan ze een heel apart systeem gebruiken voor hybride en plug-in hybridewagens, naargelang het nodige vermogen kan de aandrijving volledig elektrisch, serieel hybride of parallel hybride werken.
                  Renault pakt de zaken anders aan dan al de rest met zijn hybride aandrijflijn, zowel de zelfopladende als de plug-inversie. We bespreken de E-Tech en E-Tech Plug-in in detail.


                  Wie de aankondiging van de goedkope elektrische Dacia nog niet heeft gezien kan die hier bekijken: https://www.vroom.be/nl/nieuws/dacia...tads-suv-22946
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    De strategie bij Renault kan me niet bekoren. Als je dan nog 74 euro per maand (voor de Zoë) moet betalen voor de huur van de batterij, veel of weinig rijden maar max 7500km/jaar is voor veel gebruikers ook een serieuze beperking. Natuurlijk moet die batterij ook bij andere autobouwers betaald worden maar ik heb er alvast geen goed gevoel bij.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      De strategie bij Renault kan me niet bekoren. Als je dan nog 74 euro per maand (voor de Zoë) moet betalen voor de huur van de batterij, veel of weinig rijden maar max 7500km/jaar is voor veel gebruikers ook een serieuze beperking. Natuurlijk moet die batterij ook bij andere autobouwers betaald worden maar ik heb er alvast geen goed gevoel bij.
                      Voor mij is die huurprijs van de accu's van de Zoë ook ongeveer dubbel zo duur als de benzine die mijn auto nu gemiddeld per maand verbruikt.
                      Ik moet om de twee maanden tanken, en een tankbeurt is goedkoper dan die 74 euro per maand voor de huur van de accu's.
                      Als ik er dan nog rekening mee hou dat elektriciteit hier niet gratis uit het stopcontact komt dan is dat systeem voor mij helemaal geen optie, zonder de meerprijs voor de auto er bij te tellen wordt autorijden dan ongeveer drie keer zo duur per kilometer.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        35.000 euro voor een nieuw accupakket van een Tesla: https://www.ad.nl/auto/nieuw-accupak...hten~a2c3548b/

                        En Porsche gaat doen wat Tesla al heeft gedaan, maar waar ze nu op terug gekomen zijn: https://www.ad.nl/auto/porsche-grati...nden~a2f37141/
                        Eerst zorgen dat iedereen zo'n elektrische Porsche koopt om "gratis" te kunnen rijden, en dan gaan ze het verbruik toch aanrekenen, dat heeft Tesla ze al voorgedaan...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Heeft voor een deel te maken met het willen behouden van wat je nu hebt, en daar ben ik bereid aanpassingen te doen. Maar verandering stuit duidelijk op weerstand.
                          Overigens, je kan nog steeds een auto met verbrandingsmotor huren om die 3000km te rijden hé.
                          Je kaart nu een verkeerd voorbeeld aan ... 3000 km was enkel om aan te geven dat als men een paar keer gaat tanken, men die afstand “zou kunnen doen” (meer ook trouwens).

                          Maar hetgeen ik eerder wou aankaarten is dat er mensen genoeg zijn die regelmatig op 100 of 150km of meer van hun woning moeten zijn ... als men die afstand inclusief terugrit nog niet met een gerust geweten kan overbruggen, dan voldoet dat voertuig niet.
                          Naar het werk, eens een uitstap naar de kust, naar de Ardennen of wat ook ...
                          Zoals eerder aangekaart, halen de meest betaalbare wagens dit niet eens en dan hebben we het niet over één keer per jaar maar over dagelijks of wekelijks.

                          Nissan geeft op hun eigen website aan dat de Leaf “tot” 270km in stad haalt en “tot” 385km op langere ritten met de E+.
                          Net dat woord “tot” zegt heel veel ... zijn ideale omstandigheden.
                          In realiteit vaak 30 tot 50% minder.
                          Ook de vermelding dat het laboratoriumtesten zijn en niet specifiek een bepaald voertuig.
                          “Gegevens over het rijbereik zijn verkregen uit laboratoriumtests overeenkomstig EU-wetgeving en zijn bestemd voor vergelijkingen tussen verschillende voertuigtypes. De gegevens verwijzen niet naar één specifiek voertuig en vormen geen onderdeel van het aanbod. Deze cijfers kunnen afwijken van werkelijke resultaten tijdens het rijden. Extra uitrusting, onderhoud, rijgedrag en niet-technische factoren zoals weersomstandigheden kunnen van invloed zijn op de uiteindelijke resultaten.”

                          Men staat ook regelmatig eens in files, moet verwarming, airco, lichten, ruitverwarming, audio en GPS gebruiken ... allemaal zaken die extra verbruiken en de haalbare afstand fors verminderen.
                          Hete zomer, koude winter, ... niet goed voor het verbruik.

                          Vertrekt men met een diesel (voorbeeld), dan tankt men vol en weet men dat men voor minstens 800km reserve heeft (afhankelijk van de wagen), men weet ook dat men om de zoveel km snel even kan bijtanken zonder lang te zoeken naar een vrije pomp of een uur te moeten tanken voor die terug deels vol is.

                          Verandering stuit inderdaad op weerstand, vooral technische weerstand ... te veel beperkingen nog op dit moment zoals te weinig laadpalen, te lange laadbeurten, te korte effectief haalbare afstanden en de prijs.

                          En eigenlijk een geluk dat er nog veel twijfel bestaat, mocht iedereen ineens overschakelen op elektrische wagens, dan zou er een gigantisch probleem ontstaan in de stroomvoorziening.
                          Als u realistisch bent, dan weet u evengoed dat massaal omschakelen heden onmogelijk is met het bestaande elektriciteitsnet en andere infrastructuur.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Eerst zorgen dat iedereen zo'n elektrische Porsche koopt om "gratis" te kunnen rijden, en dan gaan ze het verbruik toch aanrekenen, dat heeft Tesla ze al voorgedaan...
                            En het ergste moet nog komen Bart, al hetgeen de staat verliest aan verkeersbelasting, BIV en accijnzen of BTW op brandstoffen ... dat gaan ze op een andere manier willen recupereren.
                            En de prijs van brandstof is voor het grootste deel de bijdrage aan de staat ... dus reken maar hoeveel elektrisch rijden uiteindelijk gaat kosten. [emoji6]

                            En een benzinepomp installeren we niet zelf, een eigen laadpunt thuis is ook op eigen kost.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Heeft er iemand -die het allemaal zelf moet betalen- een cijfer voor wat onderhoud van elektrische wagens kosten? Er is onderhoud aan die dingen maar daar wordt niet (veel) over gesproken. Ik bedoel zaken zoals:
                              - banden? sleet zou hoger zijn dan bij wagens met een verbrandingsmotor
                              - olie? Er zitten toch wel wat overbrengingen en lagers in.
                              - remmen? Gezien het hogere gewicht zou ik verwachten dat hier toch wel wat meer sleet op zit. Ok, je kan dynamisch remmen maar daar zitten ook beperkingen op.
                              - software abonnementen? Ik dacht dat je bij Tesla bvb je een software (?) abonnement moet nemen of die rijdt niet meer.
                              - andere sleet stukken?

                              Hoe zit het met verzekering van die dingen? Zoals hierboven te lezen trekken die elektrische dingen redelijk sportief op. Vroeger had dat invloed op de verzekering. Ook zaken zoals kosten voor herstellingen.

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Deze week een snellader gaan installeren bij iemand die een Peugeot 3008 plugin hybrid heeft gekocht, kost 10.000€ extra tegenover een diesel of benzineversie.
                                Interessant. Had me al vaak afgevraagd hoeveel dat zou kosten. Dus dat is de doorsnee kost, uitgevoerd door een elektrieker, incl btw ?

                                Comment

                                Working...
                                X