Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Komkommertijd (update van het auto-topic)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

Nee, ik denk dat je meer uitspaart door minder de auto te nemen, dan door te letten op je verbruik. Mijn punt is dat die meerverbruikskost er niet echt toe doet.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Comment

Ter vergelijking, hier een recente (2015) Seat Leon ST, met de 2l TDI. Net 2200km gedaan voor vakantie: Duitsland, Oostenrijk, Dolomieten in Italië. Gemeten verbruik: 5.1l/100km, voor een gemiddelde snelheid van 86km/u. Geen gekke dingen op de Autobahn (max 140/u gereden), weinig file gehad.

Dagelijks verbruik, pendelverkeer naar Brussel dus erg veel file, zelden korte afstanden: 5.5l/100km. Wie zoals ons veel rijdt met privéwagen, min 40000km / jaar, is volgens mij nog altijd het best gesteld met diesel.
      Puur elektrische wagens zullen veel meer rijplezier geven, maar: onbetaalbaar, en autonomie is nog te kort. Vanaf een autonomie van 500km bij normaal rijgedrag zou ik durven overstappen. Als ik het kon betalen

Comment

Verbruik (en vervuiling) zijn heel relatief. Ik vraag me ook echt wel af hoe ze te werk gaan om het aantal extra doden door NOx en fijnstof te bepalen.

Mijn Mercedes is een benzine (met katalysator) van 26 jaar oud en op de keuring bougeert die uitlaatgastester niet eens, die auto doet minder dan 10.000 km op een jaar maar van een betwetende collega biologie moest ik weeral horen welke vervuiler ik wel was. De rekening is snel gemaakt voor mij : voor iemand die iedere 7 jaar een nieuwe wagen koopt hebben ze 2,5 nieuwe moeten maken. Alsof dat geen energie en grondstoffen vraagt... Verdwijnen dan die vervuilende modellen, welneen, de vervuiling wordt alleen verplaatst naar een ander land.
        Ander voorbeeld : het verbruik van mijn jeep draait rond de 12-13 liter. Sinds ik vorige zomer terug kwam uit Zweden heb ik olie ververst, dat is nu exact 2800 km geleden (geen fout). Iemand met een verbruik van 5 liter die per jaar 10.000 km aflegt produceerde meer CO2 dan ik, dat is elementaire chemische stoechiometrie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
          Nee, ik denk dat je meer uitspaart door minder de auto te nemen, dan door te letten op je verbruik. Mijn punt is dat die meerverbruikskost er niet echt toe doet.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Ewel, ik denk dat ook.
          Maar ik let tevens wel op mijn verbruik hoor, in mijn rijstijl dan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Maar ik let tevens wel op mijn verbruik hoor, in mijn rijstijl dan.
            Ik ook, maar dan moet ik wat sportiever rijden ... dan gaat het verbruik naar beneden.
            In te lage toeren verbruikt die meer, met een iets sportievere manier van rijden blijft die in hogere toeren en verbruikt die minder.
            En voor er een slimme zegt dat ik moet leren schakelen ... het betreft een automaat die eveneens op S minder verbruikt dan op D.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Working...
            X