Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

    Nooit de indruk gehad dat Hombre spijt had van zijn aankoop, integendeel.
    In de hoop dat dit hier niet als op de man spelen wordt geïnterpreteerd, ik viel bijna achterover van jouw 10-jaars projectie van de TCOS tussen een ICE en een EV toen je zelf een nieuwe ICE kocht.
    Daar ben je volledig vrij in, maar wat geeft jou (en anderen hier) het recht om iedereen die hier een andere visie heeft genadeloos af te slachten ?
    Of ben je zelf toch een beetje aan het twijfelen ? Voor de rest heb je bv wel een warmtepomp.

    Mijn mening over dit forumonderdeel heb ik reeds vroeger laten weten en het wordt er niet beter op .
    Gewoon omdat ik die investering van 20.000€ extra voor een auto interessanter vind om te gebruiken
    voor verwarming van ons huis palombian, ik rijd nog amper 15.000Km per jaar, kost mij jaarlijks pakweg 1.600€ aan benzine, een EV is dus totaal niet interessant voor ons.
    Ik slacht niemand genadeloos af, ik ben gewoon realistisch wat mijn portemonnee betreft, en vind
    het gewoon niet kunnen dat stroom die wordt opgewekt met gascentrales wordt gebruikt om dan zogenaamd emissie vrij te rijden, om nog maar te zwijgen over de vervuiling en de impact op het milieu om batterijen te produceren.
    Bovendien ken ik “persoonlijk” vier mensen die met een EV rijden, drie hebben deze gekocht
    met eigen middelen zonder deze in kosten te kunnen brengen en één kan deze wel in zijn zaak
    afschrijven, geen één van die vier zou er momenteel nog voor kiezen.


    Last edited by Geerten; 16 januari 2024, 17:08.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

      Nooit de indruk gehad dat Hombre spijt had van zijn aankoop, integendeel.
      Dat was misschien nog niet duidelijk genoeg

      Kijk, ik hou wel van een goede discussie en ik probeer mijn standpunt te bouwen op feiten en eigen ervaringen en met respect voor andere meningen. En als er dan niets feitelijk meer kan gereageerd worden, gaat men maar wat clickbait-artikels dumpen met de hoop dat ik er mijn tijd gaat insteken om te reageren. Bon.
      Waar ik het wel van krijg, dat zijn forumleden die met veel bombarie opstappen en eisen dat de hele BD-geschiedenis rond hun persoon wordt verwijderd, om dan twee weken later onder een nieuwe alias opnieuw te starten onder dezelfde modus operandi. Wat kan je vertrouwen van hun verhaal?

      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
        Gewoon omdat ik die investering van 20.000€ extra voor een auto interessanter vind om te gebruiken
        voor verwarming van ons huis palombian, ik rijd nog amper 15.000Km per jaar, kost mij jaarlijks pakweg 1.600€ aan benzine, een EV is dus totaal niet interessant voor ons.
        Ik slacht niemand genadeloos af, ik ben gewoon realistisch wat mijn portemonnee betreft, en vind
        het gewoon niet kunnen dat stroom die wordt opgewekt met gascentrales wordt gebruikt om dan zogenaamd emissie vrij te rijden, om nog maar te zwijgen over de vervuiling en de impact op het milieu om batterijen te produceren.
        Dat vind ik nu raar om te lezen dat je geen probleem hebt om pakweg 1000 liter benzine op te stoken ieder jaar, terwijl gascentrales niet kunnen voor een EV maar wel voor uw warmtepompen en verlichting. Ach, misschien denken we wel hetzelfde want ik heb hier niet alleen zonnepanelen maar ook een groene-stroom contract. Die 1000L per jaar is op tien jaar tijd toch ook een mooie tankwagen benzine alleen voor u. Het is overigens al langer duidelijk dat de impact van batterijproductie een heel stuk lager is dan deze van olieproductie. Zoek het even op want anders val ik weer in herhaling.

        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
        Bovendien ken ik “persoonlijk” vier mensen die met een EV rijden, drie hebben deze gekocht
        met eigen middelen zonder deze in kosten te kunnen brengen en één kan deze wel in zijn zaak
        afschrijven, geen één van die vier zou er momenteel nog voor kiezen.
        Ook vreemd want in al die vorige discussies kent men enkel mensen die met een bedrijfswagen "verplicht" waren om elektrisch te rijden, geen enkele particuliere EV-rijder. Enfin, we hebben er nu plots drie gevonden zie. Spijtig dat ze ook allemaal afstappen van EV, dat wel. Ik vermoed mensen met heel veel geld en enkel interesse in de kleur van de auto maar niet in de techniek of de eigenschappen. Blijft jammer natuurlijk.

        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • En de prijzen gaan weer eens naar beneden.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            En de prijzen gaan weer eens naar beneden.

            https://www.reuters.com/business/aut...ts-2024-01-17/
            Toch ook wel erg frustrerend voor mensen die er verleden jaar een gekocht hebben met eigen middelen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

              Terwijl gascentrales niet kunnen voor een EV maar wel voor uw warmtepompen en verlichting.
              Weet wel dat ik reeds sinds 2011 geen elektriciteit meer verbruikt heb Hombre, buiten gebruik van het net en huur van de teller reeds 12 jaar geen euro meer betaald.
              Zal wel veranderen eenmaal ze hier een digitale teller hangen, dan zien we wel wat de beste optie is.

              Comment


              • Deze 27 automerken verkopen nog enkel elektrische voertuigen in Noorwegen, ook al maken sommige ook ICE-wagens.

                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Noorwegen….. hoe dubbelzinnig kan het zijn, volledige elektrificatie tegen eind 2025 of zoiets.
                  Terwijl Noorwegen het grootste deel van hun inkomen uit de grootste olie boorplatformen ter
                  wereld haalt.
                  Maar toch een financieel gat dat moet worden gedicht, “voorlopig” enkel door de kapitaalkrachtigen,
                  Noorwegen is een pionier qua elektrische mobiliteit, mede omdat men heel wat stimulansen biedt voor de aankoop van een EV. Een kost die het land gaat beginnen compenseren door een belasting op de duurste modellen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Die 1000L per jaar is op tien jaar tijd toch ook een mooie tankwagen benzine alleen voor u.
                    Geef toe, dat we in België niet zo slecht bezig zijn, toen ik in de jaren 70 begon met werken was dat
                    bij olie fabrieken Vandemoortele in Izegem, die hadden hun eigen elektriciteit productie, in die tijd
                    iets van 5 Megawatt aan turbines, twee stoomketels die er DAGELIJKS 68.000 liter zware fuel door
                    draaiden, ook dagelijks werd s’nachts gedurende 15 minuten de schouw proper geblazen met stoom,
                    waardoor veel zwavel neer daalde in de omgeving van Izegem.
                    Ondertussen is er veel veranderd, toen verstookte mijn BMW 2002 TII ook nog tussen 12 en 15 liter
                    per 100 Km.


                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Kijk, ik hou wel van een goede discussie en ik probeer mijn standpunt te bouwen op feiten en eigen ervaringen en met respect voor andere meningen. En als er dan niets feitelijk meer kan gereageerd worden, gaat men maar wat clickbait-artikels dumpen met de hoop dat ik er mijn tijd gaat insteken om te reageren.
                      Met zoiets doe je er zelf ook wel aan mee hé Hombre. :-)
                      Oorspronkelijk geplaatst door ]=Hombre Bekijk bericht
                      Het blijft toch foefelen met zo'n diesel precies.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Dat vind ik nu raar om te lezen dat je geen probleem hebt om pakweg 1000 liter benzine op te stoken ieder jaar, terwijl gascentrales niet kunnen voor een EV maar wel voor uw warmtepompen en verlichting.
                      Het grote verschil is wel dat hij voor dat beperkt aantal kilometers 20.000€ meer moet uitgeven aan een EV die dan uiteindelijk ook niet klimaat-neutraal kan rijden.
                      Bij aanschaf van een voertuig kijkt men toch ook naar het totale kostenplaatje?


                      Ook vreemd want in al die vorige discussies kent men enkel mensen die met een bedrijfswagen "verplicht" waren om elektrisch te rijden, geen enkele particuliere EV-rijder.
                      Dat heeft toch geen enkele impact op de verschillen tussen ICE en EV?
                      Minder autonomie is voor allen hetzelfde, het gaat hem om de wagen.
                      Uiteraard heeft de ene er meer last van dan de andere.

                      Enfin, we hebben er nu plots drie gevonden zie. Spijtig dat ze ook allemaal afstappen van EV, dat wel. Ik vermoed mensen met heel veel geld en enkel interesse in de kleur van de auto maar niet in de techniek of de eigenschappen. Blijft jammer natuurlijk.
                      Ik ben er vast van overtuigd dat indien de autonomie en laadvermogen van een EV gelijk zou zijn aan een ICE, dat dit een zeer groot verschil zal maken.
                      Zoals,ik van dag 1 al schrijf, een EV op zich is niet slecht, alleen moet de bijhorende infrastructuur en autonomie nog verbeterd worden.
                      Ook de prijs zal met de jaren wel wat moeten zakken.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                        Toch ook wel erg frustrerend voor mensen die er verleden jaar een gekocht hebben met eigen middelen.
                        Het is niet alleen een impact voor wie met eigen middelen koopt hoor, ook voor bestuurders van bedrijfswagens heeft dat een impact.
                        Men zou ofwel met hetzelfde een betere wagen kunnen kiezen of voor dezelfde wagen een pak minder belastingen moeten betalen mits deze berekend worden op de catalogusprijs.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                          Weet wel dat ik reeds sinds 2011 geen elektriciteit meer verbruikt heb Hombre, buiten gebruik van het net en huur van de teller reeds 12 jaar geen euro meer betaald.
                          Zal wel veranderen eenmaal ze hier een digitale teller hangen, dan zien we wel wat de beste optie is.
                          Daarom net begrijp ik niet waarom je die stroom niet in de eerste plaats voor een EV zou gebruiken, de winst (zowel financieel en vooral qua CO2 en andere uitstoot) is daarmee groter dan met een warmtepomp tov een gasketel.
                          Bovendien zal wanneer je binnenkort een DM krijgt je in de winter nauwelijks nog stroom voor je WP zelf kunnen opwekken, terwijl je waarschijnlijk in de zomer meer zal rijden (met een EV voorlopig op de sleet van de banden na bijna gratis).
                          En het prijsverschil met een ICE is geen € 20.000 meer.

                          PS: op gevaar hier een andere doos van Pandora te openen , eigenlijk was die terugdraaiende teller een vergiftigd geschenk, door de gratis energie zijn veel gebruikers een hoog comfort gewoon geworden en zijn niet aangespoord om het verbruik verder te verminderen.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            En het prijsverschil met een ICE is geen € 20.000 meer.
                            Ha ja, noem ze mij maar eens op, en geen appels met peren vergelijken hé,
                            dezelfde vier wiel aangedreven auto even groot en even comfortabel uitgerust.


                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              En het prijsverschil met een ICE is geen € 20.000 meer.
                              Dat klopt nu eens voor de volle 100%.
                              Als ik een gelijkaardige wagen als de onze in EV zou kopen in plaats van benzine, dan moet ik minstens een 40.000 Euro meer uitgeven.
                              De EV dat mijn vrouw heeft is nu beschikbaar met iets zuinigere motoren waardoor de autonomie iets toeneemt, prijs is daardoor wel 15.000 Euro omhoog gegaan voor identiek dezelfde wagen en dat bovenop het verschil dat er al was tegenover een ICE.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                                Ha ja, noem ze mij maar eens op, en geen appels met peren vergelijken hé,
                                dezelfde vier wiel aangedreven auto even groot en even comfortabel uitgerust.

                                Dat is inderdaad het grote verschil in benadering.
                                Wie met dikke bakken wil rijden en in grote huizen (liefst op den buiten) wonen mag dat doen, maar dat is geen reden om wie (om een heleboel redenen) soberder leeft en andere prioriteiten legt met een geringschattend of ongelovig toontje te behandelen​.

                                Ik ben er gerust in dat ik tegen dat ik afscheid moet nemen van mijn Touran diesel (met wat geluk nog 1 tot 3 jaar) voor € 50.000 een EV vind met een comfort en uitrusting waarvan ik achterover ga vallen (om over de veiligheid door rijhulpmiddelen te zwijgen). Misschien zelfs met 4 wiel aandrijving (alhoewel als ik terugblik op de wegen waar ik zonder dat heb gereden ik het nut er echt niet van inzie).

                                Ik kan dat ook gemakkelijk betalen, wat niet iedereen gegund is (maar als het voor minder kan zal ik dat ook doen, een auto is voor mij geen statussymbool, integendeel).
                                Last edited by palombian; 17 januari 2024, 16:22.

                                Comment

                                Working...
                                X