Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Tijdens de langere tourritten (en reizen) met de motorclub waren er met BMW's (die moesten toen nog dagelijks olie bijvullen, dat is naar het schijnt eindelijk opgelost bij de recentere BMW boxermotoren), Honda's, Yamaha en andere merken bij, tegen dezelfde snelheid verbruikten die altijd meer dan mijn Bandit.
    De meesten zaten met de eerste reeks van de Bandit toch rond de 8 à 8,5 liter met een matig sportief rijgedrag.

    De CBF 1000 zat daar wat onder met een 6,5 à 7 liter.
    De K1200S rond de 6 à 6,5 liter en op lange afstand rustig rijden kon 5,6 ook al eens.

    De Bandit had maar 5 versnellingen en men vangt met het standaard scherm en de halve kuip toch wat meer wind dan op meerdere andere motoren.

    Uiteraard kunnen ze allen nog meer verbruiken door gek te doen en iets minder door steeds heel rustig te rijden, dat is met bijna alle voertuigen zo.

    Het zou me toch verbazen dat je met drie koffers en bagage dan zo weinig zou verbruiken, zeker als je in Duitsland wat ging doorvlammen en graag wat sprints maakte aan de lichten. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Tijdens de langere tourritten (en reizen) met de motorclub waren er met BMW's (die moesten toen nog dagelijks olie bijvullen, dat is naar het schijnt eindelijk opgelost bij de recentere BMW boxermotoren), Honda's, Yamaha en andere merken bij, tegen dezelfde snelheid verbruikten die altijd meer dan mijn Bandit.
      Ooit was er ene bij met een Kawasaki 600, die tankte minder, en beweerde dat zijn motor zuiniger was, maar hij had de tank niet vol gedaan, zo'n 250km later mocht hij zijn motor voortduwen tot aan de pomp...
      Het verhaal van dat olieverbruik kan vrij complex zijn alnaargelang de oorzaak en de olie. Mijn Ford taunus 1600 model 2 "made in Spain" was de kampioen der onbetrouwbare karren, hij verbruikte zoveel olie dat ik ze niet meer ververste, meer nog, de afgewerkte van mijn Consul goot ik in de Taunus. Na enig zoek- en denkwerk (internet bestond nog niet) kwam ik uit bij de verharding van de klepsteelrubbers. 8 Andere kapjes (heb daarvoor zelfs de kop niet af genomen) en het was grotendeels opgelost. Bij mijn KZ1300 (jawel, ik heb er nog één) was het olieverbruik onder de 2000 km miniem, daarna begon het, moet te maken hebben gehad met de slijtage van de olie. In mijn A3 tDi gaat er volsynthetische olie (omwille van de pompverstuivers), ook na 15000 km (2 jaar zeg maar) moet ik hooguit 1x max een kwart liter bij gieten (als het al dat is ).

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Met mijn rijstijl heb ik nog maar zelden een motor op 5 liter gekregen...
        mijn oude luchtgekoelde CB 750 niet, mijn CBR 600 F niet en mijn 1200GS niet...
        en euhm, ik ben niet de snelste en niet de traagste, maar de typische middelmaat....

        maar daar gaat het niet over zeker?

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Volgens sommigen zouden daar wat rekenfoutjes inzitten: onder andere

          "Ten tweede gaat Sinn ervan uit dat een autobatterij na 150.000 kilometer moet worden vervangen. 'Dat klopt ook niet', zegt Hoekstra. 'Dat is bij nieuwe elektrische auto's gemiddeld pas na 400.000 kilometer. Dan is de capaciteit geslonken tot 80 procent van zijn begincapaciteit."

          Zie de disclaimer van het artikel van Tijd.be : https://www.tijd.be/politiek-economi...t=article-list

          ..maar ook dit is vatbaar voor nuancering. O.a. gaan ze hier dan uit van een verbetering van de energiemix in Europa de komende 10 à 15 jaar. Tegen die tijd heb je natuurlijk al veel elektriciteit getankt mijn gedacht.

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
            "Ten tweede gaat Sinn ervan uit dat een autobatterij na 150.000 kilometer moet worden vervangen. 'Dat klopt ook niet', zegt Hoekstra. 'Dat is bij nieuwe elektrische auto's gemiddeld pas na 400.000 kilometer. Dan is de capaciteit geslonken tot 80 procent van zijn begincapaciteit."
            De levensduur van een accu is ook afhankelijk van de tijd, niet alleen het aantal laadbeurten telt om te bepalen hoe lang een accupack van een elektrische auto bruikbaar blijft.
            De cellen zijn de laatste jaren inderdaad steeds beter geworden, maar ik rij heel weinig kilometers per jaar met de auto en ik zou willen weten hoeveel jaar zo'n accupack dan blijft werken.
            Er zijn Tesla's die al heel veel kilometers hebben gebold, maar volgens mij zijn er nog niet veel Tesla's die 10 jaar of ouder zijn, de Tesla's met een hoge kilometerstand doen wel heel veel kilometers per jaar, maar dat zegt niet veel over de levensduur van het accupack wanneer er jaarlijks bijvoorbeeld maar 10.000km mee wordt gereden. Een auto met verbrandingsmotor zal na 10 jaar en 10.000km per jaar normaalgezien nog geen grote problemen hebben, maar als bij een elektrische auto na 10 jaar het accupack onbruikbaar is, dan is de hele auto alleen nog goed voor recyclage, want zo'n accupack vervangen kost dan een veelvoud van de restwaarde van de hele auto.

            Als die accu's werkelijk 400.000km mee gaan (zonder beperking in tijd), dan moet ik nog maar één auto kopen om voor de rest van mijn leven voort te kunnen (aan 7.000km per jaar mag ik dan al meer dan 100 jaar oud worden).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
              Volgens sommigen zouden daar wat rekenfoutjes inzitten: onder andere

              "Ten tweede gaat Sinn ervan uit dat een autobatterij na 150.000 kilometer moet worden vervangen. 'Dat klopt ook niet', zegt Hoekstra. 'Dat is bij nieuwe elektrische auto's gemiddeld pas na 400.000 kilometer. Dan is de capaciteit geslonken tot 80 procent van zijn begincapaciteit."

              Zie de disclaimer van het artikel van Tijd.be : https://www.tijd.be/politiek-economi...t=article-list

              ..maar ook dit is vatbaar voor nuancering. O.a. gaan ze hier dan uit van een verbetering van de energiemix in Europa de komende 10 à 15 jaar. Tegen die tijd heb je natuurlijk al veel elektriciteit getankt mijn gedacht.
              400.000 km, dat geloofd toch niemand hé
              Ze proberen de mensen vanalles wijs te maken om die elektrische wagens toch maar verkocht te krijgen

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                400.000 km, dat geloofd toch niemand hé
                Ze proberen de mensen vanalles wijs te maken om die elektrische wagens toch maar verkocht te krijgen

                grts
                Sieg
                Bij mijn vriend zijn Lexus H RX was de batterij kapot na 180.000Km
                en die wordt nog veel minder intensief gebruikt vergeleken met een full elektrische auto.
                Bij Hyundai hybrid is de garantie 8 jaar of 160.000Km, wat eerst voorkomt.
                Bij Tesla https://www.tesla.com/nl_BE/support/vehicle-warranty

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Bij mijn vriend zijn Lexus H RX was de batterij kapot na 180.000Km
                  en die wordt nog veel minder intensief gebruikt vergeleken met een full elektrische auto.
                  Bij Hyundai hybrid is de garantie 8 jaar of 160.000Km, wat eerst voorkomt.
                  Bij Tesla https://www.tesla.com/nl_BE/support/vehicle-warranty
                  Ik dacht dat die Hoekstra iemand was van de TU Eindhoven die met dat belachelijk cijfer "gemiddeld 400.000 km" af kwam. Hij ging zelfs in zijn tekst nog verder : "volgens schattingen" zou zelfs 500.000 km tot zelfs 800.000 kml mogelijk zijn". "Schattingen ?????"
                  Ik vraag me af wat voor vak die kerel aan de TU geeft...
                  Last edited by opapol; 3 maart 2020, 09:29.

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    De levensduur van een accu is ook afhankelijk van de tijd, niet alleen het aantal laadbeurten telt om te bepalen hoe lang een accupack van een elektrische auto bruikbaar blijft.
                    De cellen zijn de laatste jaren inderdaad steeds beter geworden, maar ik rij heel weinig kilometers per jaar met de auto en ik zou willen weten hoeveel jaar zo'n accupack dan blijft werken.
                    Er zijn Tesla's die al heel veel kilometers hebben gebold, maar volgens mij zijn er nog niet veel Tesla's die 10 jaar of ouder zijn, de Tesla's met een hoge kilometerstand doen wel heel veel kilometers per jaar, maar dat zegt niet veel over de levensduur van het accupack wanneer er jaarlijks bijvoorbeeld maar 10.000km mee wordt gereden. Een auto met verbrandingsmotor zal na 10 jaar en 10.000km per jaar normaalgezien nog geen grote problemen hebben, maar als bij een elektrische auto na 10 jaar het accupack onbruikbaar is, dan is de hele auto alleen nog goed voor recyclage, want zo'n accupack vervangen kost dan een veelvoud van de restwaarde van de hele auto.

                    Als die accu's werkelijk 400.000km mee gaan (zonder beperking in tijd), dan moet ik nog maar één auto kopen om voor de rest van mijn leven voort te kunnen (aan 7.000km per jaar mag ik dan al meer dan 100 jaar oud worden).
                    Heel juist Bart.
                    Ze kunnen om het even wat uit hun voeten slaan, maar met harde statistieken afkomen is nog even iets anders.

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Heel juist Bart.
                      Ze kunnen om het even wat uit hun voeten slaan, maar met harde statistieken afkomen is nog even iets anders.
                      Klopt, maar zijn er harde statistieken die het omgekeerde kunnen bewijzen over de huidige batterijen?
                      Dat zal ook nog 10 jaar wachten worden vrees ik. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht

                        "Ten tweede zegt Hoekstra. ... pas na 400.000 kilometer. Dan is de capaciteit geslonken tot 80 procent van zijn begincapaciteit.".
                        Daar had ik ook mijn vragen bij, zoals jullie hier ook aankaarten.

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          400.000 km, dat geloofd toch niemand hé
                          Ze proberen de mensen vanalles wijs te maken om die elektrische wagens toch maar verkocht te krijgen

                          grts
                          Sieg
                          Het is dan wel geen 400.000 km maar mijn (ex) werkgever zijn Tesla Model S had zo'n 280.000 km gereden zonder batterijproblemen toen hij de wagen inruilde voor een nieuwe Tesla. Zijn buurman heeft dan de wagen overgenomen, er zat overigens nog garantie op de batterij.

                          FWIW
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Het is dan wel geen 400.000 km maar mijn (ex) werkgever zijn Tesla Model S had zo'n 280.000 km gereden zonder batterijproblemen toen hij de wagen inruilde voor een nieuwe Tesla. Zijn buurman heeft dan de wagen overgenomen, er zat overigens nog garantie op de batterij.

                            FWIW
                            Da's raar, lees die van Geert #727 er nog eens op na : 8 jaar of 240.000 km volgens tesla zelf....

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Da's raar, lees die van Geert #727 er nog eens op na : 8 jaar of 240.000 km volgens tesla zelf....
                              Alles in aanmerking nemen, dit verwijst naar recent veranderde garantievoorwaarden.

                              Hier leest u een artikel over de aanpassingen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Alles in aanmerking nemen, dit verwijst naar recent veranderde garantievoorwaarden.

                                Hier leest u een artikel over de aanpassingen.
                                https://www.autowereld.be/autonieuws...atterijen.html
                                Elektrische en plugin hybrid auto’s zijn enkel interessant voor zelfstandigen die ze 100% in kosten kunnen brengen, die mensen kopen dan meestal nog in huurkoop En na vier jaar buiten ermee.
                                Deze week een snellader gaan installeren bij iemand die een Peugeot 3008 plugin hybrid heeft gekocht, kost 10.000€ extra tegenover een diesel of benzineversie.
                                En laden op eigen net kost je 5€ per 100Km laden aan een snellaadpaal kost het driedubbele.
                                Maar de auto is wel 100% aftrekbaar voor hem en vrij van BIV en tax.
                                Maar de techniek is bangelijk ingewikkeld.
                                Last edited by Guest42; 5 maart 2020, 07:02.

                                Comment

                                Working...
                                X