Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Komkommertijd (update van het auto-topic)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

    Wat ik totaal niet zo goed begrijp in gans dat hybrid verhaal Alfa, is de prijs per Km.
    Puur theoretisch gezien en als je bv. geen zonnepanelen hebt, stel dat je dagelijks 10 Kwh elektriciteit
    moet bijladen, dan kost je dat aan de dagprijs van vandaag 2,5€ aan elektriciteit, één liter benzine bevat
    9,7 Kwh aan energie, ben je dan niet beter af met een gewone moderne benzinemotor in je auto.
    Hier in de straat woont een mens die met een Nissan Leaf rijdt, puur elektrisch dus, en een van mijn schoonbroers
    rijdt met een relatief nieuwe Toyota RAV Hybrid, was de enige optie voor een automaat bij toyota.
    Mijn schoonbroer verbruikt gemiddeld tussen de 7 en 8 liter benzine met die auto.
    Bij mij ligt het verbruik sinds die nieuw is op een gemiddelde van 7.4 liter per 100 Km, is een Subaru XV all wheel drive CVT,
    dus een continue vier wiel aangedreven automaat.
    Waar zit nu die grote winst???
    Ps. die Nissan leaf staat trouwens te koop, wegens veel te duur in verbruik en omdat de batterij na 4 jaar reeds serieus
    begint te verzwakken......

    Comment


    • #17
      Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

      Het klopt dat 1l benzine een kleine 10kWh aan "energie" bevat, maar om daar bewegingsenergie van de maken moet die door de brandstofmotor, en die heeft een rendement van amper 25%.
      Omzetting van 10kWh opgeslagen energie in je batterij naar bewegingsenergie kan met een rendement van ca 90%.
      En zo lang je stil staat verbruikt een eletrische motor niks, terwijl een benzine/diesel meestal blijft draaien op 'ralenti', en tussen 0.5 en 1l per uur verbruikt.


      En als je dan nog kijkt naar het taksverhaal....
      Benzine en diesel zijn zwaar taksbeladen, electriciteit is niet taksvrij, maar toch véél minder.
      Om die reden moet 'rekeningrijden' ingevoerd worden, anders gaat de staat failliet als we allemaal electrisch rijden.
      Last edited by Guest14; 3 juli 2017, 12:13.

      Comment


      • #18
        Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
        Ik heb me waarschijnlijk niet duidelijk genoeg uitgedrukt, de Hud in de 2 serie is anders dan in de 3 en de rest, de 2 heeft geen echte Hud, enkel dat plastieken paneeltje, de 3 en hoger hebben het in de ruit zitten, met een echte projector. Dit is niet te vergelijken.
        Ik heb in mijn nieuwe BMW opties laten vallen om een HUD te hebben... vond dit fantastisch tijdens de testrit (BMW X3 lease)
        En Idrive wordt aanzien als het beste en met de gebruiksvriendelijkste bediening onder alle premiummerken...

        Comment


        • #19
          Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Het klopt dat 1l benzine een kleine 10kWh aan "energie" bevat, maar om daar bewegingsenergie van de maken moet die door de brandstofmotor, en die heeft een rendement van amper 25%.
          Omzetting van 10kWh opgeslagen energie in je batterij naar bewegingsenergie kan met een rendement van ca 90%.
          En zo lang je stil staat verbruikt een eletrische motor niks, terwijl een benzine/diesel meestal blijft draaien op 'ralenti', en tussen 0.5 en 1l per uur verbruikt.
          Onzin Tommie.
          Op dezelfde trip naar zuid Frankrijk verbruik je met eenzelfde Hybrid méér dan met een zuivere benzine auto.
          Wat ik bedoel, als TS elke dag 10 KWh van het net moet bijladen voor zijn huis-werk verkeer, dan zit hij ruim boven het verbruik (in €) dan met een benzine of diesel.
          En over elektrische wagens zullen we het maar beter niet hebben zeker, reken maar eens uit voor jezelf.
          Die kleine Nissan leaf van de buur hier kost hem 9€ zuiver aan elektriciteit per 100 Km. de Nissan benzine van mijn vrouw kost 6€ per 100 Km.
          En dan mag je nog eens de afschrijf kost van een batterij rekenen, niet voor niets dat Nissan stopt met het verhuren van batterijen.
          Google maar eens op "Nissan Leaf te koop" en trek je conclusies.

          Comment


          • #20
            Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

            Tuurlijk gaat een hybrid meer verbruiken op lange afstand waar er geen recuperatie kan gebeuren.
            Je sleept een pak batterijen en extra electrische motor mee.

            Nu dat die 9€ aan electriciteit verbruikt per 100km, dat kan niet. 9€ is 36 kWh...
            Een Tesla die nog een pakje zwaarder groter en performanter is zit onder de 25 kWh/100km.

            Dat je Nissan Benzine slechts 5l/100 km verbruikt vind ik knap, dat is echt wel héééél zuinig.

            Maar dat een electrische auto nog niet rendabel is als privé persoon, dat wist ik al.

            Comment


            • #21
              Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              Ik heb in mijn nieuwe BMW opties laten vallen om een HUD te hebben... vond dit fantastisch tijdens de testrit (BMW X3 lease)
              En Idrive wordt aanzien als het beste en met de gebruiksvriendelijkste bediening onder alle premiummerken...

              Vergeef me als ik het fout heb, maar je moet ( zeker in het begin) toch steeds even kijken om de knop CD/MENU/TEL/RADIO/NAV in te drukken ?
              En de rest gaat vervolgens met de "puck" I presume ?
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #22
                Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

                Dat je Nissan Benzine slechts 5l/100 km verbruikt vind ik knap, dat is echt wel héééél zuinig.
                Er zijn wel meer benzinewagens waarmee het mogelijk is om met 5L/100km toe te komen, dat lukt ook met mijn Dacia Logan MCV (met de driecilinder 900cc turbomotor TCe90).
                Dat dat bij de meeste automobilisten niet lukt, dat komt omdat ze geen moeite doen om een zo constant mogelijke snelheid aan te houden, en ook omdat ze hun auto te dikwijls gebruiken voor veel te korte verplaatsingen (waarvoor de fiets meestal een veel betere oplossing is).

                Ik heb gisteren nog eens gehoord dat de Golf GTE (plug-in hybride) van de ex vrouw van een van mijn broers een heel kostelijke auto was wat het verbruik betreft.
                Op benzine ging het verbruik vlot over de 10L/100km, en aan elektriciteit kostte die ook nog eens zo'n 100 euro per maand.
                Als je zo'n auto als particulier gebruikt, dan is die een pak duurder dan een vergelijkbare wagen zonder de hybride technologie (aankoopprijs van de plug-in hybride is een pak hoger, en je kan dat nooit terugverdienen zonder de belastingvoordelen die bedrijven wel krijgen).

                In de "verbruikscyclus" is zo'n hybride zuiniger, maar tot nu toe tellen ze daar alleen maar het brandstofverbruik, logisch dat die dan zuinig rijdt, want het grootste deel van zo'n verbruikscyclus kan worden afgelegd op de stroom die "gratis uit de lucht komt vallen .
                Ik heb bij de verbruikscijfers van plug-in hybride wagens nog niet dikwijls het stroomverbruik per 100 Km + brandstofverbruik per 100 Km zien staan, er is altijd alleen maar het brandstofverbruik in de meest ideale omstandigheden opgegeven.
                Als je verder rijdt dan de "standaard verbruikstest", dan zal het brandstofverbruik een heel stuk hoger worden, als je alleen maar heel korte afstanden doet kan je heel lang toekomen met de brandstoftank, want dan heb je die niet nodig.
                Maar dan komt het verbruik wel volledig op de elektriciteitsfactuur terecht, en daar moet je met meer kosten rekening houden dan alleen maar de KWh prijs, want bij mij is die kostprijs per KWh maar 22% van het totaalbedrag van het deel "stroom" op mijn totale energiefactuur (de werkelijke prijs per KWh is dus bijna 5 keer hoger door de taksen en de netvergoedingen).
                Bij een hoger verbruik zal de verhouding taksen/prijs KWH wel omdraaien, maar als het verbruik boven een bepaalde limiet komt, dan rekenen ze er nog extra taksen bij...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Vergeef me als ik het fout heb, maar je moet ( zeker in het begin) toch steeds even kijken om de knop CD/MENU/TEL/RADIO/NAV in te drukken ?
                  En de rest gaat vervolgens met de "puck" I presume ?
                  Ja dat klopt wel... maar alle systemen moet je in het begin gewoon worden... Na een tijdje doe je dit blindelings hoor...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                    Ja dat klopt wel... maar alle systemen moet je in het begin gewoon worden... Na een tijdje doe je dit blindelings hoor...
                    Ja, en ik heb gelezen dat je zelfs op die puck kan "schrijven" met je vinger. ( Ipv letters of cijfers te selecteren )
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #25
                      Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Er zijn wel meer benzinewagens waarmee het mogelijk is om met 5L/100km toe te komen, dat lukt ook met mijn Dacia Logan MCV (met de driecilinder 900cc turbomotor TCe90).
                      Dat dat bij de meeste automobilisten niet lukt, dat komt omdat ze geen moeite doen om een zo constant mogelijke snelheid aan te houden, en ook omdat ze hun auto te dikwijls gebruiken voor veel te korte verplaatsingen (waarvoor de fiets meestal een veel betere oplossing is).

                      Ik heb gisteren nog eens gehoord dat de Golf GTE (plug-in hybride) van de ex vrouw van een van mijn broers een heel kostelijke auto was wat het verbruik betreft.
                      Op benzine ging het verbruik vlot over de 10L/100km, en aan elektriciteit kostte die ook nog eens zo'n 100 euro per maand.
                      Als je zo'n auto als particulier gebruikt, dan is die een pak duurder dan een vergelijkbare wagen zonder de hybride technologie (aankoopprijs van de plug-in hybride is een pak hoger, en je kan dat nooit terugverdienen zonder de belastingvoordelen die bedrijven wel krijgen).

                      In de "verbruikscyclus" is zo'n hybride zuiniger, maar tot nu toe tellen ze daar alleen maar het brandstofverbruik, logisch dat die dan zuinig rijdt, want het grootste deel van zo'n verbruikscyclus kan worden afgelegd op de stroom die "gratis uit de lucht komt vallen .
                      Ik heb bij de verbruikscijfers van plug-in hybride wagens nog niet dikwijls het stroomverbruik per 100 Km + brandstofverbruik per 100 Km zien staan, er is altijd alleen maar het brandstofverbruik in de meest ideale omstandigheden opgegeven.
                      Als je verder rijdt dan de "standaard verbruikstest", dan zal het brandstofverbruik een heel stuk hoger worden, als je alleen maar heel korte afstanden doet kan je heel lang toekomen met de brandstoftank, want dan heb je die niet nodig.
                      Maar dan komt het verbruik wel volledig op de elektriciteitsfactuur terecht, en daar moet je met meer kosten rekening houden dan alleen maar de KWh prijs, want bij mij is die kostprijs per KWh maar 22% van het totaalbedrag van het deel "stroom" op mijn totale energiefactuur (de werkelijke prijs per KWh is dus bijna 5 keer hoger door de taksen en de netvergoedingen).
                      Bij een hoger verbruik zal de verhouding taksen/prijs KWH wel omdraaien, maar als het verbruik boven een bepaalde limiet komt, dan rekenen ze er nog extra taksen bij...
                      Groot gelijk, Bart, daarom blijf ik liever bij mijn vertrouwde hybride + zoals je zegt, je rijgedrag aanpassen: dat doet héél veel. En op een hybride kan je dat meestal erg goed volgen.
                      Enne wanneer je iets rustiger rijdt, kom je gewoon iets later aan het rode licht. Meer niet.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #26
                        Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        En als je dan nog kijkt naar het taksverhaal....
                        Benzine en diesel zijn zwaar taksbeladen, electriciteit is niet taksvrij, maar toch véél minder.
                        Maar hier wordt het een leasewagen, dan speelt die taks in principe helemaal niet mee ... denk ik.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Nu dat die 9€ aan electriciteit verbruikt per 100km, dat kan niet. 9€ is 36 kWh...
                          Een Tesla die nog een pakje zwaarder groter en performanter is zit onder de 25 kWh/100km.

                          Dat je Nissan Benzine slechts 5l/100 km verbruikt vind ik knap, dat is echt wel héééél zuinig.
                          Denk je dat Tommie? De man uit onze straat, zegt dat hij meestal maar tussen 80 en 90 Km ver komt met zijn 30 Kwh batterij.
                          Om deze volledig op te laden heeft hij speciaal een aparte Kwh teller tussen auto en zijn aansluiting gezet, omgerekend moet
                          hij daar om 30 Kwh bij te laden zo een 36 Kwh in pompen (warmte verliezen en lader verliezen enz.)
                          daarmee dat die auto buiten moet, de miskoop van zijn leven zegt hij, en ik kan hem zeker volgen in zijn theorie.
                          Zelfde verhaal bij een man uit knokke die ik sprak over zijn Tesla S, 85 of 90 Kwh batterij en meestal is (voor hem)
                          200 Km het maximum, 400 Km zou volgens hem haalbaar zijn, maar dan met alle rand verbruikers zoals airco of verwarming enz. uit.
                          en rijden met een ei op je pedaal.
                          Deze had het laten berekenen door een van zijn tekenaars, en kwam er op neer dat hij met die Tesla niet goedkoper uit kwam
                          dan met zijn dikke Mercedes, maar volgens hem een lust om mee te rijden, je rijdt zo een ferme sportwagen los bij een sprintje,
                          en dat zegt wel wat over zijn rijstijl.
                          Nog een van zijn zin uit zijn gesprek, als firma wagen geen probleem, maar voor privé duur in gebruik.
                          En deze durft zelfs nog de "echte" waarheid niet zeggen, de waarheid was namelijk
                          dat hij in veel gevallen Oostende Brussel en terug niet kon halen..... http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...optv/1.2868911

                          Comment


                          • #28
                            Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            Ja, en ik heb gelezen dat je zelfs op die puck kan "schrijven" met je vinger. ( Ipv letters of cijfers te selecteren )
                            Klopt, maar enkel met de professional versie (brede scherm).
                            Ik vind het niet zo handig dat schrijven...draaien en drukken met de "puck" gaat veel sneller...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              Klopt, maar enkel met de professional versie (brede scherm).
                              Ik vind het niet zo handig dat schrijven...draaien en drukken met de "puck" gaat veel sneller...
                              Ohhh dat is even wennen.
                              Ook bij andere merken hebben ze dat en dat werkt heel goed.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                                CHR interior, da's toch niet verkeerd ?

                                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                                Si non, on devient bonbon
                                Et les gens nous mangent !"

                                Comment

                                Working...
                                X